Muovipussien hintoja nostettiin, koska halutaan
vähentää muovin kulutusta jne. Se on ihan okei, mutta miksei Suomessa sitten saa paperipusseja joko ilmaiseksi tai vaikka kymmenellä sentillä? Ainoa vaihtoehto on aina se jättimäinen paperipussi mihin mahtuisi suunnilleen pieni ihminen kyykkyyn. Ja hinta sen mukainen.
Itselläni on aina reppu mukana kauppareissuilla, mutta tottakai joskus tulee ostettua enemmän tavaraa jolloin tarvitsen sen kassin tai jopa kaksi enkä viitsi ostaa megapaperipussia yhden salaatinkerän ja maitotölkin takia. Joten ainoa vaihtoehto on se muovipussi.
Tuossa jutussa (jota en tietenkään osaa puhelimella linkittää) mainostettiin myös sitä kuinka niissä kaupoissa, joissa tilaa on, on sijoitettu rullassa myytäviä jätekasseja kassojen viereen. Okei... siis pitäisikö ihmisten sitten kanniskella sitä rullaa mukaan ja käyttää niitä ohuita pusseja ostostensa pakkaamiseen?
Kunhan pohdiskelen. Juttu löytyy Helsingin uutisista.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Siis luuleeko joku oikeasti, että muovipussin hinnankorotus siirtyy jotenkin celciusasteeksi eikä kauppiaan rahapussinntäytteeksi jolla voi ostaa vaikka lentomatkan?
Jotkut ihmiset ja kaupparyhmätkin Suomessa oikeasti välittävä luonnonsuojelusta. Ja tarjoamalla hyviä valintoja asiakkaille se onntistuu. Tuskin se nyt ketän rikastuttaa.
Joidenkin sairas kauppaviha on aika outoa. Esim. S-ryhmällä on paljon pieniä takuulla voittoa tuottamattomia kauppoja asuinaluiella, josta esim. vanhusten olisi vaikea lähteä ilman kyytiä jonnekin Prismaan ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita sinne reppuusi tyhjä muovikassi tai kangaskassi ja käytä sitä, jos ostokset eivät mahdu reppuusi.
Problem solved.
Entä jos ei suunnittele kauppareissua etukäteen? Kysyy yksi joka saattaa poiketa sinne kun on muusta syystä liikenteessä. Reppu on aina selässä, kangaskasseja en omista. Aina se reppu ei riitä varsinkin jos ostaa jonkun isomman jutun.
Oletko sinä se tankkimahainen tankero joka seisoo aina keskellä kaupan käytävää tukkien sen kännykästä Facebookia tuijottaen?
Joo just se. Tai sitten se, joka esimerkiksi viimeksi osti kylpyhuoneen tarvikkeita kun tarjouksessa oli ja satuin kävelemään ohi. Ei mahtuneet reppuun, ei. Tämä tulee varmasti yllätyksenä, mutta on olemassa muitakin kauppoja kuin ruokakauppa. Minä tiedän kun en ruokakaupassa jatkuvasti ramppaa. Varmaan siksi olenkin hoikka enkä edes Facebookissa koska oikea elämä kiinnostaa enemmän. Hauskaa viikkoa sulle :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä pari kestokassia, mutta ei niihin mahdu kuuden hengen viikon ostokset vaikka olisi se reppukin mukana. Minusta sellaiset jenkkityylin paperipussit olisivat mainio idea.
Miksi et ostaisi sitten paria-kolmea sellaista isoa kestokassia? Tuskin kuuden hengen viikon ostoksia nyt tehtään ex tempore, jolloin osanee ottaa ne kestokassit mukaan kauppareissulle.
Sopiva hinta muovikassille olisi 2 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita sinne reppuusi tyhjä muovikassi tai kangaskassi ja käytä sitä, jos ostokset eivät mahdu reppuusi.
Problem solved.
Entä jos ei suunnittele kauppareissua etukäteen? Kysyy yksi joka saattaa poiketa sinne kun on muusta syystä liikenteessä. Reppu on aina selässä, kangaskasseja en omista. Aina se reppu ei riitä varsinkin jos ostaa jonkun isomman jutun.
Mulla on pari kokoon taittuvaa kangaskassia, ei puuvillaa, vaan ohutta keinokuitukangasta. Menee tosi pieneen tilaan. Niitä on aina repussa pari kappaletta. Voin mennä koska tahansa ruokakauppaan isoille ostoksille, koska mulla on ne kassit aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla kotona kymmenen kestokassia, mutta menen usein kauppaan suunnittelematta. Ei minulla ole kassia mukana. Niin kauan kuin muovikassi on halvempi kuin kestokassi, niin ostan muovikassin.
Jatkan: kyllä minulla tiettyyn käsilaukkuun mahtuu vanha muovikassi mukaan, mutta ei kaikkiin. Ja sitten kun ostan viisi kassillista ruokaa, niin joudun silti ostaman lisää muovikasseja. En siis pääse yli enkä ympäri siitä, miten voisin olla ostamatta kasseja.
Millä liikut sinne kauppaan, jos menet sinne ex tempore? Mietin lähinnä, että kuljetatko oikeasti 5 kassillista ruokaa kävellen tai pyörällä, jos yhtäkkiä päätätkin mennä kauppareissulle? Vai kuljetko kauppaan autolla? Jos autolla, miksi et pitäisi siellä autossa paria kauppakassia aina mukana?
Yksi sellainen kaupan iso kestokassi vastaa mielestäni kooltaan kahta muovikassia.
Sadesäällä muovikassi on kätevämpi kuin paperikassi tai leveäaukkoinen kestokassi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla kotona kymmenen kestokassia, mutta menen usein kauppaan suunnittelematta. Ei minulla ole kassia mukana. Niin kauan kuin muovikassi on halvempi kuin kestokassi, niin ostan muovikassin.
Jatkan: kyllä minulla tiettyyn käsilaukkuun mahtuu vanha muovikassi mukaan, mutta ei kaikkiin. Ja sitten kun ostan viisi kassillista ruokaa, niin joudun silti ostaman lisää muovikasseja. En siis pääse yli enkä ympäri siitä, miten voisin olla ostamatta kasseja.
Millä liikut sinne kauppaan, jos menet sinne ex tempore? Mietin lähinnä, että kuljetatko oikeasti 5 kassillista ruokaa kävellen tai pyörällä, jos yhtäkkiä päätätkin mennä kauppareissulle? Vai kuljetko kauppaan autolla? Jos autolla, miksi et pitäisi siellä autossa paria kauppakassia aina mukana?
Autolla liikun ja autossa on kasseja koko ajan. Unohdan ottaa ne mukaan, ellei ne ole pelkääjän penkillä. Ja silloinkin voin unohtaa. Tajuan unohtaneeni ne vasta kassalla.
Mulla on auton tavaratilassa muovilaatikko ja iso kestokassi johon pakkaan ruokaostokset. Ei ole vaikeaa. Autoton tuskin kykenee kahta kassillista enempää kerralla raahaamaan, joten reppu+varakassi riittävät hyvin. Ihme ongelmia joillakin. Turhaa muovin kulutusta pitää vähentää, onhan se myös turhaa rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä liikut sinne kauppaan, jos menet sinne ex tempore? Mietin lähinnä, että kuljetatko oikeasti 5 kassillista ruokaa kävellen tai pyörällä, jos yhtäkkiä päätätkin mennä kauppareissulle? Vai kuljetko kauppaan autolla? Jos autolla, miksi et pitäisi si
Autolla liikun ja autossa on kasseja koko ajan. Unohdan ottaa ne mukaan, ellei ne ole pelkääjän penkillä. Ja silloinkin voin unohtaa. Tajuan unohtaneeni ne vasta kassalla.
Olikos se sellainen sanonta, että "tyhmyydestä sakotetaan"? Tässä tapauksessa sillä muovikassin hinnalla kestokassin unohtajaa.
Kyllä on taas reppuilija keksinyt ensimmäisen maailman ongelman. Miten pysyt hengissä päivästä toiseen?
Mä käytän kaikkia. Kestokasseja, rullassa olevia muovipusseja sekä niitä kaupan kassalta ostettavia movisia kasseja. Noita jälkimmäisiä tarvitsen siksi, että rullassa olevat jätekassit ei kestä mitään painavampaa. Yhden kerran mulla on levähtänyt kissanhiekat pitkin taloyhtiön pihaa ja siinäpä oli kiva homma siivota haisevat hiekat pihatieltä. Joten ei, en käytä kissanhiekkojen kuskaamiseen rullassa olevia jätekasseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat viisi kassillista ruokaa, niin miten saat ne kannettua kotiin, sehän on täysi ostoskärryllinen? Minulla jo kaksi täyttä muovikassia tekee tiukkaa.Taidat käydä autolla kaupassa, joten kassit valmiiksi autoon.
Jos kulkee autolla, niin kassalla tavarat laitetaan takaisin ostoskärryihin ja pakataan kasseihin vasta parkkipaikalla.
Meillä on kyllä pari kestokassia, mutta ei niihin mahdu kuuden hengen viikon ostokset vaikka olisi se reppukin mukana. Minusta sellaiset jenkkityylin paperipussit olisivat mainio idea.