Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ns laiska silmä, miten hoidettu?

Vierailija
10.05.2025 |

Mulla tosiaan vasta kolmikymppisenä diagnosoitiin piilokarsastus ja siihen liittyvä heikkonäköisyys/laiska silmä toisessa silmässä. Ei meinaa löytyä sopivia laseja, ja aiheuttaa päämsärkyä ja silmien väsymistä. Onko muilla löytynyt toimivaa apua? Lapsillahan silmä voi korjautua vielä harjoitteilla, aikuisella liian myöhäistä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin piilokarsastus kun olin 9-v. Lasit on. Mutta nykyään voidaan silmäleikkaus tehdä karsastavaan silmään. Kysypä silmälääkäriltä.

Vierailija
2/25 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettiin piilokarsastus kun olin 9-v. Lasit on. Mutta nykyään voidaan silmäleikkaus tehdä karsastavaan silmään. Kysypä silmälääkäriltä.

mulle ei suositeltu karsastusleikkausta, koska aivot oli jo niin tottuneet hylkimään karsastavan silmän signaaleita, ja epäiltiin että leikkaus voisi aiheuttaa kaksoiskuvia. Tutkituttakaa lastenne silmät ajoissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin piilokarsastus 30 vuotiaana.

Tämän jälkeen söin pitkän (vuoden) A-vitamiinikuurin ja paljon rautaa - sain suoneenkin, jotta matala ferritiini (n.30 silloin) saatiin korjattua.

Samalla multa katosi piilokarsastus ja silmistä suli pois miinukset ja hajataitto lähes kokonaan. Tämä tapahtui noin vuoden aikana.

Tätä ennen mulla oli ollut 15 vuotta lasit ja arvot aina samat (-0,75 ja hajataittoa 0,75 per silmä). Vitamiinitasojen korjauksen jälkeen hajataitto 0 ja toisessa silmässä miinusta 0,25.

Vierailija
4/25 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän jälkeen söin pitkän (vuoden) A-vitamiinikuurin ja paljon rautaa - sain suoneenkin, jotta matala ferritiini (n.30 silloin) saatiin korjattua.

Samalla multa katosi piilokarsastus ja silmistä suli pois miinukset ja hajataitto lähes kokonaan. Tämä tapahtui noin vuoden aikana.

Tätä ennen mulla oli ollut 15 vuotta lasit ja arvot aina samat (-0,75 ja hajataittoa 0,75 per silmä). Vitamiinitasojen korjauksen jälkeen hajataitto 0 ja toisessa silmässä miinusta 0,25.

aika jännä että auttoi karsastukseenkin, joka johtuu silmän kiinnikelihasten epätasapainosta.

Vierailija
5/25 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa Reipas Silmä.

Vierailija
6/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietysti! Se on se silmä, jonka päälle silmälaseihin laitettiin mulle lappu (kun olin 5) niin että laiskalla silmällä oli töitä. Auttoi. Vuoden päästä lappu voitiin poistaa. 

Vierailija
7/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla tosiaan tuota hoidetaan lappuhoidolla - auttaisikohan se aikuisellakin? Ei tietenkään autoa ajaessa, mutta esim. puutarhatöissä voisi olla toinen silmä peitettynä. Ja siis se parempi, Reipas Silmä, peitetään ;)

Vierailija
8/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se on se toinen silmä

Vierailija
9/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla tosiaan tuota hoidetaan lappuhoidolla - auttaisikohan se aikuisellakin? Ei tietenkään autoa ajaessa, mutta esim. puutarhatöissä voisi olla toinen silmä peitettynä. Ja siis se parempi, Reipas Silmä, peitetään ;)

tutkimusten mukaan ei auta merkittävästi aikuisella, mutta ei kai siinä mitään menetä jos kokeilee.

Vierailija
10/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piilokarsastusta on hoidettu lapsena lapulla ja leikkaamalla, opiskeluaikaan jumpalla. Ei tullu toimivaa ja laseissa täytyy olla prismat että näen niillä. 

Vierailija
11/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettu 4-5 v:nä. Lappuhoitoa kokeiltiin ja suositeltiin, ei apua. 

10-11v:nä akupunktiolla saatu jonkinverran näköä takaisin ja karsastus vähenemään (sekä silmä oikealle paikalleen) mutta tuo pitää tehdä ennen murrosikää.

Vierailija
12/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun piilokarsastusta on hoidettu lapsena lapulla ja leikkaamalla, opiskeluaikaan jumpalla. Ei tullu toimivaa ja laseissa täytyy olla prismat että näen niillä. 

Kuinka se prisma auttaa karsastavaa silmää?

Vierailija
13/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmän poisto. 

Vierailija
14/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena karsastusleikkauksen jälkeen oli "silmäharjoitukset". Muropaketeista saaduilla eläimillä (sain valita), istuttiin vastakkain ja äiti toi eläintä kauempaa nenääni kohti. Hänestä katsottuna siis katsoin kieroon. Luulisi että aikuisena on kyse samasta, lihasten treenaamisesta. Eli katsot silmällä omaa nenääsi.

Vierailija
15/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksella aikuisiällä.

Vierailija
16/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optiikka Online ja muut optikon myyvät omiin silmälaseihin vedellä liimattavia Fresnel-prismakalvoja. Niillä voi kokeilla prismoja vaikka omien vanhojen lasien kanssa ennen kuin hankkii prismalinssit. Ne kalvot irtoavat vedellä eli ne eivät pilaa silmälaseja. Jos ei käytä silmälaseja, voi ostaa optikolta menneen vuoden kehykset alekorista tai vaatekaupasta asustelasit. Niissähän on nykyään sinivalon estävää pinnoitusta eli niitä ei käytetä huvikseen vaan silmien suojana nykyaikana ruutujen vuoksi.

Vierailija
17/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anneli? Persereikä siis. Kolmas silmä falskaa jo?

Ex-bimies piereskeli hirveesti ja juoksi vessaan.. oli varmaa just.

Vierailija
18/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aika jännä että auttoi karsastukseenkin, joka johtuu silmän kiinnikelihasten epätasapainosta.

No tätä ihmettelin minäkin ja yleensäkin silmien näön noin radikaalia muuttumista. Luulin, että optikko teki virheen, kun antoi tulokset. Kävin vielä uudelleen tutkimushuoneessa epäuskoisena, jolloin sain varmuuden, että oikein oli uudet arvot.

Myöhemmin kävin silmälääkärillä ja kuvasi näköäni supernäöksi. Mitään muuta muutosta ei tosiaan ollut elämässä ollut kuin tuo a:n ja raudan saanti. 

Mulla oli todnäk koko elämän ollut vajetta niin a:sta kuin raudastakin, kun keho reagoi tällä tavalla. Hämäränäön ongelmat loppui myös, samoin närästys ja huono hapensaanti + jaksaminen parani.

Vierailija
19/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka se prisma auttaa karsastavaa silmää?

ohjaa sen näköärsykkeen oikeassa kulmassa ongelmalliseen silmään ja siten aktivoi sen silmän.

Vierailija
20/25 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena karsastusleikkauksen jälkeen oli "silmäharjoitukset". Muropaketeista saaduilla eläimillä (sain valita), istuttiin vastakkain ja äiti toi eläintä kauempaa nenääni kohti. Hänestä katsottuna siis katsoin kieroon. Luulisi että aikuisena on kyse samasta, lihasten treenaamisesta. Eli katsot silmällä omaa nenääsi.

voi jumpata edelleen, mutta aikuisena ei näkökyky enää parane yhtä tehokkaasti. Parasta olisi jos piilokarsastus todettaisiin alle 1v paikkeilla, kun näkö vielä kehittyy nopeasti.