Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleistuki: ensi vuonna edes osa-aikatyöläisellä ei saa olla omia säästöjä tilillä, muuten tuet menee

Vierailija
14.05.2025 |

Eli kaikkein passivoivin tuen muoto tuo,  jos toteutuu toimeentulotuki-tyylisenä. Käteisen rahan käyttö räjähtää kasvuun. Eikä ole mitään järkeä tehdä osa-aikatyötä, kun jokainen euro, jonka ansaitset, leikkaa tukea ja jos olet viime vuodet hammasta purren kituuttanut ja säästänyt, niin siitä rangaistaan kokonaan tukien menetyksellä.

Eikä kaikille riitä kokoaikatyötä, jonka palkalla pärjäisi ilman tukia. Se on tosiasia. Korian datakeskuksellekin kiinalaisia työläisiä tulee, eikä datakeskukset edes työllistä tuhansia.

Kommentit (280)

Vierailija
221/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin tuli 10'000 raja säästöille asumistuessa, ja kohta ei saa olla sitäkään tilillä. Lopettakaa puhe säästäväisyydestä: parempi vaan tuhlata kaikki ja olla kotona tekemättä mitään. Sitähän näillä tukien leikkauksilla halutaan.

Jos on säästöjä 10 000 € tilillä ei mitään tukia tarvitse, harvalla työssä käyvällä menonsa itse maksavalla on säästössä moista summaa.

Itse olen tuon summan säästänyt vuosikymmenten kuluessa ja minua pitäisi nyt rankaista säästäväisyydestä?

Jos työssäkäyvällä ei ole tuollaista summaa säästössä, niin lopettakaa alkoholin kittaaminen ja tupakointi, niin alkaa säästyä. Itse olen ollut aina tupakoimaton absolutisti.

Sun kannaltahan tuo on tietysti järkevää, mutta

Siksi, että tuhlaajalle annetaan, säästäjälle ei. Se vaikuttaa ihmisten tulevaan käyttäytymiseen.

Vierailija
222/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin tuli 10'000 raja säästöille asumistuessa, ja kohta ei saa olla sitäkään tilillä. Lopettakaa puhe säästäväisyydestä: parempi vaan tuhlata kaikki ja olla kotona tekemättä mitään. Sitähän näillä tukien leikkauksilla halutaan.

Jos on säästöjä 10 000 € tilillä ei mitään tukia tarvitse, harvalla työssä käyvällä menonsa itse maksavalla on säästössä moista summaa.

Itse olen tuon summan säästänyt vuosikymmenten kuluessa ja minua pitäisi nyt rankaista säästäväisyydestä?

Jos työssäkäyvällä ei ole tuollaista summaa säästössä, niin lopettakaa alkoholin kittaaminen ja tupakointi, niin alkaa säästyä. Itse olen ollut aina tupakoimaton absolutisti.

Minulla ei ole koskaan ollut tuollaisia rahoja tilillä, huonolla palkalla olen naisvaltaisella alalla työtä tehnyt koko ikäni. Mutta tukeja en ole hakenut enkä saisi. Jos työttömäksi jäisin, niin asunto olisi pakko myydä ja varmasti alihintaan. Tiedän sen. 

Ei pidä tukeja antaa heille, joilla on muutenkin jo rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikä kaikille riitä kokoaikatyötä, jonka palkalla pärjäisi ilman tukia. Se on tosiasia. Korian datakeskuksellekin kiinalaisia työläisiä tulee, eikä datakeskukset edes työllistä tuhansia."

Palkkaisivat varmasti suomalaisiakin, jos suostuisivat tulemaan samalla palkalla kuin kiinalaiset. Suomalaisella on korkeampi vaatimus elintason suhteen, palkalla pitää pystyä maksamaan oma asunto, ruokaa, viihdettä ja matkustamaankin. Kiinalaiset työläiset asuvat kimppakämpissä, soluhuoneissa, ja syövät riisiä ja onkikaloja, viihteeksi riittää yhteinen TV oleskelutilassa. Elintasoero. 

Suuri kysymys jatkossa onkin, pitääkö suomalaisella tukirahalla pystyä elämään korkeampaa elintasoa kuin kiinalaisella palkalla. 

Vierailija
224/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei oppositio ole nostanut metakkaa tästä?

Koska oppositiopuolueiden  eduskuntaryhmät ovat myös sen esityksen takana.Se ei ole hallituksen esitys vaan kaikkien puolueiden eduskuntaryhmien.

Opposition osalta kyse on ollut tukien hakemisen yksinkertaistamisesta, ei siitä, että aletaan vetää tavallisilta suomalaisilta mattoa jalkojen alta. Nykyinen hallitus pyrkii kaikin keinoin kaunistamaan tilastoja, joten ei mene enää aiemman suunnitelman mukaan. Nyt olisi korkea aika jonkun alkaa selvittää miten tuota yleistukea oikeasti sovelletaan esim. työttömyyden pitkittyessä.

Ainahan hallitus voi ottaa pikavipin, niin tilastot kaunistuu.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/82c6da19-1de6-4e4d-ab81-992b26d6a…

Vierailija
225/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opettaja tekee töitä 30 vuotta ja irtisanotaan 50-vuotiaana niin on 16 vuotta eläkeikään.

Ja jos tulee yleistuki, että työttömyyskorvausta ei saa, jos on omaisuutta tai puoliso töissä. 

Yes 

Luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia aika monelle.Kukaan ei jostain syystä laita linkkiä siitä miten omaisuus viedään työttömältä.Eivät laita koska sitä ei ole.Tarveharkinta on voimassa nytkin eikä se tarkoita omaisuuden viemistä.

Vierailija
226/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuki on tarjoitettu perustarpeiden kuten terveys,  lämpö ja ravinto, ja hädän torjuntaan, ei kenenkään elämän mukavuustason nostoon. Vastuu elämästä kuuluu ihmiselle itselleen, ei yhteiskunnalle. Meillä on niin hyvä sosiaalitukirakenne ilmaisine koulutuksineen ja hädänalaisten auttamisineen, että se turvaa myös kriisitilanteet. Ne muut tilanteet kukin hoitaa itse, omasta rahapussistaan.

Vierailija
227/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus kyllä valehtelee kun väittää, ettei tuolla uudistuksella tavoiteltaisi säästöjä. Kyllä tavoitellaan ja eniten tuossa tulee kärsimään ne ikääntyneet ihmiset, jotka jäävät työttömäksi työuransa loppupuolella ja ovat onnistuneet saamaan uransa aikana hieman rahaa säästöön pahan päivän varalle.

Siis se vaikutus tulee mm sitä kautta, että ansiosidonnaista maksetaan nykyistä lyhyemmän aikaa ja sen jälkeen työtön putoaa suoraan yleistuelle, joka on tarveharkintainen tuki. Nykyisin työtön putoaa ansiosidonnaisen päätyttyä ensin peruspäivärahalle, mikä ei ole tarveharkintainen etuus. Suuri muutos nykytilanteeseen on myös se, että nykylainsäädännön mukaan työmarkkinatuen tarveharkintaa ei sovelleta yli 55 vuotiaisiin, jotka ovat täyttäneet työssäoloehdon ennen työttömäksi jäämistään.

Vierailija
228/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot veronalennukset tilanteessa, jossa julkinen sektori on vahvasti alijäämäinen, kuitenkin epäilyttävät Uusitaloa. Hänen mukaansa onkin iso mahdollisuus, että alijäämä kasvaa entisestään.

Uusitalon mukaan taloustieteellinen tutkimus ei lupaa niin suuria dynaamisia ja kasvua kiihdyttäviä vaikutuksia kuin ehkä nyt on tuotu esiin. Toki tutkimusten tulokset myös vaihtelevat.

- Mutta ei meillä kovin vankkaa tietoa ole siitä, että näillä veronalennuksilla olisi niin suuria positiivisia vaikutuksia talouskasvuun, että se ei esimerkiksi heikentäisi julkisen talouden tilannetta.

Vierailija
229/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi muuttaa asumaan peltihökkelikyliin.

Et saa asua peltihökkelissä, peltihökkeli ei täytä EU:n asettamia energialuokituksia. Taivasalle joudat

Vierailija
230/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun opettaja tekee töitä 30 vuotta ja irtisanotaan 50-vuotiaana niin on 16 vuotta eläkeikään.

Ja jos tulee yleistuki, että työttömyyskorvausta ei saa, jos on omaisuutta tai puoliso töissä. 

Yes 

Luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia aika monelle.Kukaan ei jostain syystä laita linkkiä siitä miten omaisuus viedään työttömältä.Eivät laita koska sitä ei ole.Tarveharkinta on voimassa nytkin eikä se tarkoita omaisuuden viemistä.

Mene Googleen ja lue sosiaalipoliittinen katastrofi ja yleistuki. 

Vierailija
231/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että tuhlaajalle annetaan, säästäjälle ei. Se vaikuttaa ihmisten tulevaan käyttäytymiseen.

Kuten sanoin, mä ymmärrän tuon tuensaajan näkökulmasta, mutta valtiolle se kaikki rahansa käyttävä on yksinkertaisesti hyödyllisempi. 

Eikä valtion tehtävä ole palkita ketään, varsinkaan vain siksi, että sattuvat olemaan olemassa. 

Vierailija
232/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ministeriön mukaan yleistukea maksettaisiin, jos työttömällä työnhakijalla ei olisi oikeutta ansiopäivärahaan tai hänen ansiopäivärahakautensa olisi päättynyt ja hän tarvitsisi taloudellista tukea.

Yleistuki olisi suuruudeltaan sama kuin nykyinen työmarkkinatuki, työttömän peruspäiväraha ja ansiopäivärahan perusosa. Vuonna 2025 se on 37,21 euroa päivässä."

Ja tässä yleistuessa ei käytetä harkinnanvaraisuutta, se tulee mukaan vasta siinä kohtaa, jos työtön hakee myös toimeentulotukea erikseen, mikä EI kuulu yleistukeen. 

Uskoo kuka haluaa. Fakta on että hallituksen lakiesityksessä kuitenkin on aivan alussa, että "Yleistuki olisi tarveharkintainen". https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=c90…

Vierailija
233/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuki on tarjoitettu perustarpeiden kuten terveys,  lämpö ja ravinto, ja hädän torjuntaan, ei kenenkään elämän mukavuustason nostoon. Vastuu elämästä kuuluu ihmiselle itselleen, ei yhteiskunnalle. Meillä on niin hyvä sosiaalitukirakenne ilmaisine koulutuksineen ja hädänalaisten auttamisineen, että se turvaa myös kriisitilanteet. Ne muut tilanteet kukin hoitaa itse, omasta rahapussistaan.

Nuo on vuokralla yksin asuvalle. 

Ei sinulle joka teit töitä 30 vuotta ja on omistusasunto. 

Vierailija
234/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä asuntovelkaisena saa toimeentulotukea lasten ruokiin, kun sut irtisanotaan. 

Sitä varten Suomessa on ulosottovirasto joka myy sun asunnon, jos sulla ei ole rahaa laskuihin. 

Vierailija
235/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ulosottoviraston myyntisivut missä on myynnissä ihmisiltä ulosmitattuja asuntoja. 

https://www.ulosottolaitos.fi/myynti-ilmoitukset/fi/index.html

Vierailija
236/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisi maksaa työttömyyskorvauksella lainaa ja saisi toimeentulotukea lasten ruokiin niin ei kukaan asuisi vuokralla. 

Vierailija
237/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yes 

Käytännössä kuitenkin yleistukeen sovellettaisi samoja tarveharkinnan periaatteita kuin nyt työmarkkinatukeen. Tähän asti ansiosidonnaiselta tippuva ei kuitenkaan ole joutunut työmarkkinatuelle vaan saanut Kelan peruspäivärahaa. Siinä on iso ero. Omaisuus vaikuttaa, sillä kaikki pääomatulot vaikuttavat, ja lähes ainahan omaisuudesta syntyy pääomatuloja ja -menojakin. Mutta työmarkkinatuessa vain tulot huomioidaan, menoja ei huomioida. Työmarkkinatukeen on välillä vaikuttanut puolison tulot, välillä ei, ja se asia on helposti muuteltavissa. 

Vierailija
238/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin persuja ja se oli virhe.

Vierailija
239/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yes 

Käytännössä kuitenkin yleistukeen sovellettaisi samoja tarveharkinnan periaatteita kuin nyt työmarkkinatukeen. Tähän asti ansiosidonnaiselta tippuva ei kuitenkaan ole joutunut työmarkkinatuelle vaan saanut Kelan peruspäivärahaa. Siinä on iso ero. Omaisuus vaikuttaa, sillä kaikki pääomatulot vaikuttavat, ja lähes ainahan omaisuudesta syntyy pä

Minä ainakin olen saanut työmarkkinatukea ansiosidonnaisen jälkeen. 

Vierailija
240/280 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi muuttaa asumaan peltihökkelikyliin.

Et saa asua peltihökkelissä, peltihökkeli ei täytä EU:n asettamia energialuokituksia. Taivasalle joudat

Amerikan malliin mennään. Amerikassa köyhät asuvat asuntovaunuparkeissa. Asuntovaunujen vuokraus on hyvää bisnestä sellaiselle, joka jaksaa rahastaa köyhiä. Kaikkein köyhimmillä ei ole varaa asuntovaunuunkaan, vaan asuvat kadulla, joillakin on teltta. Oikeistolainen unelma. Mutta noista oloista ei enää työllistytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä