Linnanmäen ranneke 53 eur, miten selität lapselle?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä selitin lapselle, että kun äiti tienaa 100 e, niin verottaja vie siitä 47 e, eläke- ja työttömyysvakuutus jne, noin 7,7 e ja loput äiti saa itselleen. Näin 100 eurosta tilille ropsahtaa 45,3 e. Jos äiti saisi toimeentulotukea 100 e, niin hän saisi koko rahan omaan käyttöönsä.
Onneksi äiti on ahkera ja saa enemmän kuin yhden satasen, joten menemme kesällä Linnanmäelle. Muista kuitenkin, että siellä on aika monta sellaista lasta, joiden ranneke on hankittu äidin maksamilla veroeuroilla.
Eihän se niiden lasten vika ole. Toivottavasti lapsesi on fiksumpi kuin sinä ja ymmärtää olla ylpeä siitä, että verotuksemme ansiosta köyhätkin lapset pääsevät Lintsille. Ei mitään syytä syyllistää ketään tuosta tai aiheuttaa turhaa vastakkainasettelua, kaikilla on oikeus hyviin lapsuusmuistoihin.
Tämä. Todella ylimielistä vetää jotain rajoja siihen millä varallisuudella saa lisääntyä. Lapset hankitaan tarpeeseen. Olen ollut onnettomin lapsettomana. Minulla lapset nyt 16v, 12v, 10v, 9v, 7v, 5v, 3v ja 6kk.
N30
Toivottavasti sulla on hyvä ammatti ja mies, joka käy töissä, koska lapsia on noin paljon. Tai edes varakkaat isovanhemmat, jotka voivat sponsoroida tarpeen vaatiessa.
Jokainen saa toki lisääntyä niin paljon kuin haluaa, mutta vanhemman pitää pystyä myös elättämään haluamansa lauma. Ihan sama koskee lemmikkejä - otat sen verran kun lompakko kestää.
Vierailija kirjoitti:
Joululahjat tai lintsiranneke, samaa paskaa täällä jauhetaan. Ei ole varaa. Kummasti on varaa ostaa kaikkea paskaa kaupasta t.kaupan kassa
Juu. Aina on varaa siihen, mitä pitää itse tarpeeksi tärkeänä. Olen työskennellyt paikassa jossa tapasi paljon ns köyhiä, mutta ikinä kukaan ei ollut niin köyhä, etteikö olisi ollut varaa tupakkaan tai alkoholiin, jos sellaiseen oli tarvetta. Se on niin, että sellaista lamaa ei ole eikä tule, etteikö näihin prioriteetteihin jostain kaivettaisi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä selitin lapselle, että kun äiti tienaa 100 e, niin verottaja vie siitä 47 e, eläke- ja työttömyysvakuutus jne, noin 7,7 e ja loput äiti saa itselleen. Näin 100 eurosta tilille ropsahtaa 45,3 e. Jos äiti saisi toimeentulotukea 100 e, niin hän saisi koko rahan omaan käyttöönsä.
Onneksi äiti on ahkera ja saa enemmän kuin yhden satasen, joten menemme kesällä Linnanmäelle. Muista kuitenkin, että siellä on aika monta sellaista lasta, joiden ranneke on hankittu äidin maksamilla veroeuroilla.
Eihän se niiden lasten vika ole. Toivottavasti lapsesi on fiksumpi kuin sinä ja ymmärtää olla ylpeä siitä, että verotuksemme ansiosta köyhätkin lapset pääsevät Lintsille. Ei mitään syytä syyllistää ketään tuosta tai aiheuttaa turhaa vastakkainasettelua, kaikilla on oi
Jep! Ja myös sen mukaan että varmasti jaksaa myös hoitaa ja kasvattaa kunnolla! Tiedän tällaisen suurperheen, jossa lapsia tulee kuin sieniä sateella, ja lisäksi on haalittu liuta lemmikkejä. Koti, ja elämä yleensäkin on yhtä kaaosta. Lapset pärjää kuka mitenkin, vanhemmat hoitaa ihan pakolliset, mutta ei ole aikaa eikä voimia keskittyä yksilöllisesti jokaisen tarpeisiin ja antaa jokaiselle riittävästi huomiota. Eläimet elää kuin pellossa. Ruokaa joku muistaa välillä antaa, mutta tuskin niillä kivaa on siellä metelin ja sotkun keskellä. Ainakin osalla lapsista on diagnooseja, jotka todellisuudessa varmasti selittyvät ihan vanhemmuuden puutteella ja kotielämän kaoottisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin, että kuopus sai rannekkeen ja me kolme muuta lähdettiin katsomaan Helsinkiä halvempiin ja ilmaisiin paikkoihin.
Sovittiin esikoisen kanssa, että hän saa rannekkeen ensi vuonna. Kyllähän siitä itku pääsi, mutta itku ei auta markkinoilla
Tämä. Pienintä usein lellitään koska pienet lapset ovat halutuimpia. Elämältä katoaa pohja siinä vaiheessa kun lapset kasvavat isoiksi ja muuttavat ulkomaille, eikä niillä pysty enää leikkimään kotia.
Aateltiin, että isompaa kiinnostaa enemmän museot. Ei meillä kyllä ole varaa toista kertaa Helsingissä käydä, joten kerrottiin pieni valkoinen vale. Eiköhän ole jo tänä kesänä lupauksen unohtanut.
Ps ei tiedetty että alueelle pääsee ilmaiseksi.
Silloin kun olin pienituloinen yh, niin säästin ns. tupakkarahat. Laitoin jokaikinen päivä vitosen sivuun. Vuodessa iso säästö. Uskallan väittää, että lähes kaikkien on mahdollista säästää, jos jostain sitten vaikka tinkii. Halusta se on kiinni. Kahvikin on nykyään kallista. Hinnat vaan nousee, mutta me kahvinjuojat ostetaan se paketti silti. Samalla tavoin voisi vaihtaa halvempaan kahviin ja säästää ne muutamat eurot. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka.
Linnanmäki ja linnamäki! Ihan kuin kesässä ei muuta olisikaan! Miksi juuri LINNANMÄKI on se, mihin kaikki ehdottomasti haluaa, ja kaikkien ehdottomasti kuuluu päästä? En tajua? Yksi kohde muiden joukossa. Ei muuta. Meidän perheessä ei ole rahasta kiinni, ja joinain kesinä on tuollakin tullut käytyä, mutta ei se mikään automaatio ole, ja ollaan käyty vaikka missä muissakin paikoissa. Nyt tulevana kesänä käydään ainakin Tukholman risteilyllä, se on jo varattu. Juhannuksena meidät on kutsuttu ystävien mökille, joten sinne. Omallakin mökillä mökkeillään, ja katsotaan sitten mitä muuta. Voihan se olla, että lintsilläkin tulee käytyä, mutta ei sitä kuukausitolkulla etukäteen suunnitella, ja voi ihan hyvin jäädä käymättäkin. Miksi juuri tuo linnanmäki näyttää olevan monelle jollain tavalla sellainen asia, johon olisi pakko olla varaa? Miksi ei jokin muu asia, kuten nyt vaikka risteily, mökin vuokraaminen, kylpyläloma, tai etelänmatka? Maailmassa on vaikka mitä tekemistä ja käyntikohteita, niin miten yksi tietty vuodesta toiseen saa aikaan tällaisen haloon?
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin pienituloinen yh, niin säästin ns. tupakkarahat. Laitoin jokaikinen päivä vitosen sivuun. Vuodessa iso säästö. Uskallan väittää, että lähes kaikkien on mahdollista säästää, jos jostain sitten vaikka tinkii. Halusta se on kiinni. Kahvikin on nykyään kallista. Hinnat vaan nousee, mutta me kahvinjuojat ostetaan se paketti silti. Samalla tavoin voisi vaihtaa halvempaan kahviin ja säästää ne muutamat eurot. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka.
Aivan! On ne tietyt jutut, joista luopumista ei edes harkita. Niiden lisäksi vaan sitten pitäisi jostain löytyä rahaa muihin asioihin. Hyvä esimerkki tuo kahvikin. Voidaan kyllä valittaa ja päivitellä miten on kallistunut, mutta ostetaan silti.
Olisit selittänyt aiemmin, että laittaa viikkorahoistaan kuukaudessa vitosen säästöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joululahjat tai lintsiranneke, samaa paskaa täällä jauhetaan. Ei ole varaa. Kummasti on varaa ostaa kaikkea paskaa kaupasta t.kaupan kassa
Juu. Aina on varaa siihen, mitä pitää itse tarpeeksi tärkeänä. Olen työskennellyt paikassa jossa tapasi paljon ns köyhiä, mutta ikinä kukaan ei ollut niin köyhä, etteikö olisi ollut varaa tupakkaan tai alkoholiin, jos sellaiseen oli tarvetta. Se on niin, että sellaista lamaa ei ole eikä tule, etteikö näihin prioriteetteihin jostain kaivettaisi rahaa.
Ok.minä olen yh ja ollut työtön nyt 4 v saamme toimeentulotukea lapsen kanssa. Ihan rehellisesti kaikki rahat ja oma perusosa menee lapseen ja hänen menoihinsa. Kaikki on älyttömän kallista ja jos haluaa että tuo 13 v syö terveellisesti siihen menee rahaa. Pelkät bussiliput pk seudulla ovat kalliita,,itse en joukkoliikebttä käytä ollenkaan lapsi käy harrastuksessa ja kavereillaan.
Ei kai tuossa ihmeempää selitettävää ole.
Asiat nyt maksaa mitä maksaa ja kaikkea ei voi saada, silloinkaan kun siihen olisi varaa.
Jos koen että tuo hinta on meille turhan suolainen tai saadaan enemmän kivaa irti kun sijoitetaan se muuhun kesätekemiseen niin sitten tehtäisiin niin. Aika pieninä lapset oppivat ymmärtämään rahan arvos ja sitä ettei kaikkea haluamaansa edes kannata hankkia.
Sanot lapselle ihan suoraan : meidän kaupungissa asuu paha setä , Urpo-Petturi , joka kiusaa köyhiä lapsiperheitä .
Tehkää säästösuunitelma seuraavaa käyntiä varten eli säästöpossu tai kolikkopurkki lapselle, johon säästää itse vaikka edes puolet rannekkeen hinnasta. Sen saa kyllä toteutettua jos on itsellä vain haluja. Ja taskurahoja voi ansaita auttamalla isovanhempia, keräämällä tölkkejä. Mulle ei kotona annettu koskaan viikkorahaa, joten olin itse ahkera. 6. luokalla mentiin luokkaretkellä Linnanmäelle ja Helsinkiin ja yhden talven aikana sain säästöön 300e, kun kerättiin tölkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Joo minä olen työtön yh ja säästän omasta ruuasta. En ole edes sukkia ostanut vuoteen kampanjalla kävin 5 v sitten en värjää hiuksia en meikkaa tai käy edes kirppiksillä. Lapselta ei puutu mitään,,käy kampaajallakin ( pitkät luonnonkiharat). Syön itse riisiä ja puuroa pääosin tai jos lapselta jää ruokaa lautselle. Jogurttia, marjoja,hedelmiä, lihaa, kalaa,,pähkinöitä tms syö vain lapsi. En edes tomaattia tai kurkkua raaski itse syödä.
Mutta. Lapsi saa kaiken mikä kuuluu, ei tiedä että olemme köyhiä. Lintsillekin pääsee, olen säästänyt rahaa joulusta asti juuri tosi tiukalla ruokabudjetilla itselleni. Kaupassa köyhiä kerran viikkoasa jos joku loppuu ennen sitä olen nälässä ja annan lapselle mitä löytyy.
Olenmiettknut että jos tosi tiukka paikka tulee,nostan kaikki pikavipit ja luotot mitä saan ja jemmaan lapselle rahaa ja eletään normaalisti vähän aikaa ja sitten itselle nappi otsaan. Velat ei periydy.
Tämä. Todella ylimielistä vetää jotain rajoja siihen millä varallisuudella saa lisääntyä. Lapset hankitaan tarpeeseen. Olen ollut onnettomin lapsettomana. Minulla lapset nyt 16v, 12v, 10v, 9v, 7v, 5v, 3v ja 6kk.
N30
Mikä mahtoi olla sinun tarpeesi hankkia lapsia teininä? Olisit vaan nauttinut lapsuudestasi, vai oliko murrosikä tosiaan niin onnetonta ilman omaa lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.minä olen yh ja ollut työtön nyt 4 v saamme toimeentulotukea lapsen kanssa. Ihan rehellisesti kaikki rahat ja oma perusosa menee lapseen ja hänen menoihinsa. Kaikki on älyttömän kallista ja jos haluaa että tuo 13 v syö terveellisesti siihen menee rahaa. Pelkät bussiliput pk seudulla ovat kalliita,,itse en joukk
Niin? Jos olisit deeku, jolle juominen on tärkeää, niin sitten aivan tasan tarkkaan priorisoisit ne kaljarahat kaiken muun yläpuolelle. Sitten se lapsesi ei söisi terveellisesti, jos noista pitäisi valita. Sitä tuossa tarkoiettiin. Sinulle lapsen terveellinen syöminen on ykkösasia, kuten kuuluukin. Jollekin toiselle se ikävä kyllä on kalja ja tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Olisit selittänyt aiemmin, että laittaa viikkorahoistaan kuukaudessa vitosen säästöön
Mistä viikkorahoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo minä olen työtön yh ja säästän omasta ruuasta. En ole edes sukkia ostanut vuoteen kampanjalla kävin 5 v sitten en värjää hiuksia en meikkaa tai käy edes kirppiksillä. Lapselta ei puutu mitään,,käy kampaajallakin ( pitkät luonnonkiharat). Syön itse riisiä ja puuroa pääosin tai jos lapselta jää ruokaa lautselle. Jogurttia, marjoja,hedelmiä, lihaa, kalaa,,pähkinöitä tms syö vain lapsi. En edes tomaattia t
Hanki hyvä ihminen nyt apua ongelmiisi. Kyllä lapsi mieluummin äidin ottaa kuin rahaa
Lapsia hankitaan , jos on taloudelliset, henkiset ja sosiaaliset asiat kunnossa. Jotenkin erikoista, että hankitaan liuta lapsia ja sen jälkeen ihmetellään, kun ei ole resursseja.
"Kulta rakas, isi ei saisi tällä rahalla edes kahta lavaa kaljaa, mieti sitä."
Eli olet ollut onneton lapsena?