Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy sosiopaatilta

Vierailija
09.05.2025 |

Sosiopaatti-termiä ei käytetä virallisessa tautiluokituksessa, mutta karkeasti voitaisiin arvioida että epäsosiaalinen persoonallisuus -diagnoosi jakautuu sosiopatiaan (epäsos. persoonallisuuden lievempi muoto) ja psykopatiaan (epäsos. persoonallisuuden äärimuoto).

Ideana levittää paikkansa pitävää tietoa asiasta, koska väärää tietoa on ollut aina paljon liikenteessä (elokuvat ja yleistäminen esimerkiksi) ja samalla itse pohdiskella omia ajatus- ja toimintamalleja (koska tällä voi olla niin sanotusti kuntouttava vaikutus, joka hyödyttää sekä itseäni että ihmisiä joiden kanssa olen tekemisissä).

Itselläni siis on diagnosoitu epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö ja luokittelen itseni sosiopaatiksi. Kysy mitä vain, jos haluat kysyä. Vastaan kaikkiin asiallisiin kysymyksiin, jos sellaisia tulee. Voin puhua vain omasta kokemuksestani, en muista sosiopaateista.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielestäsi suurin ero sinun ja ns. normaalin ihmisen välillä?

Vierailija
2/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko rakkautta muita kohtaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kysymys, koska "normaali" pitäisi määritellä ensin. Mutta todennäköisesti se, että korvaan tunnetason empatian puuttumisen älyllisesti. Kykenen tuntemaan empatiaa ja rakkautta esim. omia lapsia kohtaan, mutta muita ihmisiä kohtaan se on vaikeaa (vaikka ei mahdotonta). Eli näissä muissa tapauksissa kykenen tuntemaan empatiaa ainoastaan jos olen itse kokenut vastaavanlaista ja kärsinyt siitä itse omakohtaisesti, tai jos kyseinen ihminen on minulle todella tärkeä. Pelkkä ihmisen kärsimyksen näkeminen ei herätä mitään tunteita, vaan siinä pitää olla omakohtainen kokemus taustalla, tai vahva tunneside kyseiseen ihmiseen. Ja näissä tapauksissa missä en kykene tuntemaan tunteellista empatiaa käytän ns. älyllistä empatiaa, koska en halua toimia kuin kusipää, niin sanotusti, ja pyrin sanomaan jotain rohkaisevaa. Mutta tunnetasolla ei silloin tapahdu oikeastaan mitään. Eli lyhyesti: uskoisin että tunteiden älyllä korvaaminen on isoin ero ja erot normaaliin ihmiseen ovat nimenomaan tunnetasolla.

Vierailija
4/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetko rakkautta muita kohtaan?

Tähän tulikin jo vastaus tuossa aiemmassa.

Vierailija
5/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko Jumalaan ja taidat olla nainen. 

Vierailija
6/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille puolueelle annat vaaleissa äänesi?

Vierailija
7/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatko vanhempasi kylmiä ja karkeita sinua kohtaan

Vierailija
8/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kostanut jollekin ihmiselle koskaan? Miten?

Vierailija
9/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen sun lapsuus oli? Millaiset koti- ja kouluolot? Oliko sinulla ystäviä? 

Vierailija
10/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vanhempi? Kiinnostaako perheellistyminen?

Vierailija
11/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kaupungista olet?

Vierailija
12/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vastuullinen vai piittaamaton, jos vastuullinen niin mikä motivoi sinua?

Vierailija
13/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan tehnyt rikosta?

Vierailija
14/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣 Olet siis katsellut vähän liikaa tuben "Olen Jaska ja minulla on antisosiaalinen persoonallisuushäiriö"videoita

Vierailija
15/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kysymys, koska "normaali" pitäisi määritellä ensin. Mutta todennäköisesti se, että korvaan tunnetason empatian puuttumisen älyllisesti. Kykenen tuntemaan empatiaa ja rakkautta esim. omia lapsia kohtaan, mutta muita ihmisiä kohtaan se on vaikeaa (vaikka ei mahdotonta). Eli näissä muissa tapauksissa kykenen tuntemaan empatiaa ainoastaan jos olen itse kokenut vastaavanlaista ja kärsinyt siitä itse omakohtaisesti, tai jos kyseinen ihminen on minulle todella tärkeä. Pelkkä ihmisen kärsimyksen näkeminen ei herätä mitään tunteita, vaan siinä pitää olla omakohtainen kokemus taustalla, tai vahva tunneside kyseiseen ihmiseen. Ja näissä tapauksissa missä en kykene tuntemaan tunteellista empatiaa käytän ns. älyllistä empatiaa, koska en halua toimia kuin kusipää, niin sanotusti, ja pyrin sanomaan jotain roh

Kiitos, tämä on hyvin kiinnostavaa minulle! 😊 eräs vähän tälläisiä piirteitä omaava on hyvin kiinnostunut minusta ja muuttanut käytöstään parempaan suuntaan toiveestani. Mutta se empatian puute joitain ihmisiä kohtaan on vaan jotain mitä en voi hyväksyä omalta kumppanilta.

Vierailija
16/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kysymys, koska "normaali" pitäisi määritellä ensin. Mutta todennäköisesti se, että korvaan tunnetason empatian puuttumisen älyllisesti. Kykenen tuntemaan empatiaa ja rakkautta esim. omia lapsia kohtaan, mutta muita ihmisiä kohtaan se on vaikeaa (vaikka ei mahdotonta). Eli näissä muissa tapauksissa kykenen tuntemaan empatiaa ainoastaan jos olen itse kokenut vastaavanlaista ja kärsinyt siitä itse omakohtaisesti, tai jos kyseinen ihminen on minulle todella tärkeä. Pelkkä ihmisen kärsimyksen näkeminen ei herätä mitään tunteita, vaan siinä pitää olla omakohtainen kokemus taustalla, tai vahva tunneside kyseiseen ihmiseen. Ja näissä tapauksissa missä en kykene tuntemaan tunteellista empatiaa käytän ns. älyllistä empatiaa, koska en halua toimia kuin kus

Kiitos, tämä on hyvin kiinnostavaa minulle! 😊 eräs vähän tälläisiä piirteitä omaava on hyvin kiinnostunut minusta ja muuttanut käytöstään parempaan suuntaan toiveestani. Mutta se empatian puute joitain ihmisiä kohtaan on vaan jotain mitä en voi hyväksyä omalta kumppanilta.

Minusta on jotenkin hellyyttävää miten tuo kyseinen ihminen yrittää olla parempi ihminen. Mutta toki hän osaa välillä olla aika ääliö.

Vierailija
17/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko Jumalaan ja taidat olla nainen. 

- Jos tarkoitat Jeesusta. Olen mies.

Millainen sun lapsuus oli? Millaiset koti- ja kouluolot? Oliko sinulla ystäviä? 

- Epäsosiaalinen persoonallisuus ei kehity ihmiselle jos kotiolot ovat täysin kunnossa, ja kyseinen häiriö alkaa yleensä kehittyä hyvin varhaisessa vaiheessa. Oli paljon kavereita, mutta mieluiten vietin aikaa yksin.

Oletko vastuullinen vai piittaamaton, jos vastuullinen niin mikä motivoi sinua?

-Sekä vastuullinen että piittaamaton, riippuu asiasta. Minua motivoi ihan samat asiat kuin varmaan suurinta osaa ihmisistä. Yritän elää itselleni mielekästä elämää. Läheiset ihmiset ja harrastukset motivoivat.

Oletko kostanut jollekin ihmiselle koskaan? Miten?

- Olen nuorena kostanut väkivallalla. Kostonhalu on epäsosiaalisessa persoonallisuudessa tyypillinen piirre, mutta siitä voi opetella pois.

Oletko koskaan tehnyt rikosta?

- Olen nuorena syyllistynyt väkivaltarikoksiin, muutamaan varkauteen ja vahingontekoon.

- Eipä mitään. Jos empatian puute johtaa henkiseen tai fyysiseen väkivaltaan, silloin kyseessä on ongelma. Pelkkä empatian puute tiettyjä ihmisiä kohtaan ei mielestäni ole syy hyljeksiä ketään, ainoastaan jos se johtaa häiriökäyttäytymiseen. Rehellisyys on tärkeää, eli jos kumppanisi tiedostaa ongelman, puhuu siitä kanssasi ja toimii järkevästi kyseisissä tilanteissa, nähdäkseni isompaa ongelmaa ei ole.

Vierailija
18/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kirjoittaa ekaan kohtaan "jos tarkoitat Jeesusta, niin en usko". Ap

Vierailija
19/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollainen diagnosoidaan? Epäilitkö itse sitä? Mulla samat setit, mutta psykiatri ja terapeutit vakuuttaa, että olisin normaali. OCD diagnosoitu itsellä, mutta se ei selitä esim. tuota kuvailemaasi tunnevammaisuutta, joka kuulostaa tutulta. Olen myös jollain tapaa sadistinen.

Vierailija
20/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla taipumusta stalkkaamiseen tai pakkomielteisyyteen ihastuksen kohteita kohtaan?