Mitkä kulut kuuluvat yhteisesti maksettaviksi?
Kumpikin siirtää sovitun summan taloustilille. Mitä sieltä on sopivaa maksaa? Lotto, viina, korvikset, bensa, golfmaila, lounasravinteli, kuntosali, rannekello, ... ?
Kommentit (28)
Vuokra/vastike, sähkö, kotivakuutus, perheen ruoka, lasten vaatteet ja muut tylsät pakolliset menot.
En tiedä mitä teette rahasysteemin ja työsuoristusten kanssa keskenänne. Mutta kaikille kuuluu hyvä elämä tuloihin katsomatta tai terveyteen katsomatta. Rahaa kyllä olisi riittävästi tai painamalla, se ei siitä ole kiinni, se on tehty näyttämään siltä ettei ole - rahan saa äkkiä syydettyä muualle. Ihmisten terveys menee ihan oikeasti, ellei ole ruokaa ja asiat hyvin.
No sehän sovitaan yhdessä. Mutta lähtökohtaisesti yhteiset asiat. Asuminen ja siihen liittyvät menot. Lapset, yhteiset lemmikit. Ruuista yhteiset asiat. Yhteisten läheisten lahjat. Yhteiset matkat.
Kaikki henkilökohtaiset omilta.
Meillä toki molempien palkka tulee samalle tilille, joten meillä menee ihan kaikki.
Miten sen nyt ottaa. Meillä on yhteinen talous mutta omat tilit. Se, jolla sattuu olemaan tilipäivä, maksaa siihen mennessä kertyneet laskut, muutoin periaatteessa kumpikin maksaa omat bensat ja herkut ja vaatteet ja työruuat ym. Minä maksan kaikki lapsen menot. Käytännössä jos mieheltä loppuu rahat ennen seuraavaa tilipäivää, minä siirrän hänelle parisataa.
Yhtiövastike/vuokra, kiinteistövero, jätehuolto, sähkölaskut, vesilaskut, kotivakuutukset, polttopuut, lämmitysöljy, puutarha- ja pihakoneiden huolto/varaosat/polttoaineet, terassikalusteet, istutukset/kesäkukat...
Aikuisten oikeasti, ne kulut mitä rahaa tilille laittavan toisen henkilön kanssa on yhdessä sovittu sieltä maksettavan.
Meillä maksetaan yhteiseltä tililtä asumiseen liittyvät kulut kuten asuntolaina, yhtiövastike, sähkö, netti ja kotivakuutus. Muut ovat omia kuluja ja ne maksetaan omilta tileiltä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksetaan yhteiseltä tililtä asumiseen liittyvät kulut kuten asuntolaina, yhtiövastike, sähkö, netti ja kotivakuutus. Muut ovat omia kuluja ja ne maksetaan omilta tileiltä.
Maksatteko ravintolassa yhdessä käydessä omat ruokanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatteko ravintolassa yhdessä käydessä omat ruokanne?
Toinen maksaa koko laskun. Ne voi olla minun, miehen tai yhteisiä kuluja miltä nyt silloin tuntuu. eri
Vierailija kirjoitti:
Taloustililtä menevät talousmenot, ruoka, sähkö, asuminen, vesi, lasten menot yms. Omilta tileiltä menevät lotto, viina, korvikset, bensa (omiin ajoihin), golfmaila, lounas, kuntosali, rannekello.
Paitsi jos on yhteislotto
Tietysti ne, mitä kyseisessä suhteessa on sovittu. Kaikilla ei edes ole taloustiliä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sen nyt ottaa. Meillä on yhteinen talous mutta omat tilit. Se, jolla sattuu olemaan tilipäivä, maksaa siihen mennessä kertyneet laskut, muutoin periaatteessa kumpikin maksaa omat bensat ja herkut ja vaatteet ja työruuat ym. Minä maksan kaikki lapsen menot. Käytännössä jos mieheltä loppuu rahat ennen seuraavaa tilipäivää, minä siirrän hänelle parisataa.
Miksi, oi miksi? Onko lapsi enemmän sinun kuin miehesi? Miksi mieheltä loppuu rahat?
Teiden kunnossapito, yleisradio, poliisi, armeija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, oi miksi? Onko lapsi enemmän sinun kuin miehesi? Miksi mieheltä loppuu rahat?
Ehkä sillä miehellä on pienempi palkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on yhteinen. Minulla on 1200 euroa parempi palkka ja lapsilisä tulee minun tililleni. Mieheltä usein loppuu rahat varsinkin jos on pitänyt ostaa jotain autoremppaosia tai on tullut yllätyshammaslääkärikäynti tms.
Taloustilin olemattomuus johtaa ostamisen panttaamiseen. Leikkeleet ostaa sitten se joka on niitä enemmän vailla.
Vierailija kirjoitti:
vuokra
sähkö
vesilasku
vakuutukset
ruoka
kodin pesuaineet, vessapaperi ym
Taloustililtä menevät talousmenot, ruoka, sähkö, asuminen, vesi, lasten menot yms. Omilta tileiltä menevät lotto, viina, korvikset, bensa (omiin ajoihin), golfmaila, lounas, kuntosali, rannekello.