Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somen epäaidot murrekirjoittelijat

Vierailija
10.05.2025 |

On alkanut ärsyttää, kun esim. jossain facen ruokaryhmässä tai missä vaan ryhmässä on ahkerasti mukana jotain ihmisiä, joiden kaikki tekstit on jotain hölkyn-kölkyn itse keksittyä pohjalaismurteen vääntämistä.

Siis ne kirjoittaa sitä sillä tavalla ylikorostaen, miten kukaan ei oikeasti sielläpäinkään edes puhu. Pari tällaista satutätiä satun itsekin tuntemaan eivätkä ne todellakaan oikeassa elämässä puhu noin... 

Lisäksi jostain syystä se matkittava murre on melkein aina pohjalaismurteita. Ilmeisestikin sitä pidetään jotenkin komeampana kuin muita murteita tjsp.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on juuri nyt Torissa pari juttua myynnissä. Kyselyjä tuotteista on tullut murteella. Ne kyselyt eivät nyt, eivät aiemminkaan, ole johtaneet kauppoihin.

Yrittävät vedättää on yhteinen nimittäjä kaikille heille.

Vierailija
2/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on juuri nyt Torissa pari juttua myynnissä. Kyselyjä tuotteista on tullut murteella. Ne kyselyt eivät nyt, eivät aiemminkaan, ole johtaneet kauppoihin.

Yrittävät vedättää on yhteinen nimittäjä kaikille heille.

Joo. Jostain syystä kuulemma jotkut puhelinmyyjätkin vääntää murretta, kun se muka saa ihmiset ostamaan heiltä paremmin ja kuulostaa reilummalta. Mitään en ostaisi joltain murretykittäjältä, ärsyttäisi niin kovaa. En vaadi, että ihmiset puhuisi ja kirjoittaisi vain kirjakieltä, mutta tuollainen murteiden ylimatkiminen ärsyttää vaan niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoa itämurretta on aina ilo kuunnella. 

Huono simulaatio taas olisi mielestäni syy sakottaa. Toistuvasta rikkeestä ehdollista. 

Vierailija
4/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen törmännyt vain nähin varsinais-suomen murteita kirjottajiin.

Kun ei tuu aidosti, niin se oikeasti ärsyttää.

Turun murretta mä inhoan puheessakin, valitettavasti. Muutama suuri k-pää osunut elämääni juurikin vahvaa turkua murtaen.

Vierailija
5/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murre on lähinnä puhetapa, minä en oikeasti sano minä vaan mä, mutta kirjoitan kuitenkin noin.

Sen takia murteella kirjoittaminen on melkein aina jotenkin teennäistä, koska kaikki on ihan varmasti koulussa oppinut kirjoittamaan sinä ja minä vaikka puhekielessä eivät noita sanoja käyttäisi.

Vierailija
6/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut vanhoista koulukavereista, siis ala-aste, yläaste, lukio, että jotkut nykyään yrittää esiintyä niin pohjalaisina somessa. Siinä on vain se, että meidän pikkukunta oli murrealueen rajalla eivätkä ne ihmiset ole ikinä elämässään puhuneet leveää pohjalaismurretta. Eivät silloin eivätkä varsinkaan nyt, kun asuvat ihan muualla. Huvittaa.

Vierailija
7/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisen joka muulloin puhuu oikein korostetusti hyvinkin huoliteltua kirjakieltä mutta sitten kiekaisee sieltä aina MIE tai SIE jos lauseessa onpersoonapronomineja, todella outo ja teennäinen vaikutelma tulee

Vierailija
8/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiällon savolaesmatkija, joka matkii päen rinkkaloo. Elekee uskoko sitä.

Vierailija
9/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiällon savolaesmatkija, joka matkii päen rinkkaloo. Elekee uskoko sitä.

Elä kehtoo. Suotatpa olla matkija itennii. 

Vierailija
10/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voe tokkiisa, kui sie ny tällei uattelet?

Vierailija
11/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mää vai? Et kai sää nyt mua tarkota?

Vierailija
12/12 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ottanut silmään kun kirjoitetaan esim tiätysti  hualehrin  yms pirkanmaan murretta vaikka ei asuta siellä päinkään ja kyllähän sitä osaisi varmaan ihan normaalikielellä kirjoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän