Hengenahdistuskohtaukset koulussa. Paniikkihäiriö vai astma?
Lapsi ei pysty olemaan koulussa koska saa oppitunneilla hengenahdistuskohtauksia, kotona niitä ei tule. Kertoi, että tänään hänen mielestään kädet olivat olleet vähän sinertävät kohtauksen aikana. Koulussa on sisäilmaongelmia ja tiedän, että osa oppilaista ei voi käydä koulussa sen takia. Lapsella on siitepölyallergia ja siihen lääkitys.
Kommentit (30)
Astma. Itse olin opettajana homekoulussa ja oli pakko vaihtaa lopulta työpaikkaa.
Sinertävät kädet viittaa ihan oikeaan hapen puutteeseen. Lääkäriin -->
Ota yhteyttä kouluterveydenhuoltoon. Sieltä osataan ohjata eteenpäin lääkärille tai psykologille. Terveydenhoitajan vastaanotolta voi aloittaa asian perkaamisen. Hän ohjaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lääketieteellinen asiantuntemuksemme ei riitä etänä ratkaisemaan asiaa.
Eikä me diagnoosia täältä etsitä. Kunhan pallottelen ajatuksia. Lääkäriaika on, mutta se on vasta kahden viikon päästä ellei olo pahene. ap
Vierailija kirjoitti:
Sinne ollaan menossa parin viikon päästä. Tämä on se, mitä pelkään. ap
Vierailija kirjoitti:
Siirto vammaiskouluun. 👩🦽🚑🏥
Älä jaksa. Kunnat pitäisi laittaa maksamaan korvauksia ihmisille terveyden ja työn menetyksistä, niin alettaisiin ottaa asiat tosissaan. Tuossakin koulussa, jossa itse olin töissä valittivat kymmenet opettajat epämääräisistä oireista ja tiedän useammankin muunkin opettajan, jotka luopuivat vakiviroistaan koulun sisäilmaongelman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
En halua pelotella, mutta tutkikaa sydän myös.....
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Paniikkikohtauksessa ääreisverenkierto voi heikentyä, ja itselläni hyvinkin sinertää sormet ja kynnet kun hyperventiloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Paniikkikohtauksessa ääreisverenkierto voi heikentyä, ja itselläni hyvinkin sinertää sormet ja kynnet kun hyperventiloin.
Paniikkihäiriötä mietin siksi, kun kohtauksia tulee vain koulussa ja lapsi on aika kova stressaamaan ja ahdistuu helposti. Jos se olisi astmaa, ehkä se kohtaus tulisi myös muulloin. Toisaalta huono sisäilma voi laukaista sen. Vaikea sanoa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua pelotella, mutta tutkikaa sydän myös.....
Tutkitaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikkihäiriötä mietin siksi, kun kohtauksia tulee vain koulussa ja lapsi on aika kova stressaamaan ja ahdistuu helposti. Jos se olisi astmaa, ehkä se kohtaus tulisi myös muulloin. Toisaalta huono sisäilma voi laukaista sen. Vaikea sanoa. ap
Osaako lapsi selventää, että onko se enemmän tunne hapen loppumisesta (haukkoo, huokailee, haukottelee), vai ihan pihisevää hengenahdistusta? Vain tiettyyn paikkaan ajoittuva oireisto viittaa kyllä ahdistuneisuuteen, tai sitten tosiaan astmaattiseen oireiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako lapsi selventää, että onko se enemmän tunne hapen loppumisesta (haukkoo, huokailee, haukottelee), vai ihan pihisevää hengenahdistusta? Vain tiettyyn paikkaan ajoittuva oireisto viittaa kyllä ahdistuneisuuteen, tai sitten tosiaan astmaattiseen oireiluun.
Sanoo, että tuntuu, että tukehtuu. Eli ihan siltä, että happi loppuu. Ei minun mielestä mitenkään pihise, mutta on valittanut myös monta päivää kurkkukipua, joka ei juurikaan lievity allergialääkkeillä. ap
Lähteekö lapsella ääni jossain tietyssä tilassa koulussa. Tämä ainakin viittaisi sisäilmaongelmaan.
Verestä voi tutkia myös eosinofiilit (kirjoitinkohan oikein). Korkeat arvot voivat viitata sisäilmaongelmiin.
Et voi pitää lasta rakennuksessa, jossa hän menettää terveytensä, joten nyt pitää reagoida heti.
Vierailija kirjoitti:
Astma. Itse olin opettajana homekoulussa ja oli pakko vaihtaa lopulta työpaikkaa.
Tuohon vielä lisänä hajusteita vaikka toisella, joille allergisoituu. Keuhkoputket ovat jatkuvasti tulehtuneet ja supistuneet. Ei siihen mikään paniikkikohtauksia vastaan tarkoitettu hengitysharjoittelu auta. Ammattitaitoinen erikoislääkäri ja koulun vaihto homeettomaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö ääni kohtauksen aikana?
En osaa sanoa lähteekö, mutta limainen ja käheä ääni tuolla on ollut muutenkin jo pari viikkoa. Hetkeksi kirkastuu ja sitten taas kuuluu limaisuus äänestä. Aamuisin pahimmillaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö lapsella ääni jossain tietyssä tilassa koulussa. Tämä ainakin viittaisi sisäilmaongelmaan.
Verestä voi tutkia myös eosinofiilit (kirjoitinkohan oikein). Korkeat arvot voivat viitata sisäilmaongelmiin.
Et voi pitää lasta rakennuksessa, jossa hän menettää terveytensä, joten nyt pitää reagoida heti.
Kyllä. Siksi tutkitaan. Ei ole sanonut, että missään tietyssä tilassa lähtee ääni. ap
Vierailija kirjoitti:
Home tuli mieleen minullakin. Puolitoista vuotta meni, että pystyi hengittämään normaalisti. Ei tullut astma.
Ehkä lääketieteellinen asiantuntemuksemme ei riitä etänä ratkaisemaan asiaa.