Koulun vessat ovat niin likaiset että lapsi ei voi käydä koulussa vessassa
Parina päivänä hänellä on ollut pissaamisen jälkeenkin kovaa kipua alavatsassa, mikä kyllä onneksi on mennyt ohi.
Pissaa on kuulemma lattialla ja reunoilla ja joskus pöntössä on kakkaakin. Olen monta kertaa soittanut rehtorille ja laittanut wilmaviestiä mutta kuulemma ei sille voi mitään. Vessat kuulema pestään joka aamu ja lapsille on puhuttu miten vessa pidetään siistinä. Ei tunnu auttavan.
Pelottaa että hän saa tuosta pidättelystä jonkun vaurion elimistöön vielä. Mitä tuolle ongelmalle voisi tehdä?
Kommentit (165)
Sama oman lapsen koulussa. Pissaa reunuksilla ja lattioilla,vape haisee,karkkipapereita ja limsatölkkejä.Tytär sanoi ettei tee mieli käydä pissalla vaan pidättää.
Wilmaan tullut viestiä, että pitäisi lasten kanssa puhua vessakäytt'ytymisestä. Ja kyseessä yläaste..
Vierailija kirjoitti:
Osa oppilaista (ei tarvitse olla kuin yksi sekoilija) sotkee tahallaan. Siivosin taannoin koulua jossa vessojen sotkeminen ja haju oli todellinen riesa ja varmaan vahtivatkin lapsia miltä kykenivat. Olihan tuo aika turhauttavaa. Voidaan tukkia pönttöjä käsipaperilla ja sellaista. Levitellä saippuaa seiniin, pissiä roskiksiin..tuli kyllä eräiden mielikuvitus nähtyä.
Tuota jaksoi kun oli pakko, onneksi pääsin kivempaan kohteeseen. Osa lapsista oireilee vessan kautta.
Juurikin näin. Kun niillä on jo valmiiksi kusta päässä.
Kouluissa on niitä vapaaehtoisia eläkeläisiä, jotka joutaa valvomaan vuorotellen vessoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko syytä käydä henkilökohtaisesti sivistystoimen johtajan ja siivouksesta vastaavan henkilön luona kertomassa tilanteesta. Wilmaviestittely rehtorille on yhtä tyhjän kanssa. Naamansa pitää uskaltaa näyttää, jos haluaa että viesti menee perille.
Kokemusta on.
Opetelkaa ihmiset puhumaan kasvotusten tai edes soittamaan. Surkeaa kun kaikki asiat nykyään viestitellään.
Ei. Opettakaa lapset käyttäytymään vessassa! Eihän se nyt herran tähden ole siivoojan tai sivistystoimen syytä, jos lapset kusevat ja paskovat ympäriinsä.
Helppoa se on täällä toimittaa vanhempia opettamaan lapsiaan. Siis osa vanhemmista kun eivät välitä tuon taivaallista miten lapsensa koululla käyttäytyvät, itse käyttäytyvät yhtä huonosti. Koulun on opetettava näiden vitipäiden lapsia ja asiallisten lasten vanhempien on vaadittava, että lapset saadaan kuriin, niin että tämäkin tyttö voi ihan rauhassa käydä siellä vessassa. Vessat lukkoon ja valvonta päälle.
Siitä olen varma, että ongelma ei tämän vauva.fi- sivuston kautta parane.
Täällä on nykyään jatkuvasti näitä valituksia aivan älyttömistä asioista, mitä koulu tekee "väärin". Onko valittaja yksi ja sama kouluvihaaja vai mikä juttu???
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa on niitä vapaaehtoisia eläkeläisiä, jotka joutaa valvomaan vuorotellen vessoissa.
Mistä eläkeläisistä oikein puhut? Mistä sinä tiedät heidän kiireensä.
Haluaisin tietää kuseeko nämä lapst kotonakin pitkin lattioita eikä siihen puututa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että siivoojien palkat nousivat mutta siivoamiseen käytetty rahasumma ei. Isompi osa samasta summasta menee siis siivoojien tilille, ja itse työhön jää pienempi summa. Nyt täytyy siivoojien miettiä, mitä he pystyvät siivoamaan aiempaa pienemmällä siivoamiseen käytettävällä rahamäärällä, koska tietysti vastaavasti työtunteja on sitten vähemmän kuin ennen. Meidän koulussamme asia on toteutettu niin, että vessat siivotaan sekä aamulla että puoliltapäivin ja käytävät kerran päivässä, mutta luokat siivotaan kolmen päivän välein. Mahdetaan niittää huimaa satoa, kun seuraava flunssakausi alkaa. Ehkä ap:n lapsen koulussa on sijoitettu työtuntimäärät eri tavoin.
Minua opettajana asia jurppii senkin takia, että nyt minun odotetaan harjaavan lattiat ja pesevän taulut niinä päivinä, kun siivooja ei tule. Kyllähän minä aina sieltä olen isommat roskat muutenkin nostell
Meilläkin oli kasarilla siivoojat. Se onnistuu vielä alakoulussa, mutta yläkoulussa enää ei. Joka tunti ollaan eri paikassa, eri luokat syövät eri aikaan, opettajat vaihtuvat, kukaan ei pysy perässä, kuka on milläkin viikolla järjestäjä. Lisäksi oppilaat ovat todella paljon pois koulusta, siis huomattavasti paljon enemmän kuin silloin aikoinaan meidän lapsuudessa.
Opettajienhuoneen vessa se vasta karmea on! Oli poikain voikkaopella suoli toiminunna!
https://images.pond5.com/graphic-big-turd-7-year-footage-205362136_icon…
t. opo
Kameravalvonta vessojen yleisiin tiloihin auttaa vähän. Käsipaperia ei ole vessakopeissa, joten niillä ei voi tukkia pönttöä. Toki sinne voi työntää terveyssiteitä ja tamponeja, mutta sitten ko. vessakoppia käyttäneet puhutteluun ja näkeehän sen myös kenen jäljiltä vessa on tukittu, kun sinne ei seuraava oppilas mene.
En käynyt koskaan ala-asteella vessassa niin en tiedä millainen sotku siellä oli aikanaan. Vasta lukiossa oli sen verran pitkiä päiviä että joutui koulun vessassa käymään.
4v. yliopistossa ja joku tosissaan ehdottaa, että mun työ olis seistä vessavahtina availemassa ovea ja pitämässä kirjaa, kuka sitä vessaa käyttää ja mihin tarkoitukseen. On tää hienoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjen ja poikien vessat erikseen.
Edellisessä koulussani tyttöjen vessoissa saattoi olla kuukautissiteellä hierottu seiniä ja rinkejä ja lopuksi lätätty side teipistään kiinni oveen. Siellä oli tyttöjen ja poikien vessat erikseen, onneksi. Enpä usko monenkaan pojan haluavan sellaiseen vessaan mennä.
No ei tuo täyspäisen nuoren naisen käytöstä ole (ollut). Mitäköhän tuollaisesta henkilöstä on myöhemmin tullut?
Vessoissakin pitäisi olla valvontakamerat, et sotkijat ja sen jättäneet henkilöt jäävät kiinni heti verekseltään. Mun NS työpaikal o sama ongelma. Ja siel o siis pelkkiä vammaisia aikuisia ! Useimmille heille ei ole opetettu mitään vessasääntöjä ! Viime ti oli eräs tietty Henkilö siel pissannu, muttei vetänyt vessaa ! Ja lähes kaikilla o sellainen tapa, et vessan ovi on kiinni, muttei lukos, ku se o varattu ! Sinne voi olla asiaa esim sokealla muuten vaan vammaisella henkilöllä, joka ei erota sitä, onks ovi auki vai kiinni ja et onks se varattu ! Ovi kuuluu laittaa LUKKOON, kun se o varattu !!! Ja lähtiessä se ovi jätetään AUKI kunnolla. Ja sinne jätetään usein kaikkea roskaa näkyville, vaik roskis o vieres, tai jos ei oo sitä, ni vessapaperin voi laittaa pönttöön ja huuhtoa alas !!! Miten vaikeaa tämäkin voi olla ? Luulis nyt lapsenkin osaavan siivota ite omat jälkensä saati sitte aikuisten ! Eiks missään opeteta mitään ? Sitä vaan luullaan olevansa kovinkin kuninkaallisia, ettei heidän nyt tarvitse vetää vessaa yms ! Ja ku se vessa o nii, et siihen o oma avain, ni sitte vessan ovi kuuluu laittaa LUKKOON, kun on valmis ! Ja avain paikoilleen. Ja se pöntön yläkansi jätetään YLÖS ja alakansi ALAS !!!!!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nykyään jatkuvasti näitä valituksia aivan älyttömistä asioista, mitä koulu tekee "väärin". Onko valittaja yksi ja sama kouluvihaaja vai mikä juttu???
Minusta sinä olet nyt se suurin valittaja ja syyllistäjä
Ei tässä ketjussa ole koulua mielestäni syytetty. Miten tuollaiseen johtopäätökseen tulit? Ongelma vain on sellainen, että koska tapahtuu koulun alueella koulupäivän aikana, niin ongelma on koulun asia. Ei varmasti ratkea niillä wilma- viesteillä puoleen eikä toiseen. Tekijät on pantava siivoamaan sotkunsa ja siksi tilannetta on valvottava. Se on kuitenkin se paras ja tehokkain tapa, mutta vaatiihan se resursseja ja resursseista vastaa ylempi taho, ei opettajat eikä edes rehtori, kun on kyseessä vessan sotkuisuus ja siitä aiheutuvat ongelmat. Välillisesti rehtori voi asiaa viedä eteenpäin, mutta usein jää viemättä.
Se on kumma miten miespuolisten vessat ovat aina olleet paskaiset. Baareissakin naisten vessat ovat(olivat) suht koht siistit mutta miesten puolella kusta ja paskaa täynnä. Miksi miehet ovat niin likaisia?
Vierailija kirjoitti:
4v. yliopistossa ja joku tosissaan ehdottaa, että mun työ olis seistä vessavahtina availemassa ovea ja pitämässä kirjaa, kuka sitä vessaa käyttää ja mihin tarkoitukseen. On tää hienoo!
Rauhoitu kansankynttilä. Ei toki sinua sinne valvomaan pidä laittaa. Sinä huolehdit siitä, ettei oppilaat kiroile ja näytä keskaria toisille tunneilla ja heittele tavaroita kohti toisia. Onneksi sinulla on se 4v opiskelua, niin osaat sen homman.
Vessavahdit ovat aulatyöntekijöitä, ohjaajia tai vaikka vartija, joita mielestäni kouluilla pitäisi olla palkattuna enemmän, varsinkin isoihin kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen vielä 45 vuoden jälkeen painajaisia koulumme paskaisista vessoista, jotka olivat aina tukossa ja tulvivat.
Varmaan kouluisäntäkin näkee.
Tämä on tätä koulujen arkea monin paikoin nykyään.
oon ollut nk hyysikässä, haisi, puuvessa, en muista oliko paperia vai sanomalehtiä, ei käsienpesua, talvella lumella pestiin
Ei se vaan nuo koulujen vessat vaan ihan kaikki,jos olette missään yleisissä vessoissa käyneet. Myös ihan toimistojenkin vessat,huh heijakkaa. Harvassa paikassa näkee vessoja jotka pysyy siivouksen välissä siistinä.
Varmaan kouluisäntäkin näkee.
Tämä on tätä koulujen arkea monin paikoin nykyään.