Hallitus: Työttömille tulee uusi "aktivointijakso"
"UUTENA asiana tuensaajille tulee niin sanottu aktivointijakso. Alle 25-vuotiaat osallistuvat aktivointijaksolle, kun tuen saaminen on jatkunut kahdeksan kuukautta. Jo 25 vuotta täyttäneille aktivointijakso tulee puolentoista vuoden jälkeen."
Kommentit (751)
Kannatan kyllä sitä, että työttömät halutaan töihin.
Tosin työkkärin rooli on vaikuttanut olevan työllistymisen vaikeuttaminen eikä omaan aktiivisuuteen kannustaminen.
Työkkärin roolia voisi miettiä uudelleen
Vierailija kirjoitti:
"Kesätyöpaikkojen määrä on tänä vuonna romahtanut. Samalla harvoja paikkoja hakevat myös pidempään työttömänä olleet."
Keski-ikäiset hakevat kesätöitä.
Hain myös useampaa kesätyötä, monesta ei tullut mitään vastausta. Palkka olisi ollut uskomattoman huono joten ei haittaa sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 296 myös Helsingissä eikä sitä saa kuin opiskelukuukausilta."
https://www.kela.fi/ajankohtaista/opiskelijat-siirretaan-yleisen-asumis…
Lisää neronleimauksia. Hyvä Petteri!
Opiskelijat vaan kadulle kesäkuukausiksi! Jeejee!
Minulle sanoi työvoima toimiston täti kun pyysin aikaa tavata, ettei ole mitään järkeä kun olet sairas. Ei se tilanne sinun kohdalla muutu mihinkään vaikka juteltaisi. Eikä heillä ole kuulemma resurssejakaan mihinkään keskusteluihin tämän enempää. Henkilökunta on jo karsittu minimiin. Minullakin yhteydenotto pyyntö oli jätetty ja kun sitten ottivat yhteyttä niin aikaa oli kulunut yli kuukausi.
Hallitus ei nyt tiedä mitä toinen käsi tekee.
Sulaa hulluutta. Maalaisjärjellä ei osata ajatella eikä asiantuntijat merkkaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan kyllä sitä, että työttömät halutaan töihin.
Tosin työkkärin rooli on vaikuttanut olevan työllistymisen vaikeuttaminen eikä omaan aktiivisuuteen kannustaminen.
Työkkärin roolia voisi miettiä uudelleen
No oho, kannatat sitä, että työttömät halutaan töihin? Oletko lukenut keskustelua ollenkaan?
Mulla on terveyden puolesta vain toimistotyöt, mutta olen kyllä ennenkin ollut toimistotöissä kaupungin yksikössä työkokeilussa työmarkkinatuella.
Työkokeilu https://tyollisyys.palvelumanuaali.fi/palvelu/tyokokeilu
Vierailija kirjoitti:
Olen moniongelmainen pitkäaikaistyötön. Ongelmiani ei haluta hoitaa. Tarvitsisin apua kaikkeen, mutta en saa apua mihinkään. En työllisty koskaan ja sen on ihan entinen kuntakokeilu ja sosiaalityöntekijä myöntänyt. Kuuluisin eläkkeelle, jonne en kuitenkaan pääse. Ongelmani vain pahenevat ja olen jopa miettinyt vankilaa ratkaisuna siihen, että pääsisin pois elämästäni, niin huonosti asiani ovat. Työttömänä työnhakijana olen vain rahan takia saadakseni edes jostain jotain rahaa laillisesti. Ilman rahaa tai tuloja en pysty elämään.
Töissä saisit vielä enemmän rahaa. Kannattaa harkita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on terveyden puolesta vain toimistotyöt, mutta olen kyllä ennenkin ollut toimistotöissä kaupungin yksikössä työkokeilussa työmarkkinatuella.
Työkokeilu https://tyollisyys.palvelumanuaali.fi/palvelu/tyokokeilu
Työttömiä on ollut työkokeilussa jo koko 2000-luvun toimistotöissä kaupungin yksiköissä ja hoitamassa lapsia päiväkodeissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa jne.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen.
Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta.
Alle 50 hengen työpaikoilla ei tarvitse järjestää yt-neuvotteluita eikä antaa varoitusta vaan saa irtisanoa heti.
Ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Nämä ovat mielestäni ihan ok. Olemassaolevia yrityksiä ei voi pakottaa pitämään tuottamatonta työvoimaa tai ottamaan sellaista takaisin. Ongelma on siinä, että Suomessa ei ole riittävästi menestyviä yrityksiä. Yrittäjyyden edellytyksiä tulisi helpottaa myös aloittavien yritysten kohdalla niin sitten meille alkaisi syntyä lisää työpaikkoja, joihin työttömät voivat työllistyä.
Työpaikkojen puuttuminen ei ole työttömien vika ja on aivan absurdia että siitä heitä rangaistaan. Mielestäni tästä tulisi valittaa EU:hun. Tällainen kafkamainen pyörittely on luultavasti jo ihmisoikeuksien vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin suoraan kortistoon ja olen varmaan kohta kadulla jos työpaikkaa ei ala löytyä. Kiitos hallitus.
Ei se hallituksen syy ole. Mene töihin, mene suoraan töihin kiertämättä kortiston kautta.
Ennen oli työkokeilu, kuntouttava työtoiminta ja palkkatukityö.
Mutta potkulakia ei ollut.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen moniongelmainen pitkäaikaistyötön. Ongelmiani ei haluta hoitaa. Tarvitsisin apua kaikkeen, mutta en saa apua mihinkään. En työllisty koskaan ja sen on ihan entinen kuntakokeilu ja sosiaalityöntekijä myöntänyt. Kuuluisin eläkkeelle, jonne en kuitenkaan pääse. Ongelmani vain pahenevat ja olen jopa miettinyt vankilaa ratkaisuna siihen, että pääsisin pois elämästäni, niin huonosti asiani ovat. Työttömänä työnhakijana olen vain rahan takia saadakseni edes jostain jotain rahaa laillisesti. Ilman rahaa tai tuloja en pysty elämään.
Töissä saisit vielä enemmän rahaa. Kannattaa harkita.
tiedätkö, kun kaikilla ihmisillä ei ole toimintakykyä mihinkään töihin. Idiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki siihen aloitukseen mukaan (ja jos on timanttijuttu niin lyhyt kooste sisällöstä), ei kiinnosta itse etsiskellä uutista.
Tyypillinen kelaloinen jolle kaikki pitää tulla valmiina. Ensi vuonna makoilu loppuu ja joudut aktivointijaksoille kuten Sanni on luvannut.
Aktivointijaksolle eli juttelemaan kerran vuodessa työnhausta.
Ei siltä vaikuta vaan tehostettu jakso jonka aikana seurataan henkilökohtaisin tapaamisin mitä työnhakija ihan oikeasti tekee työllistymisensä eteen ja mitä paikkoja on haettu ja minkälaisilla hakemuksilla.
Todellisuudessa resursseja ei oo jatapaat 15min virkailijaa
Vähän kuin sanottaisiin 1000 ihmiselle, että kiivetkää jokainen puuhun. Puita on 10, jokaisessa 10 oksaa. Niitä, jotka eivät mahdu yhteenkään puuhun, ruoskitaan ja heille hoetaan: "kiipeä puuhun, kiipeä puuhun".
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille.
Hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhtymien mahdollisuuteen saada palkkatukea ei esitetä muutoksia. "
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Nauratti lukea tästä "yleistuesta". Siis käytännössä Kelan peruspäiväraha ja työmarkkinatuki muuttuvat yhdeksi samaksi tueksi, jonka määrä on sama edelleen.
Jupdiduu! Työttömän kannalta mikään ei siis muutu tuissa. Mahtavaa kosmeettista näpertelyä hallitukselta.
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille.
Hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhtymien mahdollisuuteen saada palkkatukea ei esitetä muutoksia. "
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Palkkatukityössä voi olla 5-10 kuukautta ja toiset 10 kuukautta perään, kun vaihtaa yritystä.
Valtio maksaa 50 % palkasta.
Eläkeikää on nopeasti nostettu ja ulkomailta haalittu porukkaa ja nytkö tämä tilanne on yllätys? Moni ei selviä työkykyisenä eläkkeelle, mutta ei pääse sairauseläkkeelle.