Varsiseller, reseptejä kaivataan
Ostin hävikkiboxin, mukana oli varsiselleri. Miten tuosta saa työstettyä alas menevää ruokaa? Aiemmat kokemukset ovat olleet vähemmän onnistuneita.
Kommentit (17)
Oelkästä varsiselleristä yksinään ei voi tehdä mitään. Mutta 1-2 vartta kerrallaan voi pilkkoa mihin tahansa ruokaan, missä muutenkin on kasviksia. Erinomaista esim tomaattikeitossa, lihakeitossa, kasvis- tai juuressosekeitossa, missä tahansa pataruoassa buillabaissesta hirvipataan tai kikhernepataan.
Salaattiin, kastikkeeseen, drinkkiin, dipattavaksi...
Jos et ole tottunut varsiselleriin, se ehkä menee helpoiten esim. jauhelihakastikkeen seassa. Leikkaat pieneksi ja sekoitat kastikkeen joukkoon. Varsiselleri kestää aika hyvin hauduttamista. Spagettikastikkeeseen sopii myös oikein hyvin, niin kasvis- kuin jauhelihapohjaiseen. Lasagnen tomaattikastikkeeseen käy erittäin hyvin, tuo hyvää makua.
Varsiselleri, varsinkin kotimainen, on aika voimakkaan makuinen kasvis, ja se vaatii totuttelua. On erittäin terveellinen ja kannattaa hyödyntää.
Opettelet vaan syömään sitä raakana, makuun tottumiseen menee hetki. Alkuun vaikka smoothiessa.
Jos käytettävissä on mehustuslaite - vihermehuun 🥰
Linssi-ratatoulle, lämpimiin ruokiin, salaattiin. Ohuet, rapeat varret ihania syödä sellaisenaan.
Dippaan esim. hummukseen tai muuhun dippiin, ihan superhyvää! Menee myös keitoissa, kastikkeissa, smoothieissa..
Vierailija kirjoitti:
Salaattiin, kastikkeeseen, drinkkiin, dipattavaksi...
Jos et ole tottunut varsiselleriin, se ehkä menee helpoiten esim. jauhelihakastikkeen seassa. Leikkaat pieneksi ja sekoitat kastikkeen joukkoon. Varsiselleri kestää aika hyvin hauduttamista. Spagettikastikkeeseen sopii myös oikein hyvin, niin kasvis- kuin jauhelihapohjaiseen. Lasagnen tomaattikastikkeeseen käy erittäin hyvin, tuo hyvää makua.
Varsiselleri, varsinkin kotimainen, on aika voimakkaan makuinen kasvis, ja se vaatii totuttelua. On erittäin terveellinen ja kannattaa hyödyntää.
Voisi jopa sanoa että KULUU, ei vain sovi.
varsiselleri toimii ihan vaikkapa paahdettuna muiden kasvisten kanssa. Teen monestikin uunissa paahdettuja kasviksia, jossa joukossa on varsiselleriä muiden kasvisten kera. Paahdetut kasvikset taas toimii lisukkeenna vaikka minkä kanssa, vaikka kalan kaveriksi.
Jos et heti ehdi käyttää ja on pakastin, pilko pieniksi paloiksi ja lisäät esim bolognesekastikkeeseen tai ihan mihin muuhun mukaan tuomaan makua. Olen tehnyt varsisellerikookosmaiyokeittoa vuosia sitten ja vaikka kuulostaa oudolta oli oikein hyvää.
Varsiselleri on ihanaa myös raakana vaikka bloody maryssa😋
Kiitos! Taidan aloittaa tomaattisella pastakastikkeella. Tuollaisenaan on kyllä vähän turhan voimakas maku tottumattomalle.
-ap
Pistä googleen hakusanaksi Mirepoix.
Tarkoittaa suomeksi: 2 osaa sipulia, 1 osa porkkanaa ja 1 osa varsiselleriä.
Tosi iso osa ranskalaisen keittiön ruoista sisältää tämän maagisen yhdistelmän. Samoin todella iso osa italialaisen keittiön klassikoista.
Varsiselleri on yksi niitä harvoja kasviksia, joiden mausta en todellakaan pidä. Mutta sille näköjään tapahtuu ihme, kun sen pilkkoo pieneksi yhdessä muiden kasvisten kanssa ja käyttää kastikepohjaan (toi mirepoix).
Itse pakastan sen valmiiksi pieneksi pilkottuna, tiedän, että jotkut pakastavat sen pikkuhakkeen veden kanssa jääkuutioiksi, itse en ole sitä kokeillut. (ideana on, että sitten on näppärä ottaa just sen verran pakkasesta kuin tarvii, mutta mä pakastan sellaisena ohuena levynä, siitä saa irti myös haluamansa määrän.
Vierailija kirjoitti:
Varsiselleri on yksi niitä harvoja kasviksia, joiden mausta en todellakaan pidä. Mutta sille näköjään tapahtuu ihme, kun sen pilkkoo pieneksi yhdessä muiden kasvisten kanssa ja käyttää kastikepohjaan (toi mirepoix).
Itse pakastan sen valmiiksi pieneksi pilkottuna, tiedän, että jotkut pakastavat sen pikkuhakkeen veden kanssa jääkuutioiksi, itse en ole sitä kokeillut. (ideana on, että sitten on näppärä ottaa just sen verran pakkasesta kuin tarvii, mutta mä pakastan sellaisena ohuena levynä, siitä saa irti myös haluamansa määrän.
Ei se hienonnettuna ja kypsennettynä maistu ollenkaan samalta kuin raakana. Täysin eri asia käyttää varsiselleriä ruoanvalmistuksessa kuin tarjoilla sitä raakana. Sinä tapahtuu samanlainen juttu kuin sipulin kanssa. Sekin on raakana tosi kitkerää ja pahanmakuista, mutta hitaasti paistamalla karamellisoituu suorastaan suussasulavaksi.
Ap lisää, meillä ei ole rajoitteita.