Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on verensokerit hieman koholla tai 2 tyypin diabetes niin millainen on ruokavalio?

Vierailija
16.05.2025 |

Itsellä oli päälle kuuden lukema mittauksessa niin mitä kannattaa ottaa huomioon ruokavaliossa?

Mitä hedelmiä voi syödä kun monessa on paljon sokeria?

Sokerisista jogurteista täytyy luopua, mitä tilalle? Pitääkö alkaa syömään rasvattomia maitotuotteita?

Minkä verran voi syödä sokeria päivässä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI höttö ja sokeri pois. Hiilihydraatit kasviksista ja marjoista. Eli ei riisiä, perunaa, leipää, pastaa. Tasapainoisia aterioita, proteiininlähteitä vapaasti (ei älyttömiä määriä kovaa rasvaa eli älä ala elää pelkällä pekonilla.) Liikunta normalisoi kaikkia kehon toimintoja ja auttaa myös verensokerin säätelyssä. Ylipaino tietenkin pois. 

HÖPÖHÖPÖ!

KAIKKEA voi syödä kohtuudella. Riisiä, pastaa, perunaa, mutta ei mitään mättöannoksia, desimitta peliin!

Ei proteiiniakaan liikaa, se muuttuu rasvaksi ja rasva sokeriksi!

En sanonut että proteiinia pitäisi vetää ylettömästi. Ja toki voi rasittaa haimaansa nopeilla hiilihydraateilla pitkin päivää ja mittailla desimitalla annoksia jos kokee sen järkeväksi ja edistävän terveyttään.  Aloittajalla on jo häikk

Seitsemästä kyllä vasta katsotaan diabetes. Ja pitkäaikaissokerista.  Ihan teillä jokaisella on joskus yli 6 verensokerit.  Heh sentään!

Vierailija
22/30 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavuissa totuus piilee,halpaa ja kuitupitoista&protskua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI höttö ja sokeri pois. Hiilihydraatit kasviksista ja marjoista. Eli ei riisiä, perunaa, leipää, pastaa. Tasapainoisia aterioita, proteiininlähteitä vapaasti (ei älyttömiä määriä kovaa rasvaa eli älä ala elää pelkällä pekonilla.) Liikunta normalisoi kaikkia kehon toimintoja ja auttaa myös verensokerin säätelyssä. Ylipaino tietenkin pois. 

Kevyt ruokavalio pudottaa painoa likaa, olen normaalipainoinen ja paino putoaa herkästi jos syön kevyesti.

Hyvä kun ei ole ylipainoa. En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat tuolla "kevyellä", liian vähiä kaloreita? Syöt tarpeeksi proteiinia ja rasvaa niin ei se ruokavalio mene liian kevyeksi eikä paino putoa.

Kasvispainoitteinen on kevyt ruokavalio. Luettelit siitä pois perunat, riisit, pastat ja myös sokerit niin ei jää paljoa syötävää jolla mahan saisi täyteen ja ettei laihdu.

Vierailija
24/30 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilihydraattinen tai täysin keto. Kaikki sokerimössöt pois. Leivät ja pastat pois. Lihaa ja kasviksia. 

Marjoja kohtuullisesti. Hedelmät ovat liian sokerisia. 

Rasvaisia maitovalmisteita ja rasvaisia juustoja. Kevyttuotteet pois, niissä on usein lisättyä sokeria ja lisäaineita. Ei keinotekoisia makeutusaineita, koska ne nostavat verensokeria, vaikka toisin saattaisi luulla. Oliiviöljyä, voita ja kookosöljyä, mikä on eri asia kuin kovetettu kookosrasva. 

Mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa. 

Vierailija
25/30 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä sopii terveelle ei vältttämättä sairaalle.  Esim keto, rasvaista ja suolaista.  Diabeetikolla on usein myös korkea verenpaine, kolesterolit.

Jokainen terveytensä mukaan.

Vierailija
26/30 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain n. 4 v. sitten sokeriarvot kohdilleen ruokavaliolla ja ilman lääkkeitä. Katselin ohjeita oikeasta ruokavaliosta ja oikeasta ruokailurytmistä diabetesliiton sivuilta netistä ja sieltä löytyy myös reseptejä. Itse pudotin myös painoa samalla, kun vaihdoin ruokavalion (painoa lähti vuodessa vajaat 20 kg). Levitteet vaihdoin Benecoliin tai Alentajaan, ruuan laitossa käytän öljyjä, leikkeleitä ja punaista lihaa en ole enää syönyt edes sallittuja määriä ja tämä on oma valintani, juustot rasvaprosentti korkeintaan 15 %, perunaa syön melko harvoin, sillä se nostaa ainakin minun veren sokeriani, leipäni on täysjyvää samoin pasta ja riisin olen korvannut ruokakauralla ja -ohralla. Syön kaikkia muita hedelmiä paitsi en viinirypäleitä ja banaania, marjoja syön myös paljon ja vihanneksia tai juureksia syön päivittäin ja hyödynnän niissä myös pakastealtaan tarjontaa. Sokeripitoisia tuotteita kuten konditoriatuotteita olen sallinut itselleni käydessäni n. kerran viikossa jossain kahvilassa ja myös juhlatilanteissa ja kroppani kestää tämän hyvin. Minulla oli sen verran sokeriarvot koholla 4 v. sitten, että sain kotikäyttöön sokerimittarin joten minun oli helppo tarkkaila mitkä ruuat nostivat mikun sokeriarvojani (kaille ei välttämättä sovi samat ruuat tässäkään sairaudessa). Sokeriarvoni ovat pysyneet jo useamman vuoden hyvässä mallissa ja mittailenkin arvoja nykyään harvakseltaan, verikokeet otetaan 2 v. välein.

Vierailija
27/30 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat verensokerit jos on ollut sokeridieetillä (esim. 8 banaanin smoothie sokerin kera) 18 vuotta:

https://youtube.com/shorts/65NZSftHUYk?si=G01QE6Ah7le6T8az

Vierailija
28/30 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAIKKI höttö ja sokeri pois. Hiilihydraatit kasviksista ja marjoista.

Eli ei riisiä, perunaa, leipää, pastaa.  HÖPÖHÖPÖ! Kaikkea saa syödä, kohtuudella! EI övereitä mistään!

Tasapainoisia aterioita, proteiininlähteitä vapaasti EI EI EI ! LIIKA PROTEIINI MUUTTUU MYÖS SOKERIKSI! "Jos energian saanti on suurempaa kuin kulutus, niin liika proteiini varastoituu kehoon rasvana. Suositeltavan määrän proteiinia saa aivan tavallisesta lautasmallin mukaisesta monipuolisesta ruokavaliosta."

(ei älyttömiä määriä kovaa rasvaa eli älä ala elää pelkällä pekonilla.)

Liikunta normalisoi kaikkia kehon toimintoja ja auttaa myös verensokerin säätelyssä. Ylipaino tietenkin pois. 

Ei pidä antaa neuvoja jos ei tiedä!

Vierailija
29/30 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain n. 4 v. sitten sokeriarvot kohdilleen ruokavaliolla ja ilman lääkkeitä. Katselin ohjeita oikeasta ruokavaliosta ja oikeasta ruokailurytmistä diabetesliiton sivuilta netistä ja sieltä löytyy myös reseptejä. Itse pudotin myös painoa samalla, kun vaihdoin ruokavalion (painoa lähti vuodessa vajaat 20 kg). Levitteet vaihdoin Benecoliin tai Alentajaan, ruuan laitossa käytän öljyjä, leikkeleitä ja punaista lihaa en ole enää syönyt edes sallittuja määriä ja tämä on oma valintani, juustot rasvaprosentti korkeintaan 15 %, perunaa syön melko harvoin, sillä se nostaa ainakin minun veren sokeriani, leipäni on täysjyvää samoin pasta ja riisin olen korvannut ruokakauralla ja -ohralla. Syön kaikkia muita hedelmiä paitsi en viinirypäleitä ja banaania, marjoja syön myös paljon ja vihanneksia tai juureksia syön päivittäin ja hyödynnän niissä myös pakastealtaan tarjontaa. Sokeripitoisia tuotteita kuten konditoriatuotteita olen sallinut itselleni käydessäni n. kerran viikossa jossain kahvilassa ja myös juhlatilanteissa ja kroppani kestää tämän hyvin. Minulla oli sen verran sokeriarvot koholla 4 v. sitten, että sain kotikäyttöön sokerimittarin joten minun oli helppo tarkkaila mitkä ruuat nostivat mikun sokeriarvojani (kaille ei välttämättä sovi samat ruuat tässäkään sairaudessa). Sokeriarvoni ovat pysyneet jo useamman vuoden hyvässä mallissa ja mittailenkin arvoja nykyään harvakseltaan, verikokeet otetaan 2 v. välein.

Painonpudoduksesi oli se syy mikä sai verensokerit kohdilleen. Laihdutus vähensi rasvaa maksasta, jolloin insuliiniresistenssi väheni ja pienempi määrä insuliinia tarvitaan pitämään verensokeri normaalina.

Vierailija
30/30 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Glukoosikumous kirja (Jessie Inchauspé) nyt alkuun.

Hiilarit max. 50 g päivässä eli viljat, peruna, pasta, riisi, leipä, hedelmät ja kaikki tuotteet missä on lisättyä sokeria pois ja tilalle kasviksia, marjoja, lihaa, kalaa, kanaa, juustoa ja kananmunia.

Vhh juustoleipäset on oiva korvike leivälle. Kesäkurpitsasuikaileista pastaa tai kaupasta kikhernepastaa. Kukkakaalista saa hyvää muusia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi