Mitä ajattelette ihmisestä, joka sanoo herne|keitto ja ranne|kello ilman sitä rajageminaatiota?
Kommentit (44)
En ole tuollaisesta edes kuullut enkö puheissa huomioinut. Lillukan varsia!
Vierailija kirjoitti:
Muovikkassi, maksallaatikko
Hyvä esimerkii. Miksei näissä ole?
Vierailija kirjoitti:
Se oli minun äidinkielen opettaja lukiossa.
Lauseesi perusteella päättelen, ettet tainnut sen paremmin kuunnella opetusta, kiinnittäessäsi huomiosi opettajan ääntämykseen rajageminaatta-asiassa.
Äidinkielenopettajasi pyörii varmaan haudassaan (mikäli hän on jo kuollut)
Vierailija kirjoitti:
Muovikkassi, maksallaatikko
niin muuten, miksi tämä ääntäminen ei ole oikein? kiinnostaisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
SilmAlasit!
no tässä on yhdyssana silmä ja lasit. i ja e voivat olla suomessa avoimia tai suljettuja, seuraavan tavun vokaali määrää. ä:stä johtuen i on suljettu. laseissa i on avoimempi. kuulostele!
Nykynyoret nyky Nuoret eivät lue kirjoja ja kielellinen kehitys heikkoa. Kännykkäkulttuuri ja pikaviestit eivät opeta kirjoittamaan esim.kirjeitä. Ennen oli hienoa kun kirjoiteltiin postikortteja,kirjeitä jne. Lukeminen kehittää kielitajua.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon pesukkone, juomappullo
Ookkonää Oulusta?
Normaalia kotiseutuni murteessa, jonka parissa olen kasvanut. En siis ajattele mitään. Jos näitä hernekkkkkkkkeittäjiä tulee eteen, mietin ehkä ohimennen, mistähän päin tuo mahtaa olla kotoisin.
Ajattelen, että hän on kotoisin Satakunnasta ti Kymenlaksosta, tai vaihtoehtoisesti ulkomaalainen tai suomenruotsalainen.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanon että rannekkello ja hernekkeitto ja ärsyttää snobit jotka hienostelee jollain hernekeitoilla ja rannekelloilla.
Niin se kuuluukin sanoa suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ajattelen että tulee murrealueelta jossa tuo on yksi piirre. Porin seudulla tuo on ihan normaali tapa puhua.
Kuulee muuten muutamassa Dingon biisissäkin kun laulavat noin.
Mikä biisi? Kuuntelisin.
"Ei tarvitse mennä nukkumaan itkeäkseen itsensä unelmiin..." (Levoton
Toi olis muuten hyvä kriteeri tinderiin. Miten hienosti sanoisi että kahdennusta käyttämättömät älkööt vaivautuko?