Paljonko on 6/2(2 + 1)?
Mitä saat tulokseksi? ; )
(Jotkut taskulaskimet väitetysti antavat väärän tuloksen...)
Kommentit (75)
Mulla on lapsi, s. 2007 ja huomasin hänen koulunsa alettua että opettaminen ja laskeminenkin oli muuttunut.
Olen itse ollut matikassa ihan hyvä mutta jouduin aina itsekin tutkailemaan matikan kirjaa ja pohtimaan laskuja useasti koska en ymmärtänyt miksi opettavat tietyllä tavalla.
Vinkiksi siis vain kaikille vanhemmille että moni asia opetuksessa on muuttunut joten olkaahan tarkkoina tässäkin asiassa.
Olisin opettanut lapselle niitä tapoja joita olen itse oppinut mutta hän kertoi ettei se kiinnosta ja kertoi että tämä tyyli sopii hänelle joka hänen kirjassa on. Opiskelimme siis uuden opetuksen mukaisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos laskettaisi esim: 6/2x niin aika usein tuo tulkitaan siten että 2x on jakaja eikä siten että lasketaan ensin (6/2) = 3 ja sitten saadaan tulokseksi 3x. Eli 6/2x = 3/x
Jos taas halutaan 3x tulokseksi niin merkattaisiin 6x/2 = 3x
Siis mistä tuo x tuli?
Täältäkin kun katsoo kohtaa "kertomerkki sulkujen edessä", niin ei siinäkään mitään kertomerkkiä näy tuossa laskutoimituksen ensimmäisessä vaiheessa.
https://peda.net/kotka/perusopetus/kotkansaaren-koulu/kt/oppiaineet/mat…!
Oikea vastaus on, että on useampi oikea vastaus. Kysymys on asetettu (tarkoituksella?) epätarkasti jolloin erilaisilla oletuksilla saadaan erilainen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EKA KAKKOSEN JÄLKEEN PUUTTUU MERKKI + VAI - ? JAKOLASKUA VAI KERTOMISTA SULUISSA OLEVAN KANSSA?
62 + (2+1) = 6
62 - (2+1) = 0
62 (2+1) = 9
62 (2+1) = 1
sulkumerkki jo itsessään toimii kertomerkin korvikkeena.
6/2(2+1) on täsmälleen sama laskutoimitus kuin 6/2*(2+1)
Mistä lähtien, onko tämä joku 2010-20 ajan uusi sääntö? En ole tuollaisesta kuullutkaan.
-87
Opetettiin mulle peruskoulussa, jonka aloitin jo ennen sun syntymää.
-vm -75
Jep 🤠
-vm -74
Tämä on helppoa uudella talousmatematiikalla: 6/2(2+1) = 3*3 = 9. Tai vaihtoehtoisesti 6/6 = 1.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se oikea laskutapa on ja vastaus?
Mikset lue ketjua? Miksi vastaus pitäisi toistaa?
2(2+1) on sama kuin 2*(2+1)
Mistä lähtien se kertomerkki on muka täytynyt merkitä? Joku täällä trollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EKA KAKKOSEN JÄLKEEN PUUTTUU MERKKI + VAI - ? JAKOLASKUA VAI KERTOMISTA SULUISSA OLEVAN KANSSA?
62 + (2+1) = 6
62 - (2+1) = 0
62 (2+1) = 9
62 (2+1) = 1
Mistä lähtien, onko tämä joku 2010-20 ajan uusi sääntö? En ole tuollaisesta kuullutkaan.
-87
-vm -75
Ja tuo pitäisi muistaa niiltä ajoilta?
T. 55v.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapsi, s. 2007 ja huomasin hänen koulunsa alettua että opettaminen ja laskeminenkin oli muuttunut.
Olen itse ollut matikassa ihan hyvä mutta jouduin aina itsekin tutkailemaan matikan kirjaa ja pohtimaan laskuja useasti koska en ymmärtänyt miksi opettavat tietyllä tavalla.
Vinkiksi siis vain kaikille vanhemmille että moni asia opetuksessa on muuttunut joten olkaahan tarkkoina tässäkin asiassa.
Olisin opettanut lapselle niitä tapoja joita olen itse oppinut mutta hän kertoi ettei se kiinnosta ja kertoi että tämä tyyli sopii hänelle joka hänen kirjassa on. Opiskelimme siis uuden opetuksen mukaisella tavalla.
Ei ne peruslaskusäännöt ole mihinkään muuttuneet, mutta alekkain laskemisen lainaaminen ja jakolaskut suoritetaan erinäköisesti kuin ennen. Samat oikeat vastaukset niistä saa. Omaan kouluaikaani uusi jakokulma hämmästytti kovasti vanhaan jakokulmaan tottuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
62 + (2+1) = 6
62 - (2+1) = 0
62 (2+1) = 9
62 (2+1) = 1
-87
-vm -75
Ja tuo pitäisi muistaa niiltä ajoilta?
T. 55v.
No lähtökohtaisesti kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne peruslaskusäännöt ole mihinkään muuttuneet, mutta alekkain laskemisen lainaaminen ja jakolaskut suoritetaan erinäköisesti kuin ennen. Samat oikeat vastaukset niistä saa. Omaan kouluaikaani uusi jakokulma hämmästytti kovasti vanhaan jakok
Minua jo hämmästytti omassa lapsuudessani kun isäni opetti minulle heidän laskujaan, olin itse tosin kiinnostunut matikasta erityisesti.
Pääsin minä lapseni matikasta jyvälle, piti vain tutkiskella kirjaa ja opetusta.
Halusin vain tukea muitakin tiedolla siitä että niin ne asiat taas muuttuvat joten sitähän pääsee taas uudestaan koulun penkille lapsensa myötä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en usko! Jos kertomerkkiä ei ole merkitty, mistä muka tietää??? Onko kerto, jako, plus vai miinus?
9. Helppoa näin yläaste matiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en usko! Jos kertomerkkiä ei ole merkitty, mistä muka tietää??? Onko kerto, jako, plus vai miinus?
Tietää siitä, että sitä kertomerkkiä ei sulun edessä ole, laskusäännössä on sovittu niin, että sitä ei tarvita. Jos taas sulun edessä on joku muu merkki (+, -, /), sitten toimitaan sen merkin mukaisesti sulkuja purettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo alkulauseke on kirjoitettu aika epäselvällä tavalla, sen voi tulkita parilla eri tavalla.
Tarkoitetaanko (6/2)*(2+1) vai 6/(2*(2+1))?
Vauvalle pitäisi varmaan saada kaavageneraattori 😋
Palstan käyttöehtoihin merkintä että kaavat täytyy esittää LaTeX-notaatiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietää kun käy koulunsa eikä nuku tunnilla.
Mitä helvettiä, tottakai 1. Kuusi jaettuna kuudella. Vai onko matematiikkakin nykyään makuasia?
-vm -75