Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun vessat ovat niin likaiset että lapsi ei voi käydä koulussa vessassa

Vierailija
09.05.2025 |

Parina päivänä hänellä on ollut pissaamisen jälkeenkin kovaa kipua alavatsassa, mikä kyllä onneksi on mennyt ohi.

Pissaa on kuulemma lattialla ja reunoilla ja joskus pöntössä on kakkaakin. Olen monta kertaa soittanut rehtorille ja laittanut wilmaviestiä mutta kuulemma ei sille voi mitään. Vessat kuulema pestään joka aamu ja lapsille on puhuttu miten vessa pidetään siistinä. Ei tunnu auttavan. 

Pelottaa että hän saa tuosta pidättelystä jonkun vaurion elimistöön vielä. Mitä tuolle ongelmalle voisi tehdä? 

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että siivoojien palkat nousivat mutta siivoamiseen käytetty rahasumma ei. Isompi osa samasta summasta menee siis siivoojien tilille, ja itse työhön jää pienempi summa. Nyt täytyy siivoojien miettiä, mitä he pystyvät siivoamaan aiempaa pienemmällä siivoamiseen käytettävällä rahamäärällä, koska tietysti vastaavasti työtunteja on sitten vähemmän kuin ennen. Meidän koulussamme asia on toteutettu niin, että vessat siivotaan sekä aamulla että puoliltapäivin ja käytävät kerran päivässä, mutta luokat siivotaan kolmen päivän välein. Mahdetaan niittää huimaa satoa, kun seuraava flunssakausi alkaa. Ehkä ap:n lapsen koulussa on sijoitettu työtuntimäärät eri tavoin.

Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostell

Missä ammatissa siivotaan asiakkaiden käyttämät vessat myös?

Vierailija
82/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4v. yliopistossa ja joku tosissaan ehdottaa, että mun työ olis seistä vessavahtina availemassa ovea ja pitämässä kirjaa, kuka sitä vessaa käyttää ja mihin tarkoitukseen. On tää hienoo!

Rauhoitu kansankynttilä. Ei toki sinua sinne valvomaan pidä laittaa. Sinä huolehdit siitä, ettei oppilaat kiroile ja näytä keskaria toisille tunneilla ja heittele tavaroita kohti toisia. Onneksi sinulla on se 4v opiskelua, niin osaat sen homman. 

Vessavahdit ovat aulatyöntekijöitä, ohjaajia tai vaikka vartija, joita mielestäni kouluilla pitäisi olla palkattuna enemmän, varsinkin isoihin kouluihin. 

Ei ole useimmissa kouluissa mitään aulatyöntekijöitä, vartijoita, kouluisäntiä tai eläkeläisiä, joita täällä vessavahdeiksi vaaditaan. Ohjaajat ja opettajat ovat ihan täystyöllistettyjä oikeissa t

Ei kaikissa kouluissa ole mitään ohjaajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli joskus jonkin aikaa yläasteen koulussa siivoamassa 1980-luvun puolivälin jälkeen.

Jo silloin oli aivan hirveää sotkua, usein hänellä meni lisäaikaa kuukautissiteiden keräämiseen roskiin. Siis minkälainen nuori tyttö suttaa kuukautisverellään seiniä ja paikkoja ja heittää siteen lattialle?

Poikien vessoista nyt puhumattakaan. Tää siis noin 40 vuotta sitten, tuskinpa on mennyt parempaan suuntaan?

En voi keksiä muuta keinoa kuin sen, että lapset ja nuoret joutuvat vuorotellen itse siivoamaan vessat.

Vierailija
84/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli yläasteikäisenä sama ongelma. Vessat oli todella törkyiset, ja koko kolmen vuoden aikana oli yksittäisiä kertoja, kun vessasta EI ollut saippua lopussa.

On siivoojia jotka kypsyvät jatkuvaan saippualla sotkemiseen. Veikkaan että tuo voi olla syy tai sitten vaan ihan hällä väliä, mikä ei pitäisi olla kenenkään työntekijän asenne.

. Ikävää  kaikille niille lapsille joilla ei ole osaa eikä arpaa perseilyyn ja varmasti monessa työssä joutuu kestämään tämäntyyppistä rasittavuutta.

Vierailija
85/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano lapsellesi, että menee opettajien vessaan. Kertoo opelle tilanteen ja pyytää päästä open vessaan. 

Älä sano. Ei koululaisilla ole mitään asiaa opettajien tiloihin.

Tottakai on. Menee vedet silmissä opelle kertomaan kuinka sontanen vessa on, eikä sinne voi mennä. Minne pissaan??? On se kumma jos ope ei päästä heidän vessaan. 

Missä virastossa tai muussa julkisessa paikassa pääset henkilökunnan tiloihin vessaan?

Vierailija
86/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti oli joskus jonkin aikaa yläasteen koulussa siivoamassa 1980-luvun puolivälin jälkeen.

Jo silloin oli aivan hirveää sotkua, usein hänellä meni lisäaikaa kuukautissiteiden keräämiseen roskiin. Siis minkälainen nuori tyttö suttaa kuukautisverellään seiniä ja paikkoja ja heittää siteen lattialle?

Poikien vessoista nyt puhumattakaan. Tää siis noin 40 vuotta sitten, tuskinpa on mennyt parempaan suuntaan?

En voi keksiä muuta keinoa kuin sen, että lapset ja nuoret joutuvat vuorotellen itse siivoamaan vessat.

Ensin pitää löytyä varmat sotkijat. Tämä on minun mielipiteeni. Syylliset vastuuseen kuten muuallakin.

Vierailija
87/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ensin pitää löytyä varmat sotkijat."

Miten muka? Kamerathan ovat hirveä kauhistus, niitä ei saa laittaa minnekään.

Vierailija
88/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano lapsellesi, että menee opettajien vessaan. Kertoo opelle tilanteen ja pyytää päästä open vessaan. 

Tottakai on. Menee vedet silmissä opelle kertomaan kuinka sontanen vessa on, eikä sinne voi mennä. Minne pissaan??? On se kumma jos ope ei päästä heidän vessaan. 

Missä virastossa tai muussa julkisessa paikassa pääset henkilökunnan tiloihin vessaan?

Esim. Lähikaupassa pääsi lapsi henkilökunnan vessaan kun tuli hätä. Lapset pääsee. Opettajat eivät ole mitään kuninkaita. 

Vierailija
89/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että siivoojien palkat nousivat mutta siivoamiseen käytetty rahasumma ei. Isompi osa samasta summasta menee siis siivoojien tilille, ja itse työhön jää pienempi summa. Nyt täytyy siivoojien miettiä, mitä he pystyvät siivoamaan aiempaa pienemmällä siivoamiseen käytettävällä rahamäärällä, koska tietysti vastaavasti työtunteja on sitten vähemmän kuin ennen. Meidän koulussamme asia on toteutettu niin, että vessat siivotaan sekä aamulla että puoliltapäivin ja käytävät kerran päivässä, mutta luokat siivotaan kolmen päivän välein. Mahdetaan niittää huimaa satoa, kun seuraava flunssakausi alkaa. Ehkä ap:n lapsen koulussa on sijoitettu työtuntimäärät eri tavoin.

Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostell

Kuulostaa ihan hurjalta että luokkien siivousta on päätetty harventaa noin. En suostuisi opena tuollaiseen, valittaisin asiasta ihan kunnolla säästäjille.

Kerta päivässä perusasiat on ihan minimi jos on normiluokka.

Vierailija
90/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ensin pitää löytyä varmat sotkijat."

Miten muka? Kamerathan ovat hirveä kauhistus, niitä ei saa laittaa minnekään.

Tämä tätä ongelmaa juuri ylläpitääkin ja luulen että häirikkölasten vanhemmat voivat olla myös niitä ikäviä. Ei vaan jakseta. Eihän tuo reilua ole.

Vierailija
91/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Lähikaupassa pääsi lapsi henkilökunnan vessaan kun tuli hätä. Lapset pääsee. Opettajat eivät ole mitään kuninkaita. 

Ehkä tuo yksittäinen poikkeus on eri asia, kuin päästää tuhat oppilasta opehuoneeseen. Koulussa kaikilla on oltava samat säännöt.

Vierailija
92/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän nuo julkiset wc:t ovat aina tavanneet olla. Pyrin hoitamaan asiani vähemmän julkisissa.

Vierailija
93/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaista on kaikissa isompien kuntien kouluissa. Siivouksesta on säästetty ja taudit, ihotulehdukset wc-rinkulan alueella ja täit leviävät silmissä. Lasten ja vanhempien oma vika kuulemma, koulut ei pistä tikkua ristiin siivouksen puolesta.

Koulut eivät pysty siivoukseen vaikuttamaan. Luuleeko joku, että vessat ovat likaiset siksi, että koululla ei välitetä siivouksesta. 

Vierailija
94/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen ajattelutapa on jos on sitä mieltä että likaista vessaa ei tarvitse siivota kun se sotketaan kumminkin heti. On koulun velvollisuus siivota käytössä likaantunut tai sotkettu vessa. Jos siivousta ei päästä heti tekemään vessa laitetaan käyttökieltoon. Oppilaita, jotka ovat tahallaan vessan sotkeneet, rangaistaan. Ei missään nimessä ikinä niin että rangaistaan muita oppilaita vatsataudeilla tai muilla terveysongelmilla. Kouluhan on herkästi terveysviranomaisten hampaissa, jos tekee niin. Viestiä kunnan terveystarkastajille, jos koulu ei hoida velvoitteitaan ja oppilaat joutuvat asioida liatuissa vessoissa.

Vierailija
95/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en aikanaan päässyt opevessaan vaikka oli kuin kupla otsassa. Että kyllä ovat kuninkaita.

Vierailija
96/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän nuo julkiset wc:t ovat aina tavanneet olla. Pyrin hoitamaan asiani vähemmän julkisissa.

Hirveästi riippuu koulusta ja oppilaista. Voi olla ettei ole mitään ongelmaa tai sitten ihan ratkaisematon riesa ehkä vain ykden - muutaman oppilaan käytöksestä.

Semmoinen tutina että lasten oireilua kestetään pitkään ja ollaan neuvottomia. Miten voidaan rangaista niin etteivät vanhemmat sekoa tai sekoavat lasta kohtaan? Saattaa olla monenlaista varomista mikä pitkittää ongelmaa.

Vierailija
97/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollut ihan pitelemättömiä lapsia. Surullista kaikille todistajille. Muistan näitä omilta kouluajoiltani vuosikymmenien takaa, silloin opet kyllä häpäisivät häiriköt julkisesti eli vahvistivat roolia. 

Onko nyt sitten vaan että odotetaan että päästään näistä tyypeistä eroon. Alistuneesti. Ja uusia tulee.

Vierailija
98/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaista on kaikissa isompien kuntien kouluissa. Siivouksesta on säästetty ja taudit, ihotulehdukset wc-rinkulan alueella ja täit leviävät silmissä. Lasten ja vanhempien oma vika kuulemma, koulut ei pistä tikkua ristiin siivouksen puolesta.

Koulut eivät pysty siivoukseen vaikuttamaan. Luuleeko joku, että vessat ovat likaiset siksi, että koululla ei välitetä siivouksesta. 

Kyllä se on rehtori, joka siivouksenkin tilaa tai on mukana sen tilauksessa, jos on yhteishankinta. Koulut ovat hyvin itsenäisiä yksiköitä.

Vierailija
99/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan yleistä suurimmassa osassa ammateista että omasta työpisteestään pitää huolen sen työpisteen työntekijä. Miksi opettajat ovat niin yli-ihmisiä ettei heidän tarvitse?

Itse kun olin ala-asteella 90-luvun lopulla, niin ei siellä opettajat mitään siivonneet luokassa, vaan vuorollaan pari oppilasta jäi välitunniksi pyyhkimään taulut, keräilemään mahdolliset roskat jne, eikä siitä uskoakseni kenellekään mitään suurta haavaa sieluun jäänyt.

Toki siellä siis siivoojatkin oli, mutta ei ne siellä luokissa välitunnilla luutunneet. 

-eri 

Vierailija
100/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen on järjestäjä-käytäntö mielestäni, mutta eivät vessat heille sentään kuulu.

On myös siivoojia jotka panostavat kaikkeen enemmän, toiset tekevät vain minimin ja tämä nyt on tätä nykymenoa. Toiset peräti mielenosoittavat lapsille. 

Tuohon työhön nyt vaan kuuluu tietty määrä (koulu)häirikköjä, ihan turha mennä tekemään jos ei sitä (itsetunto) siedä. Helpommalla pääsee kun napsauttaa tunteet pois eikä tuhlaa voimiaan kiukkuun. Ja jos valitetaan vessoista niin selostaa tilanteen. Ei näistä aina tiedä muu kuin siivooja joka voisi myös kertoa eteenpäin että nyt on selvää ilkivaltaa joka ei lopu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi