Apua, lankakerät olleet kosteassa varastossa, haisevat tosi tunkkaiselle. Tunkkaisuuden poistaminen villalangoista ja tekokuidusta.
Kauhistus, löysin parhaat lankakerät varastosta. Mukana 7-veljestä, jotka vähiten haisevat. Novitan lankaa, sitten aitoa villaa koko säkillinen näitä. Ovat unohtuneet moneksi vuodeksi kosteaan varastoon.
Millä saan tunkkaisen hajun keristä pois? Saanko neuvoja?
Kommentit (26)
Kaverillani on 7 veljeksen langasta tehdyt villasukat, jotka hän on pessyt monta kertaa 60 asteessa eivätkä ne ole kärsineet siitä yhtään. Toisaalta itse pesin kerran villasukkia 40 asteen hienopesussa, ja yhdet Nalle-langasta tehdyt sukat kutistuivat pahasti. Niin että ei sitä aina tiedä, millaista pesua superwash-villalanka kestää.
Kai se home kuolee kuivuuteen jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos siis langat ovat kastuneet, olleet säkissä (millainen säkki - muovinen?) ja nyt kuivina haisevat, niin haju johtunee mikrobeista. Ensin pesu miedolla villalle sopivalla saippualla, normaali villan pesu ettei huovu. Itse olen Novitan langoista tehtyjä neuleita pessyt koneessa villaohjelmalla, langat laittaisin vielä pesupussiin. Sitten todella väljä kuivatus, ehkä jopa kerisin vyyhdit auki väljästi kuivumaan. Iso työ, ja lanka voi silti olla pilalla.
Sanytolin hajustamaton huuhteluaine voi tehota mikrobeihin.
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin roskiin.
tämä, toki saahan sitä itselleen homeisia sukkia neuloa, mutta siihen on syynsä miksi hometaloepisodin jälkeen kaikki irtaimisto hävitetään. Toivottavasti et ainakaan neulo näistä mitään lahjaksi/hyväntekeväisyyteen.
Otsonointi, otsonointi, otsonointi.
Aparaatti maksaa muutaman kympin, käy kaikkeen hajunpoistoon.
M58