Seuraatteko yli 18-vuotiaiden lastenne Wilmaa?
Kommentit (84)
Miten me pärjäsimmekään, kun ei ollut wilmaa? Ihan itse piti ekaluokallakin jo muistaa läksyt ja antaa vanhemmille koulun erilaiset tiedotteet. Nyt aikuiset ihmiset eivät muista koepäiviä, vaan äitin pitää muistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä seuraa kun ei sinne ole enää 18-vuotissynttäreiden jälkeen vanhemmilla pääsyä? Taitaa lukiokin olla siinä vaiheessa jo loppusuoralla.
Itse asiassa asiasta kysytään nuorilta itseltään että miten halutaan ja osa antaa luvan ja osa jättää antamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miten me pärjäsimmekään, kun ei ollut wilmaa? Ihan itse piti ekaluokallakin jo muistaa läksyt ja antaa vanhemmille koulun erilaiset tiedotteet. Nyt aikuiset ihmiset eivät muista koepäiviä, vaan äitin pitää muistuttaa.
Oli reissuvihko. Ei lapsen tarvinnut itse muistaa, se kulki aina repussa ja vanhemmat katsoi open merkinnät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyylät seuraa.
Lapsi ihan itse päättää. Ootko kade luottamuksesta?
Tuleeko äiti myös pyyhkimään, jos lapsi näin päättää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä nykyään lapsi saa täyden yksityisyyden? Onko se se 18v? Voiko 17v vilmat ja terveystiedot katsoa, vaikka tämä nuori erikseen yrittää kieltää?
Tasan se päivä kun täyttää 18 v wilman suhteen, mutta terveystiedot voi kieltää vanhemmilta jo alakouluiässä.
Eikö ne terveystiedot mene piiloon automaattisesti olikohan 10 vuotiaalta, ja lapsen on itse annettava suostumus, että vanhempi voi terveystiedot saada näkyviin. Ei niin päin, että lapsi voisi kieltää.
Kyllä tämä liittyy siihenkin millaiset välit vanhempiin on. Jos on hyvät ja avoimet niin miksi kieltäisi seuraamisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä nykyään lapsi saa täyden yksityisyyden? Onko se se 18v? Voiko 17v vilmat ja terveystiedot katsoa, vaikka tämä nuori erikseen yrittää kieltää?
Tasan se päivä kun täyttää 18 v wilman suhteen, mutta terveystiedot voi kieltää vanhemmilta jo alakouluiässä.
Eikö ne terveystiedot mene piiloon automaattisesti olikohan 10 vuotiaalta, ja lapsen on itse annettava suostumus, että vanhempi voi terveystiedot saada näkyviin. Ei niin päin, että lapsi voisi kieltää.
No siis käytännössä kun vanhempi pyytää pääsyä tietoihin, niin lapsi voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä liittyy siihenkin millaiset välit vanhempiin on. Jos on hyvät ja avoimet niin miksi kieltäisi seuraamisen?
Samasta syystä kuin kieltäisi avaamasta postejaan ja ratsaamasta puhelintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraan. Lapsi on vähän huithapeli edelleen, ei aina muista jos on joku retkipäivä tms. poikkeavaa.
Ja siis tämä on tietysti lapsen oma toive. Eihän sinne Wilmaan vanhemmat pääse jos ei anna lupaa.
Lapsi voi myös toivoa, että äiti varaa lääkäriajat ja kuskaa harrastuksiin, mutta kun joskus pitäisi oppia hoitamaan asiat itse.
18-vuotiaan pitää osata varata itselleen lääkäriajat. Omat lapset joskus teini-iässä vielä toivoi, että minä varaan parturiajatkin. En suostunut vaan harjoiteltiin, jossa lapsi soitti muka parturiin eli minulle ja käytiin tilanne läpi. Nykyään lääkäriin ajanvaraukset voi hoitaa netissä, ennen ei, joten harjoiteltiin sitäkin. Sanoin lapsille, että epäystävällistä kohtelua heidänkään ei pidä hyväksyä. Maksava asiakas on maksava asiakas iästä riippumatta.
Itse olin tyytyväinen, kun yksi huolehdittava asia eli Wilma jäi pois lasten täyttäessä 18 vuotta.
Lapseni täyttää kohta 18 v. ja syksyllä alkaa abivuosi. Täällä kai muutettiin käytäntöjä nyt eli 18-v. nuori ei voi itse ilmoittaa wilmassa poissaolojaan. Hänen pitäisi ilmoittaa ne ryhmänohjaajalle, joka kirjaa ne wilmaan. Ja jos on pidempi poissaolo, pitää olla todistus th:lta tai lääkäriltä. Helpoimpana vaihtoehtona on, että huoltajalla oikeus wilmaan ja tämä merkkaa poissaolot. Outoa minusta. Autoa saa ajaa ym., mutta omia poissaolojaan ei kykene merkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvät välit, niin lapsi voi itse kertoa asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni täyttää kohta 18 v. ja syksyllä alkaa abivuosi. Täällä kai muutettiin käytäntöjä nyt eli 18-v. nuori ei voi itse ilmoittaa wilmassa poissaolojaan. Hänen pitäisi ilmoittaa ne ryhmänohjaajalle, joka kirjaa ne wilmaan. Ja jos on pidempi poissaolo, pitää olla todistus th:lta tai lääkäriltä. Helpoimpana vaihtoehtona on, että huoltajalla oikeus wilmaan ja tämä merkkaa poissaolot. Outoa minusta. Autoa saa ajaa ym., mutta omia poissaolojaan ei kykene merkkaamaan.
Minusta tuo on muutenkin väärin, että ne, jotka eivät syystä tai toisesta anna vanhemmille lupaa wilmaan, joutuvat hoitamaan poissaolot "virallista" reittiä, mutta osalla sitten riittää, että äiti tai isi (tai nuori itse vanhempien tunnuksilla) klikkaa rastin ruutuun.
Mitenköhän, jos 18v. onkin naimisissa? Saako puoliso omat wilmatunnukset?
Meiän lapset rastittivat luvan että sain vanhempana nähdä Wilman. Yo-tulosten aikaan lähinnä se oli meillä käytössä eli ei siellä mitään salaisuuksia ollut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin kieltäisi avaamasta postejaan ja ratsaamasta puhelintaan?
Häh? Eihän näistä voi puhua samana päivänäkään, oletko hieman pihalla asioista :D
Vierailija kirjoitti:
Meiän lapset rastittivat luvan että sain vanhempana nähdä Wilman. Yo-tulosten aikaan lähinnä se oli meillä käytössä eli ei siellä mitään salaisuuksia ollut :D
Eikö nuo aikuiset ihmiset itse saaneet nähdä yo-tuloksia, vai miksi niiden piti mennä sinun kautta?
Luvan ovat antaneet, mutta olen jo yläasteiässä sanonut, että seuraan vain pääpiirteittäin eli itse on pysyttävä asioista kärryillä ja hyvin ovat pysyneet. Samoin ovat yläasteikäisestä varanneet kampaajat ja muut itse. Nyt hommasi pilleritkin itse, mutta kertoi kyllä minulle kuten muistakin asioista puhuu. Kyllä nuo elämässä pärjää kun osaavat asiansa hoitaa.
Eipä liiemmälti tule seurattua kun lapsi asuu äitinsä luona. Ja veikkaan, että estää meitä näkemästä kun täyttää sen 18. On nyt siis 17.
Seuraan somessa yhtä 16v Wilmaa kun sillä on aika isot. T Pentti
Studenta on käytössä. En oo kysynyt mitä aikoo kun tulee täysi-ikäiseksi. Nyt jo hoitaa asiansa joten ei tarvi nähdä enää sitten.