Miten pelastaisit Suomen talouden?
Minä aloittaisin näillä:
Vähätuloisille pakollista talousneuvontaa (esim Kelan toteuttamana, jos asiakkaalla on taloudellisen tuen tarvetta): yhdessä laadittu budjetti asiakkaan taloudesta, suunnitelma kuinka nostaa tuloja vastaamaan paremmin menoja tai kuinka vähentää menoja vastaamaan tuloja, tapaamisia oman talousneuvojan kanssa kuukausittain kunnes taloudellinen tilanne on kohentunut; jos asiakas ei tee talouden kohentamisen eteen mitään voidaan tuet poistaa
Vähätuloisen tuki rajataan tiettyyn summaan: esimerkiksi maksimissaan 1 500 €/kk. Tuki on tarkoitettu elämiseen kokonaisuudessaan eli asumistuki, opintotuki jne poistuvat. Lapsiperheessä lapset ma-pe varhaiskasvatuksen piiriin ilmaiseksi ja lapsen elatukseen tarvittaessa lisää harkinnanvaraista tukea, max 400 €/kk. Tukea saadaan sillä ehdolla, että vähätuloinen käy säännöllisesti pakollisessa talousneuvonnassa ja sitoutuu siellä sovittuihin asioihin nostaakseen tulotasoaan.
Lapsilisän lakkauttaminen ja lapsiperheiden tuntuvat verovähennykset: Lapsilisää voidaan nykyisellään väärinkäyttää helposti, eikä se kannusta vanhempia elättämään lapsia itse. Ehdotan 2000€ vuosittaista verohuojennusta vanhemmille per lapsi. Tämän voisivat vanhemmat jakaa haluamallaan tavalla.
Terveydenhuollon asteittainen yksityistäminen ja terveysvakuutukset: Vuodesta x (esim 2030) alkaen syntyvät ihmiset ovat yksityisen terveydenhuollon piirissä ja terveydenhuolto maksetaan itse tai henkilö voi ottaa vakuutuksen, joka korvaa hoitojen kustannukset. Muu terveydenhuolto yksityistetään asteittain ja myös ennen vuotta 2030 syntyneet ihmiset siirretään hiljalleen yksityisen terveydenhuollon piiriin. Neuvola- ja kouluterveyspalvelut pidetään edelleen maksuttomina, samoin mielenterveys- ja päihdepalvelut ainakin osittain. Hyvinvointialueet tuottaisivat edelleen päivystyspalveluja, jotta kiireellisen hoidon saaminen taattaisiin. Yksityisen terveydenhuollon tulisi tarjota asiakkailleen mahdollisuus terveystarkastukseen kerran vuodessa. Vakuutuksissa voisi olla ehtona, että yksilön tulisi käydä terveystarkastuksessa vähintään viiden vuoden välein. Terveystarkastuksen yhteydessä voitaisiin tutkia yksilön terveyttä laajasti ja antaa terveysneuvontaa.
Eläkkeelle yläraja: Eläkkeelle asetetaan yläraja, esimerkiksi 8 000 €/kk
Kommentit (78)
Elintapasairaudet pois julkisen sairaanhoidon piiristä ja rotuhygienia.
Vierailija kirjoitti:
Minä rakentaisin Suomesta naudanlihan tuotannon ykkösmaan maailmassa.
Alkuvaiheessa lihantuottajille niin paljon tukia, että 8h päivässä takaisi yrittäjälle vähintään 100k vuodessa.
Heinä kasvaa Suomessa aika hyvin eikä tarvitse hurjasti hoitoa. Tilaa heinän viljelyyn on vaikka kuinka.
Suomi ei voi ikinä kilpailla sellaisten maiden kanssa, joissa on lauhkea ilmasto ja luontaisia ruohoaroja.
Maataloutta kannattaa tukea vain huoltovarmuuden takia. Toki on mainiota, jos joku keksii hyvän vientituotteen, mutta sitä odotellessa voi käydä aika pitkäksi.
Tiedän aiheesta jotain, kahvitauolla palstailen, herneen kylvö menossa.
t:nimim. Assburger
Vaikea kysymys, koska nykymaailmassa muut maat menee kehityksessä Suomen ohi kuin luotijuna. Olen osittain samaa mieltä osingoista, mutta en kokonaan. Ei kukaan halua sijoittaa omia rahojaan johonkin sellaiseen, mistä ei saa mitään tuottoa. Silloinhan voisi makuuttaa rahojaan ihan vain pankkitilillä. Olen töissä ja osakkaana pk-yrityksessä ja aika ajoin meilläkin heitetään ilmoille ajatus, että osakassopimusta muutettaisiin siten, että myös muut kuin yrityksessä töissä olevat voisivat omistaa osakkeita. Tämä on kuitenkin lähes yksimielisesti todettu huonoksi vaihtoehdoksi, koska ulkopuolista osakastahan ei tippaakaan kiinnosta, joudutaanko osa työntekijöistä (jopa osakkaista) irtisanomaan, koska vain osingot on syy, miksi on ylipäätään investoinut yritykseen.
En osaa sanoa, mikä olisi keino, jolla saataisiin yrityksiä panostamaan enemmän innovaatioihin ja tuotekehittelyyn. Jotenkin tuntuu, että Suomi eli Nokian huumassa ja kun Nokia romahti, ei kukaan enää tehnyt mitään. Odotettiin, että se kuuluisa Joku Muu perustaa uuden "Nokian". Onhan meillä toki menestyviä yrityksiä syntynyt sen jälkeenkin, mutta yleensä nämä myydään pian nousun alettua joko osittain tai kokonaan ulkomaalaisille omistajille. Kuten esimerkiksi Supercell, josta jo yli 80% on kiinalaisomistuksessa. Itse näen muutoksen syntyneen asenteista. Enää ei olla tyytyväisiä, jos firma kukoistaa pojanpojan tai tyttärentyttären astuessa toimitusjohtajan paikalle. Nyt halutaan maksimaalinen hyöty jo ihan itselle. Toisaalta nykyisin ei ole enää niin tavallista, että lapsenlapset (tai edes lapset) jatkaisivat isovanhempiensa (tai edes vanhempiensa) jalanjäljissä. Yrityksensä suhteen ei siis kannata edes suunnitella, että aikanaan joku omista lapsista ta lapsenlapsista perisi niin yrityksen kuin sen toimitusjohtajan pestinkin. Hakeutuvat ihan eri aloille eikä.
Sitten mietin sitäkin, että kuinka moni työntekijä käyttää vapaa-aikaansa siihen, että kehittäisi omaa osaamistaan, tutkisi asioita ja kehittelisi jotain uutta juttua. Työntekijät eivät ole enää kovin sitoutuneita työnantajiinsa, mutta eipä ole olleet työnantajatkaan enää aikoihin työntekijöihinsä. Työntekijä on vain välttämätön resurssi ja pistetään pihalle tai lomautetaan heti, kun ei enää tarvita, eikä ajatella ollenkaan, että no ehkä puolen vuoden päästä taas tarvittaisiin. Tietenkään työntekijäkään ei sitoudu tällaiseen työnantajaan eikä todellakaan käytä vapa-aikaansa työasioiden miettimiseen.
Minimipalkan nosto. On väärin, että työssäkäyvä joutuu hakemaan asumistukea. Käytännössä valtio maksaa osan yritysten voitoista, jotka johtuvat liian matalista palkoista.
Miljardien yritytuki himmeliä pitäisi muutenkin keventää, koska sillä tuetaan osittain kannattamatonta toimintaa.
Kansalaispalkka Suomessa asuville - suoraviivaisesti tukimalli kuin tämä nykyinen. Kansalaispalkan pitää tietenkin ottaa huomioon varallisuus jne.
Yliopistojen tutkimuksen tehostaminen. Pidempiä rahoitusjaksoja huippututkimukselle. Yleensä aikajänteet ideasta tuotteeseen ovat n. 10 vuotta ja rahoitukset ovat nyt usein vuosi kerrallaan. Hyvällä tuurilla viisi vuotta. Rahoitusmalli perustuu nyt hakemuksiin, joiden tekemiseen menee hirveästi aikaa.
Yritykset tarvitsevat taloudellisen kannustimen tuotekehitykseen, ilman byrokratiaviidakkoa ja ikäviä yllätyksiä. En osaa sanoa millainen malli olisi.
Suomessa pitäisi olla samanlainen eduskunnan valintaprosessi kuin Ruotsissa. Eli ei äänestetään henkilöä vaan puoluetta. Puolue valitsee sopivimmat. Eduskunnassa tehtäis oikeasti töitä ja siellä olis vähemmän näitä some-känni-öykkäri alisuoritutujia.
Niin ja lisään vielä yhden asian: byrokratia. Suomi on EU:n mallioppilas ja noudattaa kuin urosleppäkerttu ( = n*ssii heti, kun näkee pilkun) kaikkia direktiivejä ja asetuksia. Lisäksi Suomessa kehitellään jatkuvasti uusia viranomaismääräyksiä, joita pitää ihan ihmeellisissäkin asioissa noudattaa. Valitetaan, että työn tuottavuus on laskenut, mutta totta mooses se laskee, jos työaikaa menee yhä enemmän kaikenlaiseen byrokratiaan ja dokumenttien kirjoittamiseen. Dokumenttien, joita kukaan ei tule koskaan edes lukemaan, mutta jonkun määräyksen mukaan sellaiset pitää olla olemassa. Taannoin siskoni (ollaan ihan eri aloilla) kanssa juteltiin, että pari vuosikymmentä sitten työpäivästä 20% meni byrokratiaan ja 80% tuottavaan työhön, nykyisin suhdeluku on päinvastoin. Yksi kaverini asuu talvet Espanjassa ja kertoi, että vaikka Espanja onkin EU-maa, siellä hoidetaan hommat eikä kukaan kysele minkään dokumenttien tai määräysten perään. Enkä nyt tarkoita, että mitään määräyksiä ei pitäis noudattaa, mutta kun nykyisin on niin jäätävä määrä määräyksiä, joilla ei ole todellisuudessa yhtään mitään merkitystä mihinkään. Mun oma työni on - osittain omasta tahdostani, koska haluan firman nuoremmilla olevan "oikeita" töitä - nykyisin 95%:sti pelkkää byrokratiaa ja varmaan sen vuoksi työmotivaationi on tasan nolla. Voin kuitenkin tehdä vain osa-aikatyötä, koska mulla on nyt kaksi tällaista tulossa olevaa byrokratiahommaa, jossa toisen pitää olla valmiina vuodenvaihteessa ja toisen tammmikuussa 2027 (olen silloin jo onnellisesti vanhuuseläkkeellä).
Mutta joo, me aletaan olla kohta kuin vanha Neuvostoliitto, jossa joka asiaan pitää olla jokin lappu ja viiden eri viranomaisen leima joka paperiin.
Tiktokissa olen kysynyt varmaan 500 vassarilta, jotka vouhottavat leikkauksista, mitkä ovat lääkkeesi että BKT ja vienti saadaan kasvuun, jotta jakovaraa muodostuu?
Aivan oikein, vastausten määrä 0, ei tietoa, taitoa, halua saada suomi nousuun. Setelit seinästä.
Vierailija kirjoitti:
Tiktokissa olen kysynyt varmaan 500 vassarilta, jotka vouhottavat leikkauksista, mitkä ovat lääkkeesi että BKT ja vienti saadaan kasvuun, jotta jakovaraa muodostuu?
Aivan oikein, vastausten määrä 0, ei tietoa, taitoa, halua saada suomi nousuun. Setelit seinästä.
Minä voin kertoa. Erotaan EU:sta ja liitytään BRICS:iin. Aasia on maailmantalouden keskipiste ja siellä olisi suomalaisyrityksille valtavat vientimarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Alkuvaiheessa lihantuottajille niin paljon tukia, että 8h päivässä takaisi yrittäjälle vähintään 100k vuodessa.
Heinä kasvaa Suomessa aika hyvin eikä tarvitse hurjasti hoitoa. Tilaa heinän viljelyyn on vaikka kuinka.
Onpa sulla unelmia. Ei nykysuomalainen viitti mitään karjatilaa pitää, siellä tarttis tehdä töitä ja sitähän ei nykysuomalainen halua. Pelkkä oma piha tai kesämökki ovat jo työleirejä heille.
"Irtisanomissuojaa heikennetään. Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi.
Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin kertoa. Erotaan EU:sta ja liitytään BRICS:iin. Aasia on maailmantalouden keskipiste ja siellä olisi suomalaisyrityksille valtavat vientimarkkinat.
EU on osoittautunut valtavan haitalliseksi taakaksi Suomelle ja suomalaisille. Mikään hyvä mitä luvattiin, ei ole toteutunut, mutta sen sijaan olemme joutuneet kärsimään negatiivisista asioista joista ei ollut mitään puhetta eikä käsitystä ennen liittymistä. Ei kai tällaisessa paskassa ole mikään pakko rypeä, erotaan EU:sta, erosihan Brititkin!
EU ei tule koskaan muuttumaan meille edulliseksi, se on kuin joku mielipuolinen sotilasjuntta joika vain tehtailee kaiken järjen vastaisia direktiivejä ja määräyksiä missä ei ole mitään järkeä, ideologia edellä kaikkea käytännön järkeä vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulla unelmia. Ei nykysuomalainen viitti mitään karjatilaa pitää, siellä tarttis tehdä töitä ja sitähän ei nykysuomalainen halua. Pelkkä oma piha tai kesämökki ovat jo työleirejä heille.
Vai "heille", mistäs sinä olet kotoisin, jos yhtään mistään? Mitä jos keskittyisit pilaamaan kotimaasi asiat etkä puuttuisi meidän Suomalaisten asioihin, koska asenteestasi paistaa räikeä vihamielisyys Suomalaisia vastaan! Meilläpäin ei moista hyvällä katsella!!
1. palautetaan suojaosuus ja nostetaan 500 euroon pysyvästi
2. lopetetaan kaikki työllisyystoimet
3. sairas pakkomielle työllistää valtionhallintoon pitää saada loppumaan
4. irtisanomissuojaa pitää ehdottomasti kiristää tuntuvasti
Ei mitenkään, koska talouskasvu on sidottuna väestökasvuun, joten loppu on edessä.
Lopettaisin rahan työntämisen rikkaille ja turhuuteen.
Esim ooppera 50 000 000€/v
Afrikkalaisille taloja 5,8milj suomen osuus
Joululahjaraha yhdelle ampumaradalle 300 000
Jne..
Ei Suomen taloutta pelasta mikään, maailmassa ei ole olemassakaan niin suuria verotuloja etteikö Suomen valtio pystyisi nekin hukkaamaan taivaantuuliin.
Niinkauan kun meillä on tällainen tuhlari valtiona, ei tätä pysty pelastamaan.
Kaikki demaripirut pakataan samaan kyytiin niiden libyaan siirrettävien gazalaisten kanssa, ja suomen talous lähtee saatanalliseen nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien pakkotyöllistäminen.
Tämä yhteiskunta on täynnä lusmuja työtä vieroksuvia elämäntapaintiaaneja, jotka eivät ole päivääkään elämässään tehneet oikeaa työtä.
Tiukempaa linjaa työttömiä kohtaan! Jos ei paskaduuni kiinnosta, korvaukset pois!
Jos ne laitetaan töihin niin eikö niille pidä maksaa vielä nykyistä enemmän ja se tulee vielä kalliimmaksi, palkkaahan näille ei ala kukaan maksamaan, se on ihan sata varma asia!
Vierailija kirjoitti:
Ei-suorittavan julkinen sektori leikkuriin.
Etenkin julkisen sektorin leikkaukset on iso juttu. Se "koordinaattori" jossain virastossa ei oikeasti tee yhtään mitään, ja tulee halvemmaksi maksaa tälle tt-tukea mielummin kuin naamioida se palkaksi ja moninkertaistaa.
Tämä on juuri näin. Julkisen sektorin itse itselleen asettamat raportit, projektit, avustukset, tutkimukset ja hankkeet ovat suurimmaksi osaksi täysin tarpeetonta ja niiden poisjättäminen toisi pelkkää säästöä. Tämä on aikamme pahin valkokauluksinen hyvävelivyyhti, jota mm ay- liike suojelee.
Suomi on varkaiden paratiisi, täällä on jo vuosikymmeniä varastettu toisten taskusta ja varastettu omaisuus on oikein lapioitu toisille. Nii kauan kun yhteiskunnassa ei edes sitä ymmärretä että varastaminen on väärin, ei toivoa ole. Toista ihmistä ei saa edes auttaa varastetulla omaisuudella.