Annatko teinisi hakea opiskelemaan alalle, jonka työt katoavat tekoälyn vuoksi muutamassa vuodessa?
Suuri osa tuotannon tehtävistä voidaan koneellistaa. Myös kaupankäynti voidaan laittaa lähes täysin robottien hoidettavaksi. Koodaripuolella töitä on jatkossa vain aivan parhaille koodareille ja he pyörittävät kymmenien tai satojen tekoälyjen alaisjoukkoa. Suuri osa logistiikasta voidaan hoitaa autonomisilla ajoneuvoilla. Logistiikkapuolella on jatkossa töitä lähinnä talvella. Simppeli tietojenkäsittely, kuten kirjanpito, siirtyy tekoälyjen hoitoon jo pian. Kääntäjiä ei jatkossa enää tarvita eikä tarvita nykyistä määrää graafisia suunnittelijoita, arkkitehteja tai asiakaspalvelijoita. Terveydenhoidon puolelta vähenevät esimerkiksi röntgenlääkärien pestit. Tekoäly havaitsee muutokset jo ihmistä paremmin.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oikeustieteen voisin jättää laskuista tekoälyn vuoksi.
No ei se katoa kuten ei muutkaan asiantuntija-ammatit. Sielläkin koneellistuu se kohtuu mekaaninen perustyö mutta sitten ihmisille jää enemmän aikaa hioa niitä asioita joihin tarvitaan ihmisen ajattelua ja henkilökohtaista asiakkaan kohtaamista ja palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi, joka varautuu tekemään välillä keikkaduunia tai sijaisuuksia ja liikkumaan työn perässä ei ole koskaan työtön.
"Vakkari"duunit on katoava luonnonvara. Opi joustavaksi työelämän kameolontiksi, niin duunia on aina.
- 49 vuotias sosiaalialan kameolontti
Nämä maksetaan verorahoista, joten orpopurrien kynsissä tekään ette ole turvassa. Sama kuin hoitajilla.
Putkareille ja sähkäreille riittänee töitä, mutta valitettavasti alat edelleen syrjii naisia, joten varauksetta voi suositella vain pojille.
"Ehkä oikeustieteen voisin jättää laskuista tekoälyn vuoksi."
Olisitko valmis menemään oikeuteen murhasta (syyttömänä) syytettynä jos sinua puolustaisi kasvoton tekoäly?
Ap aika siirtyä menneisyydestä tähän päivään. Oli mikä tahansa tutkinto, työllistyminen on vaikeaa. Jos työllistyy, se on todennäköisesti määräaikaisia työpätkiä. Nykyään työelämässä pitää kokoajan kouluttautua.
Valitsi teini minkä alan tahansa, luultavasti vaihtaa alaa jo muutaman vuoden päästä valmistumisesta työllistymisen takia. Jos päätyykin oman alan töihin, joutuu sitten opiskelemaan lisää, jotta pysyy työelämän muutoksessa mukana.
Suosittelen opettelemaan pienestä pitäen taloustaitoja, säästämistä ja sijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen opettelemaan pienestä pitäen taloustaitoja, säästämistä ja sijoittamista.
Boooooring!
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, se on taas palstan tekoälyasiantuntija neuvomassa. Teknologia muuttaa ja saatta kadottaa tehtäviä, mutta lopulta kukaan ei täysin tiedä, milloin ja miten. Toiseksi, ap ei edes ymmärrä perustermejä. Logistiikka on muutakin kuin autojen ajamista ja ne autonomiset ajoneuvot ovat antaneet odottaa itseään. Kirjanpito taas ei edes ole itsenäinen tutkinto ja sen rutiinit ovat automatidoidut ja aikaa sitten - siitä huolimatta taloushallinnossa on töitä, jännää, eikö?
Lopulta nykyteinillä on edessä 50 vuoden ura muuttuvassa maailmassa, joten uudelleen ja täydennyskoulutukseen pitää varautua, valitsi mitä tahansa. Mutta ap:n kaltaisia oman elämänsä besserwissereitä ei kannata kuunnella.
Kyllä konttorityöntekijöiden määrä on pudonnut dramaattisesti ja putoaa yhä jatkossakin. Omassa työpaikassa oli ennen neljä kansliassa ja nyt yksi. Työntekijöitä tuotannossa on 26. Enimmillään oli yli 40 ja liikevaihto on kuitenkin automatisaation vuoksi (tuotantorobottien) kymmenkertaistunut 20 vuodessa. Kesätyöntekijöitä, kun itsekin tulin taloon, oli 8 ja nyt on pyöreä nolla. Vieläkin voidaan tehostaa niin, että 2-3 voi jäädä eläkkeelle ilman uutta työvoimaa.
Tai sille marginaalialalle, jonka taitajille on jo vuosia avautunut ehkä yksi työpaikka vuodessa, mutta osaajia valmistunut joka vuosi kymmenen. Tai käsityöammatti, jonka osaajat työllistyvät vain yrittäjinä, mutta tuotteita tuodaan "kiinasta" kontillinen pikkurahalla, koska kukaan nyt ei halua maksaa "pärekoreista" kymppiä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boooooring!
Niinhän se on, mutta elämää helpottais jos jatkas sijoitustoimintaa niiden vaivalla säästettyjen lapsilisien päälle eikä hassais rahoja viinaan (?) ja matkusteluun 😅
Vierailija kirjoitti:
Noita et voi opettaa tahdonvastaisesti, mutta voit kylvää ahneuden siemenen.
Täällä taas kehruukoneista mouhkaa ihmiset, jotka eivät ole kuulleetkaan Engelsin paussista. Se tulee nytkin, ennen kuin tilanne paranee, mutta se olisi lievennettävissä poliittisilla päätöksillä. Tahtotilaa vain ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas kehruukoneista mouhkaa ihmiset, jotka eivät ole kuulleetkaan Engelsin paussista. Se tulee nytkin, ennen kuin tilanne paranee, mutta se olisi lievennettävissä poliittisilla päätöksillä. Tahtotilaa vain ei ole.
Yhtä lailla jotkut jaksavat mouhottaa siitä, että kaikki työt muka menevät parin vuoden sisällä, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, se on taas palstan tekoälyasiantuntija neuvomassa. Teknologia muuttaa ja saatta kadottaa tehtäviä, mutta lopulta kukaan ei täysin tiedä, milloin ja miten. Toiseksi, ap ei edes ymmärrä perustermejä. Logistiikka on muutakin kuin autojen ajamista ja ne autonomiset ajoneuvot ovat antaneet odottaa itseään. Kirjanpito taas ei edes ole itsenäinen tutkinto ja sen rutiinit ovat automatidoidut ja aikaa sitten - siitä huolimatta taloushallinnossa on töitä, jännää, eikö?
Lopulta nykyteinillä on edessä 50 vuoden ura muuttuvassa maailmassa, joten uudelleen ja täydennyskoulutukseen pitää varautua, valitsi mitä tahansa. Mutta ap:n kaltaisia oman elämänsä besserwissereitä ei kannata kuunnella.
Kyllä konttorityöntekijöiden määrä on pudonnut dramaattisesti ja putoaa yhä jatkossakin. Omassa työpaikassa oli ennen neljä kansliassa ja nyt yksi. Työntekijöitä tuotannos
Kerrotko, mikä tutkinto on konttortyöntekijä? Niinpä.
Jos osaat lukea, niin en kiellä, etteikö tehtäviä voisi kadota. Mutta se sun työpaikka ei ole koko maailma - millään käsittelään "konttorityöntekijä" et voi määrittää sitä, millä tutkinoilla on kysyntää tulevaisuudessa - ethän sinä edes itse tiedä, mitä nuo on tehnyt nytkään.
Jos taas vedät pääsi sieltä takapuoletasi niin huomaisit, että yhtä suurempi osa työstä tehdään juuri toimistotyössä - ei välttämättä sinun työpaikalla. Esim. taloushallintoa on ulkoistettu laajasti ja sen ympärille on syntynyt kokonaan uusia palveluja - kuten vaikkapa laskutusfirmoja ja erilaisia rahoitusfirmoja. Et sinä voi todeta eri tutkintoalojen työpaikkakehitystä seuraamalla yhtä työpaikkaa. Tätä ei pitäisi olla vaikea ymmärtää.
Minun teinini on tiennyt jo kymmenvuotiaasta saakka mikä häntä kiinnostaa ja mihin haluaa opiskelemaan. Ei mulla ole mitään tarvetta siihen vaikuttaa kun hän on niin varma. Työllistyminen tulee olemaan vaikeaa varsinkin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita et voi opettaa tahdonvastaisesti, mutta voit kylvää ahneuden siemenen.
Kaikkea muuta voi oppia ja opettaa, mutta ei taloustaitoja?
Erikoista.
Miksi teini ei saa itse päättää mitä opiskelee? valitettavan läheltä joutunut katsomaan kun vanhempi ei anna lapsensa tehdä itse mitään valintoja ja täytti hakulaput niille aloille mitkä äidin mielestä ok. Sama valinnaisaineiden suhteen.
Oma työni liittyy vahvasti tähän AI:lla korvaamiseen. AI viety moniin toimintoihin, joissa tavoitteena on pitää elävä ihminen vain tarkastamassa ja korjaamassa AI:n virheet. Niitähän se tekee, paljon. Olemme kuitenkin saaneet AI:n tekemään oikeastaan kaiken perusasiakaspalvelun, kielen kääntämisen, analytiikkan, myyntimateriaalit, paljon bulkkia perus sopimuksen läpikäyntiä, jota ennen teki juniori lakimies. AI:n hyvä puoli on paitsi nopeus myös tasalaatuisuuus. Se tuottaa tekstiä ja numeroita siinä muodossa ja sillä tarkkuudella, kuin pyydetään. Huomionarvoista on, että kaikkia, jos mitään, näistä tehtävistä ei voi täysin korvata AI:lla, kyllä asiantuntijoita ilman muuta tarvitaan, joskin vähemmän.
Minulla on myös kaksi teiniä, kyllä minä kerron aivan totuudenmukaisesti, mitä ei kannata opiskella tai jos haluaa, mikä niche kannattaa valita, jotta osuu työhön, jossa asiantuntijaa tarvitaan. En esim antaisi haaveilla kielenkääntäjän työstä.
Annan. Ammatista voi olla paljon kuitenkin vielä hyötyä ja missä aikataulussa tekoälyromauttaa mitäkin...
Mä opiskelin kasarilla leipuriksi. Ala voi silloin hyvin, palkkakin oli hyvä.
Ysärilama koneellisti alaa vauhdilla. Palkkalaski automaation myötä. Ei ollut enää kivaa. Oli aika etsiä uusia juttuja. Ehdin kuitenkin olemaan alalla lähes 15 vuotta.
Lähdin opiskelemaan elintarvike insinööriksi. Labrassa olin aikani töissä..
Nyttemmin olen taas saanut muistella vanhoja oppeja nykyisessä työssä. Se oli yksi palkkauskriteeri, että oli kokemusta ennen linjastoja. Kerrankin iästä ja kokemuksesta oli hyötyä työmarkkinoilla.
Vastaavaa on monella alalla.
N53
Vierailija kirjoitti:
Annan. Ammatista voi olla paljon kuitenkin vielä hyötyä ja missä aikataulussa tekoälyromauttaa mitäkin...
Mä opiskelin kasarilla leipuriksi. Ala voi silloin hyvin, palkkakin oli hyvä.
Ysärilama koneellisti alaa vauhdilla. Palkkalaski automaation myötä. Ei ollut enää kivaa. Oli aika etsiä uusia juttuja. Ehdin kuitenkin olemaan alalla lähes 15 vuotta.
Lähdin opiskelemaan elintarvike insinööriksi. Labrassa olin aikani töissä..
Nyttemmin olen taas saanut muistella vanhoja oppeja nykyisessä työssä. Se oli yksi palkkauskriteeri, että oli kokemusta ennen linjastoja. Kerrankin iästä ja kokemuksesta oli hyötyä työmarkkinoilla.
Vastaavaa on monella alalla.
N53
Tämä on erittäin hyvä esimerkki. Maailma voi muuuttua ja joskus pitää uudelleen kouluttautua. Mutta harvoinpa se vanhakaan osaaminen täysin hukkaan menee.
Miksi puhut itsestäsi?