Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhoaako kukaan muu sähköisen allekirjoituksen kirjoittamista

Vierailija
12.05.2025 |

Siis, sitä, kun vaikka henkilötodistusta hakiessa pitää oma nimikirjoitus kirjoittaa siihen näytölle.

En edes tajua, mikä siinä on niin hankalaa, mutta ainakin itse onnistun joka kerta saamaan aikaiseksi lähinnä jonkin ihme söherryksen, joka ainakaan ei muistuta omaa allekirjoitusta ja pahimmillaan saa epäilemään koko kirjoitustaitoa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputulos on mitä sattuu, mutta helpottaahan se elämää kun sähköisesti voi näitä hoitaa.

Vierailija
2/5 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sellainen "kirjoitusalusta-allekirjoitus" on kamala.

Itse sähköinen allekirjoitus taas ei ole, ja se on eri asia kuin mitä ap kuvasi edellä. Sähköinen allekirjoitus on se, kun vahvalla tunnistautumisella (pankkitunnukset, mobiilivarmenne jne) hyväksyt eli allekirjoitat jonkun dokumentin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin viimeksi henkilökorttia hakiessa ja just tuota samaa tehdessä etten ole vuosiin kirjoittanut nimmaria mihinkään. Ei sitä nykyään tarvita kovinkaan monessa paikassa enkä ole tehnyt aikoihin sopimuksia tms. 

Vierailija
4/5 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sähköinen allekirjoitus taas ei ole, ja se on eri asia kuin mitä ap kuvasi edellä. Sähköinen allekirjoitus on se, kun vahvalla tunnistautumisella (pankkitunnukset, mobiilivarmenne jne) hyväksyt eli allekirjoitat jonkun dokumentin.

Moniko käyttää henkilökortin tai mobiilivarmenteen allekirjoitustunnuslukuja mihinkään tai edes muistaa niitä?

Vierailija
5/5 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, arvelinkin, että termi ei välttämättä ollut oikea, mutta en ollut varma siitä millä termillä tuollaista kirjoitusalusta-allekirjoitusta oikein pitäisi kutsua, koska onhan se kuitenkin sähköinen erotuksena kynällä paperille kirjoitetusta allekirjoituksesta.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi