Mitkä ongelmat ovat tyypillisiä vanhoina äidiksi tulleille?
Kommentit (28)
että niiden mukana tuomiin muutoksiin (yöunien häiriintyminen, oman ajan puute) on vaikeampi sopeutua kuin nuoren ihmisen?
että siitä poisjääminen voi tuntua isolta uhraukselta verrattuna siihen mikä ihana loma se olisi ollut vähän nuorempana niistä hommista jota silloin joutui vielä tekemään.
ja ei sitä rutiineihin niin lukkiutunut ole, päinvastoin. Olin valmis elämänmuutokseen, ja nautin suuresti lapsen kanssa olosta, ei tarttenut hakea enää baanalta mitään.
kolmikymppiseksi 10-12 tuntia yössä, kun lapsi tuli niin enää 9! Hyvin jaksaa!
Mulla taas oli juuri kuvailemani kaltainen tilanne, en väitä että kaikilla "vanhana" äidiksi tulleina
t. 4 (35v)
- suonikojut
- rytmihäiriöt
-,mielialalääkitys
- uupumus---
haluatko kuulla lisää ap???
ei ole iästä muuta haittaa ollut kuin että välillä huolettaa, että entä jos en pysy terveenä. Se on ihan irrationaalista, sillä olen todella terve ja hyväkuntoinen, 10 vuotta nuoremman tasolla, silti tässä iässä tuollaisia pelkoja tulee eli summa summarum
iästä haittaa, että huolehtii asioista enemmän.
nyt 46
jotenkin ainakin kuvittelen, että nuorempana ois paremmin jaksanu, mitään varmaa tietoa ei tienkään ole, oletus vaan...
Itse olen saanut esikoiseni 40-vuotiaana ja kuopuksemme 42-vuotiaana, eikä ikä ole aiheuttanut kuin sen ongelman, ettei kolmatta (ja vaikka neljättäkin) ole enää kuulunut ... Mielenkiitoisessa työssä oli ehtinyt olla riittävästi, joten oli mukava olla kotona äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Ja mielenkiintoinen työpaikka oli odottamassa, kun palasin tyelämään.On ehtinyt matkustaa, juhlia ja harrastaa kaikenlaista, niin ettei nyt ole kiire minnekään. Talous on mukavalla mallillaan, senkin puolesta on voinut olla ongelmitta lasten kanssa kotona. Pinna on pdempi kuin olisi nuoremapana ollut. En usko, että olisin nuorempana ehtinyt näin nauttimaan lapsistani...
...iän mukana t, nro 8
( siksi olen uupunut siis...)
"Vanhana" (av:n määritelmä on vähän hämärä, kun joidenkin mielestä kolmekymppinenkin on vanha...) äidiksi tulleille pikemminkin paussi työelämästä on usein tervetullut, lapsi viimeisen päälle harkittu ja talous kestää sekä mukavan ja taloudellisesti vauraan elämä myös kotivuosien ajan.
Sen lisäksi ikä on tuonut kykyä nähdä kokonaisuuksia musta-valkoisuuden sijaan ja kärsivällisyyttä lisää valtavalsti.
Oikeastaan ainoa miinus on, että vanhat vanhemmat on yleensä tosi pehmoja (kun ovat jopa liian suvaitsevaisia ja joskus lasten kanssa saisi olla jyrkempikin) ja useimmiten lapset tottuvat myös liian helppoon ja varakkaaseen elämään, kun teini-iässä vanhemmat on velattomia ja rahaa löytyy joka lähtöön.
yhden 38-vuotiaana, eikä mulla ollut mitään ongelmia.
niin kyllä noilla vanhemilla vanhemilla on parhaiten käyttäytyvät lapset ( ja samoin ulkomaalaisilla)
vanhoina (siis +40) lapsensa saaneiden lapset ovat niitä pikku-tyranneja, jotka perheessä määräävät. Suositaan vapaata kasvatusta ja lapsia ei tod. voi kieltää ja komentaa, vaan heidän kanssa "neuvotellaan" joka asiasta...
mummot liian vanhoja lapsenlapsia hoitamaan...
työssäni jatkuvasti tuoreisiin vanhempiin. Nuorena lapsensa saaneet toimivat usein spontaanisti maalaisjärjellä vauvanhoidossa ja homma lähtee sujumaan kuin itsestään. "Vanhat" vanhemmat ovat kokemukseni mukaan enemmän hukassa, luetaan liikaa vauvanhoito-oppaita ja käsitteellistetään ja murehditaan liikaa asioita, liikaa nysväämistä ja stressaamista luonnollisista asioista kuten imetys, vauvan perushoito ja vuorokausirytmin omaksuminen.
Toisaalta aika paljon lapsiperheet asuu kaukana mummuista, joten turvaverkkoa ei ole minkään ikäisillä.
Sen sijaan parisuhdeongelmat ja urapaineet? Tilastojen mukaan nuoret vanhemmat eroaa enemmän ja urapaineetkin on yleensä nelikymppisenä menneet omalle uralleen, kun taas kolmekymppisenä täytyy tehdä eniten ja stressaa noista työjutuista eniten. Nuorilla taas ei ole mitään uraa, mutta toisaalta taloudelliset paineet kovemmat.
Jos tekee lapsensa vain sillä ajatuksella, että lykkää heidät jonkun toisen hoidettavaksi, niin kantsii varmaan jättää kokonaan tekemättä. Nuoremmatkin isovanhemmat kun saattavat heittää henkensä... kukas ne lapset sitten hoitaa jos ei vanhemmat itse?
t. kolmen lapsen yh, joka tuli äidiksi 32-, 36- ja 45-vuotiaana. Ja on aina hoitanut lapsensa itse.
mummot liian vanhoja lapsenlapsia hoitamaan...
mut mä olinkin vielä nuori, 39v vasta