Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainakin 100 000 on saanut Kelalta muuttokehotuksen vuoden sisällä

Kommentit (216)

Vierailija
161/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 2-3 m2 riittää yhdelle ihmiselle nukkumista ja lepäämistä varten, sen kokoinen alue lattiaan tussilla merkattuna jokaiselle yhteismajoitushuoneessa maaseudun rauhassa. Siinä voi säilyttää patjaansa ja peittoansa ja vaatteitansa. Eihän köyhällä muuta tarvitse olla. Yhteinen sopparuokailu ja ulkovessat. Peseytyä voi kesäisin kylmässä saunassa, ulkokaivon vedellä ja talvella voisi olla lämmitetty kaikille yhteinen ulkosauna kerran kuukaudessa.

Mulle riittää.tämä.45m2 asunto maalla. Pitää olla tilaa pienelle leffateatterille ym. peleille ja vermeille. Tässä tulen aina asumaan.

Mikäpäs siinä.Eläkeläisäiti laittaa ja maksaa ruuat ja pesee pyykit.Eihän siinä tarvi kuin peruspäivärähan riittää keskikaljaan ja kossuun.Näin meillä Persuilla.

Itse laitan ruuat ja pesen pyykit. Äiti asuu 200km päässä.  Osa-aikatyön palkan lisäksi saan tukia. Alkoholia en käytä enkä polta.

Vierailija
162/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kelan toiminta tekee asuntosijoittamisesta entistä vaikeampaa. Mahdotonta pyytää reiluja vuokria asukkailta, jos tuollaisia typeriä sosialistisia kiintiöitä laitetaan.

Ja kohta Kelan kanssa on entistä hankalampi asioda, kun tulee hankalan maineen saanut mies puikkoihin. 

Vielä se menee mutta odottakaapa kun kokkareet alkaa yksityistämään kelan rönsyjä, satkulle oli pedattu paikka mutta vihkoon meni.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dc85a933-b987-4bdb-8549-762f0d92d8b6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehotus on eri asia kuin pakottaminen.

Saa toki asua kalliimmassa mutta oman piikkiin. Eihän Kela ketään voi pakottaa muuttamaan

Vierailija
164/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehotuksia on annettu aina, aiemmin ei niin tarkasti sääntöjen mukaan kuin nyt, hyvä että on käynnistetty tämäkin asia nyt kunnolla.

Itse sain v. 2017 kehotuksen muuttaa halvempaan. Olin muuttanut lapsineni kyseiseen asuntoon reilun 600 e vuokralla aiemmasta kalliimmasta. Parin vuoden päästä tuonkin vuokra oli kavunnut jo n. 800 e/kk. Asunto, johon tuolta muutin oli edullinen, myös n. reilu 600 e. Nyt, muutaman vuoden päästä 850 e, josta itse maksan pienistä tuloistani 90%. Pitkään ollut taas uuden asunnon haku käynnissä, mutta tuloksetta. Vuokramarkkinoilla huomaa selkeästi muuttuneen tilanteen hallituksen kiristysten jälkeen: kilpailu asunnoista on kovaa ja hiukankin edullisemmat menevät heti. Ihan ne varustelutasoltaan ja kunnoltaan vaatimattomatkin.

Minusta tämä touhu on täysin päätöntä. Ihmisiä juoksutetaan asunnosta toiseen parin vuoden välein. Jos tänään saatkin suht kohtuuvuokraisen asunnon, on sen vuokra noussut parin vuoden päästä pilviin. Ja taas uusi muutto edessä - ikiliikkuja on keksitty: suomalainen vuokralla-asuja.

Kuntien vuokra-asuntojen rakentamisen lisäämistä sekä vuokrasääntelyä tähän hulluuteen ratkaisuksi on saatava.

Vierailija
165/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: On vain ajan kysymys milloin heidän asumisensa Suomessa tulee liian kalliiksi, jolloin heidät on ohjattava asumaan vaikka Thaimaaseen tai Viroon.

Tai parakkimajoitukseen, asuntolaan tai telttaan! 

Vierailija
166/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kelan toiminta tekee asuntosijoittamisesta entistä vaikeampaa. Mahdotonta pyytää reiluja vuokria asukkailta, jos tuollaisia typeriä sosialistisia kiintiöitä laitetaan.

Ja kohta Kelan kanssa on entistä hankalampi asioda, kun tulee hankalan maineen saanut mies puikkoihin. 

Vielä se menee mutta odottakaapa kun kokkareet alkaa yksityistämään kelan rönsyjä, satkulle oli pedattu paikka mutta vihkoon meni.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dc85a933-b987-4bdb-8549-762f0d92d8b6

No onneksi  ei tarvitse suoraan nähdä häntä koskaan eikä puhua hänen kanssaan eikä mennä kelalle töihin.

Vierailija
167/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 2-3 m2 riittää yhdelle ihmiselle nukkumista ja lepäämistä varten, sen kokoinen alue lattiaan tussilla merkattuna jokaiselle yhteismajoitushuoneessa maaseudun rauhassa. Siinä voi säilyttää patjaansa ja peittoansa ja vaatteitansa. Eihän köyhällä muuta tarvitse olla. Yhteinen sopparuokailu ja ulkovessat. Peseytyä voi kesäisin kylmässä saunassa, ulkokaivon vedellä ja talvella voisi olla lämmitetty kaikille yhteinen ulkosauna kerran kuukaudessa.

Näille on oma nimityksensä: työ-tai uudelleenkoulutusleirit! 

Vierailija
168/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein.

- 16m2 ja 520e vuokra taka-töölössä riittää sinkulle mainiosti

Kela-rotalle riittä 14 m2 Jakomäessä.

Jakomäessä ei taida olla niin pieniä asuntoja! 

Vierailija
169/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein.

Tehdään soluasuntoja isommista. Kolmioon saa hyvin majoitettua kolme Kela-rottaa. Yhteiskunta säästää isot rahat kun ei tarvitse jokaiselle omaa arvo-asuntoa keskustasta tarjota.

Jos haluaa lisää asumismukavuutta niin aina voi mennä töihin. Vuokraa sitten mieluisensa asunnon omalla rahalla.

Vierailija
170/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehotuksia on annettu aina, aiemmin ei niin tarkasti sääntöjen mukaan kuin nyt, hyvä että on käynnistetty tämäkin asia nyt kunnolla.

Itse sain v. 2017 kehotuksen muuttaa halvempaan. Olin muuttanut lapsineni kyseiseen asuntoon reilun 600 e vuokralla aiemmasta kalliimmasta. Parin vuoden päästä tuonkin vuokra oli kavunnut jo n. 800 e/kk. Asunto, johon tuolta muutin oli edullinen, myös n. reilu 600 e. Nyt, muutaman vuoden päästä 850 e, josta itse maksan pienistä tuloistani 90%. Pitkään ollut taas uuden asunnon haku käynnissä, mutta tuloksetta. Vuokramarkkinoilla huomaa selkeästi muuttuneen tilanteen hallituksen kiristysten jälkeen: kilpailu asunnoista on kovaa ja hiukankin edullisemmat menevät heti. Ihan ne varustelutasoltaan ja kunnoltaan vaatimattomatkin.

Minusta tämä touhu on täysin päätöntä. Ihmisiä juoksutetaan asunnosta toiseen parin vuoden välein. Jos tänään s

Asuntopula ei ole enää todellisuutta, eikä lisärakentaminen poista asumisen kalleutta. Ihan samalla tavalla kaupunkien ja yleishyödyllisten yhdistysten asunnot ovat liian kalliita ja vaikka niissä on tyhjiä asuntoja vaikka kuinka paljon. Tässäkin taas tullaan siihen, että julkiset vuokratalot yhtiöitettiin markkinavuokraisiksi ja osa myytiin edelleen ja nyt tukirahoilla maksetaan voitot uusille omistajille. Kaikki mikä ennen oli yhteistä, on nyt kallista. Kiitos Kokoomuksen ideologian.

Vierailija
171/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen Kelarottaosasto täällä taas ulisee.Menisivät töihin.

Vierailija
172/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein.

Tehdään soluasuntoja isommista. Kolmioon saa hyvin majoitettua kolme Kela-rottaa. Yhteiskunta säästää isot rahat kun ei tarvitse jokaiselle omaa arvo-asuntoa keskustasta tarjota.

Jos haluaa lisää asumismukavuutta niin aina voi mennä töihin. Vuokraa sitten mieluisensa asunnon omalla rahalla.

Ehkäpä Sinäkin jäät joskus työttömäksi! Toivottavasti joudut muuttamaan soluasuntoon, jonka toisessa huoneessa asuu syrjäytynyt Marru, jonka luona juoksee syrjäytyneitä miehiä. Toisessa huoneessa asuu mielenterveysongelmainen jolta saat säännöllisesti tappouhkauksia! Onnea sulle siinä tapauksessa! 

Vierailija
173/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisivat menneet töihin. Ilmainen raha kelpaa vaikka joutuvat kadulle.

Niin, töihinhän vain "mennään". Taidan mennä huomenna sinun työpaikalle töihin. Älkää kysykö kuka olen ja miksi olen siellä, älkää heittäkö ulos. Minähän menin töihin.

Tää on niin hyvä kun osa porukasta ei ole vieläkään tajunnut sitä, kuinka tässä maassa ei vaan mennä töihin tuosta noin vaan. Sitä pitää ensin tulla valituksi työpaikkaan, ei sinne noin vaan mennä. Vuosikymmeniä olisi ollut tässä aikaa oppia näkemään ja tajuamaan, mutta kun ei. No, kun itse ollaan elämässä saatu kaikki helpolla eteen. Korkeintaan on jouduttu käyttämään vähän kyynärpäätaktiikkaa muutamissa tilanteissa. Sitä kun ollaan niin voimakastahtoisia ja hankalia tyyppejä. Kun isän firma selvisi 1990-luvun lamasta ja kaikista sen jälkeen tulleista taantumista ja vaikeista ajoista hengissä, ja sitä myötä itselläkin on aina töitä riittänyt siitä ekasta kesätyöpaikasta alkaen, niin ihminen elää semmoisessa kuplassa, että työpaikka on itsestäänselvyys. Sitten kun se oma elämä yleistetään koskemaan kaikkia. Onnekkailla on vieläpä niin paljon suhteita, että kun he pyörittävät sitä jotain tietyn alan yritystä, niin heille soitetaan muista firmoista apuja, että voisitko tulla tänne tekemään tai laittaisitteko sieltä pari tyyppiä tekemään tänne meille tuon yhden kiirehomman, kun täällä on nyt miehiä saikulla. Muuten tuo viivästyy ja asiakas ei enää jatkossa tilaa meiltä. Näinhän sitä sitten vaan mennään töihin. 

Omaa vikaa ja laiskuuttahan se on, kun ahkerasta yrittämisestä huolimatta ei vaan mikään firma palkkaa. Haet töitä, haet töitä ja haet töitä, kyselet sieltä täältä duunia ja ei vaan pääse töihin, niin omaa laiskuutta. Työtön näkee töitä hakiessaan kuitenkin helvetisti vaivaa saadakseen työtä, että luetaanko sekin sitten laiskuudeksi? Työpaikoilla on ne omat lusmunsa, jotka venyttävät taukojaan ja käyvät puoli tuntia kusella, välttelevät vaikeimpia ja työläimpiä työvaiheita, nukkuvat aamuisin pitkään ja tulevat töihin vartin myöhässä, saikuttavat jne. Nämä eivät ole sitten laiskoja, koska heillä se joku kaverin kautta saatu työpaikka ja työtehtävä. 

Vierailija
174/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti se on vaan "muutto-ohjaus", koska ketään ei velvoiteta muuttamaan. Halutessaan voi jäädä nykyiseen asuntoon asumaan. Media on omaksunut termin muuttokehotus, mitö se ei suinkaan ole.

Miksi ylipäätään tarvitsee aikuisia ihmisia viranomaistoimin ohjata muuttamaan. Eikö jokainen kykene itse tekemään johtopäätökset jos raha ei millään enää riitä?

Media on myös omaksunut termin pienempään pitää muuttaa. Meidän talossa esimerkiksi pieni kolmio 62 neliötä on noin 800/kk plus vesimaksut ja naapuritalossa 64 kolmio on vajaa 650 plus vesimaksut. Toki naapuritalossa ei ole omaa saunaa eikä hissiä, mutta pyykkitupa on ja astianpesukone myös. Tässä talossa ei ole pyykkitupaa mutta hissi on. Eli ei pitäisi muuttaa pienempään 

Vierailija
175/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, miksi muuttokehotuksia lähetetään.

Ainoa mitä tässä mietin, on lapset. Kuinka monella lapsella on koulunvaihto edessä? Tai päiväkodin? Voi kuulostaa pikkujutulta aikuiselle, mutta edessä voi olla monta rikkinäistä kaveripiiriä, monta tulevaa entistä enemmän jännittävää lasta ja nuorta. 

Minua ei kiinnosta enää tuokaan.

Olen niin kyllästynyt maksamaan jäätäviä summia työllä ansaitsemistani rahoista.

Persu harjoittelee jo valmiiksi uhriutumista jos vielä joskus pääsis töihin.

Etkö sä onneton osaa kirjoittaa mitään liittämättä siihen persuja? 

On se niin hauska muotisana, että sitä täytyy muistaa käyttää joka tilanteessa. 

Vierailija
176/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein.

Ehkäpä Sinäkin jäät joskus työttömäksi! Toivottavasti joudut muuttamaan soluasuntoon, jonka toisessa huoneessa asuu syrjäytynyt Marru, jonka luona juoksee syrjäytyneitä miehiä. Tois

Olen ollut useaan kertaan työttömänä. Silloinkin olen asunut omakotitalossa. Enkä ole tarvinnut Kela-rottailuun alentua.

Vierailija
177/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti se on vaan "muutto-ohjaus", koska ketään ei velvoiteta muuttamaan. Halutessaan voi jäädä nykyiseen asuntoon asumaan. Media on omaksunut termin muuttokehotus, mitö se ei suinkaan ole.

Miksi ylipäätään tarvitsee aikuisia ihmisia viranomaistoimin ohjata muuttamaan. Eikö jokainen kykene itse tekemään johtopäätökset jos raha ei millään enää riitä?

Kyllä se on kehotus. Asiakkaan tulee todistaa hakevansa halvempaa asuntoa niin kunnalta kuin neljältä yksityiseltäkin, lähikunnat mukaanlukien. Kela-etsivä tarkistaa hakemukset ja syynää, ettei hakemuksia ole tehty näön vuoksi.

Siis jos tulee toimeen siinä nykysessä asunnossa pienemmillä tuilla ni siltikö sieltä on pakko muuttaa pois? Miksi? 

Vierailija
178/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko sääntö myös, no.... tiedätte  kyllä ketä tarkoitan. 😏

Vierailija
179/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein.

Ehkäpä Sinäkin jäät joskus työttömäksi! Toivottavasti joudut muuttamaan soluasuntoon, jonka toisessa huoneessa asuu syrjäytynyt Marr

Myös minä olen välillä ollut työttömänä ja asun omistusasunnossa! En siitä huolimatta ole ehdottamassa työttömille mitään soluasumista ventovieraiden kanssa, varsinkin kun tietää ettei se tule toimimaan ja että se tuo mukanaan vaan ongelmia! 

Vierailija
180/216 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisivat menneet töihin. Ilmainen raha kelpaa vaikka joutuvat kadulle.

Niin, töihinhän vain "mennään". Taidan mennä huomenna sinun työpaikalle töihin. Älkää kysykö kuka olen ja miksi olen siellä, älkää heittäkö ulos. Minähän menin töihin.

Tää on niin hyvä kun osa porukasta ei ole vieläkään tajunnut sitä, kuinka tässä maassa ei vaan mennä töihin tuosta noin vaan. Sitä pitää ensin tulla valituksi työpaikkaan, ei sinne noin vaan mennä. Vuosikymmeniä olisi ollut tässä aikaa oppia näkemään ja tajuamaan, mutta kun ei. No, kun itse ollaan elämässä saatu kaikki helpolla eteen. Korkeintaan on jouduttu käyttämään vähän kyynärpäätaktiikkaa muutamissa tilanteissa. Sitä kun ollaan niin voimakastahtoisia ja hankalia tyyppejä. Kun isän firma selvisi 1990-luvun lamasta ja kaikista sen jälk

Lisäksi kaikki työttömät eivät istu päivästä toiseen kaljalla, vaan osa hakee aktiivisesti töitä, osa tekee vapaaehtoistyötä ja säästää näin yhteiskunnan varoja, osa yrittää kehittää itseään ja ammattitaitoaan ym. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi