Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko rivitalon yhteiselle alueelle viedä lasten leikki- ja pelivälineitä?

Vierailija
10.05.2025 |

Kuten trampoliini tai jalkapallomaali? Siis ettei ne ole yhtiön vaan omia.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä täytyy kysyä taloyhtiöltä lupa jos jotain suurempaa tahtoo viedä.

Ja eivät ne leikkivälineet omina pysy. 

Varaudu siihen, että ovat myös naapurin lapsien käytössä.

Vierailija
2/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi viedä,mutta et voi kieltää muita käyttämästä jos ne sinne jätät. Voit siis viedä maalin siksi aikaa kun lapsesi pelaa, ja kun pelit loppu kannat maalin pois jos et halua et muut käyttää. Tosin olis kiva jos on kavereita joiden kanssa niillä sit leikkiä, eikä vaan yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trampoliinissa luulisi olevan tila- ja turvallisuuskysymyksiä mutta kysy hallitukselta. 

Vierailija
4/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne minun välineitä ole, minulla ei ole edes lapsia, mutta ihmettelen vaan kun ennen rauhallisesta yhteispihasta on tullut vähitellen huvipuisto. Ap.

Vierailija
5/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään.

Vierailija
6/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne minun välineitä ole, minulla ei ole edes lapsia, mutta ihmettelen vaan kun ennen rauhallisesta yhteispihasta on tullut vähitellen huvipuisto. Ap.

Yleensä kun on lapsia talossa, on se kerrostalo tai rivitalo siellä on piha-alueella myös lasten leluja myös maaleja jne 

Vierailija
7/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi viedä jos ne ovat kaikkien käyttöön, jos taloyhtiön hallitus on antanut luvan ja jos ne täyttävät taloyhtiön turvallisuusvelvoitteen eivätkä aiheuta vaaraa asukkaille tai kenellekään muullekaan. Viimeksimainittua asiaa voit tarkemmin tiedustella isännöitsijältä ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta.

Vierailija
8/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun on lapsia talossa, on se kerrostalo tai rivitalo siellä on piha-alueella myös lasten leluja myös maaleja jne 

No niin näyttää olevan. Eli eihän siinä mitään jos tämä on ihan ok, mutta ihmettelin vaan tämmöistä yhteispihan valtaamista pelkästään lapsiperheille.

Vierailija
9/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä on niin että saa viedä, mutta ne pitää käytön jälkeen myös korjata pois.

Vierailija
10/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi viedä jos ne ovat kaikkien käyttöön, jos taloyhtiön hallitus on antanut luvan ja jos ne täyttävät taloyhtiön turvallisuusvelvoitteen eivätkä aiheuta vaaraa asukkaille tai kenellekään muullekaan. Viimeksimainittua asiaa voit tarkemmin tiedustella isännöitsijältä ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta.

No ne ovat juuri hallituksen jäsenten sinne tuomia, ovat kaikki lapsiperheellisiä :D Eli se siitä sitten ilmeisesti. Ap.

Vierailija
11/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön hallituksen jäsenenä en ikinä antaisi trampalle suostumusta. Jos yhtiö antaa luvan, siirtyy myös vastuut yhtiölle tapaturman sattuessa. Tosin yhtiön tulee myös huolehtia/ poistaa alueeltaan mahdollisesti vaaraa aiheuttavat pihalelut. 

Kysäise hallitukselta, kenen piikkiin menee jos pihalelut ei vastaa turvamääräyksiä. Voipi olla että katoavat nopeasti.

Vierailija
12/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä on niin että saa viedä, mutta ne pitää käytön jälkeen myös korjata pois.

Kuka korjaa trampoliinin käytön jälkeen pois?

Vierailija
13/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on yleisiä leikkikenttiä vähitellen poistettu, joten monessa taloyhtiössä on lisätty leikkivälineitä.

Vierailija
14/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä ihan trampoliinia, mutta pienempää kyllä. Meillä säilytettiin tallissa ulkolelut ja kun tulimme ulos avasin tallin oven ja kaikki saivat leikkiä millä halusivat. Ja oppivat kaikki, että tavarat viedään leikin jälkeen takaisin. Oli kavereita.

Vierailija
15/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin näyttää olevan. Eli eihän siinä mitään jos tämä on ihan ok, mutta ihmettelin vaan tämmöistä yhteispihan valtaamista pelkästään lapsiperheille.

Mitä sinä ap tahtoisit tehdä yhteispihalla? 

Minkä kokoinen piha on ja mitä kaikkea siellä tällä hetkellä on? Luotte pihasta yhdessä monimuotoisen, kaikkien asukkaiden käyttöön sopivan, tai sitten muuta omakotitaloon.

Niin itse tein ja syynä juurikin minä-minä-ei lapsia-minun piha ihmiset.

Vierailija
16/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön hallituksen jäsenenä en ikinä antaisi trampalle suostumusta. Jos yhtiö antaa luvan, siirtyy myös vastuut yhtiölle tapaturman sattuessa. Tosin yhtiön tulee myös huolehtia/ poistaa alueeltaan mahdollisesti vaaraa aiheuttavat pihalelut. 

Kysäise hallitukselta, kenen piikkiin menee jos pihalelut ei vastaa turvamääräyksiä. Voipi olla että katoavat nopeasti.

Kyllä se vastuu on lasten vanhemmilla. Kenen vastuulla on jos lapsi kiipeää puuhun siinä pihalla ja tippuu ? Pitääkö taloyhtiön kaataa puut pihalta ? 

Vierailija
17/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä ap tahtoisit te

No vaikka istuskella ja katsella puita ja lintuja, eikä mitään meluisaa sirkusmeininkiä. Oma terassini on vielä ihan tuon "leikkipaikan" vieressä. Ennen siinä oli mukava istuskella ja katsella vaan luontoa. Mutta aika aikaa kutakin, niinhän se sanonta kuuluu. Ap.

Vierailija
18/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä fiksut naapurit eivät rakentele yhteiselle piha-alueelle meluisia leikkialueita etenkään, jos sellaisista ei ole yhdessä kaikkien asukkaiden kanssa sovittu. Niin kuin jo yksi vastasi leikkialueen pitää olla turvallinen ja vastuukysymykset selvät, jos jotakin sattuisi. Tramppa voi lähteä lentoon myrskyssä ja vaikkapa osua sinuun, joten on aivan aiheellista keskustella onko tramppa järkevässä paikassa jokaisen turvallisuutta ajatellen. Lisäksi yhtiön vastuulla on huolehtia kaikkien asukkaiden rauhasta, joten jossakin vaiheessa taloyhtiössä on oltava myös hiljaisuus. Voisiko yrittää sopia, että sinullakin olisi se oma hetkesi ja kun leikkialue on sinulta kysymättä perustettu sinun pihasi viereen. 

Usein lasten vanhemmat ottavat asenteen me ja muut, joten vaatii melkoista diplomatiaa sopia asiasta. Ei haluaisi olla hankala naapurikaan, mutta jos lasten vanhemmat eivät ole tottuneet muutenkaan ottamaan elämässään muita huomioon voi olla ihan aiheellista kertoa omatkin ajatuksensa heidän ratkaisuistaan. Asiasta voi keskustella ystävällisesti, ajoissa, kuin raivostua lopulta, ja jolloin riita on valmis. Nyt ehtisit vielä vaikuttamaan.

Yhtiölaissa olisi kyllä keinoja perustella asiansa, mutta monet suuttuvat juridiikasta. 

Vierailija
19/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleisesti sovittu, että trampat ja uima-altaat pidetään asukaspihoilla, että valvominen ja vastuut tulee hoidettua riittävän hyvin.

Hiekkalaatikkoleluja voi jättää yleiselle pihalle, mutta leikkien jälkeen ne siivotaan niille tarkoitettuun laatikkoon. On tuossa meidän ulkovaraston seinämällä. Ostan joka kesä uudet setit juttuja. Nimikoin ja vien yleiseen käyttöön. Risat lähtevät silloin viimeistään roskiin.

Seinustalla on myös laatikko erilaisille palloille ja mailoille. Hyllyllä on liituja, hyppiksiä, twistejä... Jalkapallo maalit pihalta löytyy. Myös vankka koripallo kori, joka on ahkerassa käytössä.

Ääntähän täältä lähtee, kun lapset touhuaa. Nyt ne menee kirkonrottaa. Ei sekään äänetöntä ole.

Vierailija
20/21 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön piha ei ole mikään leikkipaikka. Kakarat leikkikööt kotonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan