Kysy sosiopaatilta
Sosiopaatti-termiä ei käytetä virallisessa tautiluokituksessa, mutta karkeasti voitaisiin arvioida että epäsosiaalinen persoonallisuus -diagnoosi jakautuu sosiopatiaan (epäsos. persoonallisuuden lievempi muoto) ja psykopatiaan (epäsos. persoonallisuuden äärimuoto).
Ideana levittää paikkansa pitävää tietoa asiasta, koska väärää tietoa on ollut aina paljon liikenteessä (elokuvat ja yleistäminen esimerkiksi) ja samalla itse pohdiskella omia ajatus- ja toimintamalleja (koska tällä voi olla niin sanotusti kuntouttava vaikutus, joka hyödyttää sekä itseäni että ihmisiä joiden kanssa olen tekemisissä).
Itselläni siis on diagnosoitu epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö ja luokittelen itseni sosiopaatiksi. Kysy mitä vain, jos haluat kysyä. Vastaan kaikkiin asiallisiin kysymyksiin, jos sellaisia tulee. Voin puhua vain omasta kokemuksestani, en muista sosiopaateista.
Kommentit (28)
Niin ja siis itse epäilin asiaa ja menin testeihin omasta aloitteesta.
Voisitteko vaan eliminoida itsenne, AP ja kumppanit
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko vaan eliminoida itsenne, AP ja kumppanit
Eiköhän se noutaja tule muutenkin ennemmin tai myöhemmin, niin mitäs tässä hötkyilemään. -ap
Moi Jarkko! Oletko tehnyt viime aikoina paljon videoita TikTokiin Jerrystä?
Onko ap vielä linjoilla? Kysyisin minkälaista työtä teet ja millä perusteella sen valitsit. Koetko työn mielekkääksi?
Kuinka kestäviä parisuhteesi ovat tyypillisesti? Kuinka monta kertaa olet ollut rakastunut, entä minkä ikäinen olet? Noudattavatko suhteet jonkinlaista kaavaa, esim. onko jättävä osapuoli useimmiten sama (joko sinä yleensä jätät, tai yleensä tulet jätetyksi)?
En ole enää jatkamassa kyselyä, eli mahdolliset tulevat vastaukset eivät ole enää minulta. AP
Miten tuollainen diagnosoidaan? Epäilitkö itse sitä? Mulla samat setit, mutta psykiatri ja terapeutit vakuuttaa, että olisin normaali. OCD diagnosoitu itsellä, mutta se ei selitä esim. tuota kuvailemaasi tunnevammaisuutta, joka kuulostaa tutulta. Olen myös jollain tapaa sadistinen.
- Keskustelulla psykiatrin ja psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, haastattelu jossa kysytään erilaisia asioita lapsuudesta nykyhetkeen, psykiatrin konsultointi, diagnoosi.
Onko sinulla taipumusta stalkkaamiseen tai pakkomielteisyyteen ihastuksen kohteita kohtaan?
- Ei ole taipumusta stalkkaamiseen, enkä ole stalkannut. En ymmärrä mitä hyvää sellaisella voisi saavuttaa. Säälittävää toimintaa. Minua on kerran stalkattu, enkä arvostanut. Rakastumisessa pakkomielteistä rakastumisen kohteen ajattelemista on jonkin verran (joka on rakastumisessa tyypillistä, oli sosiopaatti tai ei), joka loppuu jos vastakaikua ei tule. Pelkkä ihastuminen taas on sellasta kevyttä fiilistelyä joka loppuu viikossa tai kahdessa.