Olisi joskus kiva saada tietää mitä kaikkia yhteiskunnan tuilla elävät pitävät itse välttämättöminä asumis- ja elämiskuluina?
"Anne saa Kelalta työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea noin 1 200 euroa kuukaudessa. Laskujen jälkeen hänelle jää 250 ruokaan ja muihin kuluihin."
Mitähän kaikkea "valttämätöntä" nuo laskut pitävät sisällään?
Kommentit (721)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta tänne muuttaneilla ei ole maanpuolustus velvollisuutta, he saavat sodan alkaessa muuttaa Suomesta pois.
Hallitus tekee politiikkaa jotta lapsia ei synny ja tulevaisuudessa ei riitä armeijaan väkeä.
Saadaan hyvätuloisten suomalaisten omaisuus venäläisille.
Olkaa hyvä
Kyllä minä olen nähnyt lukuisia somppupoikia alokasuniformuissa. Armeija käydään siinä missä muutkin.
Ei ole pakko käydä armeijaa eikä kaikki käy.
Jos muuttaa tänne 20-vuotiaana niin ei ole mitään maanpuolustus velvollisuutta.
Ja suomalaiset naiset ei näillä leikkauksilla lapsia synnyttä.
Minä näen tänään ka
Syntyvyys luvut ovat surkeat.
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Eli kaikki ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin myös näissä jutuissa että mitä ne laskut oikein on. Ei mulle tuu työssäkäyvänäkään kuin puhelin ja nettilaskut joka kuukausi, n. 40 e. Ja sitten vakuutuslaskuja kerran vuoteen. Toki ovat isommat kun kerralla maksaa mutta jyvitettynä per kuukausi niin ei siitä paljon tule. Sähkölasku jokunen kymppi kuussa jos kerrostalossa asuu. Onhan mulla netflixiä yms. mutta nuo jäisi pois mikäli ei olisi rahaa tilillä maksaa..
Olen myös työssäkäyvä ja minulla on mm. pyykinpesukoneen ja tietokoneen osamaksut (kohtuuhintaiset, ei kalliit), katsos kun ei näillä palkoilla ole varaa laittaa 300 euroa kerralla mihinkään hankintaan. Vaatteita kuluu koko ajan. Varasin esim. 12 sukkaparia vuodeksi, joista on jäljellä 3 ehyttä sukkaparia. Sadesään takki ja talvikengät piti hommata rikki menneiden tilalle. Nyt on sänky hajalla ja pitää odottaa, että joku osamaksu loppuu, että
Miten sun sänky, sakset ja kuorimaveitsi hajosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Henkilö/pariskunta joka omistaa kesämökin, veneen, moottoripyörän ja/tai asuntovaunun on niin varakas, että pystyy ruokkimaan perheensä ilman toimeentulotukeakin. Jos vaan haluaa.
Mulla ne on vuokra, puhelin ja nettimaksu, lääkkeet(mm. Anemiaan rautalääke johon ei saa reseptiä joten toimeentulotuen maksusitoomus ei käy) bussiliput jotta pääsen lääkäriin, terapiaan, kauppaan jne. Ruokaan, vaatteisiin yms. jää semmoset 300 kuussa
Vierailija kirjoitti:
eron jälkeen kävin monta kuukautta pesemässä pyykit exän kotona, koska oli niin paljon muitakin kuluja, etten saanut pyykkikonetta ostettua (taloyhtiössä ei ollut yhteistä)
Näin se menee meillä jotka maksamme omat kulumme palkkatuloista.
Mutta mitä "muitakin kuluja"? Oliko varmasti välttämättömiä? Oliko pakko erota vai ettekö olisi voineet taloudellisista syistä jatkaa kämppiksinä? Ilmeisesti exä ei kuitenkaan ollut mikään psykomurhaaja, kun kerran pystyit hänen luonaan pyykkiä pesemään, niin kyllä sitä nyt varmaan olisi pystynyt myös asumaan ja siinä olisitte molemmat säästäneet?
Tosin vielä parempi kysymys on, miksi et ole vain alunperinkin mennyt paremmin palkattuihin töihin, niin minäkin tein? Tosin mihinkään pesukoneeseen en silti ole tuhlannut, kun pesutupa on olemassa. Ihan oma valinta, jos ei tajua tätäkään asiaa miettiä, ennen kuin muuttaa.
Sinullakin on mahdollisuus luopua palkastasi ja alkaa elää tuilla, jos uskot, että se elämääsi helpottaa. Eiköhän tilallesi töihin ole tulijoita. Vaikka oletkin jostain kumman syystä valinnut mennä niin huonosti palkattuihin töihin, että joku muutama satanen pesukoneeseen on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö/pariskunta joka omistaa kesämökin, veneen, moottoripyörän ja/tai asuntovaunun on niin varakas, että pystyy ruokkimaan perheensä ilman toimeentulotukeakin. Jos vaan haluaa.
Kyllä. Tänä vuonna kaupungit irtisanovat opettajia ja 30 vuotta töitä tehnyt opettaja myy kesämökkinsä saadakseen ruokaa. Eläkeikään vielä 16 vuotta.
Potkulaki tulee. Kaikki ei saa toimeentulotukea. Ulosottovirasto myy asuntosi.
Tulee omaisuuden uusjako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eron jälkeen kävin monta kuukautta pesemässä pyykit exän kotona, koska oli niin paljon muitakin kuluja, etten saanut pyykkikonetta ostettua (taloyhtiössä ei ollut yhteistä)
Mutta mitä "muitakin kuluja"? Oliko varmasti välttämättömiä? Oliko pakko erota vai ettekö olisi voineet taloudellisista syistä jatkaa kämppiksinä? Ilmeisesti exä ei kuitenkaan ollut mikään psykomurhaaja, kun kerran pystyit hänen luonaan pyykkiä pesemään, niin kyllä sitä nyt varmaan olisi pystynyt myös asumaan ja siinä olisitte molemmat säästäneet?
Tosin vielä parempi kysymys on, miksi et ole vain alunperinkin mennyt paremmin palkattuihin töihin, niin minäkin tein? Tosin mihinkään pesukoneeseen en silti ole tuhlannut, kun pesutupa on olemassa. Ihan oma valinta, jos ei tajua tätäkään asiaa miettiä, ennen kuin muu
EIkä kellään voi mennä satasia pesukoneeseen, koska minunkin serkun kummin kaimani sai sellaisen ilmaiseksi FB-kierrätysryhmästä.
Samanlaista vedätystä kuin nämä väitteet siitä, että ei muka voi muuttaa halvempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jutun esimerkit oli taas valittu melko provosoivasti. Elintavat näkyivät molemmissa ihan selkeästi. Omilla valinnoilla on myös merkitystä terveyteen ja siten sairauksiin ja työkykyyn. Ei ole tarkoitus vähätellä sairauksia. Lapset eivät ole myöskään syy, ettei muka pysty vaihtamaan halvempaan asuntoon. Lapset sopeutuvat kyllä pienempään tilaan ja uuteen kouluun. Aikuisilla ne ongelmat on.
Muutin itse halvimpaan asuntoon minkä löysin ja mistä pääsen julkisilla kulkemaan töihin. Olen pienipalkkainen ja asun yksin. 21m2 välttävässä kunnossa oleva asunto. Hyvin mahtuu ja taloyhtiössä on mm pesutupa ja muita yhteisiä tiloja, joten kaikkea ei tarvitse omistaa. Olen saanut fb kirppiksiltä ilmaiseksi lähes kaikki huonekalut ja kaikkea muutakin kodintavaraa ja joko maksanut 10e että ovat kuljettaneet ovelle tai ihan vaan julkisissa kantanut tuolit, pöydät ja kaikki. Vähävaraisen tai
"moni oli jopa sitä mieltä, että äidin pitäisi ennemmin jäädä työttömäksi kuin muuttaa työn perässä, koska muuten on 13-vuotiaan elämä pysyvästi pilalla."
No maailmaanhan mielipiteitä mahtuu. Jotkut suvut on tosiaan eläneet siellä Pyhännällä tai Outokummussa vuosisatoja ja niillä pärjäillään mitä kotikonnuilta löytyy. Mutta tämähän on poikkeus. Ainakin me laman lapset ollaan totuttu muuttamaan vanhempien ja oman työn perässä. Itsestäänselvää, että jos et tule toimeen Pyhännällä, lähdet etsimään mahdollisuuksia muualta.
Ei kai lapsellekaan ole tarkoituksenmukaista kasvattaa sellaista pelkoa ettei uskalla ulos totutusta kuviosta koskaan..?
Vasemmistovihreiden mielestä työssä käymättömille kuuluu kaikki samat edut, kuin työtä tekeville. Jos niitä ei muuten saa, niin ne voi vapaasti varastaa, on vasemmiston virallinen kanta johtavien vasemmisto poliitikkojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekä kesämökki että vene. Itsestäänselvää, että vene lähtee myyntiin jos on itsellä taloudellisia vaikeuksia. Ja mökki aina vuokralle kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Niitä välttämättömiä. Hyödykkeitä.,vesi,ruoka,sähkö, liikkuminen,hygienia,lääkkeet, puhelin, tarkemmin möärittelemöttömöt toiminta menot jotka ei ole säännöllisiä.
Niitä on vaatteet, matka ja liikkumiskohteet, tavarat , huollot, korjaukset ja pienimuotoiset hankinnat kuten vaikka pölyimuripussit tai uusi paistinpannu noin esimerkkinä
Jos on oikeutettu perustoimeentulotukeen niin silloin on oikeutettu myös ilmaisiin lääkkeisiin joten niihin ei rahaa mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jutun esimerkit oli taas valittu melko provosoivasti. Elintavat näkyivät molemmissa ihan selkeästi. Omilla valinnoilla on myös merkitystä terveyteen ja siten sairauksiin ja työkykyyn. Ei ole tarkoitus vähätellä sairauksia. Lapset eivät ole myöskään syy, ettei muka pysty vaihtamaan halvempaan asuntoon. Lapset sopeutuvat kyllä pienempään tilaan ja uuteen kouluun. Aikuisilla ne ongelmat on.
Muutin itse halvimpaan asuntoon minkä löysin ja mistä pääsen julkisilla kulkemaan töihin. Olen pienipalkkainen ja asun yksin. 21m2 välttävässä kunnossa oleva asunto. Hyvin mahtuu ja taloyhtiössä on mm pesutupa ja muita yhteisiä tiloja, joten kaikkea ei tarvitse omistaa. Olen saanut fb kirppiksiltä ilmaiseksi lähes kaikki huonekalut ja kaikkea muutakin kodintavaraa ja joko maksanut 10e että ovat kuljettaneet ovelle tai ihan vaan julkisissa kan
No, jos isällä on vakituinen työpaikka ja äiti muuttaa toiseen kaupunkiin töihin niin äiti saa työasuntovähennystä 450 kuukaudessa + viikonloppumatkat www.vero.fi
Ne ketkä on naimisissa tai yhteinen lapsi saa työasuntovähennystä 450 kuukaudessa + viikonloppumatkat, jos menee eri kaupunkiin töihin kuin puoliso.
Olkaa hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin vielä parempi kysymys on, miksi et ole vain alunperinkin mennyt paremmin palkattuihin töihin, niin minäkin tein? Tosin mihinkään pesukoneeseen en silti ole tuhlannut, kun pesutupa on olemassa. Ihan oma valinta, jos ei tajua tätäkään asiaa miettiä, ennen kuin muu
Mun palkka on aivan hyvä. Oli vaan sitä kulurakennettakin kun oli se yhteinen omakotitalo vielä myymättä.
Ja ne pakolliset: sänky, takuuvuokra, oma vuokra + asuntolainan lyhennys, auto (töihin on 45 km matkaa maaseututietä). Osamaksuja ja kulutusluottoja en harrasta.
Pesukoneesta kun ei voinut olla aivan varma että joutaako talon myynnin jälkeen mulle vai exälle niin en nähnyt aiheellisena ostaa väliaikaisesti toista.
Oliko muuta kysyttävää (eipä sillä että olisin sinulle tai kenellekään muullekaan tilivelvollinen, koska minä en käytä yhteisiä varoja elämänmuutosteni kustantamiseen)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin vielä parempi kysymys on, miksi et ole vain alunperinkin mennyt paremmin palkattuihin töihin, niin minäkin tein? Tosin mihinkään pesukoneeseen en silti ole tuhlannut, kun pesutupa on olemassa. Ihan oma valinta, jos
"
EIkä kellään voi mennä satasia pesukoneeseen, koska minunkin serkun kummin kaimani sai sellaisen ilmaiseksi FB-kierrätysryhmästä.
Samanlaista vedätystä kuin nämä väitteet siitä, että ei muka voi muuttaa halvempaan asuntoon."
Siis hetkinen, ymmärsitkö että minä olin sinulta tai joltakulta muulta vailla rahaa siihen pesukoneeseen?
Hyvänen aika, minäpä korjaan tämän virhekäsityksen! En ollut tietenkään vailla mitään, me hoidimme tilanteen exän kanssa omin voimin. Ei siis tarvetta vedättää ketään tai väittää mitään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekä kesämökki että vene. Itsestäänselvää, että vene lähtee myyntiin jos on itsellä taloudellisia vaikeuksia. Ja mökki aina vuokralle kun mahdollista.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin vielä parempi kysymys on, miksi et ole vain alunperinkin mennyt paremmin palkattuihin töihin, niin minäkin tein? Tosin mihinkään pesukoneeseen en silti ole tuhlannut, kun pesutupa on olemassa. Ihan oma valinta, jos
Sängyn ja takuuvuokran oisit saanut fattasta jos et olis palkkaduunissa. Autollehan sullei olis ollut tarvettakaan. Exän kanssa käteiskaupat irtaimistosta niin kivasti ois jäänyt paalua vielä laittaa omaa kotia.