Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun vessat ovat niin likaiset että lapsi ei voi käydä koulussa vessassa

Vierailija
09.05.2025 |

Parina päivänä hänellä on ollut pissaamisen jälkeenkin kovaa kipua alavatsassa, mikä kyllä onneksi on mennyt ohi.

Pissaa on kuulemma lattialla ja reunoilla ja joskus pöntössä on kakkaakin. Olen monta kertaa soittanut rehtorille ja laittanut wilmaviestiä mutta kuulemma ei sille voi mitään. Vessat kuulema pestään joka aamu ja lapsille on puhuttu miten vessa pidetään siistinä. Ei tunnu auttavan. 

Pelottaa että hän saa tuosta pidättelystä jonkun vaurion elimistöön vielä. Mitä tuolle ongelmalle voisi tehdä? 

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat jäbät myös vänkillä niissä

Kova jäbä

Vierailija
22/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko syytä käydä henkilökohtaisesti sivistystoimen johtajan ja siivouksesta vastaavan henkilön luona kertomassa tilanteesta. Wilmaviestittely rehtorille on yhtä tyhjän kanssa. Naamansa pitää uskaltaa näyttää, jos haluaa että viesti menee perille. 

Kokemusta on. 

Opetelkaa ihmiset puhumaan kasvotusten tai edes soittamaan. Surkeaa kun kaikki asiat nykyään viestitellään. 

Ihan kuin sivistystoimenjohtajalla olisi aikaa tai kiinnostusta johonkin vessa-asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä seiskaluokat ovat siivous-tet:ssä. Kasit ja ysithän varsinaisesti menevät tet-jaksolle, mutta meillä totutetaan myös seiskat työelämään niin, että jokainen seiskaluokkalainen on viikon ajan siivoojan apuna tunnin päivässä syksyllä ja viikon ajan tunnin päivässä ruokalassa siivousapuna. Siinä tulee putsattua pyttyjä ja hinkattua käytäviä ja tyhjentyneiden luokkien pulpettipintoja. Toisaalta asiasta nuristaan mutta toisaalta tykätään, kun saa olla pois tunnilta. Täytyy sanoa, että käytännön aloittamisen jälkeen vessat ovat pysyneet huomattavasti puhtaampina. 

Vierailija
24/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko syytä käydä henkilökohtaisesti sivistystoimen johtajan ja siivouksesta vastaavan henkilön luona kertomassa tilanteesta. Wilmaviestittely rehtorille on yhtä tyhjän kanssa. Naamansa pitää uskaltaa näyttää, jos haluaa että viesti menee perille. 

Kokemusta on. 

Opetelkaa ihmiset puhumaan kasvotusten tai edes soittamaan. Surkeaa kun kaikki asiat nykyään viestitellään. 

Huomaa, ettet tiedä mistä puhut. Vika ei ole sellainen, minkä voi ratkaista siivooja tai siivouksen vastaava. Sitä ei voi ratkaista myöskään opettaja eikä sivistystoimen johtaja. Vika on niissä lapsissa, jotka eivät tiedä miten vessassa toimitaan. Se on kumma, miten voi sotkea niin tolkuttomasti, osa ehkä vahingossa, mutta suurin osa tahallaan. On kusta pitkin lattiaa, paskaa seinissä, vessapaperia revitään pitkin lattioita ja hanoista ruiskitaan vettä ympäriinsä. Jos näille kaikille lapsille olis kotona opetettu, miten vessassa toimitaan asiallisesti eikä ryhmäpaineen takia tarvitse ryhtyä idiootiksi, kaikilla olis hyvä. Mutta tietysti vanhempana on helppo syyttää koulua. Mikään muu ei käy.

Vierailija
25/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin koulusiivoojana kerron totuuden: 

- mitoitukset pielessä,luokkiin 6min aikaa, vessoihin 2min. Isot alueet yksin siivota.

- lapset sotkee nopeammin kuin kukaan kerkiää siivota, ei pyyhitä kenkiä, heitetään minne sattuu ne. Vaatteet missä lie.

- luokat.. sotketaan koko tiskialtaan alue ylhäältä lattialle asti, silppuja lattialle, tussia,värejä,maaleja pöydillä, tuoleissa. Käsien pesu yhtä onnetonta, vettä lattialla lammikoina.

Ruokailu.. lattioilla enemmän ruokaa kuin lautasilla tai linjastoilla. Roskiin osuu ehkä 1% verran. 

Vessat. Paska ei osu pönttöön,kusta pyyherullia myöten. Paperia vedetään huvin vuoksi metreittäin jasotketaan.

OPETTAKAA NIILLE LAPSILLENNE TAVAT JA TULKAA PÄIVÄKSI JOKAINEN VUOROLLAAN SIIVOAMAAN.

Puhut asiaa! Pennut ovat niin sikoja nykyään eikä kukaan muka ehdi puuttua. Kouluissa pitäisi jokaisen vuorollaan ottaa siivousvuoro siivoojan kanssa, joutuisi apuna siivoaa ne sotkut. 

Aikoinaan 21-vuotiaana minulle tarjottiin toimistoapulaisen paikkaa ammatillisessa koulussa. Tehtävään kuului ruokalassa valvonta ja ruokalippujen vastaanotto. Oppilaat jonottivat ruokasaliin ja minä ovella ottamassa nälkäisiä vastaan. Otin sellaisen tyylin, että kerrasta poikki, jos vittuilua tuli vastaan. Yleensä tuli, kun joutuivat hakemaan ruokalipun, jos olivat unohtaneet. Isoja poikia jouduin paimentamaan siivoaa jälkensä. Itse olin 162/ 45kg nainen. Mutta he siivosivat ja oppivat käyttäytymään. Loppui se etuilu, sotkeminen ja häiriköinti. Suurimmat kiitokset sain oppilailta itseltään, myös häiriköt pyytelivät anteeksi ja kiittelivät. Nuori tarvitsee rajoja, kieltoja ja jämäkkää ohjausta. He kokevat sen turvalliseksi, tietävät, että heitä suojellaan heidän omalta tyhmäilyltään.

Nykyään tuntuu, ettei lapsille ja nuorille saa sanoa mitään. Opettajat ovat vanhempien edessä pelkkää vahaa. Mielistelevät ja selittävät asiat vanhemmille heille itselleen edulliseen suuntaan.  Pullamössöpojista ja töröhuulipimpoista ei aikuisia kasva. He ovat vanhempiensa riesana vielä 40 vuotiaana. 

Vierailija
26/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on. 

Talouspäällikkö ratkaisee voiko siivoukseen laittaa enemmän rahaa.  Talkootyöidea vois olla hyvä, jotkut lapsen huoltajista käy vuoroin putsaamassa ne vessat. 

Vierailija
27/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa oppilaista (ei tarvitse olla kuin yksi sekoilija) sotkee tahallaan. Siivosin taannoin koulua jossa vessojen sotkeminen ja haju oli todellinen riesa ja varmaan vahtivatkin lapsia miltä kykenivat. Olihan tuo aika turhauttavaa. Voidaan tukkia pönttöjä käsipaperilla ja sellaista. Levitellä saippuaa seiniin, pissiä roskiksiin..tuli kyllä eräiden mielikuvitus nähtyä.

Tuota jaksoi kun oli pakko, onneksi pääsin kivempaan kohteeseen. Osa lapsista oireilee vessan kautta.

Vierailija
28/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan nyt miten se asia ratkeaa, jos sitä ei ota puheeksi vastaavien kanssa. Kyllä se sivistystoimen johtajan käsissä on voiko koululle laittaa edes hetkeksi valvojaa, joka kyttää tätä vessakäyttäytymistä ja sotkemista. Esim. vessat ovat lukossa ja tämä ko. työntekijä sen  oven tarvittaessa aukaisee. Vessassa käydään vain välitunnilla ja kaksin tai yksin. 

Olen ollut 13 vuotta koulussa töissä ja tiedän tasan mistä puhun.  Vai luuletko sinä, että ne lasten vanhemmat tulevat sinne koululle lapsiaan vartioimaan? Oliko sinulla jokin muu keino asian korjaamiseen, esim. rehtori istumaan vessaan wilmaviestisi innoittamana ja tarkkailemaan tilannetta? 

Vierailija
29/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen vielä 45 vuoden jälkeen painajaisia koulumme paskaisista vessoista, jotka olivat aina tukossa ja tulvivat.

Vierailija
30/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on. 

Ei. Opettakaa lapset käyttäytymään vessassa! Eihän se nyt herran tähden ole siivoojan tai sivistystoimen syytä, jos lapset kusevat ja paskovat ympäriinsä. 

Vierailija
31/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessavahti. Joku opettajista valvomaan vessakäytöstä. Muutamassa kuukaudessa siistiytyy.

Opettaja? Seisomaa päiväksi käytävälle vessoja vahtimaan ja hänen oppilaansa ovat silloin missä? Opettaja ei saa jättää luokkaansa hetkeksikään ilman aikuista.

Vierailija
32/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siivoojien mitoitus on niukka, ehdotan, että luokat ja käytävät jätetään siivoamatta ja käytetään siivousaika kokonaan vessoihin. Oppilaat voivat siivota myös luokissa.

Vierailija
33/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lapsellesi, että menee opettajien vessaan. Kertoo opelle tilanteen ja pyytää päästä open vessaan. 

Vierailija
34/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan arkipäivää kouluissa. Eikä siihen auta mikään vessan remontointi viihtyisäksi tai tehosiivous. Vessat sotketaan samantien. Sitä, minkä pitäisi osua pönttöön, on ihan missä sattuu, paperit revitään lattioille ja vettä lasketaan litratolkulla pitkin poikin. 

Mutta en ihmettele, kun tulee käytyä aika usein yleisissä vessoissa ja näkee, mikä meininki siellä on. Oman työpaikan vessassa käy iso joukko ihmisiä ja aina on siistiä. Sen vuoksi on niin vaikea ymmärtää, mistä ne yleisissä vessoissa kävijät tulevat, jotka saavat ne ihan ruokottomaan kuntoon.

Vierailija
35/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano lapsellesi, että menee opettajien vessaan. Kertoo opelle tilanteen ja pyytää päästä open vessaan. 

Älä sano. Ei koululaisilla ole mitään asiaa opettajien tiloihin.

Vierailija
36/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että siivoojien palkat nousivat mutta siivoamiseen käytetty rahasumma ei. Isompi osa samasta summasta menee siis siivoojien tilille, ja itse työhön jää pienempi summa. Nyt täytyy siivoojien miettiä, mitä he pystyvät siivoamaan aiempaa pienemmällä siivoamiseen käytettävällä rahamäärällä, koska tietysti vastaavasti työtunteja on sitten vähemmän kuin ennen. Meidän koulussamme asia on toteutettu niin, että vessat siivotaan sekä aamulla että puoliltapäivin ja käytävät kerran päivässä, mutta luokat siivotaan kolmen päivän välein. Mahdetaan niittää huimaa satoa, kun seuraava flunssakausi alkaa. Ehkä ap:n lapsen koulussa on sijoitettu työtuntimäärät eri tavoin.

Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostellut ja asetellut pulpettirivit suoraksi ja sienellä

Kun minä olin lapsi (joskus viime vuosisadalla), luokissa oppilaat olivat vuorotellen järjestäjiä, jotka pyyhkivät taulut, siivosivat pikkuroskat, tuulettivat luokan yms.

Vierailija
37/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tasan tarkkaan mistä puhun, koska olen ollut koululla töissä minäkin 13 vuottaa. Enkä syytä koulua, vaan olen sitä mieltä että asiat hoituvat parhaiten ylhäältä alaspäin eikä päinvastoin. Toisaalta, jos oppilas ei voi vessassa käydä koulupäivän aikana vessan sotkuusuuden takia, niin se on koulun asia. 

Vierailija
38/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on. 

Ihan kuin sivistystoimenjohtajalla olisi aikaa tai kiinnostusta johonkin vessa-asiaan.

Kyllä se on pakko kiinnostua, jos ei ongelma muuten ratkea. Itse olen useamman kerran käynyt juttelemassa sivistystoimenjohtajan kanssa. Aina on aikaa ollut. 

Vierailija
39/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on. 

Talouspäällikkö ratkaisee voiko siivoukseen laittaa enemmän rahaa.  Talkootyöidea vois olla hyvä, jotkut lapsen huoltajista käy vuoroin putsaamassa ne vessat. 

En usko, että vanhempia saa koulun vessojen siivoamiseen mukaan. 

Vierailija
40/165 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a.

Koulussa kun kävin niin pytyt oli poikkeuksetta niin likaisia, että niille ei voinut istua, ja paperia ei ollut koskaan. Ei edes käsien pesua varten, eikä mitään pyyhkeitäkään, nada. Taisi muuten olla niin, että pytyissä ei ollut posliinin päällä istuintakaan. Tästä sitten huumoria.

Onko naisten/tyttöjen wc:t sitten olleet paremmat aiemmin?

Jos ovat, niin hommahan on vain tasa-arvoistettu siten, että kaikilla on yhtä kurjaa..

Ainoa ratkaisu taitaisi olla aasialaistyyppinen ns kyykkyvessa, jossa tähtäillään lattialla olevaan reikään. Saastaisuus ei paljon haittaa, kun ainoa joka johonkin koskee on kengänpohja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän