Minulla on idea: muutetaan myös eläkkeet harkinnanvaraiseksi
Seuraava askel säästötalkoissa voisi olla myös eläkkeiden muuttaminen harkinnanvaraiseksi, jotta rahaa ei menisi varakkaiden eläkeläisten taskuihin, ennen kuin ovat realisoineet omaisuutensa.
Kommentit (68)
Onneks ehti tehdä töitä 15 - 60 v. Sit hankkiuduin ja avitin siirtymistäni eläkkeelle kolmella vuodella. Pieni eläke.
Vapaa. 🤭
Jess... 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet maksetaan työeläkeyhtiöiden sijoittamista työeläkemaksuista, ei verovaroista.
Työttömyyskorvaukset tulevat työttömyysvakuutusmaksuista ja kassojen jäsenmaksuista.
Jos työttömyyskorvaus muutetaan tarveharkintaiseksi, pitää myös työttömyysvakuutusmaksu muuttaa vapaaehtoiseksi.
Ei voi mennä lain mukaan, että maksu muutettaisiin tarveharkintaiseksi ja edellyttäisi säästöjen käyttämistä ensin.
Eläkkeen saajat ovat eläkkeensä ansainneet. Ihme korppikotkia on nykyaika poikinutkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt, sekoitat työeläkkeen ja kansaneläkkeen.
Nämä nykyiset eläkeläiset nostavat paljon suurempaa eläkettä kuin mitä maksamiinsa eläkemaksuihin nähden ansaitsisivat. Heidän työeläkkeensä tulee siis muiden taskuista siinä missä kansaneläkekin.
Niinpä. Moni eläkeläinen on ollut työssä hyvin kauan aikaa sitten, jolloin yleinen palkkataso oli alhaisempi kuin mitä nykyiset eläkkeet ovat. On täysi mahdottomuus, että heidän aikanaan maksamillaan eläkemaksuilla voitaisiin rahoittaa heidän nykyinen eläkkeensä muuten kuin aivan marginaalisilta osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet maksetaan lähes kokonaan verorahoista. Erilaiset eläkevakuutukset muodostavat kokonaissummasta vain pienen osan. Käytännössä eläke on sosiaalituki eli toisten rahoilla elämistä siinä missä muutkin tuet.
Ei näin. Työeläkkeet ovat ansaittuja etuuksia kuten palkatkin, ja niiden taso määräytyy ansiotulojen mukaan. Valtio ei työeläkkeitä maksa. Valtion maksamat asumistuet voisi lakkauttaa kokonaan, ne eivät ole ansaittuja etuuksia. Jos ihminen ei halua itse maksaa asumistaam, voi muuttaa metsään telttaan asumaan.
Niitä asumistukia maksetaan, koska taitetulla indeksillä on työeläkkeitä leikattu yli 40%. Jos työeläkkeet olisi saaneet nousta kuten niiden kuuluu niin meillä ei maksettaisi näin paljon verottomia eläkkeensaajan asumistukia vaan maksettaisiin työeläkkeitä ja valtio saisi niistä verotuloja. Tämä on yksi esimerkki siitä hölmöläisten peiton jatkamisesta mitä poliittiset päättäjät tekee ja koska he nyt minun eläkkeestäni on ryövänneet yli 480e niin maksatte minulle asumistukea edes sen 200e mihin olen ryöstön jälkeen oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet maksetaan lähes kokonaan verorahoista. Erilaiset eläkevakuutukset muodostavat kokonaissummasta vain pienen osan. Käytännössä eläke on sosiaalituki eli toisten rahoilla elämistä siinä missä muutkin tuet.
Ei näin. Työeläkkeet ovat ansaittuja etuuksia kuten palkatkin, ja niiden taso määräytyy ansiotulojen mukaan. Valtio ei työeläkkeitä maksa. Valtion maksamat asumistuet voisi lakkauttaa kokonaan, ne eivät ole ansaittuja etuuksia. Jos ihminen ei halua itse maksaa asumistaam, voi muuttaa metsään telttaan asumaan.
Palkka ansaitaan tekemällä työtä, eläke on vastikkeetonta.
Työeläke kyllä maksetaan itse. Sen maksavat työnantaja ja työntekijä, yrittäjän kohdalka yrittäjä. Minäkin palkansaajana maksan joka kuukausi eläkemaksua.
Minä kannatan, mutta vain jos saan kaikki maksamani eläkemaksut, noin puoli miljoonaa, kertakorvauksena tilille. Muuten ei se valtio maksa edes niiden omien työntekijöidensä eläkemaksuja, nekin maksetaan työeläkelaitosten toimesta, niistä rahoista, jotka on pidätetty työntekijöiden tekemän työn tulosta, toki maksettu sinne valtion toimesta.
Sopisikohan näille työeläkejärjestelmäm vastustajille, että koko järjestelmä lopetetaan. Maksetaan kullekin kerralla jo kertynyt eläkeosuus, eli jaetaan työeläkeyhtiön varat kullekin jo maksamansa osuuden mukaan. Sitten itse kukin voi sijoittaa pääomansa haluamallaan tavalla ja säästää itse oman eläkkeensä.
Samalla voidaan muuttaa palkanmaksu harkinnanvaraiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin julkisen sektorin osalta tuo olisi hyvä idea. Julkisen sektorin työ ei paljon sossutuesta poikkea, eli lusmuilua veronmaksajien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin julkisen sektorin osalta tuo olisi hyvä idea. Julkisen sektorin työ ei paljon sossutuesta poikkea, eli lusmuilua veronmaksajien rahoilla.
Se on juuri näin! Tuolla ne kissalan pojat olivat työajalla mäkkärin jonossa!
Miksi palkkoja maksetaan? Ihme sossuhyysäämistä. Pitäisi olla tyytyväinen, että on töitä.
Harkinnanvaraiseksi myöd kansanedustajien sopeutusraha ja ministerien eläkkeet. Ei ennenkään luottamustehtävistä maksettu eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ansaitaan tekemällä työtä, eläke on vastikkeetonta.
Miksi sitten palkasta otetaan eläkemaksut?
Hyvä eläke on palkinto siitä, että on ollut pitkään työelämässä. Lisää työnteon kannattavuutta ja motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisit, armeija, pelastustoimi, koulutus, terveydenhoito aivan turhaa. Voisi lakkauttaa.
Millainen Suomesta oikein tulee? Joku Burkina Faso vai?
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet maksetaan työeläkeyhtiöiden sijoittamista työeläkemaksuista, ei verovaroista.
Ja kun viimeksi katsoin oman yhtiöni tilan, niin saavat tuottoa enemmän kuin maksavat eläkkeitä. Onnistuneet sijoitukset.
Senkin tämä hallitus muutti. Ennen yhtiöllä oli tiukat raamit ja riskisijoitikset jäi tekemättä. Niitä löyhennettiin, niin pelurit pelaa ja voivat myös hävitä
Työeläke määräytyy palkan perusteella. Hyvä, että hallitus lakkautti opiskelijoiden asumistuen. Nyt pitää vielä lakkauttaa yleinen asumistuki. Kyllä niitä säästöjä tulee, kun turhat sosiaalituet lakkautetaan.