Selittäkää mitä hyötyä vitamiineista on ihan käytännössä
En huomaa mitään eroa missään otin vitamiineja tai en. Miksi niitä pitäisi syödä?
Kommentit (38)
Pitävät ihmiset ja muutkin eläimet hengissä.
Koitapa jättää kaikki vitamiinit ravinnostasi pois, niin huomaat takuulla mitä hyötyä niistä oli.
Moni setä tekee miljoonatilin. Ostakka ostakke
No esimerkiksi c-vitamiini osallistuu kehossa prosessiin, joka pitää kropan kasassa. Ilman c-vitamiinia lihakset alkavat irrota luista ja toisistaan.
Robbie Williams oppi sen kantapään kautta, kun sairastui keripukkiin.
Jos tarkoitat vitamiinipillereitä, niin tietenkin olisi parempi saada vitamiinit ravinnosta.
Tarkoitin sitä, että pitäisi purkista syödä erikseen jotain vitamiinilisiä. Taitaa normaalista ravinnosta ja auringosta tulla kaikki tarvittavat. Kaikki muu lienee turhaa.
Ap
Saat varmaan ravinnosta riittävästi. Ei niitä tarvitse silloin purkista popsia, paitsi D-vitamiinia täällä vähäisen auringon maissa..
Tarkoittaako ap nyt lisäravinteita?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että pitäisi purkista syödä erikseen jotain vitamiinilisiä. Taitaa normaalista ravinnosta ja auringosta tulla kaikki tarvittavat. Kaikki muu lienee turhaa.
Ap
Suomessa et saa auringosta tarpeeksi d vitamiinia edes kesällä ellet ole 10 tuntia päivässä suorassa auringon valossa
Jos sulla on puutostiloja, vitamiinilisät voivat korjata ne ja täten ehkäistä/hoitaa puutostilasta johtuvia vaivoja.
Jos ei ole puutoksia, niin ei vaikuta mihinkään. Maksa ja munuaiset poistaa tehokkaasti kaiken ylimäärän. Liiallinen vitamiinien syönti voi sitten taas aiheuttaa haittaa jos elimistö ei kykene poistamaan liikamäärää tarpeeksi hyvin. Voit googlata esimerkiksi D-vitamiinimyrkytyksen. D-vitamiini on nimittäin loistava esimerkki vitamiinista jonka puutostila on yleinen mutta jossa puutostila muuttuu helposti myrkytykseksi kun ihminen lähtee ns ampumaan kärpästä kanuunalla.
Ei todennäköisesti mitään hyötyä jos syöt monipuolista ruokaa. Ainoastaan D-vitamiini talvella on sellainen mitä Suomessa suositellaan, koska sitä ei saa silloin auringonvalosta. D-vitamiinin puutosta ei yleenäsä itse tunne, mutta voi aiheuttaa esim. luuston haurastumista.
Esimerkiksi runsas alkoholinkäyttö kuluttaa B-vitamiineja rajusti, tulee vajetta. Itse kun kokeilin 25 vuoden juomisen jälkeen B-yhdisrelmävalmistetta, niin olin päivän kuin pilvessä. Piristävä vaikutus oli niin suuri.
Jos et huomaa mitään eroa lisävitamiineista niin olettaisin että et tarvitse niitä.
Musta tuntuu, että pää hajoaa, jos en saa joka aamu monivitamiini ja kalaöljyä. Mulla on lisäksi aamuisin pienellä annostuksella masennuslääke. Eli mulle ei näyttäisi riittävän ravinnosta saatavat. Koska urheilen paljon, syön lisäksi hevosten nivelravinnetta ja kalsiumtabletteja koska en ole mikään litratolkulla maidonlatkija,a
Mulla raju urheileminen aiheuttaa usein vitamiinin puutostiloja. Ruokaan ei ole usein varaa joten pitää syödä lähinnä vehnää ja eri pillereitä. Käy halvemmaksi näin. Myös aikaa säästyy ruuanlaitolta urheiluun.
Vedän myös hiveaineita. Pahin puutostila on proteiini joka on kallista. Siksi mulla ei lihas kasva. Onneksi voimatasot on hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tärkein vitamiini on d-vitamiini ja sitä saamme ihan hyvin auringosta. Pieni katkos eli noin 1.9 - 31.3. välinen aika (7 kk) on toki sitten vietettävä ulkomailla.
Maitotuotteita on d-vitaminisoitu, joten ne vähän helpottavat.
C vitamiinia saa marjoista ja hedelmistä, toivottavasti syöt tarpeeksi.
On muutakin, mutta monet meistä eivät elä vanhaksi, joten heidän tekemisillään tai tekemättä jättämisillään ei niin ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suomessa et saa auringosta tarpeeksi d vitamiinia edes kesällä ellet ole 10 tuntia päivässä suorassa auringon valossa
Jaa. Minä istuin auringossa puoli tuntia ja menin sen jälkeen verikokeeseen, jossa mitattiin d-vitamiinin määrää veressä. Tämä viime viikolla ja ihan hyvältä näytti d-vitamiinitasot. Ennen tuota verikoketta lääkäri suositteli lisä d-vitamiinia, mutta oli ihan hiljaa tuon verikokeen jälkeen. En syö purkki d-vitamiinia, vaan saan ravinnosta ja auringosta.
TikTokissa mainostetaan Herboxan viherjauhetta kuin viimeistä päivää. Jos haluaa rahansa kankkulan kaivoon, niin tässä on tilaisuutesi.
Googleta vitamiini ja ihminen.