Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimeentulotukihakemus voi olla jatkuvasti hylätty näillä tuloilla?

Vierailija
11.05.2025 |

Ansiosidonnainen 980 e

Asumistuki 330 e

Elatusmaksu 200 e

Opintotuki 90 e

- Menot Vuokra ja vesimaksut 750 e

Taloudessa 1 aikuinen ja 1 lapsi ja päätökseen löytyy aina jostain ylimääräistä tuloa tai tilillä on liikaa rahaa vaikka se menee joka kuukausi nollille. En tajua enää mitään.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ansiosidonnainen netto vai brutto? Laskelma tehdään bruttotuloista

Teille jää 860 e käteen vuokran ja veden jälkeen, mikäli netto.

Toimeentulotuen saamiselle. on rajat. Jos lapsi on alaikäinen huomioidaan lapsen osuus teidän laskelmassanne korottavana tekijänä.

Sinkuilla käteen jäävä osuus on paljon pienempi, eikä tukea tule. 

Ellei laskelma ole oikea, niin teiltä saattaa puuttua kuitteja, esim. Reseptilääkkeet, kotivakuutus, lääkärikulut yms luetellut kuitit on lähetettävä hakemuksen liitteeksi. 

Apteekkiin voi saada myös maksusitoumuksen. 

Käynti paikan päällä Kelan toimistossa voisi olla hyvä idea, jos itse ei ymmärrä päätöstä tai laskelmia.

Myös velat pitää ilmoittaa, jos ne ovat sellaisia, mitkä huomioidaan. 

Vierailija
102/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätökset on kyllä ihan selkokielisiä, olet hwijkolahjainen jos et sitä ymmärrä. Veikkaan että kyseessä on kombinaatio seuraavista:

Vuokraa ei huomioida kokonaan 

Sinä lasket ansiosidonnaisen 20pv/kk mukaan, kela 21.5pv mukaan

Ehkä lapsi on osan kuukaudesta toisen vanhemman luona eikä hänen perusosaansa lasketa kokonaan mukaan. 

Muutama muu pieni ero, ja siinäpä se sitten onkin. Kukaan ei pysty sinulle syytä kertomaan näkemättä sitä laskelmaa, jota sinä et osaa lukea. 

TTT:ssa pitää itseasiassa ottaa tosiasialliset käytettävissä olevat tulot ja varat laskelmissa huomioon, eli anssi pitää laskea 20 päivän mukaan ei 21,5 vaikka muissa Kelan tuissa se lasketaankin tuon 21,5:n mukaan. 

Alanuolittajille tiedoksi, tässä esimerkiksi tapaus, jonka päätös luettavissa tarkemmin Ylen sivuilta:

26.6.2023 14:54

Apulaisoikeusasiamies: Toimeentulotuessa otettava huomioon vain tosiasialliset tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottavaa, että kehtaat täällä valittaa! Pelkillä tuilla elät! Lisää tarvitset rahaa! Joo niinhän me kaikki. Jopa me pienipalkkaiset työntekijät!

Vierailija
104/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätökset on kyllä ihan selkokielisiä, olet hwijkolahjainen jos et sitä ymmärrä. Veikkaan että kyseessä on kombinaatio seuraavista:

Vuokraa ei huomioida kokonaan 

Sinä lasket ansiosidonnaisen 20pv/kk mukaan, kela 21.5pv mukaan

Ehkä lapsi on osan kuukaudesta toisen vanhemman luona eikä hänen perusosaansa lasketa kokonaan mukaan. 

Muutama muu pieni ero, ja siinäpä se sitten onkin. Kukaan ei pysty sinulle syytä kertomaan näkemättä sitä laskelmaa, jota sinä et osaa lukea. 

TTT:ssa pitää itseasiassa ottaa tosiasialliset käytettävissä olevat tulot ja varat laskelmissa huomioon, eli anssi pitää laskea 20 päivän mukaan ei 21,5 vaikka muissa Kelan tuissa se lasketaankin tuon 21,5:n mukaan. 

Alanuolittajille tiedoksi, tässä esimerkiksi tapaus, jonka

6

Tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheeseen kuuluvien käytettävissä olevat tosiasialliset tulot.

Vierailija
105/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa MINULLE! Huutaa ap! MINULLE lisää tukia!  Viuviuviu! Kun MINÄ tarvitsen! MINÄ MINÄ MINÄ! Tehkää te köyhät enemmän töitä pienemmällä palkalla, että MINÄ saan toimeentulotukea ja saan rauhassa loisia! MINÄ! Menin vielä porsimaankin  ja elättäkää myös MINUN lapseni, kun MINÄ  en itse siihenkään pysty!

Vierailija
106/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa MINULLE! Huutaa ap! MINULLE lisää tukia!  Viuviuviu! Kun MINÄ tarvitsen! MINÄ MINÄ MINÄ! Tehkää te köyhät enemmän töitä pienemmällä palkalla, että MINÄ saan toimeentulotukea ja saan rauhassa loisia! MINÄ! Menin vielä porsimaankin  ja elättäkää myös MINUN lapseni, kun MINÄ  en itse siihenkään pysty!

Juuri näin!👌

Vierailija
107/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin todella köyhä, ja olisin oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en hae sitä. Ei vaan jotenkin itsensä arvostus anna myötä. Liian nöyryyttävää. Mieluummin olen köyhä.

Vierailija
108/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ansiosidonnainen netto vai brutto? Laskelma tehdään bruttotuloista

Teille jää 860 e käteen vuokran ja veden jälkeen, mikäli netto.

Toimeentulotuen saamiselle. on rajat. Jos lapsi on alaikäinen huomioidaan lapsen osuus teidän laskelmassanne korottavana tekijänä.

Sinkuilla käteen jäävä osuus on paljon pienempi, eikä tukea tule. 

Ellei laskelma ole oikea, niin teiltä saattaa puuttua kuitteja, esim. Reseptilääkkeet, kotivakuutus, lääkärikulut yms luetellut kuitit on lähetettävä hakemuksen liitteeksi. 

Apteekkiin voi saada myös maksusitoumuksen. 

Käynti paikan päällä Kelan toimistossa voisi olla hyvä idea, jos itse ei ymmärrä päätöstä tai laskelmia.

Myös velat pitää ilmoittaa, jos ne ovat sellaisia, mitkä huomioidaan. 

Laskelma tehdään kyllä nettotuloista. Eli niistä varoista jotka oikeasti on käytössä.

Vierailija
109/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin todella köyhä, ja olisin oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta en hae sitä. Ei vaan jotenkin itsensä arvostus anna myötä. Liian nöyryyttävää. Mieluummin olen köyhä.

Ja tyhmä. Mitä nöyryyttävää on lähettää kelaan hakemus? Et varmaan kehtaa lähettää sinne myöskään asumistukihakemusta tai mitään muutakaan?

Vierailija
110/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 17v. opiskelija, saa opintotukea, joten pitäisi olla myös oikeus opintolainaan?

TT-tukeen ei kuitenkaan enää lasketa lapsen menoja, koska opiskelija ja opintotuki.

Lapsilisään ei ole enää oikeutta, kun on täyttänyt 17 v. 

Vierailija
111/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin luvut toimeentulotukilaskuriin ja sain tulokseksi 

Arvio toimeentulotuen määrästä

242,14 e/kk

Näin arviosi on laskettu

Tulot

1600,00 e/kk

Menot

1842,14 e/kk

Omaisuus

0,00 euroa

Tulojen ja menojen erotus

-242,14 e/kk

Tiedot, joihin arvio perustuu

Toimeentulotukiperheeseen kuuluvat jäsenet

Hakija

Lapsi 1 (1017 v)

Tulot

Omat tulot

1510,00 e/kk

1017-vuotiaan lapsen tulot, lapsi 1

90,00 e/kk

Tulot yhteensä

1600,00 e/kk

Lue, mikä on ansiotulovähennys.

Menot

Vuokra

750,00 e/kk

Oma perusosa

676,65 e/kk

1. lapsen (10-17 v) perusosa

415,49 e/kk

Menot yhteensä

1842,14 e/kk

Lue, mik

Lapsen perusosaa ei ilmeisesti hyväksytä menoksi, koska hän on opiskelija ja saa opintotukea.

Silloin laskelma on ylijäämäinen.

Vierailija
112/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi 17v. opiskelija, saa opintotukea, joten pitäisi olla myös oikeus opintolainaan?

TT-tukeen ei kuitenkaan enää lasketa lapsen menoja, koska opiskelija ja opintotuki.

Ja mikäköhän luotonantaja myöntää lainaa alaikäiselle?

Vierailija
113/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuka vaan käytännössä. Siihen haetaan valtiontakaus. Eli AP ei saa toimeentulotukea, koska Kela laskee opintolainan tuloksi, vaikka sitä ei olisi otettu. 

Vierailija
114/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuka vaan käytännössä. Siihen haetaan valtiontakaus. Eli AP ei saa toimeentulotukea, koska Kela laskee opintolainan tuloksi, vaikka sitä ei olisi otettu. 

Opintolainan hakemista edellytetään yleensä kaikilta 18 vuotta täyttäneiltä opiskelijoilta, jotka hakevat toimeentulotukea. 

Vierailija
115/123 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Kela myöntää takauksen, niin pankki myöntää lainan. Myös alaikäiselle.

Tämä 17-vuotiaan tilanne oli kyllä nopsaan katsottuna aika sekava. Laina myönnetään itsenäisesti asuvalle, jos vanhempien tulot eivät ylity.

Mutta lainaa ei myönnetä silloinkaan täysimääräisenä. Laina 400€/kk ja lukiolaiselle 300€. Eli noin puolet täysi-ikäisen täydestä määrästä.

Eli oletetaan, että vanhemmat maksavat menoja? Ja vanhemmat ovat elatusvelvollisia?

Toisaalta taas lapsen menoja ei hyväksytä TT-tuessa, jos hän asuu kotona? Mutta lainaa pitäisi ottaa, vaikka hän ei sitä silloin saa?

Sitten on vielä erilaisia lisäosia opintorahaan, jos niitä älyää hakea? 

Ei ihan yksinkertaista. Ilmeisesti köyhän lapsen kannattaa aloittaa jatko-opinnot vasta 18-vuotiaana? Ja kotona ei kannata asua?

Vierailija
116/123 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halleluja! Vihdoinkin se myönnettiin.

Ap

Vierailija
117/123 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo riittävä, ei ehdollinen? Jos on pienet tulot. Ja ne joille löytyy rahakas virka varmaan jatkavat niissä jos kunto kestää.

Vierailija
118/123 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikä myönnetty. Tulonne ovat riittävät. 

Vierailija
119/123 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se vaan myönnettiin, päätös oli ilmestynyt Kelan asiontipalveluun.

Ap

Vierailija
120/123 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se vaan myönnettiin, päätös oli ilmestynyt Kelan asiontipalveluun.

Ap

Sait rahaa jota et olisi ansainnut, häpeä rotta! Toivottavasti myöhemmin takaisin perintä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi