Somen epäaidot murrekirjoittelijat
On alkanut ärsyttää, kun esim. jossain facen ruokaryhmässä tai missä vaan ryhmässä on ahkerasti mukana jotain ihmisiä, joiden kaikki tekstit on jotain hölkyn-kölkyn itse keksittyä pohjalaismurteen vääntämistä.
Siis ne kirjoittaa sitä sillä tavalla ylikorostaen, miten kukaan ei oikeasti sielläpäinkään edes puhu. Pari tällaista satutätiä satun itsekin tuntemaan eivätkä ne todellakaan oikeassa elämässä puhu noin...
Lisäksi jostain syystä se matkittava murre on melkein aina pohjalaismurteita. Ilmeisestikin sitä pidetään jotenkin komeampana kuin muita murteita tjsp.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on juuri nyt Torissa pari juttua myynnissä. Kyselyjä tuotteista on tullut murteella. Ne kyselyt eivät nyt, eivät aiemminkaan, ole johtaneet kauppoihin.
Yrittävät vedättää on yhteinen nimittäjä kaikille heille.
Joo. Jostain syystä kuulemma jotkut puhelinmyyjätkin vääntää murretta, kun se muka saa ihmiset ostamaan heiltä paremmin ja kuulostaa reilummalta. Mitään en ostaisi joltain murretykittäjältä, ärsyttäisi niin kovaa. En vaadi, että ihmiset puhuisi ja kirjoittaisi vain kirjakieltä, mutta tuollainen murteiden ylimatkiminen ärsyttää vaan niin paljon.
Aitoa itämurretta on aina ilo kuunnella.
Huono simulaatio taas olisi mielestäni syy sakottaa. Toistuvasta rikkeestä ehdollista.
Itse olen törmännyt vain nähin varsinais-suomen murteita kirjottajiin.
Kun ei tuu aidosti, niin se oikeasti ärsyttää.
Turun murretta mä inhoan puheessakin, valitettavasti. Muutama suuri k-pää osunut elämääni juurikin vahvaa turkua murtaen.
Murre on lähinnä puhetapa, minä en oikeasti sano minä vaan mä, mutta kirjoitan kuitenkin noin.
Sen takia murteella kirjoittaminen on melkein aina jotenkin teennäistä, koska kaikki on ihan varmasti koulussa oppinut kirjoittamaan sinä ja minä vaikka puhekielessä eivät noita sanoja käyttäisi.
Olen huomannut vanhoista koulukavereista, siis ala-aste, yläaste, lukio, että jotkut nykyään yrittää esiintyä niin pohjalaisina somessa. Siinä on vain se, että meidän pikkukunta oli murrealueen rajalla eivätkä ne ihmiset ole ikinä elämässään puhuneet leveää pohjalaismurretta. Eivät silloin eivätkä varsinkaan nyt, kun asuvat ihan muualla. Huvittaa.
Tunnen ihmisen joka muulloin puhuu oikein korostetusti hyvinkin huoliteltua kirjakieltä mutta sitten kiekaisee sieltä aina MIE tai SIE jos lauseessa onpersoonapronomineja, todella outo ja teennäinen vaikutelma tulee
Tiällon savolaesmatkija, joka matkii päen rinkkaloo. Elekee uskoko sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tiällon savolaesmatkija, joka matkii päen rinkkaloo. Elekee uskoko sitä.
Elä kehtoo. Suotatpa olla matkija itennii.
No voe tokkiisa, kui sie ny tällei uattelet?
Ai mää vai? Et kai sää nyt mua tarkota?
On ottanut silmään kun kirjoitetaan esim tiätysti hualehrin yms pirkanmaan murretta vaikka ei asuta siellä päinkään ja kyllähän sitä osaisi varmaan ihan normaalikielellä kirjoittaa.
Mulla on juuri nyt Torissa pari juttua myynnissä. Kyselyjä tuotteista on tullut murteella. Ne kyselyt eivät nyt, eivät aiemminkaan, ole johtaneet kauppoihin.
Yrittävät vedättää on yhteinen nimittäjä kaikille heille.