Miksi kukaan jatkaa töitä eläkeiässä?
En voi ymmärtää. Ei ihme, että tuöttömyysluvut ovat korkeita. Kun mummut vie nuorien työt.
Kommentit (68)
Eläke ei vähene, vaikka tekee samaan aikaan työtä. Opettajia on paljon lyhytaikaisina sijaisina kouluissa ihan sen takia, ettei muita sijaisia kerta kaikkiaan saada varsinkaan pienemmissä kunnissa tai kaupunkien laitamilla. Eri asia jossain kaupunkikeskustan kouluissa. Itsekin voisin kuvitella tekeväni sijaishommia vielä eläköitymisen jälkeen pari vuoden ajan, kunnes omat tutut oppilaat ovat kaikki jatkaneet koulun käytäviltä muihin opinahjoihin. Tosin eläköitymisikäni on 67 ja puolisoni on jäänyt eläkkeelle jo viisi vuotta aiemmin, joten saa nähdä, viitsinkö ja jaksanko sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin kovasti työstäni ja jatkoin siksi.
Itsekkyys.
Ei ole sulta pois, jus joku muu käy töissä.
Hanki elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys.
Hanki elämä.
Nimenomaan se työpaikka on joltain muulta pois, mutta ahneelle eläkeläiselle ei mikään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs pitäisi tehdä? Istua kotona katsomassa telkkaria? Teen töitä niin kauan kun pystyn.
Siinähän ne vaihtoehdot ovatkin: telkkaria kotona tai töiden vieminen nuoremmilta. 🙄
Moni järjestää elämän sellaiseksi, että työ on vain yksi osa sitä.
En kyllä ymmärrä, itse en kyllä alkaisi tekemään, itse asiassa aion ottaa lopputilin 60 vuotiaana ja alkaa omalle eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys.
Hanki elämä.
Se kun on juurikin muilta pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en saa työntekijöitä metsänhoitotöihin.
Palkka?
Palkka metsänhoitotöistä sovitaan luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneus
Pienet eläkkeet.
Ahneus. Jos työtön pärjää 595 netto, eläkeläinen pärjää myös 986 netto takuueläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Ahneus
Ei vaan kertynyt eläke on niin pieni, että sen nostaminen jatkamalla töitä on ainoa vaihtoehto.
Joillain työntekijöillä voi olla sellaista osaamista että ei löydy korvaajaa tekemään töitä tai sitten on muuten osaajapulaa. Parempi on jäädä pois jos ei jaksa enää ja työntekijän panos on helposti korvattavissa. Ei ne nuoret todellakaan kelpaa kaikkien eläköityvien töihin vaikka sairaalassa tai missä tahanssa missä vaaditaan erityisosaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kun jatkaa työelämässä, eikä jää eläkkeellä alimmassa eläkeiässä, saa kummasti nostettua sitä eläkettä!
Esim. minulla jos jään alimmassa eläkeiässä (66 v ja 1 kk) eläkkeelle, niin eläke on laskureiden mukaan 4360 €/kk. Jos jaksan töissä 70-vuotiaaksi, niin eläke olisi 5920 euroa! Neljässä vuodessa aika hyvä korotus eläkkeeseen. Toki tämä oli suurilla ikäluokilla, joilla oli superkertymä ihan eriluokkaa vielä!
Kannattaa käydä kokeilemassa: https://www.tyoelake.fi/elakelaskuri/
Tiedätkö, kun et saa täältä yhtään mitään mukaan, kun lähtö tulee! Mutta voi sen ainutkertaisen elämänsä noinkin käyttää.
Itse kaipaan tekemistä. Kunhan jotain on. Ihan sama vaikka mennä keitto- ja kahvipalkalla hanttihommiin eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jatkaa työelämässä, eikä jää eläkkeellä alimmassa eläkeiässä, saa kummasti nostettua sitä eläkettä!
Esim. minulla jos jään alimmassa eläkeiässä (66 v ja 1 kk) eläkkeelle, niin eläke on laskureiden mukaan 4360 €/kk. Jos jaksan töissä 70-vuotiaaksi, niin eläke olisi 5920 euroa! Neljässä vuodessa aika hyvä korotus eläkkeeseen. Toki tämä oli suurilla ikäluokilla, joilla oli superkertymä ihan eriluokkaa vielä!
Kannattaa käydä kokeilemassa: https://www.tyoelake.fi/elakelaskuri/
Tiedätkö, kun et saa täältä yhtään mitään mukaan, kun lähtö tulee! Mutta voi sen ainutkertaisen elämänsä noinkin käyttää.
Mitä kaikkea ehtii tuossa neljässä vuodessa tehdä? sen sijaan, että hankkii isomman eläkkeen, jota saattaa pahimmassa tapauksessa ehtiä saamaan kuukauden ennen delaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän heitä erittäin hyvin. Ei tämä mitään juhlaa ole olla toimettomana vuodesta toiseen.
Jos pääsen joskus töihin, niin yritän pysyä siellä kunnes kuolen.- Työtön 43v
Itse tein yli 40v töitä ja nyt toista vuotta työeläkkeellä, rahat tulee tilille joka kuukausi ilman anomuksia niin kyllä, on mielestäni pelkkää juhlaa ja olen nauttinut joka hetkestä, töihin en enää menisi, tehkööt nuoremmat.
Meidän töissä määräaikaiset joutuu pois koska eläkeikäiset jää töihin, heitä ei voi irtisanoa (paitsi 68 v joutuu pois).
Mun äiti jäi eläkkeelle 78v, se tonnin eläke ei riittänyt kun halusi tehdä muutakin kuin istua kotona.
Vierailija kirjoitti:
Joillain työntekijöillä voi olla sellaista osaamista että ei löydy korvaajaa tekemään töitä tai sitten on muuten osaajapulaa. Parempi on jäädä pois jos ei jaksa enää ja työntekijän panos on helposti korvattavissa. Ei ne nuoret todellakaan kelpaa kaikkien eläköityvien töihin vaikka sairaalassa tai missä tahanssa missä vaaditaan erityisosaamista.
Kukaan ei ole korvaamaton. Kenenkään työ ei ole niin spesiaalia, ettei sitä joku toinenki oppisi tekemään. Toiseksi, on täysin idioottimaista työnantajalta, että jotkut työt ovat vain yhden henkilön takana, eikä sitä tietoa/taitoa siirretä useammalle. Ihan paskaa tuollainen selitys. Ja joskus senkin ihmisen on pois jäätävä, viimeistään kun kuolo korjaa. Sittenkö sitä työtä ei enää kukaan tee? No eipä silloin ollut kovin tärkeä työ alunperinkään. Ja kai tämä maailman tärkein henkilö on joskus ollut vapailla, lomilla tai sairastanut? Kuka silloin hoiti hänen työnsä? Kuulostaa siltä, että tällainen henkilö pitää vain itse itseään korvaamattomana.
Olisiko mitään tekemistä sen kanssa, ettei nuoria hoitajia palkata töihin?