Absolutistiksi ryhtynyt mies arvostelee juomista
Taustaa sen verran että mieheni ei ole koskaan ollut mikään alkoholisti. Juhlissa on mennyt muutama juoma, kuin myös saunassa ja kesäterassilla. Nyt hän on kuitenkin lopettanut puoli vuotta sitten kokonaan, mikä on tietysti täysin ok.
mies on kuitenkin ruvennut arvostelemaan minun kohtuukäyttöäni?? Jos olen ostanut kaljan saunajuomaksi tai tilaan lasin viiniä alkaa kovaääninen: taas pitää viinaa saada, ja saattaa ärsyyntyä tuosta niin ettei illasta tule enää mitään. Olen kysynyt syytä tähän ja vastaa vain ettei ymmärrä miksi pitää ryypätä. Ryypätä? Yksi olut on ryyppäämistä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Normaalin ihmisen on vaikea elää alkoholistin, mutta myös absolutistin kanssa. Tarvitsevat rinnalleen samanlaiset ääri-ihmiset.,
Absolutistin, jolla ei ole sitä järkeilyä sumentavaa juopottelua läsnä lähes päivittäin läsnä, on helpompi ymmärtää asioita muiden kannalta. Sellainen voi hyväksyä toisen normaalin alkoholin kohtuukäytön, kun ei näe asioita mustavalkoisesti ja yhdestä perspektiivistä. Kun käsittää mm. sellaisenkin asian kuin ihmisten erot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalin ihmisen on vaikea elää alkoholistin, mutta myös absolutistin kanssa. Tarvitsevat rinnalleen samanlaiset ääri-ihmiset.,
Absolutistin, jolla ei ole sitä järkeilyä sumentavaa juopottelua läsnä lähes päivittäin läsnä, on helpompi ymmärtää asioita muiden kannalta. Sellainen voi hyväksyä toisen normaalin alkoholin kohtuukäytön, kun ei näe asioita mustavalkoisesti ja yhdestä perspektiivistä. Kun käsittää mm. sellaisenkin asian kuin ihmisten erot.
Siis mitä juopottelua läsnä? Sinusta ap juopottelee kun juo sen yhden oluen kerran viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla on ongelmia alkoholin kanssa, jos saunakalja tai lasi viiniä on ihan pakko saada?
Entä onko minulla ongelma itse saunan kanssa, kun haluan sen viikottaisen lauantaisaunani? Onko minulla ongelma kahvin kanssa, kun oikein odotan iltapäivän kahvitaukoa? Onko minulla ongelma perjantain Levytoiveiden kanssa, kun haluan sen aina suorana kuunnella?
Miten on niin, että iloa tuottavien asioiden odottaminen ja toivominen on ok? Paitsi, jos on kyse alkoholista. Saunakaljan haluaminen tarkoittaakin alkoholiongelmaa.
Se on just sitä ääriajattelua, että jos ottaa yhdenkin saunakaljan, niin heti on alkoholiongelma ja ties mitä. Tai jos edes haluaa ottaa sen yhden. Kun ei siinä pyhässä yksinkertaisuudessa ymmärretä asioiden eroja. Mitähän jos hoitaisivat omat ongelmansa kuntoon, niin ei tarvitsisi keksiä muille ongelmia joita ei edes ole. Jos ihminen ei itse ota koskaan yhtäkään olutta tai muuta alkoholipitoista juomaa, niin ei se oikeuta häntä kieltämään muilta sitä yhtäkään olutta tai muuta alkoholijuomaa. Kun ei se ole mikään automaatti, että ihmisellä on ongelma heti jos se vain haluaakin ottaa yhden saunaoluen. Ja jos alkuun haluaa ottaa yhden, mutta ei sitten otakaan, niin ei se ole silloin pakko saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä juopottelua läsnä? Sinusta ap juopottelee kun juo sen yhden oluen kerran viikossa?
Huokaus. No en-hän mä nyt si-tä sa-no-nut. En todellakaan puhunut nyt ap:sta tässä.🙄
Kannattaa myös vaimon lopettaa juominen, jos se miestään ärsyttää. Meillä molemmat raitistuivat muutama vuosi sitten, mutta minä ensin ja mies pikkuhiljaa perässä.
Meillä ei ole ollut saunakaljakulttuuria. Vesi on ruokajuomana ihan paras. Ainoastaan kun lähdimme pubiin livebändiä kuunnellessa meni 2-3 mietoa juomaa. Nyt ei sitten enää sitäkään. Vichyllä vaan.
Miestä varmasti nyt kaljan ja viinin haju hengityksessäsi ällöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuriini muutti eronnut mies.
Hän tuli heti esittäytymään, ruskea pullo kourassa.
Vaimonsa oli nipottaja, joka nalkutti, jos pari kaljaa joskus otti viikonloppuisin.
No, naapuri tosiaan otti viikonloppuisin pari kaljaa: perjantaina osti viinipänikän ja silloin muodissa olleen "mäyräkoiran", 12 olutta.
Lauantai-iltaisin piti aina hakea huoltoasemalta toinen mäyräkoira juomien loputtua kesken.
Ja sä oikein innosta puhkuen stalkkasit naapurin ostokset. Kai soitit heti sille ex-vaimolle ja lähetit todistusaineistosta kuvia?
Ei, kun naapuri ei sitä juomistaan peitellyt ja tarvitsi joka lauantai kyydin hakemaan sen toisen mäyräkoiran.
Siis juopon "joskus pari kaljaa" on usein 3 litraa viiniä ja 24 kaljaa joka viikonloppu.
Joi lopulta työnsä ja itsensä ennenaikaiseen hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös vaimon lopettaa juominen, jos se miestään ärsyttää. Meillä molemmat raitistuivat muutama vuosi sitten, mutta minä ensin ja mies pikkuhiljaa perässä.
Meillä ei ole ollut saunakaljakulttuuria. Vesi on ruokajuomana ihan paras. Ainoastaan kun lähdimme pubiin livebändiä kuunnellessa meni 2-3 mietoa juomaa. Nyt ei sitten enää sitäkään. Vichyllä vaan.
Te siis joitte satunnaisesti ulkona käydessänne hyvin vähäisiä määriä alkoholia, ja kutsut näistä harvalukuisista juomista luopumista raitistumiseksi?
Jos nyt kuitenkin varattaisiin termi raitistuminen heille, jotka ovat vaihtaneet alkoholin ongelmakäytön vesilinjaan. Menee kerrassaan liioitteluksi, jos jo hyvin maltillinen kohtuukäyttö käsitetään juopotteluksi, ja ainoastaan täydellinen alkoholista luopuminen suotavaksi elämäntavaksi.
Kun itse lopettaa alkoholin tai muiden päihteiden käytön, tuntuu aivan kummalliselta että joku haluaa turruttaa päänsä sellaisella. Tuntuu, etteivät päihteitä käyttävät ihmiset ole rehellisiä itselleen ja uskalla kohdata itseään.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse lopettaa alkoholin tai muiden päihteiden käytön, tuntuu aivan kummalliselta että joku haluaa turruttaa päänsä sellaisella. Tuntuu, etteivät päihteitä käyttävät ihmiset ole rehellisiä itselleen ja uskalla kohdata itseään.
Minä ainakin ryyppään ihan rehellisesti.
Onko kuitenkin kyse siitä, että sinä juopottelit paetaksesi omilta ajatuksiltasi ja nyt kuvittelet että muut toimivat samoin?
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa kasittelemaan niita tunteita mihin juotte. Kirjoitatte tanne, etta 1 saunaolut ja paskat... Mita muuta juonut? Miksi kukaan juo 1 oluen? Ehka yhden pitkan jos seuraavana paivana pakko menna aamulla toihin... Mutta tosi tyhmaa juoda...
Miksi kirjoitat äät aalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on alkoholisti. Kaikkein saastaisin alkoholismin muoto on kytätä toisten juomista ja olla itse parempi ihminen.
Joillakin se juomisen lopettaminen nostaa kusen päähän. Viina lähtee, mutta pimeä puoli nousee esiin. Takavuosina tunsin erään alkoholistin, joka veti ainakin 15 vuotta viinaa kuin sieni. Oli kuitenkin mukava kaveri humalassa. Sitten se lopetti juomisen ja muuttui sellaiseksi hyvin pikkumaiseksi, kaikesta arvostelevaksi tyypiksi. Mikään ei ollut hyvä, mitä joku toinen teki. Sitten sillä oli sellainen v....mainen tyyli arvostella asioita sillai hieman vitsillä ja huumorilla, vaikkei siinä toisen tekemässä asiassa, valinnassa ollut mitään väärää. Kaikesta mitä joku toinen teki, piti heti kaivaa huonot puolet esiin ja mitään hyvää sanottavaa ei ollut. Semmonen minä minä minä. Raitistuttuaan oli sitten ihan muuta kuin mukava. Muuttui hyvässä ja pahassa, kun lo
Tunnen just tuollainen tapauksen. Sillä oli aikoinaan pahin alkoholiongelma, mitä olen kenelläkään nähnyt. Kuolema oli useamman kerran lähellä. Raitistui joka oli toki hyvä asia, mutta nyt sillä on 15 vuotta ollut sellainen totaalinen kestovitutus päällä, eikä todellakaan pelkää näyttää sitä. Todella rasittava tyyppi. Valittaa siis kokoajan jokaikisestä asiasta ja kaikille ympärillä oleville ihmisille vain ja ainostaan vittuilee. Että onnea vain raitistumisesta, mutta ei nuo absolutistit helppoa seuraa ole. Karmea tilanne jos tuollaisen henkilön kanssa olisi parisuhteessa.
Paljon on normaalia juoda alkoholia? 🤔🤔🤔🤔🤨🤨🤨🤨
Isäni juo varmaan 8-10 tölkkiä! 😲😲😲🤣🤣🤣🤣
Sen kanssa eletään 😃😃😃👍🏻👍🏻👍🏻💖💖💖💖
Vierailija kirjoitti:
Päihteitä käytetään eniten nautinnon takia. Vain ongelmakäyttäjät käyttää niitä turrutukseen. Raivoraittiiden mielestä kaikki päihteiden käyttö on ongelmakäyttöä. Kuitenkin ihmiset ovat aina halunneet päihteitä ja aivan varmasti käyttävät niitä tulevaisuudessakin. Sillä oletuksella että ihmiskunnalla on tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te siis joitte satunnaisesti ulkona käydessänne hyvin vähäisiä määriä alkoholia, ja kutsut näistä harvalukuisista juomista luopumista raitistumiseksi?
Jos nyt kuitenkin varattaisiin termi raitistuminen heille, jotka ovat vaihtaneet alkoholin ongelmakäytön vesilinjaan. Menee kerrassaan liioitteluksi, jos jo hyvin maltillinen kohtuukäyttö käsitetään juopotteluksi, ja ainoastaan täydellinen alkoholista luopuminen suotavaksi elämäntavaksi.
No anteeksi, mutta siis luovuimme tuosta harvalukuisista ja hyvin vähäisestä määrästä juopottelua kokonaan.
Tällä tyylillä mennään nyt ilman alkoholia. Enpä osaa edes selittää, miksi emme enää edes vähäisissä määrin mietoja juomia tarvitse. Olisiko syy se, että eihän ne loppujen lopuksi maistu kovin hyvälle? -sama-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihteitä käytetään eniten nautinnon takia. Vain ongelmakäyttäjät käyttää niitä turrutukseen. Raivoraittiiden mielestä kaikki päihteiden käyttö on ongelmakäyttöä. Kuitenkin ihmiset ovat aina halunneet päihteitä ja aivan varmasti käyttävät niitä tulevaisuudessakin. Sillä oletuksella että ihmiskunnalla on tulevaisuus.
Kyllä ihmisen pitäisi nähdä ja ymmärtää ongelmakäytön ja kohtuukäytön ero. Jotkut raitistuneet eivät salli toisille edes sitä yhden annoksen ottamista, koska se on muka heti ongelmajuomista ja alkoholismia, koska se on heillä itsellä sitä just ollut, että tänään kokeillaan, miltä se olut maistuu ja huomenna ollaan rappioalkoholisteja. Kun ei ymmärretä sitä, että kun eivät kaikki alkoholisoidu jostain oluen maistamisesta ja kohtuukäytöstä. Jos ihminen ajattelee, että kaikilla menee alkoholin kanssa elämä samallalailla kuin itsellä on mennyt, niin kyseessä on todella yksinkertainen, kaiken putkiaivoisesti ja mustavalkoisesti ajatteleva, kuplassa elävä henkilö.
Olen raitistunut alkoholisti ja nähnyt sellaisia alkoholisteja, jotka raitistuttuaan eivät hyväksy sitä kun toiset juovat kohtuudella, koska he näkevät kohtuukäytönkin alkoholismia tai ainakin niin että se kohtuujuominen on suora tie alkoholismiin. Puhuvat siihen tyyliin, että v..tu jos sellainen tulee vielä kerrankin eteen, niin se on kaikista viisainta kun mennään eri suuntiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisen pitäisi nähdä ja ymmärtää ongelmakäytön ja kohtuukäytön ero. Jotkut raitistuneet eivät salli toisille edes sitä yhden annoksen ottamista, koska se on muka heti ongelmajuomista ja alkoholismia, koska se
Meille on mieheni kanssa raitistumisemme jälkeen käynyt niin, että saamme vähintään hymähtelyä, kun juomme alkoholittomia juomia. Joskus jopa pientä vittuilua.
Miksiköhän raitistunut ihminen ärsyttää ei raittiita? Yritämme salata raittiutemme kaatamalla alkoholiton juoma lasiin niin, ettei näy mistä pullosta se tuli. 😆
Entä onko minulla ongelma itse saunan kanssa, kun haluan sen viikottaisen lauantaisaunani? Onko minulla ongelma kahvin kanssa, kun oikein odotan iltapäivän kahvitaukoa? Onko minulla ongelma perjantain Levytoiveiden kanssa, kun haluan sen aina suorana kuunnella?
Miten on niin, että iloa tuottavien asioiden odottaminen ja toivominen on ok? Paitsi, jos on kyse alkoholista. Saunakaljan haluaminen tarkoittaakin alkoholiongelmaa.