Jos sinulla olisi 200 000, mihin sijoittaisit ne?
En oikeasti osaa rahastoja ja osakemmarkkinoita. Nyt se raha on pankkitilillä. Mitä teen?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ostaisin osakkeita. Ei ole vaikeaa kun ostat kotimaisia hyvää osinkoa maksavia osakkeita.
Mandatum
Fortum
Nordea
Handelsbånken
Noihin heti 100 000
Avaat ost tilin.
Pohjoismaisia finanssilaitoksia. Voi jeesus. Tuo ei voita SP500 eikä inflaatiota osinkotuotollakaan.
Tuolla kombolla tänä vuonna noin 10 pinnan tuotto.
-eri
Sama juttu (ostohintoihini nähden), paitsi Handelsbankenia minulla ei noista ole. Suosittelen kuitenkin laajempaa hajauttamista.
toinen eri
Onko persaukisia perillisiä, jos ei, niin miksi pitäisi sijoittaa?
Aiotko ottaa tuotot mukaasi arkkuun poltettavaksi?
Itse tekisin kolme- tai neljäpäiväistä viikkoa, nauttisin kiireettömästä elämästä.
Sen verran on sukurasitetta, että on ihme jos elän 70-vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ostaisin osakkeita. Ei ole vaikeaa kun ostat kotimaisia hyvää osinkoa maksavia osakkeita.
Mandatum
Fortum
Nordea
Handelsbånken
Noihin heti 100 000
Avaat ost tilin.
Pohjoismaisia finanssilaitoksia. Voi jeesus. Tuo ei voita SP500 eikä inflaatiota osinkotuotollakaan.
-eri
Huono maantieteellinen hajautus, eikä mennyt koskaan ole tae tulevasta.
Onko mennyt ikinä minkään kohdalla tae tulevasta. Satkulle tuossa on riittävästi hajautusta, liiallinen hajautus ja räpeltäminen syö tuotot. Ap:n tietotaidolla tuossa on melko hyvä satsi ostettavaa.
jos et tiedä sijoittamisesta mitään, niin ÄLÄ tee mitään sijoituspäätöksiä toisten suositusten perusteella. Opettele ensin perusteet. Muuten voi tulla pahaa tappiota, kun esim. kurssien askiessa panikoi ja tekee hätiköityjä johtpäätöksiä.
aloita vaikka tuosta
https://www.porssisaatio.fi/opi-sijoittamaan/aloittajan-tietopaketti/si…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, miten pian tarvitset rahoja ja mitä muita suunnitelmia sinulla on, mitä alaa tunnet ja mitä arvostat. Haluatko panostaa mieluummin osinkotuloihin vai arvonnousuun? Yleisesti ottaen, jos aiot sijoittaa, niin kannattaa hajauttaa, pörssiosakkeita, vakuutustuotteita ja ehkä jonkin verran korkorahastoja tasapainottamaan salkkua. Älä laita kaikkia munia samaan koriin. Minä en laittaisi tällä hetkellä asuntoihin enkä metsään. Tuo on sen verran iso summa, että varmasti pankin sijoitusneuvoja auttaa sinua.
Olen velaton, joten haluaisin vain sijoittaa sillä tavalla, ettei se rahan arvo ainakaan laske. Asuntoja tai metsää en halua. Mutta en tiedä edes, mikä on ero osinkotuloilla ja arvonnousulla, että keneen pitäisi olla yhteydessä? Edunvalvoja pitää vissiin hommata :D
CPI, eli kuluttajahintaindeksi mik
Tunnut tietävän paljon. Ota rahat hoitaaksesi prosenttipalkkiolla? :D
Mä pistäisin vain elämiseen. No näin teen omille satatonnisilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mandatum
Fortum
Nordea
Handelsbånken
Noihin heti 100 000
Avaat ost tilin.
Kiitos. Kokeilen näitä. Vaikka tällä palstalla on aina kysyttövö, ettö trollaatko kuitenkin?
Nuo on ihan hyviä kaikki. Mutta hajauta muuallekin kuin suomalaisiin. Ja jos haluat osingot tilille, arvo-osuustili on parempi kuin osakesäästötili.
T. Se, joka kirjoitti mikä ero arvonnousulla ja osingolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mandatum
Fortum
Nordea
Handelsbånken
Noihin heti 100 000
Avaat ost tilin.
-eri
Huono maantieteellinen hajautus, eikä mennyt koskaan ole tae tulevasta.
Onko mennyt ikinä minkään kohdalla tae tulevasta. Satkulle tuossa on riittävästi hajautusta, liiallinen hajautus ja räpeltäminen syö tuotot. Ap:n
No itsehän myönsin, ettei tietotaitoa ole. En halua joutua huijatuksikaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko persaukisia perillisiä, jos ei, niin miksi pitäisi sijoittaa?
Aiotko ottaa tuotot mukaasi arkkuun poltettavaksi?
Itse tekisin kolme- tai neljäpäiväistä viikkoa, nauttisin kiireettömästä elämästä.
Sen verran on sukurasitetta, että on ihme jos elän 70-vuotiaaksi asti.
Niin minäkin teen, nautin elämästä, mutta eihän se estä sijoittamista. Osinkotuloja on tällä hetkellä enemmän kuin palkkatuloja.
Vierailija kirjoitti:
jos et tiedä sijoittamisesta mitään, niin ÄLÄ tee mitään sijoituspäätöksiä toisten suositusten perusteella. Opettele ensin perusteet. Muuten voi tulla pahaa tappiota, kun esim. kurssien askiessa panikoi ja tekee hätiköityjä johtpäätöksiä.
aloita vaikka tuosta
https://www.porssisaatio.fi/opi-sijoittamaan/aloittajan-tietopaketti/si…
Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin sijoitusasuntoja. Toki pitää katsoa mitä ostaa, mutta jos saa edullisia asuntoja jotka voi vuokrata edullisesti, vuokralaisia riittää aina, kun kela vaatii ihmisiä muuttamaan halvempaan asuntoon, niistä on huutava pula jotka mahtuu sen paikkakunnan normeihin.
Siellä on taas Sirpa parturi-kampaaja lukenut Eevasta kuinka asuntosijoittaminen on helppoa rahaa.
Ei ole. AP ei tajua sijoittamisesta mitään, tuskinpa osaa siis edes prosenttilaskuja tarpeeksi tajuamaan minkälaisesta riskistä on kämpän hankinnassa kyse. Ensinnäkin, kämppää ei ikinä osteta kokonaan omalla pääomalla, tuotto on niin surkea että siihen on käytännössä aina otettava velkavipua. Se velkavipu vaatii prosenttilaskentaa ja riskienhallintaa. Todennäköisesti noilla summilla voi saada kaikkien kulujen jälkeen satasen tai pari kuussa, ja kannattaa laskea se vuokratuotto 10 kuukaudelle vuodessa koska kaikkea voi tapahtua.
Asuntosijoittaminen on käsittämätön riski sen takia koska kaikenmaailman Eeva-lehdet ja MeNaiset kertovat kuinka helppoa ja huoletonta se on. Korot nousevat prosenttiyksikön ja yhtäkkiä siihen palaa vuodessa kahden vuoden vuokratulot. Päälle remonttia ja vesivahinkoa ja siinähän olet.
"Tunnut tietävän paljon. Ota rahat hoitaaksesi prosenttipalkkiolla? :D"
Oma salkku on nyt n. 200k, tuottoa 300% viimeisen 4 vuoden aikana. En tee hiluillasi mitään.
Vierailija kirjoitti:
No, ihan keskiluokkaista elämää olen elänyt, eikä ole ollut tarve miettiä sijoituksia ja salkkuja, koska niiihin ei ole ollut tarvetta. Nyt kysyin neuvoja, enkä pilkkaa.
Kommenttiani ei todellakaan oltu tarkoitettu pilkaksi, vaan täysin vilpittömäksi neuvoksi aloittaa lukemalla kirja, joka selittää perusjutut sijoittamisesta. Ja tuon mainitsemani kirjan koin (sen oudosta nimestä huolimatta) itse hyvin hyödylliseksi silloin, kun aloitin sijoittamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mandatum
Fortum
Nordea
Handelsbånken
Noihin heti 100 000
Avaat ost tilin.
Ei kannata avata OST:ia, jos on noin paljon sijoitettavaa. OST:in raja on 100 000 eikä saa olla kahta.
Mikä on OST?
Minulla oli aika sama tilanne. Säästötililtä tuli korkotuottoa vielä vuodenvaihteessa n. 6000, mutta nyt kun korot (Euribor) laskeneet, niin ennusteena on, että korkotuotot laskevat.
Aloitin sitten noin 6 kk sitten sijoittamaan pääomaa rahastoihin. Olen nyt merkinnyt niitä n. 12-18 keur per kuukausi. Rahastoja minulla noin 10 erilaista. Suurin osa indeksirahastoja, mutta myös yhdistelmärahastoja. Näitä on helppo merkitä vaikka omassa pankissa puhelimen sovelluksella.
Sijoita ajallisesti hajauttaen, eli ei kaikkea samalla hetkellä. Syystä, että et voi olla varma onko päivän hinta paras...
Itsellä siksi useita rahastoja, että tulee hajautettua myös eri kohteisiin ajallisen hajautuksen lisäksi. Esim Eurooppa indeksi, Amerikka indeksi, Aasia indeksi, Suomi indeksi jne vaihtoehtoja on paljon.
Ja nämä eivät ole nopeita sijoituksia. Itse varautunut pitämään nuo 7-10 vuotta. Uskoisin, että näin saan paremman tuoton rahalle, kuin muilla tileillä.
Ehkä myöhemmin myös osakepoimintaa, mutta nyt fokus rahastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mandatum
Fortum
Nordea
Handelsbånken
Noihin heti 100 000
Avaat ost tilin.
Ei kannata avata OST:ia, jos on noin paljon sijoitettavaa. OST:in raja on 100 000 eikä saa olla kahta.
Mikä on OST?
osakesäästötili. Sitä kannattaa harkita, mutta on oltava supervarovainen, ettei mene avaamaan kuin yhden ost-tilin. Muuten rapsahtaa tuntuvat sakot. Saa siis oikeasti olla vain yksi ost-tili
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki tyrkyttää sijoitus neuvoja. Minulla on 300000 enkä aio senttiäkään sijoittaa.
Onneksi en itse ajatellut noin 18 vuotta sitten, kun sain asuntolainan maksettua ja rahaa rupesi jäämään yli. Jos olisin jättänyt kaiken pankkitilille, olisin nyt yli 80 000 euroa köyhempi.
Vierailija kirjoitti:
"Tunnut tietävän paljon. Ota rahat hoitaaksesi prosenttipalkkiolla? :D"
Oma salkku on nyt n. 200k, tuottoa 300% viimeisen 4 vuoden aikana. En tee hiluillasi mitään.
OK. Kunhan kysyin neuvoa. En tarkoittanut sitä, että tarvitsisit hilujani,
Vierailija kirjoitti:
Vähentäisin työnteon välittömästi 1 päivään viikossa ja eläisin loput 20 vuotta ennen eläke - ikää noilla säästöillä.
200000 jaettuna 20 vuodelle tekee kymppitonnin vuodessa. Ajattelitko elää sillan alla? Ei riitä asumiskustannuksiin eikä edes pelkkään ruokaan.
Tällä hetkellä ei kannata sijoittaa mikinkään.Ehkä kultaan.