Koulun vessat ovat niin likaiset että lapsi ei voi käydä koulussa vessassa
Parina päivänä hänellä on ollut pissaamisen jälkeenkin kovaa kipua alavatsassa, mikä kyllä onneksi on mennyt ohi.
Pissaa on kuulemma lattialla ja reunoilla ja joskus pöntössä on kakkaakin. Olen monta kertaa soittanut rehtorille ja laittanut wilmaviestiä mutta kuulemma ei sille voi mitään. Vessat kuulema pestään joka aamu ja lapsille on puhuttu miten vessa pidetään siistinä. Ei tunnu auttavan.
Pelottaa että hän saa tuosta pidättelystä jonkun vaurion elimistöön vielä. Mitä tuolle ongelmalle voisi tehdä?
Kommentit (165)
Itselläni oli yläasteikäisenä sama ongelma. Vessat oli todella törkyiset, ja koko kolmen vuoden aikana oli yksittäisiä kertoja, kun vessasta EI ollut saippua lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää kuseeko nämä lapst kotonakin pitkin lattioita eikä siihen puututa?
Yhden perheen tiedän missä näin on. Lapsilla on yksi kerros kodista käytössä, jossa myös heille oma wc. Vaikka muu koti on normisiisti, tuo kerros ja etenkin vessa on niin karmeassa kunnossa, että tekee mieli mennä suihkuun jos sinne eksyy. Vessapaperit heitetään lattialle johon ne myös jäävät, vessanpönttö on ulosteen kuorruttama, koko wc haisee virtsalle, seiniin on maalailtu hammastahnalla yms. Vanhempia ei ilmeisesti kiinnosta, koska eivät itse tuota vessaa käytä. Ja lapset yläkouluikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että siivoojien palkat nousivat mutta siivoamiseen käytetty rahasumma ei. Isompi osa samasta summasta menee siis siivoojien tilille, ja itse työhön jää pienempi summa. Nyt täytyy siivoojien miettiä, mitä he pystyvät siivoamaan aiempaa pienemmällä siivoamiseen käytettävällä rahamäärällä, koska tietysti vastaavasti työtunteja on sitten vähemmän kuin ennen. Meidän koulussamme asia on toteutettu niin, että vessat siivotaan sekä aamulla että puoliltapäivin ja käytävät kerran päivässä, mutta luokat siivotaan kolmen päivän välein. Mahdetaan niittää huimaa satoa, kun seuraava flunssakausi alkaa. Ehkä ap:n lapsen koulussa on sijoitettu työtuntimäärät eri tavoin.
Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostellut ja asetellut pulpettirivit suoraksi ja sienellä
Kyllä se on ihan yleistä suurimmassa osassa ammateista että omasta työpisteestään pitää huolen sen työpisteen työntekijä. Miksi opettajat ovat niin yli-ihmisiä ettei heidän tarvitse?
Mä oon yläkoulussa töissä ja täällä on ihan sama asia. Oppilaat sotkevat tahallaan vessoja ja ei auta vaikka niille siitä wilmaviestejä laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon yläkoulussa töissä ja täällä on ihan sama asia. Oppilaat sotkevat tahallaan vessoja ja ei auta vaikka niille siitä wilmaviestejä laitetaan.
Ja siivous on kerran päivässä. Sen jälkeen joku veeti menee kusemaan tahallaan ympäriinsä ja repimään putkia irti.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan niillä kotonakin samannäköistä?
Samaa ihmettelin, kun olin aikoinaan iltasiivoamassa pankissa. Se naisten pukuhuone ja vessa oli saastaisempi kuin kapakan vessa yöllä. Yksi vessakopeista oli nimetty pönttöhuoneeksi, toisin sanoen siellä käytiin ulostamassa. Ei välttämättä pönttöön sisäpuolelle, vaan pytty oli paskan peitossa ulkopuolelta. Lattia lainehti vettä, lattialla oli metreittäin vessapaperia, kuukautissuojat oli heitetty lattialle jne. Tämä siis jokaikinen päivä.
Eli en ihmettele, että teinit eivät osaa vessakäytöstä, kun ei sitä nämä hienot leiditkään osanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vessavahti. Joku opettajista valvomaan vessakäytöstä. Muutamassa kuukaudessa siistiytyy.
Tooosi tehokasta. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö vahtimassa vessoja. Oppituntien ajan opettaja on myös sidottu luokkaansa, eikä voi vessoja vahtia ja pikku kullannuppujenhan pitää silloinkin päästä vessaan. Eikö niitä Helmi-Uunoja voi jo siellä kotona opettaa, miten vessassa käydään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että siivoojien palkat nousivat mutta siivoamiseen käytetty rahasumma ei. Isompi osa samasta summasta menee siis siivoojien tilille, ja itse työhön jää pienempi summa. Nyt täytyy siivoojien miettiä, mitä he pystyvät siivoamaan aiempaa pienemmällä siivoamiseen käytettävällä rahamäärällä, koska tietysti vastaavasti työtunteja on sitten vähemmän kuin ennen. Meidän koulussamme asia on toteutettu niin, että vessat siivotaan sekä aamulla että puoliltapäivin ja käytävät kerran päivässä, mutta luokat siivotaan kolmen päivän välein. Mahdetaan niittää huimaa satoa, kun seuraava flunssakausi alkaa. Ehkä ap:n lapsen koulussa on sijoitettu työtuntimäärät eri tavoin.
Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostell
Koko luokkahan ei ole opettajan työpiste, vaan sitä voi käyttää reilusti yli 100 oppilasta päivän aikaan. Ja kaikilla opettajilla ei ole edes sitä "omaa" luokkaa, vaan kiertelevät koulua. Eli taas aika idioottimaista vaatia maisterinkoulutuksen suorittanutta ihmistä siivoojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano lapsellesi, että menee opettajien vessaan. Kertoo opelle tilanteen ja pyytää päästä open vessaan.
Älä sano. Ei koululaisilla ole mitään asiaa opettajien tiloihin.
Tottakai on. Menee vedet silmissä opelle kertomaan kuinka sontanen vessa on, eikä sinne voi mennä. Minne pissaan??? On se kumma jos ope ei päästä heidän vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4v. yliopistossa ja joku tosissaan ehdottaa, että mun työ olis seistä vessavahtina availemassa ovea ja pitämässä kirjaa, kuka sitä vessaa käyttää ja mihin tarkoitukseen. On tää hienoo!
Rauhoitu kansankynttilä. Ei toki sinua sinne valvomaan pidä laittaa. Sinä huolehdit siitä, ettei oppilaat kiroile ja näytä keskaria toisille tunneilla ja heittele tavaroita kohti toisia. Onneksi sinulla on se 4v opiskelua, niin osaat sen homman.
Vessavahdit ovat aulatyöntekijöitä, ohjaajia tai vaikka vartija, joita mielestäni kouluilla pitäisi olla palkattuna enemmän, varsinkin isoihin kouluihin.
Ei ole useimmissa kouluissa mitään aulatyöntekijöitä, vartijoita, kouluisäntiä tai eläkeläisiä, joita täällä vessavahdeiksi vaaditaan. Ohjaajat ja opettajat ovat ihan täystyöllistettyjä oikeissa tehtävissään.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää kuseeko nämä lapst kotonakin pitkin lattioita eikä siihen puututa?
Täällä arvaus että ei, mutta jotain laiminlyöntiä tai häikkää täytyy kotona olla jos vessassa sotketaan tahallisesti päivästä toiseen. Osalla näistä saattaa olla jokin dg mutta päiväkodit (olen siivooja) ovat ihan supersiistejä alakouluun verrattuna eikä ongelmaa ole kaikissa alakouluissa samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siivous on kerran päivässä. Sen jälkeen joku veeti menee kusemaan tahallaan ympäriinsä ja repimään putkia irti.
Koulusiivouksessa on yleensa tarkastussiivous eli pitäisi yleensä vielä toisen kerran tsekata myöhemmin työpäivänä ja mennä erikseen putsaamaan jos joku pyytää.
Ymmärrän koska vessojen siisteys on kaikkialla se mitä toivotaan.
Ihan samanlaista on kaikissa isompien kuntien kouluissa. Siivouksesta on säästetty ja taudit, ihotulehdukset wc-rinkulan alueella ja täit leviävät silmissä. Lasten ja vanhempien oma vika kuulemma, koulut ei pistä tikkua ristiin siivouksen puolesta.
Luulis maisteritasoisen ihmisen ymmärtävän kokonaisuuden päälle, eikä aina ja joka paikassa alleviivaa eroa johonkin siivoojaan. Aina ei ole mahdollistakaan tehdä muuta kuin välttämätön, mutta että motiivi on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi pitää oppia sietämään pientä epämukavuutta. Kaikki nyt ei aina ole niin viimeisen päälle.
Minusta parempi on että sietää vessahätää. Säästyy monelta pöpöltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaista on kaikissa isompien kuntien kouluissa. Siivouksesta on säästetty ja taudit, ihotulehdukset wc-rinkulan alueella ja täit leviävät silmissä. Lasten ja vanhempien oma vika kuulemma, koulut ei pistä tikkua ristiin siivouksen puolesta.
Ei siihen kannatakaan satsata jos oppilasaines tahallaan sotkee joka sekunti. Mahdoton tehtävä.
Ja olet ihan varma, että toukokuun 9. päivä on oikea aika ja vauvapalsta oikea paikka ilmoittaa siitä niille, joiden tehtävänä on huolehtia sen koulun turvallisuudesta, terveydestä ja niihin liittyen myös siisteydestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen kannatakaan satsata jos oppilasaines tahallaan sotkee joka sekunti. Mahdoton tehtävä.
Pikkasen liioittelua. Oman lapsen koulussa ei ole sotkettu vessoja ainakaan kolmeen vuoteen, mutta ei kyllä siivotakaan välttämättä edes kerran päivässä mitään pintoja mistään tiloista. Olisiko kerran viikossa siivous.
Lapsesi pitää oppia sietämään pientä epämukavuutta. Kaikki nyt ei aina ole niin viimeisen päälle.