Ns laiska silmä, miten hoidettu?
Mulla tosiaan vasta kolmikymppisenä diagnosoitiin piilokarsastus ja siihen liittyvä heikkonäköisyys/laiska silmä toisessa silmässä. Ei meinaa löytyä sopivia laseja, ja aiheuttaa päämsärkyä ja silmien väsymistä. Onko muilla löytynyt toimivaa apua? Lapsillahan silmä voi korjautua vielä harjoitteilla, aikuisella liian myöhäistä.
Kommentit (25)
Meidän lapsella alkoi peittohoito 4.5vnä ja toimi
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla tosiaan tuota hoidetaan lappuhoidolla - auttaisikohan se aikuisellakin? Ei tietenkään autoa ajaessa, mutta esim. puutarhatöissä voisi olla toinen silmä peitettynä. Ja siis se parempi, Reipas Silmä, peitetään ;)
ei aikuisella enää juurikaan auta. siitä on tutkimuksia.
Kynällä jumpaten tuijottelin 14-16 -vuotiaana ja sitten laitettiin prismalinssi pariksi vuodeksi. Ei korjaantunut piilokarsastus. Oikea silmä tiiraa ulospäin oikealle ja onneksi haittaa vain väsyneenä ja humalassa. Ei siis ole paha, mutta voi olla tietysti, että olen esimerkiksi lukiessa tottunut mokomaan. Enemmän haittaa tuntuu olevan hajataittoisuudesta, joka myös muuttuu kokoajan.
Mulla hoidettiin tuo pois aikoinaan n.30-vuotiaana miinuslaseilla, auttoivat siihen, ettei silmäkipua enää ollut laseja käyttäessä, jos vain muisti keinovalossa noita laseja aina käyttää, samoin hämärällä ulkona. Silmämigreenit alkoivat tuosta vuosia myöhemmin jopa noilla laseilla, samoin myös lähinäkö heikkeni nopeasti, ja monitehot auttoivat sitten noihinkin ongelmiin, myöskään karsastusta ei ole enää ilmennyt monitehojen jälkeen, kotona käytän aina laseja ja teen päätetyötä. Ei ollut paha karsastus minulla eikä myöskään edes huono näkö kauaskaan ekoilla laseilla, mutta "kieron" silmän sain hoitoon ihan vain laseilla, oma äitini ja sisko taas jouduttiin leikkaamaan, mutta heillä silmä karsasti aina suoraa katsekontaktia ottaessa.
Sain lappuhoidon liian myöhään (4v) ja ei vaikutusta. Nyt nelikymppisenä olen toisesta silmästä lähes sokea ja toisestakin näkö heikkenee.