Miksi pubeissa soi aina paska musiikki pilaamassa tunnelman?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Britanniassa soi musiikki pubeissa. Et ole ikinä käynytkään.
Olen käynyt kymmeniä pubeja ja ei ole niissä musa yleensä soinut. Paitsi livemusiikki joka on muuten välillä yllättävän hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei oikein iske joku hevipaska tai räppi pubeissa.
Hevi on erittäin laaja käsite, uuspaska saa olla soimatta mutta kyllä vanhoja klassikoita jaksaa vielä. Ja en tarkoita smoke on the wateria ta paranoidia.
Räp on kaikki sysipaskaa....tai cyprys hillillä muutamia aika hyviä.
Hirveä metakka on ollut englantilaisissa pubeissa, ainakin kun itse olen käynyt. Hätinä kuulee omaa ääntään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei oikein iske joku hevipaska tai räppi pubeissa.
Hevi on erittäin laaja käsite, uuspaska saa olla soimatta mutta kyllä vanhoja klassikoita jaksaa vielä. Ja en tarkoita smoke on the wateria ta paranoidia.
Räp on kaikki sysipaskaa....tai cyprys hillillä muutamia aika hyviä.
Ap on kyllä siinä oikeassa että briteissä pubit ovat mukavan seesteisiä. Musiikkia voi soittaa baareissa ja yökerhoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jotta keskittyisit siihen juomiseen. Ei ne pubiomistaja sillä tienää jos kaikki vaan juoruilee eikä juo.
Näin on. Asiasta julkaistiin joskus noin 15v sitten tehty tutkimus ja jossa verrattiin juomien myyntiä soitetun musiikin voimakkuuteen. En muista enää tarkkoja arvoja, mutta tutkimuksessa löydettiin desibeliarvot joiden välissä juomat kävivät kaupaksi hyvin ja parhaiten myynti kävi sen välin yläpäässä eli käyrä oli nouseva.
Eli, tietyn voimakkuuden (desibeliä) alapuolella musiikin soitolla ei ollut merkitystä. Sitten tietyn arvon yli musiikki lisäsi myyntiä ja viimein sitten tietyn musiikin voimakkuuden yli myynti ja samalla myös asiakasmäärä alkoi pienentyä.
Tutkimuksesta tutkijat vetivät johtopäätöksen, että tietyllä voimakkuudella musiikki alkaa vaikuttaa siihen ettei keskusteleminen enää onnistu, mutta se ei vielä ylitä asiakkaiden ärsytyskynnystä että he lähtisivät pois ja juominen lisääntyi kun asiakkailla on tarve kuitenkin tehdä jotain vähän väliä. Juominen täytti tämän tarpeen. Musiikin voimakkuutta lisättäessä se tiettyyn pisteeseen asti lisäsi aktiivisuuttaa joka ohjautui enemmän juomiseen kun keskustelu ja muu kanssakäyminen onnistu. Sitten tietyn pisteen jälkeen musiikki koettiin niin voimakkaasti, että ylittyi piste jossa musiikki koettiin niin häiritseväksi, että ihmiset alkoivat lähteä pois.
Jos en väärin muista, niin tutkimus toistettiin useammassa paikassa ja usseampaan kertaan ajan kuluessa. En muista nähneeni sitä onko tätä toistettu useammassa maassa.
Mutta kyllä tämä asia oli myös mediassa esillä ja erityisesti yökerhot tietävät sekä käyttävät tätä myynnin lisäämiseksi -- vaikka kova musiikki on riski työntekijöille ja myös asiakkaille.
Ja edelliseen tutkimukseeen viitannut jatkaa. Itse viihdyn myös paremmin hiljaisessa ja rauhallisessa ravintolassa ja pubissa.
Oho, autocorrect iski. Itse en edes huomannut.
Ap