Siis mitä ihmettä? Eikö nuoret käy enää kesätöissä?
Vähän aikaa sitten juttelin sukulaisteinin kanssa ja ei ollut kuulemma menossa mihinkään töihin koko kesänä, ikää jo 15 vuotta. Ei ollut kuulemma juuri kukaan kavereistaan myöskään menossa. Aika laiskalla kuulostaa kyllä nykynuorison touhu, itse olen ollut 13-vuotiaasta lähtien kaikki kesät töissä
Kommentit (104)
Ei ole nuorille kesätöitä samalla tavalla kuin -80 ja -90 luvuilla.
Vaikea saada. Edes veljenpoikani yltiöreipas priimuspartiolainen meinannut saada töitä.
Mihin 15-vuotias edes pääsee nykypäivänä töihin
Luuletko että niitä töitä riittää kaikille halukkaille
Eivät käy kun niistä töistä ovat kilpailemassa aikuisetkin työttömät.
Ei ole enää asiat niin kuin AP:n nuoruudessa, ei tässä maassa ole aikuisillekaan töitä, 15-vuotiaista puhumattakaan
Ei edes poikani päässyt kesätöihin isänsä miljoonia tuottavaan firmaan. Jo on aikoihin eletty.
Hietaniemen hautausmaallekin oli hakenut kausityöntekijän paikkaa yli 2.500 ihmistä, suurin osa koulutettuja aikuisia. Kahvilaketju Picnicin 20 kesätyöpaikkaan oli yli 4.000 hakijaa.
Alaikäiset ovat aina joutuneet aloittamaan isin tai äidin firmasta. Niin meilläkin.
Mää oon tehny kesätöitä 15-vuotiaasta lähtien mutta eipä niitä nykyaikana ole. Oikeestikko ihmettelet, ootko pimee?
Kesällä sosialisoidaan ja vietetään ystävien kanssa aikaa. Ei kesälomaa pidä tuhlata työntekoon kun silloin pitää hankkia kokemuksia ja elämyksiä. Tästä syystä on todella väärin että meiltä opiskelijoilta katkotaan tuet kesän ajaksi. Kyllä niiden tukien ottaisi juosta kun onhan sitä aikaa tehdä töitä sen jälkeen kun valmistuu
Oot ollu pihalla kesätyömarkkinoista jo 20 vuotta? Varmaan kaikesta muustkin.
Mäkin olin 13 vuotiaana lapsenlikkana, nykyään siihenkin hommaan tuntuu 18 vuotta olevan ikäräjana.
Vierailija kirjoitti:
Nurmikoita leikkaamaan niin kuin aina ennenkin.
Kesä on biletystä ja ryyppäystä varten, töissä kerkeää käydä myöhemminkin
Meidän firmassa oli haussa 40 kesätyöntekijää. Hakemuksia tuli... 1700. Ja ihan ympäri Suomea hakijoita, 1567 v. Ei niitä kesätöitä vain riitä kaikille.
Ei ole pakko. Mä en tehnyt kesätöitä 80-luvulla.
Vähän vanhemmat käyvät kyllä. Yksi työkaveri naureskeli juuri, että kun nykynuoret ei edes ryyppää, menivät pääsiäisenäkin töihin ja hehkuttivat kuuden päivän palkkaa.
Ja on niitä töitä 15-vuotiaallekin, yhden tutun lapsi valmentaa lajinsa junnuja ja saa siitä 11e/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nurmikoita leikkaamaan niin kuin aina ennenkin.
Ei pääse, tarvitaan erilaisia koulutuksia. Tai ainakin koulutuksen käynyt on etusijalla valinnoissa.
Voi jeesus sentään. Ei niihin pääse kuin harvat ja valitut.