Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annoin opiskelijan ottaa verinäytteen itsestäni - Ei enää ikinä

Vierailija
12.05.2025 |

Kyynärtaive on aivan kamalan näköinen. Siinä on monta verenpurkaumaa ja pitkä mustelma. Oli lähihoitajaopiskelija. Olisi ehkä kaivannut enemmän harjoitusta ennen ihmisuhreja. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on joskus harjoitelleet. Nyt kun ei mammat anna harjoitella, niin sitten saatte sen "valmiin"hoitajan, joka joutuu tökkimään monta kertaa. 

Vierailija
22/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opiskelija sai sen näytteen? Ei pistänyt viittä kertaa, mutta sinä et osannut painaa pistokohtaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan yleiskäytös merkitsee paljon sen suhteen, haluaako suostua harjoituspotilaaksi. Hyvä käytös ja myönteinen asenne ovat eduksi. Ymmärrän kyllä myös, että jos kovin jännittää, miettii vain sitä, jolloin käytöstavat saattavat olla taka-alalla ajatuksissa - siksi olisikin hyvä, jos ne eivät olisi ammatillinen lisä, vaan tulevan/kokemattoman hoitajan perustapoja muutenkin.

Vierailija
24/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa painat pistokohtaan reippaasti. Ja vaikka opiskelija olisikin murjonut suonia, niin kyllä aika parantaa. Haitta on lähinnä kosmeettinen. Että aika turhaa ja lapsellista uhriutumista tuollainen itkeminen jostain pistojäljistä.

Murjotaan sun verisuonet paskaksi ja katsotaan sitten vieläkö naurattaa.

Voi elämä mitä tonttuja täällä taas kirjoittaa... 

Vierailija
25/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan yleiskäytös merkitsee paljon sen suhteen, haluaako suostua harjoituspotilaaksi. Hyvä käytös ja myönteinen asenne ovat eduksi. Ymmärrän kyllä myös, että jos kovin jännittää, miettii vain sitä, jolloin käytöstavat saattavat olla taka-alalla ajatuksissa - siksi olisikin hyvä, jos ne eivät olisi ammatillinen lisä, vaan tulevan/kokemattoman hoitajan perustapoja muutenkin.

Tämä on totta, mutta ap ei tuonut esiin että opiskelijan käytös olisi ollut jotenkin huonoa.

Vierailija
26/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin pienen syöpäpotilaan kanssa uudessa lastensairaalassa. Siellä eron huomasi, vanhemmat hoitajat saivat verinäytteen heti, mutta nuoremman ja kokemattoman hoitajan parikymmentä minuuttia kestänyt näytteenotto aiheutti ikävä kyllä pysyvän piikkikammon pienelle potilaalle.

ymmärrän että jokainen hoitaja tarvitsee harjoitusta mutta eikö ne harjoittelupaikat tai ekat työpaikat voisi olla jossain muualla kun lastensairaalassa?

no, tuo asia olikin onneksi ainoa miinuspuoli ko. paikassa.

Se kokenut ei voi olla vuorossa 376/24/7. Ja se nuori, joka ei saanut sinun lapsesta, voi saada naapurihuoneessa potilaasta ongelmitta.

Mikä on 376? Jonkun vieraan tähden planeetan vuosiko?

Vierailija
27/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama. 50 vuotta olin tyytyväinen näytteeottajiin, osasivat asiansa, mutta tämä viimeisin oli täysi sähläri. Kyynärtaipeessa oli viikon sellainen iso tumma patti. Semmoinen monen sentin levyinen.

Vierailija
28/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, painoin kyllä kovastikin jälkikäteen, mutta jo pistettäessä tuntui jotenkin erilaiselta kuin yleensä. 

ap

Vierailija
29/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija käyttäytyi siis hyvin, enkä yleensä kiellä opiskelijoiden läsnäoloa, mutta verinäytettä en enää anna ottaa. 

ap

Vierailija
30/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta opiskelija repäisi suonen,sanoi vaan "oho!" kun verta valui lattioille ja koetti vielä uudestaan pyrkiä ottamaan näytettä samasta suonesta! Piti opastaa että jos  vaihdat  toiseen käteen ja annat mulle paperia..

Vierailija
31/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan itse verinäytteitä työkseni. Suonet on kyllä joskus erikoisia. Samasta asiakkaasta on saanut 10 kertaa verta ensipistolla ja tänään sitä ei vaan tule. Opiskelijan otan aina mukaan ja tilanne katsotaan asiakaskohtaisesti ja myös suonet vaikuttaa siihen ottaako opiskelija vai pistänkö itse. Sanon aina asiakkaalle, että ilman harjoitusta ei voi oppia. 95% asiakkaista antaa opiskelijan pistää. Mikään neulatyyny ei kuitenkaan tarvitse olla. Jos ei kahdella pistolla opiskelija onnistu, niin sitten vaihdetaan. Aloituksesta ei kyllä tullut olo, että opiskelija olisi joutunut pistämään monta kertaa tai näyte ei olisi onnistunut. Mustelma tulee joskus, sille ei aina voi mitään.

Vierailija
32/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut itkee tuollaisista pikkujutuistakin joille nyt ei vaan voi mitään. Miten hemmetissä selviätte mistään vastoinkäymisistä elämässä? On mullakin murjottu joidenkin vastavalmistuneiden takia kyynärtaipeita ja myös esim. ronkittu papakoetta ikuisuus, that's life, tärkeintä että näyte tulee otettua ja sitten asia unohtuu

Vierailija
33/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olin tänään iäkkään omaisen kanssa labrassa ja kohdalle osui tällä kertaa opiskelija. Omaisen suonet ovat erittäin heikot ja hankalat johtuen kroonisen perussairauden aiheuttamista useista näytteenotoista ja tiputuksista ja nytkin oli taas 9 putkea (joista yksi pitkä) otettavana. Kolmannen piston puolivälissä ohjaaja lopulta puuttui peliin mutta hänkin joutui pistämään vielä neljännen kerran, nyt peukalon tyveen että saivat kaksi viimeistä putkea otettua.

Vierailija
34/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin pienen syöpäpotilaan kanssa uudessa lastensairaalassa. Siellä eron huomasi, vanhemmat hoitajat saivat verinäytteen heti, mutta nuoremman ja kokemattoman hoitajan parikymmentä minuuttia kestänyt näytteenotto aiheutti ikävä kyllä pysyvän piikkikammon pienelle potilaalle.

ymmärrän että jokainen hoitaja tarvitsee harjoitusta mutta eikö ne harjoittelupaikat tai ekat työpaikat voisi olla jossain muualla kun lastensairaalassa?

Se kokenut ei voi olla vuorossa 376/24/7. Ja se nuori, joka ei saanut sinun lapsesta, voi saada naapurihuoneessa potilaasta ongelmitta.

Onko vuodessa noin paljon päiviä? En tiennytkään!

Vierailija
35/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä haittaisi yhtään. Mitä nyt mustelmista ja hyvä, että toinen sai harjoitusta. 

Vierailija
36/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on otettu eka verikoe 8-vuotiaana. Ottaja oli opiskelija, joka sorkki vaikka kuinka pitkään. Lopulta äidin vaatimuksesta tuli ammattilainen ja onnistui.

Minulla on ilmeisesti suonet syvällä koska läpi elämäni verikokeen otto on ollut vaikeaa. Ennätystä pitää hallussaan Naistenklinikka: 3 ottajaa ja 7 pistoa. 

Vuonna 2008 joku keksi ottaa kämmenselästä. Siellä on hyvä suoni, josta tulee varnasti. Tyrkytän aina sitä mutta kaikki eivät usko: kokeillaan ensin kyynärtaipeesta. Se on aina ajan tuhlausra.

Vierailija
37/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on opiskelija ottanut verinäytteen ihan ilman ongelmia, pisti niin taitavasti ettei edes tuntunut. Joskus taas ammattilaiset on murjoneet kämmenselän ihan kirjavaksi, en muista yrittivätkö ne siihen tiputusta vai mitä. Ei sitä koskaan tiedä etukäteen.

Vierailija
38/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös todella huono kokemus opiskelijasta. Tökki ja tökki ja sattui ihan sikana, viimein olin pyörtyä, niin että minun piti mennä makuulle. Ja verikoetta ei siis saanut otettua. Minulle myös riitti. En enää koskaan aio olla opiskelijan koekaniini. Kokenut hoitaja lopulta sai helposti verinäytteen, kun olin hetken levännyt makuultani opiskelijan kidutuksen jäljiltä.

Vierailija
39/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et sentään joutunut juurihoitoon kandille.

Vierailija
40/40 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa oppia ottamaan verinäytteen lapselta, niin sitten pitää harjoitella siellä missä on lapsia. Syöpäpotilaalta verinäytteen otto voi muutenkin olla haastavaa, mutta pakko sekin on opetella jos meinaa syöpäpotilaiden kanssa tehdä töitä. Niitä vaikeita suonia ei opi pistämään harjoittelemalla vain helpoilla potilailla.

Olin tulossa sanomaan samaa. Varmaan tuokin opiskelija/ aloitteleva sairaanhoitaja oli kyllä ottanut näytteitä aikuisilta, mutta se on silti ihan erilaista ottaa näyte lapselta, joten jonkun lapsen kohdalle ne ensimmäiset kerrat sitten sattuu. Myös vanhuksilta on erilaista ottaa näytteitä kuin työikäisiltä.