Jos olisit ökyrikas, missä asuisit ja mistä ostaisit kakkosasunnon?
Itse asuisin ehkä Italiassa tai Singaporessa ja kakkoskoti olisi Kainuun korvessa.
Kommentit (82)
Minä taasen asuisin kainuun korvessa enkä tarvitsisi kakkosasuntoa. Tai ehkä mulla olisi pysyvämpi laavupaikka jossain selkosessa.
Asuisin jossain Länsi-Suomessa järven tai joen rannalla. Tarkka sijanti ei ole olennainen. Kakkoskotina minulla olisi luksustason purjekatamaraani, jossa olisi oma miehistönsä. Sen ankkuripaikka olisi jossain Galiciassa. Galicia on se osa Espanjaa, joka on Portugalin yläpuolella. Sen takia Galicia, että jos paska osuisi kunnolla tuulettimeen, sieltä pääsisi aluksella moneen suuntaan helposti, eikä olisi samanlaisessa "pussissa" kuin Välimerellä.
Talon ostaisin pääkaupunkiseudun ympäryskunnista, vaikka Sipoosta tai Kirkkonummelta. Kesäasunto saaristosta ja lisäksi vielä Lapin hiihtokeskuksista talvihuvila!
Ostaisin hienomman ja isomman asunnon Helsingistä joko Merikadulta, Vuorimiehenpuistikon laidalta tai Johanneksentieltä ylimmistä kerroksista. Vaihtoehtoisesti joku huvila isolla tontilla Helsingistä ja mieluiten merinäkymin. Ehkä huvila voisi olla kesäasunto.
Mökin ostaisin Itä-Lapin tai Kainuun korvilta vesistön ääreltä.
Asun siis jo Ullanlinnassa ja mökkeilen Lapissa. Asunto on vuokra-asunto, eikä mökki oma, mutta perhepiirissä.
Asuisin maaseudulla, josta alle 50km kaupunkiin. Asuisin aikavaatimattomasti, etten herättäisi huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asunto Helsingissä ja kakkosasunto Porvoossa ja olemme ihan tavallisia keskiluokkaisia. En varmaan kolmatta asuntoa haluaisi, vaikka olisi miten varaa.
Eli et haluaisi yhtä asuntoa esim Hongkongissa.
Jostain ulkomailta ostaisin kakkoskodin, sellaisesta paikasta, jossa on talvella valoisaa ja lämmintä. Ykköskoti olisi nykypaikkakunnalla (ostaisin kattohuoneiston kerrostalosta). En vaan osaa sanoa mistä ulkomailta ostaisin, ehkä jopa useammasta paikasta.
Pitäisin vakiasunnon Keski-Suomessa ja ostaisin luxus asuntoauton jolla reissaisin Suomessa ja pitkin poikin Eurooppaa.
Espanjassa, talvella matkustaisin malediiveille,australiaan,vietnamiin,floridaan.
Asuisin Pohjois-Italiassa järven rannalla. Huviloita ostaisin tai vuokraisin pitkin maailmaa pieniltä saarilta joissa on hyvät palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Asuisin Pohjois-Italiassa järven rannalla. Huviloita ostaisin tai vuokraisin pitkin maailmaa pieniltä saarilta joissa on hyvät palvelut.
Räkän naapurissa?
Jos olisi ökyrikas, ei tarvitsisi pohtia liian tarkasti, missä haluaisi jonkun kakkoskodin sijaitsevan. Rahoillaan voisi aina vuokrata jonkin hulppean mansionin tai penthousen mistä sattuu huvittamaan kuukaudeksi tai kahdeksi. Esimerkiksi: Olisi kiva asua hetki kokeeksi Jamaicalla -vuokraanpa itselleni tammikuuksi huvilan Kingston Townista.
Omakseen ei näitä juokseviksi kuluiksi kannattaisi ostaa, paitsi jos ihastuu johonkin paikkaan niin, että haluaa palata säännöllisesti uudestaan. Tai jos se ökyrikas tarkoittaa monimiljardööriä, sittenhän kuluilla ei olisi enää väliä.
Asuisin vuokralla miksi ostella asuntoja taakaksi.
Asuisin Kainuussa tai Lapissa. Kakkoskotia en hankkisi. Jos joskus haluaisin pois kotoa, asuisin hotellissa.
Ykköskoti on helppo, isompi ja paremmalla sijainnilla kuin nykyinen Töölössä.
Mutta mikä olisi paikka, jossa kannattaisi pitää kakkoskotia? Mieluiten matkustaisin kaikkialla, missä en ole vielä käynyt. Ehkä asunto jossain kaupungissa, mistä on helppo matkata eteenpäin, Lontoo, Pariisi tai Amsterdam?
Tai sitten "kesämökki" lämpimässä kohtuullisen matkan päässä vaikka Mallorcalla. Vai olisiko ökyrikkaana viimein mahdollisuus hitaaseen matkustamiseen, aikaa liikkua junalla Etelä-Eurooppaan, kun Suomen kevät on liian kylmä?
Nuuksion Pitkäjärven rannalla, ja kakkosasunto Wienissä.
Asuisin Helsingissä, enkä ehkä ottaisi toista asuntoa riesakseni muualta. Aina voisi mennä uusiin paikkoihin tai palata johonkin kivaan paikkaan, vuokrata talon tai asua viiden tähden hotellissa eikä lähtiessäni tarvitsisi huolehtia kuka pitää talosta ja autosta/autoista huolta kun olen poissa eikä selvitellä byrokratioiden kiemuroita.
Kotini olisi kattohuoneisto merinäkymällä. Kakkoskotini olisi luksushuvila saaristossa naapureiden äänenkantaman ulkopuolella.
Ensimmäisenä hommaisin läheisilleni kodit sillä ehdolla, että voin majailla siellä ollessani niillä seuduilla. Luonnollisesti tilaa olisi niin, että tuskin tietäisivät minun olevan siellä.
Itse jatkaisin asumista nykyisessä vuokra-asunnossani, kunnes menee remonttiin, ja katselisin sillä välin sopivaa pientä kotia tältä paikkakunnalta ja isompaa entiseltä kotipaikkakunnaltani. Tarkoitus olisi asua entisellä kotipaikkakunnallani, mutta pitää majapaikka myös kaupungissa ja reissata sitten läheisteni asuinseuduille, kun kaipaan maiseman vaihdosta.
Asuisin saaristossa tai ainakin meren rannalla ja kakkosasunto olisi joku kattohuoneisto kaupungissa.