Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Temuttamisen seuraus: Tokmanni ei pärjää enää

Vierailija
16.05.2025 |

Kohta meiltä loppuu kivijalkaliikkeet. Jää vain duopolin ruokakaupat. 

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tavaraa myy tokmanni mutta kertoo hinnan piillä !

Kertoo hinnan piillä ja antaa monelle suomalaiselle työtä.

Vierailija
22/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeee. Meille tulee lisää työvoimaa paikkaamaan työvoimapulaa. Kiitos hallitus. 🤗

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmanninkin tulee sopeutua tai hävitä. Tyhmää maksaa kauppiaille liikaa tuotteista, jonka voi tilata suoraan kiinasta. Sieltä ne rojut tulee tokmannillekin.

Vierailija
24/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän se tokmanninkin halpa rihkama enimmäkseen tulee...

Miksi siellä pitäisi ostaa rihkamaa? Itse ostan suomalaisista kosmetiikkaa, pesuaineita ja piha/puutarhatarvikkeita. 

Luuletko ihan oikeasti että jos sinulla on rahaa ostaa suomalaisia tuotteita korkeilla hinnoilla niin kaikilla muillakin on silloin rahaa ostaa sama tuote korkealla hinnalla?

Vierailija
25/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Temutus vie suomesta kaupan ja tulot kaikilta portailta (valmistus,tukku,jälleenmyynti+henkilöverotus) näin ajetaan konkkaan euroopan ja usan tuotanto ja kauppa niinkuin käy autoillekin ja monelle muulle tuotteelle, keskittykäämme siis jatkossa johonkin muuhun.

Se nyt on ihan sama, mitä työttömät muutamalla eurolla tekevät. Täällä on vaan autottomia köyhiä, joten he toki temuttavat.

Keskiluokka ja eläkeläiset lakkasivat kuluttamasta varotoimenpiteenä, koska kaikki on muuttunut niin epävarmaksi. Sen takia Tokmanni, ravintolat jne. jne. menevät konkurssiin.

Vierailija
26/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmanni on nykyään aika kallis kauppa. Aika on ajannut tokmannista ohi. Ei  tokmanni ole enää sitä mitä ennen oli. Varsin halpa kauppa oli vielä silloin, ennenkuin kaikki yhtiön eri kaupat muuttui tokmanneiksi.Tuotteita saa saiturinpörssistä ja normalista halvemmalla.

Vierailija
27/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sille Tokmannille pitäisi maksaa turhaa katetta?

Vierailija
28/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myisivät halvemmalla.

Ja minä lopetin ostamisen kun myyvät kuraa. Ostin blenderin, paketti oli kiinni ja en edes ensimmäistä hyllystä ottanut, suurin osa sisällöstä puuttui piti lähteä sitten uudestaan että saa kaikki mitä pitää. Ei ole minulle muuta kuin tarjous pesuaine kauppa. Joskus olen erehdyksessä kenkiä sieltä ostanut ja huomannut ettei ne ole käyttöön tarkoitettu, s koon vaatteet on telttoja jne 

Vierailija
29/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ei nyt ole vain temuttamisen seuraus vaan se, että ihmiset ovat oppineet tilaamaan tavaraa ulkomaisista verkkokaupoista, joista saa samaa tavaraa vieläkin halvemmalla. "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa". Pitäisi ymmärtää, että suomalaiset kaupat - myös verkkokaupat - kilpailevat nyt muidenkin maiden verkkokauppojen kanssa. Jopa elintarvikkeita voi tilata muista maista, tosin ei tuoretuotteita, kun ne ehtisi pilaantua. Ja ihan EU-maista. 

Olen elänyt nuoruuteni aikana, jolloin oli pakko ostaa sitä, mitä kaupasta saa. Jos ei löytynyt mieleistä, piti joko olla ilman tai ostaa jokin vähän sinnepäin tuote. Kauppiaat siis päättivät, miten suomalainen pukeutuu, sisustaa kotinsa ja mitä syö ja juo. Nyt eivät enää päätä. Nyt kuluttaja valitsee itse ostopaikkansa. 

"temuttaminen" tarkoittaa ilmiötä laajemmin, ei vain kirjaimellisesti Temua.

"Temuttamisella tarkoitetaan ostosten tekemistä kolmannen maan halpaverkkokaupoista. Hinnat ovat ultraedullisia, mutta niiden tuoteturvallisuutta ei käytännössä pystytä valvomaan EU-alueella." 

Vierailija
30/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siellä pitäisi ostaa rihkamaa? Itse ostan suomalaisista kosmetiikkaa, pesuaineita ja piha/puutarhatarvikkeita. 

Luuletko ihan oikeasti että jos sinulla on rahaa ostaa suomalaisia tuotteita korkeilla hinnoilla niin kaikilla muillakin on silloin rahaa ostaa sama tuote korkealla hinnalla?

Onko joku oikeasti niin kaheli että ostaa Kiinan kosmetiikkaa tai edes pyykinpesuainetta? Se vasta kalliiksi voi tulla. 

Vierailija
31/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmannilla on usein esim. Lumenen tuotteet 40 %. Ostan silloin. 

Vierailija
32/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multaa ja kasveja just hain Tokmannilta, näitä ei varmaan kukaan Kiinasta tilaa.

Vierailija
33/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nuo Tokmannin jatkuvat surkeat "tarjoukset" eli huimat 20% alennukset :D Ai helvetti.

34/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 29: ""temuttaminen" tarkoittaa ilmiötä laajemmin, ei vain kirjaimellisesti Temua.

"Temuttamisella tarkoitetaan ostosten tekemistä kolmannen maan halpaverkkokaupoista. Hinnat ovat ultraedullisia, mutta niiden tuoteturvallisuutta ei käytännössä pystytä valvomaan EU-alueella." "

Jep, mutta kun suomalaiset ovat oppineet tilamaan muiden EU-maidenkin verkkokaupoista. Itsekin olen tilannut mm Saksasta, Hollannista, Puolasta ja Italiasta. Jopa sellaisia tavaroita, jotka saisi tilattua suomalaisesta verkkokaupastakin. Suomalaisesta ostettuna vaan sama tuote olisi kalliimpi. Ja on sekin aika mielenkiintoista, että jos tilaan Hollannista halvemmalla, sieltä ei maksa toimituskulut Suomeen mitään, mutta jos tilaan suomalaisesta verkkokaupasta tasan saman tuotteen kalliimmalla, maksan vielä toimituskulut päälle. Tämä asia ei koske vain Tokmannia vaan ylipäätään lähes kaikkia kauppoja. Ymmärrän kyllä syyn, miksi Suomesta tilattu on kalliimpi, mutta kun "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa".

Vierailija
35/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku nyt haluaa ostaa temun tuotteita niin ostakoon, ei ole kauan aikaa kun kerrottiin että niissä on myrkkyä

Vierailija
36/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myisivät halvemmalla.

Ja minä lopetin ostamisen kun myyvät kuraa. Ostin blenderin, paketti oli kiinni ja en edes ensimmäistä hyllystä ottanut, suurin osa sisällöstä puuttui piti lähteä sitten uudestaan että saa kaikki mitä pitää. Ei ole minulle muuta kuin tarjous pesuaine kauppa. Joskus olen erehdyksessä kenkiä sieltä ostanut ja huomannut ettei ne ole käyttöön tarkoitettu, s koon vaatteet on telttoja jne 

Olisiko blenderin palauttaminen ollut helpompaa Kiinan suuntaan? Kai ymmärrät, ettei Tokmanni noita tuotteita itse valmista.

Vierailija
37/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tavaraa myy tokmanni mutta kertoo hinnan piillä !

Ostin eiken lukulasit Tokmannilta neljällä eurolla. Temusta olisi saanut kahdella eurolla, mitään takuuta muovin laadusta ja linsseistä ei olisi. Lisäksi joutuisin odottamaan niitä viikkoja kun lasit hajosivat eilen. 

Vierailija
38/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on ollut töissä Tokmannilla, hän on vastannut hankintojen vastuullisuuden seurannasta. Moni tavara ehkä tulee alun perin Kiinasta, mutta kaikki kiinalaiset tehtaat eivät ole samanlaisia ihmisoikeuksia polkevia ja ympäristöstä piittaamattomia hikipajoja. Tokmannilla (ja varmaan suuressa osassa suomalaisia yrityksiä) alihankintaketjuja seurataan tarkkaan, tehdään vierailuja ja auditointeja. Tuotteet vastaavat EU:n tuoteturvallisuusvaatimuksia, mahdollisista haitoista voi reklamoida, kauppa voi tehdä tarvittaessa takaisinvetoja jne. "Kaikki se tulee Kiinasta kumminkin" on tosi laiska tekosyy ostaa jotakin viiden pennin rihkamaa, jota ihminen ei oikeasti edes tarvitse. Miettikää temuttajat oikeasti, millaisia vaikutuksia teidän valinnoillanne on. Inhottaa, että näitä myrkyllisiä ja vaarallisia halpatuotteita myydään eteenpäin kirpputoreilla ilman, että ostajalla on mahdollisuutta tietää niiden alkuperästä. Puhumattakaan siitä, mitä tällaiset halpakaupat tekevät taloudelle, ympäristölle ja lopulta ihan meille kaikille.

Vierailija
39/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en oo Temusta tms. Kiinasta mitään ostanut, mutta Tokmanni on noin kilsan päässä ja siellä käyn säännöllisesti ostoksilla. Enempään pysty näillä palkoilla.

Vierailija
40/73 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin ostaa Tokmannista iho- ja hiustuotteita, kun kerrankin siellä olin, mutta kaikki olivat kalliimpia kuin Prismassa, josta normaalisti nuo tuotteet hankin, joten jäi ostamatta. Ei se näköjään enää olekaan halpa