Annoin opiskelijan ottaa verinäytteen itsestäni - Ei enää ikinä
Kyynärtaive on aivan kamalan näköinen. Siinä on monta verenpurkaumaa ja pitkä mustelma. Oli lähihoitajaopiskelija. Olisi ehkä kaivannut enemmän harjoitusta ennen ihmisuhreja.
Kommentit (40)
Riippuu ihan henkilöstä. Joillain on vakaa käsi ja taito, toisilla ei. Kaikenlaista koheltajaa on tullut nähtyä. Joskus ihan kokeneellakin hoitajalla voi olla käsi täristä sen verran, että sattuu ihan sikana.
Sun olis pitänyt painaa sitä pistokohtaa
Jatkossa painat pistokohtaan reippaasti. Ja vaikka opiskelija olisikin murjonut suonia, niin kyllä aika parantaa. Haitta on lähinnä kosmeettinen. Että aika turhaa ja lapsellista uhriutumista tuollainen itkeminen jostain pistojäljistä.
Minulle sattui viimeksi opiskelija. Tiedän, että suoneni on vaikeat, eikä niistä aina saa kokeneetkaan hoitajat verta vaan pitää sitten ottaa kämmenselästä. Mutta tämäpä sai otettua yhdellä pistolla ja annoin tietysti kehut sille.
Aloittelija ei välttämättä osaa vielä mitään. Siis vaikka olisi valmis.
Minullakin on vaikeat suonet, ja opiskelijat pistävät kaikkein parhaiten, kun ovat niin tarkkoja ja varovaisia. Joku leipääntynyt mamma kun ronskisti survaisee niin kyllä tuntuu. Hekin toki ovat paikallaan esim hätätilanteissa
Bioanalyytikko-opiskelijat (ne tulevat "labra-tädit") harjoittelevat kyllä ihan ihmisuhreilla. Ottavat näytteitä toinen toisiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan henkilöstä. Joillain on vakaa käsi ja taito, toisilla ei. Kaikenlaista koheltajaa on tullut nähtyä. Joskus ihan kokeneellakin hoitajalla voi olla käsi täristä sen verran, että sattuu ihan sikana.
Mikä sulla tärisee? Kirjoitustaito varmaan😏
Vierailija kirjoitti:
Aloittelija ei välttämättä osaa vielä mitään. Siis vaikka olisi valmis.
Mutta eihän hän ikinä opi jos ei saa harjoitella kun me lumihiutaleet kiellämme.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on vaikeat suonet, ja opiskelijat pistävät kaikkein parhaiten, kun ovat niin tarkkoja ja varovaisia. Joku leipääntynyt mamma kun ronskisti survaisee niin kyllä tuntuu. Hekin toki ovat paikallaan esim hätätilanteissa
Minä väitän kyllä, että vanhat kokeneet sairaalassa osastoilla kiertävät näytteenottajat ovat taitavampia. Hämmästyin sairaalassa, kun ehdin aamulla vain ojentaa käteni, niin näyte oli samantien otettu, vielä siitä vaikeammasta kädestä. Yleensä aina etsivät kauan sopivaa kohtaa ja usein vaihtavat kättäkin.
Mulla oli 100 kg lähäri ja hyvin otti.
Minä olin pienen syöpäpotilaan kanssa uudessa lastensairaalassa. Siellä eron huomasi, vanhemmat hoitajat saivat verinäytteen heti, mutta nuoremman ja kokemattoman hoitajan parikymmentä minuuttia kestänyt näytteenotto aiheutti ikävä kyllä pysyvän piikkikammon pienelle potilaalle.
ymmärrän että jokainen hoitaja tarvitsee harjoitusta mutta eikö ne harjoittelupaikat tai ekat työpaikat voisi olla jossain muualla kun lastensairaalassa?
no, tuo asia olikin onneksi ainoa miinuspuoli ko. paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoitajat eivät opi ikinä pistämään. Fakta.
Näin on. Minulle on osunut sellainen, joka ei millään löytänyt suonta kyynärtaipeesta, vaikka kaikki muut aina löytävät. Tökki ensin monta kertaa kyynärtaipeeseen ja lopulta otti sitten verikokeen käden suonista, siis kämmenen toiselta puolelta, käden päältä. Oli todella erikoinen tapaus.
Mun kätilö pisti mua synnytyksessä joku 5 kertaa eikä saanut tippaa paikalleen... kyynärtaive oli vielä kuukauden jälkeen aivan mustelmilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin pienen syöpäpotilaan kanssa uudessa lastensairaalassa. Siellä eron huomasi, vanhemmat hoitajat saivat verinäytteen heti, mutta nuoremman ja kokemattoman hoitajan parikymmentä minuuttia kestänyt näytteenotto aiheutti ikävä kyllä pysyvän piikkikammon pienelle potilaalle.
ymmärrän että jokainen hoitaja tarvitsee harjoitusta mutta eikö ne harjoittelupaikat tai ekat työpaikat voisi olla jossain muualla kun lastensairaalassa?
Jos meinaa oppia ottamaan verinäytteen lapselta, niin sitten pitää harjoitella siellä missä on lapsia. Syöpäpotilaalta verinäytteen otto voi muutenkin olla haastavaa, mutta pakko sekin on opetella jos meinaa syöpäpotilaiden kanssa tehdä töitä. Niitä vaikeita suonia ei opi pistämään harjoittelemalla vain helpoilla potilailla.
No voi kamala. Ihanko tuli mustelma, iik.
Onhan tuo ikävää, mutta ei opiskelija opi ikinä pistämään kunnolla jos ei saa harjoitella. Lisäksi se nyt vaan on kiinni muustakin kuin taidosta saako sitä näytettä otettua ensimmäisellä kertaa. Jopa kokeneilla hoitajilla on välillä hetkiä, kun ei vaan osu eikä uppoa. Todella hyväksi tulee satojen ja tuhansien toistojen jälkeen.
Saathan sinä kieltää jatkossa, ettei opiskelijat saa verinäytettä ottaa, mutta itse alalla olevana toivoisin että potilaat olisi kärsivällisiä ja antaisi mahdollisuuden. Pistämisen opettelu on kaikilla hoitajilla ollut joskus tuollaista ja mitä vähemmän saa mahdollisuuksia opiskelijana, sitä huonommin sitä osaa ottaa näytteen sitten kun on valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa painat pistokohtaan reippaasti. Ja vaikka opiskelija olisikin murjonut suonia, niin kyllä aika parantaa. Haitta on lähinnä kosmeettinen. Että aika turhaa ja lapsellista uhriutumista tuollainen itkeminen jostain pistojäljistä.
Painoin kyllä, kuten aina teen, koska muuten jäisi aina vuotamaan kovasti. En uhriudu. En vain enää ole harjoituskappaleena. Ole vaikka sinä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Se kokenut ei voi olla vuorossa 376/24/7. Ja se nuori, joka ei saanut sinun lapsesta, voi saada naapurihuoneessa potilaasta ongelmitta.
Kaikki hoitajat eivät opi ikinä pistämään. Fakta.