Selittäkää mitä hyötyä vitamiineista on ihan käytännössä
En huomaa mitään eroa missään otin vitamiineja tai en. Miksi niitä pitäisi syödä?
Kommentit (38)
Vitamiinithan on mullassa odottamassa!
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, että pää hajoaa, jos en saa joka aamu monivitamiini ja kalaöljyä. Mulla on lisäksi aamuisin pienellä annostuksella masennuslääke. Eli mulle ei näyttäisi riittävän ravinnosta saatavat. Koska urheilen paljon, syön lisäksi hevosten nivelravinnetta ja kalsiumtabletteja koska en ole mikään litratolkulla maidonlatkija,a
On myös mahdollista, että vitamiinit imeytyy huonosti jolloin tarvit niitä enemmän kuin mitä saat ruuasta. Tämä on yllättävän yleistä: ihminen syö monipuolisesti mutta silti saattaa kärsiä esimerkiksi B-vitamiinin puutteesta koska vain osa imeytyy onnistuneesti ohutsuolesta. Tällöin vitamiinin saantia on pakko lisätä purkista. Geneettinen vaihtelu vitamiinien imeytymiseen on todella suurta, joten puutostilat eivät välttämättä kerro huonoista elintavoista.
Vanhemmiten huomaa ettei ainakaan rauta imeydy edes lihaa syömällä hyvin.
Liika määrä mitä tahansa voi olla huono. Ettei elimistö mene tukkoon. Ravinteiden pitäisi imeytyä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on puutostiloja, vitamiinilisät voivat korjata ne ja täten ehkäistä/hoitaa puutostilasta johtuvia vaivoja.
Jos ei ole puutoksia, niin ei vaikuta mihinkään. Maksa ja munuaiset poistaa tehokkaasti kaiken ylimäärän. Liiallinen vitamiinien syönti voi sitten taas aiheuttaa haittaa jos elimistö ei kykene poistamaan liikamäärää tarpeeksi hyvin. Voit googlata esimerkiksi D-vitamiinimyrkytyksen. D-vitamiini on nimittäin loistava esimerkki vitamiinista jonka puutostila on yleinen mutta jossa puutostila muuttuu helposti myrkytykseksi kun ihminen lähtee ns ampumaan kärpästä kanuunalla.
Vitamiineissahan on kahta lajia. Yhden lajisista kroppa poistaa liiat ja toisen lajiset kasaantuvat jos syö yli tarpeen. Tiettävästi on niinkin käynyt että naparetkeilijöiltä loppui ruoka ja joutuivat syömään vetokoiransa ja nekin olivat laihtuneet niin ettei niissä ollut muuta syötävää kuin maksa. Ja kun maksassa on paljon A-vitamiinia niin kuolivat A-vitamiinimyrkytykseen.
No kyllä mä olen ainakin huomannut sen, että hiukset kasvaa nopeammin ja ovat paksummat kun syö vitamiineja. Otan monivitamiinin ja kalaöljykapselit päivittäin. Syön vähän mitä sattuu ja en aina niin terveellisesti. Kalaa tuskin lainkaan.
Jos olo kohenee, ehkä vitamiini jotain hyödyttää, jos on valmistaja joka tietää mitä tekee. Mutta se on teollinen puriste, se ei ole luonnollinen ravinto. Jos sen jälkeen tulee kamalia oloja, se voi olla ettei toimi tai imeytyykö. Jos syö paljon jauheita ja pillereitä, se voi laittaa elimistön jumiin. Pitäisi olla vettä ja ravintoa tarpeeksi. Vatsaystävällisiä, puhdasta. Osa ei kuulemma suosi vitamiineja ollenkaan koska heidän mielestä "ne tappavat ihmisen" koska se on niin synteettinen, mutta puutoskin voi olla ikävä. Pitää itse harkita ja miettiä näitä juttuja. Ehkä joku ravinteikas ainesosa ja ruoka voi olla hyvä, jos sitä saa, aina ei löydy lähikaupasta sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Koitapa jättää kaikki vitamiinit ravinnostasi pois, niin huomaat takuulla mitä hyötyä niistä oli.
Enpä tiedä. Oletteko kuulleet siitä miehestä, jolla ei ollut aivoja, mutta omasi kuitenkin 80 pinnan äo:n ja tällä oli perhe ja lapsia?
Ei mitään tiedeukkojen sekoiluja kannata uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että pitäisi purkista syödä erikseen jotain vitamiinilisiä. Taitaa normaalista ravinnosta ja auringosta tulla kaikki tarvittavat. Kaikki muu lienee turhaa.
Ap
No luota siihen, jos syöt todella terveellisesti. Epäilen kuitenkin sitä, koska olet noin tietämätön.
Vanhuus ei tule yksin. Ikääntyessä sen varsinkin huomaa jos laiminlyö terveyteen liittyviä perustavaalaatuisia oireita alkaa kertyä ja sitten syöt särkylääkkeitä sen sijaan.
Jos syö normaalisti ja monipuolisesti, ei lisävitamiineja tarvitse. Rahan haaskausta.
Jos on vanha, sairas tai jotain erikoistiloja niin sitten kyllä. Lääkärin määräyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako ap nyt lisäravinteita?
Tämä. Kyse lisävitamiineista.
Vastaus: jos syö oikein ja olet terve, ei tarvitse. Näillä vaan rahastetaan kansaa.
Mä en voi syödä kalaöljykapseleita, mulle alkaa tulla mustelmia. Syön pyrkista vain d-vitamiinia talvisin. Vartissa saa kesäaikaan riittävän määrän d-vitamiinia, kun toiselle poskelle ottaa aurinkoa. Muuten syön monipuolisesti vihanneksia ja proteiinia eri lähteistä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että pitäisi purkista syödä erikseen jotain vitamiinilisiä. Taitaa normaalista ravinnosta ja auringosta tulla kaikki tarvittavat. Kaikki muu lienee turhaa.
Ap
Ap olet ihan oikeassa!
Vierailija kirjoitti:
Jos olo kohenee, ehkä vitamiini jotain hyödyttää, jos on valmistaja joka tietää mitä tekee. Mutta se on teollinen puriste, se ei ole luonnollinen ravinto. Jos sen jälkeen tulee kamalia oloja, se voi olla ettei toimi tai imeytyykö. Jos syö paljon jauheita ja pillereitä, se voi laittaa elimistön jumiin. Pitäisi olla vettä ja ravintoa tarpeeksi. Vatsaystävällisiä, puhdasta. Osa ei kuulemma suosi vitamiineja ollenkaan koska heidän mielestä "ne tappavat ihmisen" koska se on niin synteettinen, mutta puutoskin voi olla ikävä. Pitää itse harkita ja miettiä näitä juttuja. Ehkä joku ravinteikas ainesosa ja ruoka voi olla hyvä, jos sitä saa, aina ei löydy lähikaupasta sopivia.
Sillä nyt ei ole väliä onko synteettinen vai "luonnollinen". Askorbiinihappo on samaa ainetta appelsiinissa ja pillerissä. Luonnontuotteista vain saa sisuksiinsa kaikkea muutakin eikä aina ole varma onko se muu hyödyksi vai haitaksi.
Mä oon 44-vuotias enkä oo ikinä syönyt mitään vitamiinilisiä, en edes d-vitamiinia. En oo ikinä kipeenä, edellisestä flunssastakin on ainakin 10 vuotta aikaa. Syön perusterveellisesti. Karkkeja tai suklaata en syö ikinä eli sokerin määrä tosi vähäinen, en tiedä onko sillä vaikutusta mihinkään. Mutta itse aattelen, että kaikki vitamiinilisät on suurimmalle osalle ihmisistä ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 44-vuotias enkä oo ikinä syönyt mitään vitamiinilisiä, en edes d-vitamiinia. En oo ikinä kipeenä, edellisestä flunssastakin on ainakin 10 vuotta aikaa. Syön perusterveellisesti. Karkkeja tai suklaata en syö ikinä eli sokerin määrä tosi vähäinen, en tiedä onko sillä vaikutusta mihinkään. Mutta itse aattelen, että kaikki vitamiinilisät on suurimmalle osalle ihmisistä ihan turhaa.
Köyhillä ei ole rahaa ostaa tarpeeksi ravintoa ja lähikaupassa huono valikoima. Sitten tulee kuvioon vitamiinipillerit, jos on siihenkään varaa, ellei ole pakko ottaa.
Ei tässä kysytty mistä vitamiineja saa.