Koulun vessat ovat niin likaiset että lapsi ei voi käydä koulussa vessassa
Parina päivänä hänellä on ollut pissaamisen jälkeenkin kovaa kipua alavatsassa, mikä kyllä onneksi on mennyt ohi.
Pissaa on kuulemma lattialla ja reunoilla ja joskus pöntössä on kakkaakin. Olen monta kertaa soittanut rehtorille ja laittanut wilmaviestiä mutta kuulemma ei sille voi mitään. Vessat kuulema pestään joka aamu ja lapsille on puhuttu miten vessa pidetään siistinä. Ei tunnu auttavan.
Pelottaa että hän saa tuosta pidättelystä jonkun vaurion elimistöön vielä. Mitä tuolle ongelmalle voisi tehdä?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näiden unisex-vessojen seuraus. Meillä sama homma. Lapsi sanoo, että pissaa on reunoilla ja lattioilla.
Olen koulussa töissä ja tottahan tuo on. Joskus jopa seinät ja pöntön reunat on kasassa. Pissaa on pöntön ja lattian lisäksi myös roskiksessa ja nurkissa. Sääntö on että pistetään istualtaan mutta ei taida ihan mennä niin.
Oppilaat pissaavat tahallaan istuinosaan, kun seuraava menee, istuu hän pissan päälle. Myös roskiksiin ja vessaharjoihin pissaillaan. Osa oppilaista oireilee jotakin niin, että pissaavat tahallaan lattialle. Myös vessapaperitelineisiin on pissattu.
T. Siivooja
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että siivoojien palkat nousivat mutta siivoamiseen käytetty rahasumma ei. Isompi osa samasta summasta menee siis siivoojien tilille, ja itse työhön jää pienempi summa. Nyt täytyy siivoojien miettiä, mitä he pystyvät siivoamaan aiempaa pienemmällä siivoamiseen käytettävällä rahamäärällä, koska tietysti vastaavasti työtunteja on sitten vähemmän kuin ennen. Meidän koulussamme asia on toteutettu niin, että vessat siivotaan sekä aamulla että puoliltapäivin ja käytävät kerran päivässä, mutta luokat siivotaan kolmen päivän välein. Mahdetaan niittää huimaa satoa, kun seuraava flunssakausi alkaa. Ehkä ap:n lapsen koulussa on sijoitettu työtuntimäärät eri tavoin.
Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostellut ja asetellut pulpettirivit suoraksi ja sienellä
Siivoojana sanon, että teet palveluksen siivousfirmalla/kunnalle. Ei ole kenenkään etu, että luokka voidaan jättää siivoamatta, kun sijaisia ei palkata. Lopeta siivous heti ja tee reklamaatio, jos luokkaa ei ole siivottu.
Vessanpöntön suojia mukaan kouluun, että kestää istua.
https://www.tokmanni.fi/wc-istuinsuoja-20-kpl-5035288106347?srsltid=Afm…
Olen muuten viime vuosina huomannut siistien vessojen olevan minulle selkein merkki ihmisten sivistystasosta. Vietän aikaa erilaisissa harrastuspaikoissa, niin fiksumpi väki ei sotke niitä vessoja ollenkaan. Sitten ne ketä ei himassa kasvateta, niin rikkovat ja sotkevat ne vessat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli yläasteikäisenä sama ongelma. Vessat oli todella törkyiset, ja koko kolmen vuoden aikana oli yksittäisiä kertoja, kun vessasta EI ollut saippua lopussa.
On siivoojia jotka kypsyvät jatkuvaan saippualla sotkemiseen. Veikkaan että tuo voi olla syy tai sitten vaan ihan hällä väliä, mikä ei pitäisi olla kenenkään työntekijän asenne.
. Ikävää kaikille niille lapsille joilla ei ole osaa eikä arpaa perseilyyn ja varmasti monessa työssä joutuu kestämään tämäntyyppistä rasittavuutta.
Minä olen papereiden kanssa tehnyt niin, että kun ne on revitty lattialle ja kasteltu en ole lisännyt paperia. Pyyhkiköön sormeensa tai omat paperit mukaan.
Oppilaiden tulisi itse siivota koulunsa vaikka kotitalouden tunnilla niin oppisivat samalla siivoamaan.
Mä en olis aiemmin uskonut että tällainen on totta mutta nyt oma lapsi on 7 ja tilanne on sama. Vessojen ovissa ei ole lukkoja koska jos ne kuulemma korjataan ne rikotaan heti uudestaan. Pissaa ja kakkaa voi kuulemma löytyä mistä vaan. Osaa vessoista käytetään tupakka ym koppeina.
Kai sitä voi siten paskoja housuun
Turha tästä on siivousta syyttää. Varmasti usein siivotaan, mutta ei kukaan ehdi kaikkien perässä kulkea.
Jotkut täällä ehdottaa, että opettaja tämänkin valvoisi. Että ihan opetus keskeytetään ja jätetään muu luokka valvotamatta, kun mennään vahtimaan, mihin yksi ku-see?!
Eiköhän tämän asian pitäisi lähteä kotoa, että miten vessassa toimitaan, harva näyttää sitä ehdottavan.
Otin muuten yhdessä vanhempaintapaamisessa esille lapsen vessakäytöksen. Pissailua lattialla ja kauan pyyhkimistä seiniin. Nolasin kuulemma lapsen, tästä ei olisi saanut puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on niitä vapaaehtoisia eläkeläisiä, jotka joutaa valvomaan vuorotellen vessoissa.
Mistä eläkeläisistä oikein puhut? Mistä sinä tiedät heidän kiireensä.
Kouluemäntiä ja -isäntiä, jotka ovat eläkeläisiä.
Kaupungilla ja kunnilla ei ole enää rahaa palkata vahtimestareita ja siivoojia riittävästi kouluihin.
Siksi siellä ollaan kuin elo pellossa. Opettajat eivät viitsi tehdä kunnollista välituntivalvontaa kuten ennen.
Lol tästä muistu mieleen, kun ykkösluokalla menin koulun vessaan ekaa kertaa. Ehdin jo sulkea oven, ja sitten vasta tajusin, että vessahan oli kauttaaltaan kusessa :D En uskaltanut heti mennä ulos, koska pelotti, että joku syyttäisi minua sotkusta
Joo, sen kokemuksen jälkeen en (jonkun vuoksi) ole koulun vessassa juurikaan käynyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näiden unisex-vessojen seuraus. Meillä sama homma. Lapsi sanoo, että pissaa on reunoilla ja lattioilla.
Olen koulussa töissä ja tottahan tuo on. Joskus jopa seinät ja pöntön reunat on kasassa. Pissaa on pöntön ja lattian lisäksi myös roskiksessa ja nurkissa. Sääntö on että pistetään istualtaan mutta ei taida ihan mennä niin.
Oppilaat pissaavat tahallaan istuinosaan, kun seuraava menee, istuu hän pissan päälle. Myös roskiksiin ja vessaharjoihin pissaillaan. Osa oppilaista oireilee jotakin niin, että pissaavat tahallaan lattialle. Myös vessapaperitelineisiin on pissattu.
T. Siivooja
Huh huh hyh hyh, ei siis koulukeikkaa, mikäli sellaista ikinä mulle satutaan tarjoamaan!
T: Porrassiivooja
pissa ruiskuu mukavasti istuimesta kun 100-kiloinen lapsi istuu pöntölle
Vierailija kirjoitti:
Miten kun tulee kakkahätä, pissa hätä??????
no sitten tehdään käsi kakka ja käsi pissa
Meillä on eri kielisiä kylttejä miten vessaa käytetään. Kaikille ei ole näköjään selvää miten posliinivessaa käytetään.
Varokaa juomasta vettä koulun vessoissa, vesihanassa voi olla 💩
Jos vessassa on lattiakaivo ja käsisuihku, sen saa kyllä päivittäin pestyä kerran tai jopa kahdesti puhtaaksi aineella joka sitoo hajua, jos on sotattu pahasti. Ei vie usein kauan mutta toki näitä ei voi olla seitsemään vierekkäin samassa pommikuosissa.
Ikävämpi jos tuota lattiaviemäriä ei ole ja näitäkin löytyy usein vanhoissa kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en olis aiemmin uskonut että tällainen on totta mutta nyt oma lapsi on 7 ja tilanne on sama. Vessojen ovissa ei ole lukkoja koska jos ne kuulemma korjataan ne rikotaan heti uudestaan. Pissaa ja kakkaa voi kuulemma löytyä mistä vaan. Osaa vessoista käytetään tupakka ym koppeina.
Menetetty kansa.........uskomatonta miten idi ootteja.
Koulun siivooja tässä hei.
Meidän koulussa ongelma ratkaistiin niin, että vessoihin tehdään tarkastussiivous. Ne siivotaan aamulla ja sitten päivällä ne tarkastetaan ja siivotaan tappeeksi.
Ota yhteyttä siivousesihenkilöön.