Mikä asunnossani vie enemmän sähköä talvisin?
Pisti tuossa sähkölaskuja selaillessa silmään, että talvikuukausina sähkönkulutus on jostain syystä huomattavasti korkeampaa kuin syksyllä/keväällä/kesällä. Mitään omalla sähköllä kustannettua lämmitystäkään kun ei ole enkä todellakaan käytä mielestäni sähköä itsekään enemmän kun tuppaa talvella pörssisähkökin olemaan kalliimpaa joten päinvastoin säästän? En ymmärrä.
Kommentit (48)
Kun mitään muuta muuttujaa ei ole kuin asukas itse niin ainut selitys on että asukas viihtyy kylminä talvipäivinä itse enemmän sisällä ja viihde-elektroniikat päällä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama minulla. Asunnon ilmanvaihto ja tuloilman esilämmitysvastus toimii asukkaan sähköillä.
Tuloilma on suoraan ikkunoiden yläpuolella olevista venttiileistä eikä siinäkään mitään lämmitystä ole. Eikä ole pesuhuoneessakaan lattialämmitystä. ap
Siis onko sulla siellä asunnossa ilmanvaihtokone? Eihän se lämmitys nyt tietenkään niissä tuloilmaventtiileissä ole, vaan se on siellä ilmanvaihtokoneen sisällä. Usein se pömpeli on kylppärissä.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaskut ovat huijausta. Olin määräaikaisessa työssä toisella paikkakunnalla ja kämppä tyhjillään. Kulutus ei laskenut lainkaan, vaikka on olevinaan asuntokohtaiset mittarit. Täyttä valhetta.
Hmmm, siksikö pitkistä poissaoloista kotoaan pitää ilmoittaa jollekin että voivat rukata sähkönkulutukset näyttämään realistisemmalta....
Itsellä ainaki on helenin sähkösoppari ja sitä kautta helenin äppi, siitä näkee kätevästi ihan kuukauden/viikon/päivän/tunneittain sähkön kulutuksen joten onko itsellä semmoiseen mahdollisuutta? siitä voi vähän seurata ja katsoa mihin kulutus on keskittynyt ja meneekö miten sähköä esim kesään verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama minulla. Asunnon ilmanvaihto ja tuloilman esilämmitysvastus toimii asukkaan sähköillä.
Tuloilma on suoraan ikkunoiden yläpuolella olevista venttiileistä eikä siinäkään mitään lämmitystä ole. Eikä ole pesuhuoneessakaan lattialämmitystä. ap
Siis onko sulla siellä asunnossa ilmanvaihtokone? Eihän se lämmitys nyt tietenkään niissä tuloilmaventtiileissä ole, vaan se on siellä ilmanvaihtokoneen sisällä. Usein se pömpeli on kylppärissä.
Ei ole muuta kuin liesituuletin joka jatkuvasti käydessään työntää ilmat kämpästä ulos ja ilma tulee ulkoa sisään ikkunoiden venttiileistä. ap
Sinä varmasti pidät talvikuukausina valoja päällä ja kesällä et pidä.
Miten se saunomisen laita on? Entä suihkussa lutrailu talvisin? Käytkö kesällä uimassa ja mökillä?
Talvella valot ovat joka päivä tunteja pidempään päällä. Sisällä tulee oltua enemmän. Ruokaa tulee kokattua ja laitteita käytettyä.
Jos on mahdollista katso sähköfirman sivulta oma kulutus päivittäin. Ja kuukausittain. Moni firma tarjoaa sen asiakkailleen.
Vierailija kirjoitti:
Onko koneellinen ilmanvaihto?
Tämähän se on. IV-koneessa on etu- ja jälkilämmitysvastukset, joista etulämmitysvastus on aina käytössä +5 C ja kylmemmässä, ja on vakiovaruste. Jälkilämmitysvastus on yleensä lisävaruste ja sen päälläoloa pystyy itse säätämään. Molemmat on luokkaa 1kW teholtaan.
Kai se sitten vaan täytyy uskoa että syy on vain tuo että huomaamattaan itse käytän kuitenkin enemmän sähköä talvisin. Onhan se tietysti niin että lämpimällä säällä sitä viihtyy enemmän ulkona kuin talvella. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaskut ovat huijausta. Olin määräaikaisessa työssä toisella paikkakunnalla ja kämppä tyhjillään. Kulutus ei laskenut lainkaan, vaikka on olevinaan asuntokohtaiset mittarit. Täyttä valhetta.
Hmmm, siksikö pitkistä poissaoloista kotoaan pitää ilmoittaa jollekin että voivat rukata sähkönkulutukset näyttämään realistisemmalta....
Nimenomaan siksi sähköyhtiöt pyytävät ilmoittamamaan. Eivät muuten tiedä, että kulutusta ei ole.
Ehkä talvella teet ruokaa jonka valmistus kuluttaa enemmän sähköä. Itse en mielelläni kesällä käytä uunia kun on muutenkin kuuma valmiiksi.
Ap osta parinkympin kulutusmittari ja mittaa laitteidesi kulutukset. Huomaat, että sinulta nyhdehdetään järjettömiä summia, joka ei vastaa todellista kulutustasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa. Talvella oli kulutuslasku 70 e, nyt 20 e.
Paljonko oli kulutus kWh talvella ja nyt?
Pitää kysyä kauppakeskuksen huoltomieheltä
spurgu
Ja katsot nimenomaan kulutusta, että sähkölaskun summaa, johon vaikuttaa talvella korkeampi pörssisähkön hinta? Yksi veikkaus on, että sinulla on märkätiloissa lattialämmitys, joka maksetaan omassa sähkölaskussa? Saunotko talvisin enemmän kuin kesällä? Vietätkö talvisin enemmän aikaa kotona kuin kesäisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan siksi sähköyhtiöt pyytävät ilmoittamamaan. Eivät muuten tiedä, että kulutusta ei ole.
Intresanttia. Meidän sähköyhtiö ilmoittaa omilla verkkosivuillaan meidän sähkönkulutuksen jokaiselta vuorokaudelta. Siihen sivustolle kirjaudutaan omilla asiakastunnuksilla ja salasanoilla.
Kesällä meidän sähkönkulutus oli noin 2,5 - 6 kWh vuorokaudessa. Talvella se on kipakoina pakkaspäivinä jopa 80 kWh vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko koneellinen ilmanvaihto?
Tämähän se on. IV-koneessa on etu- ja jälkilämmitysvastukset, joista etulämmitysvastus on aina käytössä +5 C ja kylmemmässä, ja on vakiovaruste. Jälkilämmitysvastus on yleensä lisävaruste ja sen päälläoloa pystyy itse säätämään. Molemmat on luokkaa 1kW teholtaan.
Tämä! Ja esimerkiksi Swegonin W80-mallissa (varmaan saman valmistajan muissakin malleissa) on 400 watin jälkilämmitysvastus, joka on päällä myös kesähelteillä, mikäli ns. kesäpeltiä ei ole laitettu kesäasentoon. Kesäpellin mikrokytkin ohjaa tätä vastusta on/off-periaatteella.
Ohjekirjasta löytyy ohjeet tälle kuinka se tehdään ja jokainen osaa tämän tehdä itse. Mikäli et pysty nousemaan jakkaralle tai keittiötikkaille, niin pyydä vaikka naapuria auttamaan.
Varmaan ilmanvaihtokoneen lämmön talteenotto syynä.