Siis tää nykyajan palkkatasohan on täysi vitsi. Aloitin niin sanotusti alusta, kävin koulut ja vaihdon alaa asiantuntijahommiin.
Palkka 3300 kk. Ylempi tutkinto. Yksityinen sektori ja iso TES.
Mitä ihmettä?
Kommentit (120)
Taas on vauviksella näköjään lentäjä-lääkäri-pankkiiri-tohtorien kokoontumisajot. Mikä siinä onkin että tämmöinen haista pas kam mammojen juorufoorumi vetää puoleensa koko valtakunnan kerman?
Minä tein lähärinä vuosikausia töitä ja brutto lisineen noin 3400e. Kouluttauduin sitten sosionomiksi ja työpaikka ilmoituksissa mainittu yleisin brutto 2800e :) kannattiko. Sosionomin työt pääasiassa päivätyötä.
Mulle tulee viikoittain vuokrafirman työtarjouksia, joissa sadan kilometrin päässä olevasta hommasta saisi 12 euron tuntipalkan. Onneksi on ollut lähempänä muuta työtä. Tähän ollaan kuitenkin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee viikoittain vuokrafirman työtarjouksia, joissa sadan kilometrin päässä olevasta hommasta saisi 12 euron tuntipalkan. Onneksi on ollut lähempänä muuta työtä. Tähän ollaan kuitenkin menossa.
Ei ole tarkoitus, että sinä hyötyisit työkeikasta, vaan että yritys hyötyy siitä. Pitäisi laittaa kova rangaistus, jos ei suostu tuollaiseen. Ennen vanhaan työntekijöiltä sai muutakin herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus, että sinä hyötyisit työkeikasta, vaan että yritys hyötyy siitä. Pitäisi laittaa kova rangaistus, jos ei suostu tuollaiseen. Ennen vanhaan työntekijöiltä sai muutakin herkkua.
Ei välttämättä saanut. Sukulaiseni oli peruspäivärahalla töissä äijällä, joka vaati häntä matkalle samaan sänkyyn. Ei suostunut. Sen jälkeen ei työpanoksensakaan kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä saanut. Sukulaiseni oli peruspäivärahalla töissä äijällä, joka vaati häntä matkalle samaan sänkyyn. Ei suostunut. Sen jälkeen ei työpanoksensakaan kelvannut.
Kaikki arvaavat, mikä kaupunki oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos haluat ihan käytännön esimerkin niin istun kokouksissa, katselmoin dokumentteja ja suunnittelen muiden töitä ja ohjelmiston ominaisuuksia. Mutta tätä työtä osaa tehdä hyvin hyvin harva, ja siksi siitä maksetaan. Esim itselläni on 2 masterintutkintoa ja 20v kokemusta, ja kaikki se tulee tarpeeseen."
Todellisuudessa hyvin koulutettu apinakin osaa tehdä kaiken tuon ja paljon halvemmalla ...
No jos sä koulutat sitä apinaa yliopistossa yhteensä 7-10 vuotta ja odotat 15+vuotta siihen päälle että se kerää tarvittavan työkokemuksen, niin en usko että sekään parilla banaanilla hommaa tekee 🐵
No ei tarvitse noin pitkää koulutusta ostaakseen tuon työn, mutta onhan se kivaa yrittää trollata nettipalstalla olevansa korvaamaton.
Tässä löytyi ketjun ylin asiantuntija, kun osaa sanoa millä avuilla jonkun toisen työt tehdään 🤣🤣🤣.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki arvaavat, mikä kaupunki oli kyseessä.
Jaa, että oikein kaupunki kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Miten isojen palkkojen perässä te oikein olette? Perustakaa yrityksiä, niin alatte tienaamaan.
Luuletko, että kaikki yritykset menestyvät tai ovat ylipäänsä edes voitokkaita?
AP:n palkkahan on tosi hyvä! Mitä ihmettä sä valitat, yli 3000€ on iso palkka nykyään. Ymmärtäisin itkun jos olisi 1700€/kk, mut toi on kunnon liksa. Ahne AP!
Ellei olisi pieniä lapsia, muuttaisin ulkomaille heti.
Olen tehnyt sen aiemminkin, toki ilman lapsia.
Tämän maan meiningissä ei ole enää mitään puolustettavaa.
Minä olisin kyllä myös pettynyt tuollaiseen palkkaan. Jollekin parikymppiselle vastavalmistuneelle ehkä ok, mutta alanvaihtajalle ei. Mikään työkokemus ei kuitenkaan ikinä ole hukkaan heitettyä vaan kaikesta oppii.
Olen itsekin alanvaihtaja, valmistuin hiljattain amk-insinööriksi. Sain pari työtarjousta, toisessa palkka 4450/kk ja toisessa 4300/kk. Kaikenlaista työkokemusta on takana jo 15 vuotta, insinöörinä olin työskennellyt opintojen ohessa päälle vuoden ennen kuin aloitin vakituiset hommat.
Alle 4 tonnia olisi kyllä kolaus asijantuntijahommista.
Vierailija kirjoitti:
AP:n palkkahan on tosi hyvä! Mitä ihmettä sä valitat, yli 3000€ on iso palkka nykyään. Ymmärtäisin itkun jos olisi 1700€/kk, mut toi on kunnon liksa. Ahne AP!
Ei tuo kyllä korkeasti koulutetulle ihmiselle ole hyvä palkka. Elinkustannukset ovat kallistuneet ihan hirveästi tosi lyhyessä ajassa. Inflaatiokin nousee kovaa tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Koulutusinflaatio. Ylikoulutus on vittumainen juttu. On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen. Tämä on oikea ongelma, mutta myös luonnollinen kehitys.
Luonnollinen kehitys tarkoittaa, että kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee. Kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on kovaa ja se laskee palkkoja.
Niin ainakaan rahan takia ei kouluja kannata käydä. Eikä tuo ongelma tule helpottamaan, kun korkeakoulututkinto halutaan 70%:lle väestöstä
Vierailija kirjoitti:
Minä tein lähärinä vuosikausia töitä ja brutto lisineen noin 3400e. Kouluttauduin sitten sosionomiksi ja työpaikka ilmoituksissa mainittu yleisin brutto 2800e :) kannattiko. Sosionomin työt pääasiassa päivätyötä.
Sotella on varsin hyvät lisät. Mulla on tulot tuota luokkaa, olen laitoshuoltaja (konkari jo). Kuukauteen tulee helposti 700 e pelkästään työvuoron muutoskorvauksista. Onneksi töitä riittää.
Siitä alanvaihdosta: mulla on myös pienen pääaineen FM, hankittu 5 v sitten. Korona torppasi sen alan työt, mutta eipä tuo alusta aloittaminen ilman mitään lisiä olisi ollut kannattavaa edes keski-ikäiselle siivoojalle, hah vaan sitä ikuisen opiskelun mantraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
te korkeakoulutetut saatte kyllä mun mielestä aika hyvä palkkaa, jos palkka on 3000-4000e/kk se on todella hyvä kun itse saan juuri ja juuri 2400e/kk miinus verot. sillä ei meinaa kunnolla tulla toimeen edes.
ja mitä joku asiantuntijakin tekee päivässä hyödyllistä?? olkaa tyytyväisiä kun ei tarvitse työvaatteita edes käyttää
Eikö? Itse teen asiantuntija työtä ja tarvitsen todella monenlaisia työvaatteita, joudun ja menen sellaisiin paikkoihin mihin monelta jäisi menemättä. Ja sitten se hyödyllisyys. Jos esim tätä minun työtä ei tehtäisi, niin näkisit vaikutukset heti seuraavana päivänä. Tuo sinun kommentti on juuri sitä kun luulot ja tieto ei ole kohdannut toisiaan.
Koominen kommentti tuo, että pitäisi olla kiitollinen, kun ei tarvitse käyttää työvaatteita. Itse koin kyllä etuna siirtyessäni toimistotyöstä laboratoriotyöhön, että omat vaatteet säästyivät työpäivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla Talenomilla töissä. Ihan pilkkanaan pitävät työntekijöitään! Työntekijä tekee laskutettavaa työtä yritykselle 130 000 - 160 000 euroa vuodessa -> palkkataso 3000 - 3200 euroa! Hahahah! 4 kuukaudessa palkkakulut sivukuluineen laskutettu, loppuvuoden laskutukset menevät omistajien taskuun. Aivan naurettavaa hyväksikäyttöä ja ahneutta.
Ei muutakuin yrittäjäksi.
Vanginvartijana. Koulutus kesti noin vuoden. Palkka 4000-5000 riippuen lisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vanginvartijana. Koulutus kesti noin vuoden. Palkka 4000-5000 riippuen lisistä.
Pih ja pah 😂
Eihän työntekijän ole tarkoituskaan rikastua.