¤¤HUHTIkuun mahat ja tiistaipäivä 20.3.¤¤
Juupa, pinoa auki ja eilisen linkki:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9870376&p=1&tmode=1&smode…
~Murmutti
Kommentit (29)
Tänään oli sitten se viimeinen lääkärikäynti neuvolassa.
*Rv 35+5
*painoa tullut 700g viikossa... no edistystä kun viimekäynnillä 1kg/vk
*eli turvotusta löytyy, edelleen ja lisääntyy vaan ihan sama mitä syö/juo
*paineet 129/81
*hemoglobiini ekaa kertaa alle 120 eli 117, siispä rautaa syömään
*vaavilla syke 144
*rt
*sf-mitta sama kuin viimeviikolla, 29, alakäyrää menee
--BEBE-B-- kyseli onko kellään muulla vauva tosi alhaalla.
No mulla on. " Putosi" tossa viikolla 31. Toisinsanoen kääntyi pää alaspäin ja menikin sitten samantien sinne alas asti. Terkkari ei ole oikeen saanut päätä käsiinsä kun on tunnustellut. Laittokin viime käynnillä äitiyskorttiin rt?, että lääkäri tarkistaa tilanteen. Ei se lääkärikään oikeen varmalta näyttänyt. Teki sisätutkimuksen ja kohdunsuu pehmeä, kiinni, 3cm. Kokeili tuntuuko siellä vastassa pää, ja kokeili pitkään, ei ollut erityisen mukavaa. Onneksi ei kuitenkaan nyt supistele kun noi sisätutkimukset saattaa sellaista aiheuttaa. Mulla on ollut vaan niitä kivuttomia supistuksia, enkä niitäkään erityisemmin huomaa, menee vaan vatsa tiukaksi. Öisin vähän vihloo kun käännyn ja liitoskipuja oli vielä vähän aikaa sitten, mutta nyt nekin on oikeestaan kokonaan poistuneet.
Lisäksi tämä vauva on kohdussa samalla lailla kuin veljensäkin oli eli pää alhaalla ja jalat välillä kyljessä, melkein selän puolella. Mulla on joku ihmeellinen toispuoleinen kohtu, jossa jalat voi oikaista oikealle, vasemmalla ei ole samanlaista tilaa. Yöllä nukun pääasiassa vasemmalla kyljellä kun pelkään jotenkin että rusennan pikkuisen jalat jos käännyn oikealle kyljelle. Ja se tuntuu inhottavalta kun vaavi unissaan valuu kylkeen, sitä pitää ihan nostaa ennenkuin asettuu sille oikealle kyljelle makaamaan.
Vauva on siis aika erikoisessa asennossa ja siitä varmaan johtuu noi pienet sf-mitat. Lääkärikään ei oikeen tiennyt miten mitata mahaa. Esikoisen sf-mitta meni myös epäsäännöllisesti ala- ja keskikäyrää, silti oli syntyessään rv39+6 3530g, eli normaalipainoinen. Tunnen kuitenkin potkut selvästi ylhäällä ja just siellä oikeassa kyljessä, joten itse en kyllä epäile etteikö olisi pää alaspäin.
Tässä teidän kirjoituksia lukiessa pikkuinen aloitti varsin vauhdikkaan menon tuolla massussa. Ilmeisesti tämä rento asentoni + tuoremehu, tee ja leivät + musiikki tekivät olotilasta energisen. Onkin ollut aika hiljaksiin viimeaikoina, joten ihanaa, että ilmoittelee itsestään. Meillä on niin vauhdikasta normaalisti, etten edes pääse keskittymään vauvan liikkeisiin ja sitten aina mietin iltaisin, että onkohan sillä nyt kaikki ihan kunnossa. Mutta sohvalle kun pääsen hetkeksi rojahtamaan hyvään asentoon telkkaria tuijottamaan niin yleensä alkaa samantien potkiminen. Yöllä tämä on aina rauhallinen ja aamulla kestää aikansa ennenkuin herää, vaikka me siis noustaan vasta joskus kymmenen aikoihin.
Ja plussat vielä loppuun:
+Saatiin eilen kaverilta iso pussillinen hänen poikansa pieneksi jääneitä vaatteita, jotka on sopivan kokoisia meidän esikoiselle. Tulivat tarpeeseen ja oli tosi kivoja, samanlaisia olisin itsekin ostanut. Säästyy pitkä penni.
+Tänään on ollut mukavan toiminnantäyteinen päivä ja kohta mennään vielä muskariin. Ei käy aika pitkäksi, eikä seinät kaadu päälle...
+Aurinko!
Voimia kaikille mahoille!
crisantemo rv35+5
Tervetuloa haitu, kiva kun tulee lisää porukkaa mukaan.
Helinälle: mua alkoi ärsyttään tuo sun lääkäri kokemus... Ihan niinkun joku mies vois edes kuvitella miltä odottavasta tuntuu. Sais olla nuo lääkärit jotka tutkii odottavia niin naisia, koska tuskin mies pystyy, vaikka olis mikä tutkinto, niin samaistumaan raskaana olevan tuntemuksiin.
Ja todella ärsyttävää kun ei kysynyt että voiko harjottelijat olla paikalla, mulla tää on yleistä koskaan ei oo kysytty että voiko olla paikalla, enkä oo kehdannu sanoa itte että en halua. Tarviihan ne opiskelijat tietty kokemusta, mutta synnytykseen en kyllä suostu ottaan mitään laumaa ainakaan. Riippuu tietty jos on joku ihana kätilö opiskelija josta mahdollisesti mulle apua niin sitte.
Neuvolassa on ollu joka kerta joku opiskelija, mutta ei ole häirinny. Ovat ollu tosi mukavia.
Tulipas taas paasattua... laitetaan hyvitykseksi plussa
+ aurinko alkoi paistamaan
-p- 35 (todella riippuvainen tästä pinosta)
Heippa!
Olipas Helinällä ikävä kokemus lääkäristä, inhottaa kun vain ajatteleekin. Itselle jäi jotenkin sellainen hyvä mieli synnytysvalmennuksessa kun sanottiin, että sairaalaan voi tulla jos on sellaiset kivut ettei pärjää niiden kanssa kotona. Ilmeisesti tuo lääkäri oli eri mieltä:(. Meillä oli tänään viimeinen lääkärineuvola. Kohdunsuu oli vielä kiinni, paikat pehmentyneet ja kaulaa jäljellä 2,5. Lääkäri sanoi, ettei ole nyt ihan heti tulossa. Kiva kun pääsee vielä miehen kanssa uimaan:). Mieliala on vieläkin vaihdellut todella paljon, mutta nyt on hyvä mieli.
Gallupeihin: Meillä mies ei oikein voi jäädä isyyslomalle vauvan syntyessä. Hän joutuu olemaan päivän työttömänä huhtikuun puolessa välissä ja sitten saa uuden vuorotteluvapaasijaisuuden. Luultavasti tuota sijaisuutta ei hänelle annettaisi jos ilmoittaisi, että jää heti itse isyyslomalle. Mutta onneksi hänellä on sellaiset työvuorot, että on paljon kotona. Toisaalta joudun olemaan vauvan kanssa heti melkein alusta asti yksin öitä. Onneksi on sukulaisia lähellä jos apua tarvitaan:).
Nimistä: Meillä on pojalle ollut nimi valmiina jo pitemmän aikaa. Pidämme molemmat samoista poikien nimistä, joten niiden kanssa ei ollut ongelmia. Mieheni tosin haluaisi lapselle ehkä vain kaksi nimeä ja minä haluaisin kolme. Tytölle on kaksi nimeä valmiina, mutta kumpikaan näistä ei todennäköisesti tule olemaan ensimmäinen nimi. Kutsumanimeksikin on muutamia hyviä vaihtoehtoja, mutta emme ole vielä täysin varmoja mikä niistä.
Onko muilla sellaista kummallista kipua tuossa heti kylkiluiden alla, kohdun yläreunalla? Välillä siitä kutittaa ja tuntuu, että iho repeää siitä kohtaa, mutta välillä siihen sattuu niin kuin olisi mustelma. Ja tuntuu, ettei vauva kuitenkaan olisi juuri siinä kohdassa vaan vähän alempana, hassua.
Sitten plussia:
+ hyvä mieli
+ kävimme ostamassa vauvatarvikkeita ja pakkasimme sairaalakassia
+ odotan miestä reeneistä
t. Masumme rv 35+1
Tänään neuvola, painoa oli tullut vain 88gr viikossa (kiva vaihtelua siihen 500-600 gr/viikko) Muuten kaikki ihan normaalia.
Mies on nyt sitten kotiutunut ja on vapaalla koko viikon, ihanaa!!! Vaikka nyt on meitillä kaikki synnytystä enteilevät merkit sitten loppuneet. Tyypillistä, ensin sai 3 viikkoa pelätä että isukki missaa koko homman, ja nyt kun isukki ois kotona, vauva alkaakin viihtyä masussa. :) Saahan se siellä tietenkin kelliä, vaikka itsellä alkaa jo olo ahdistaan.
Mua on väsyttänyt niin hirveästi nyt tänään, kävin kuitenkin saunassa ja nyt ois illalla sitten vielä mukava S:ää tiedossa, vaikkei tämä vaavi kyllä tuolta ulos taida tulla vaikka mitä tekisin. Oon tänään kannelut sohvia ja hakannut halkoja, eikä mitään...
Kaikille remonttia tekeville tsemppiä. Me ostettiin talo syyskuussa, ja rempattiin koko syksy ja talvi. Tammikuun lopussa muutettiin sisään. Ei ollut kiva olla remppa leski, varsinkin kun oli raskaan ja esikoinen on uhmassa. Nyt on tietenki ihana asua uudessa kodissa, mutta tie tänne ei ollut niin ruusuinen.
Galluppia pukkaan näin iltamyöhään jos joku vaikka huomais. Kuinka moni teistä rasvaa välilihaansa? Ja kuinka monelle sitä on edes suositeltu? Minä esikoista odottaessa öljysin eikä tarvinnut leikata eikä repeillä. Nyt olen ollut laiskempi sen suhteen ja vähän jännittää et mitenköhän käy...
No joo, plussat:
+Mies on kotona
+Saatiin uusi sohva ja matto sisään, olohuone paljon kodikkaampi
+Esikoinen muutti omaan huoneeseensa tänään (saas nähdä miten eka yö menee)
Nyla 37+4
vielä tuohon uuteen gallupiin:
Jostain olen lukenut, että olisi hyvä rasvata, mutta en sitä kyllä ole tehnyt. Juuri eilen mietittiin kannattaisiko se. Neuvolassa siitä ei ole ollut mitään puhetta.
Täällä taas...mulla rupesi tuossa 19 maissa supistelemaan aikas tiuhaan tahtiin ja selkää kuumottamaan...soittelin lapsenvahdillekin jo varuiksi kun olin tunnin ajan kuulostellut että kipeitähän nämä ovat ja tuntuivat osittain jo masunkin puolella...
No, tässä olen tassutellut ympäri kotia ja kuullostellut oloa...supisteluja tulee ja menee, välit vaihtelevat 2-15 min....
Äsken vessakäynnin jälkeen lorahti housuihin ilmeisesti lapsivettä, oli hajutonta ja väritöntä....nytkin tuntuu että jos liikahdankin niin tihkuttaa...
Sairaalakassia täydentelin ja henkisestihän tässä ollaan oltu valmiina jo ties kuinka kauan.
Taidan yrittää mennä hetkeksi nukkumaan jos yöllä tulisikin lähtö....
B & E rv 39+0
Beatitude, aika jännältä kuulostaas. Jos vaikka lähtö oliskin kohta..
Palailethan sit kertomaan kuinka kävi. Tai jos ei kuulu susta mitään niin vedetään omat johtopäätökset ;)
Mäkin voin tunnustaa että ihan koukussa olen tähän ketjuun ja siks vielä piti tähän aikaan käydä tarkistamassa josko jotain uutta olis tapahtunut.. No olihan sitä.
Kylki on ihan hellänä ja vauva painaa niin että on vaikee hengittää. Jos vaikka menis jo sänkyyn pitkälleen niin varmaan helpottas vähän.. Huomenna sit lisää.
marie 37+2
Jännät paikat beatitudella! Rupesi heti kuvittelemaan, millaista se sitten on. Onnea matkaan jos nyt tulee lähtö sairaalaan:)!
Helinä_1983: Olipas sulla kurja kokemus:(. Lääkärit osaa olla tosi idiootteja suoraan sanottuna! Koeta jaksaa kipujen kanssa ja ei muuta, ku meet uudelleen, jos käyvät mahdottomiksi. Toivottavasti sit mukavampi ja asiallisempi lääkäri!!
Viimeksi valittelin niin kovin remonttijuttujamme, et plussat unohtu, joten tässäpä niitä (yritän kaikki kolme saada keksittyä):
+vessan lattia laitettu
+sade loppunut ja ulkona paistaa ihanasti aurinko
+poika ollut suhteellisen kiltti tänään:).
Poikaa ei nyt tunnu lastenohjelmat kiinnostavan vaan roikkuu tossa vieressä. Täytyy varmaan lähteä sen kans vihdoin ulos, ku koko päivä oltu sisällä. Vähän huono mieli siitä. En vaan edelleenkään jaksa pukea sitä, varsinkaan kurahousuja:(. No, pakko vissiin jaksaa!
Senny