Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto, kokemuksia painonhallinnassa?

Vierailija
08.05.2025 |

https://seura.fi/terveys/terveystarinat/patkapaasto-toi-virtaa-elamaan-…

Luin juuri tämän artikkelin. Kuulostaa lupaavalta. Kukaan kokeillut ja erityisesti tuo, että onko tuon ketogeenisen ruokavalion yhdistäminen siihen välttämätöntä? 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaiset "ihmedietit" vetoavat ihmisiin? Vaikka tuolla laihtuisikin, kilot tulevat takaisin ilman pysyvää elämänmuutosta. Miksei siis aloittaisi sitä elämänmuutosta jo tänään, laihtuisi ja pysyisi hoikkana jatkossakin?

Vierailija
2/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaiset "ihmedietit" vetoavat ihmisiin? Vaikka tuolla laihtuisikin, kilot tulevat takaisin ilman pysyvää elämänmuutosta. Miksei siis aloittaisi sitä elämänmuutosta jo tänään, laihtuisi ja pysyisi hoikkana jatkossakin?

Sillä saisi hyvän startin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

paino putoaa tosiaan syömällä vähemmän. maagista

Vierailija
4/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle yksikin lääkäri, joka tuota suosittelee, niin minä näytän sinulle Jeesuksen.

Vierailija
5/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kysyikin kokemuksia pai-non-hal-lin-nas-ta.

Ketogeeninen ruokavalio otettiin käyttöön 1920-luvulla epilepsian hoitoon ja paasto on ollut ennen teollistumista ihmiselle normaali olotila. Eli nyt ei puhuta uusista trendeistä tai dieetistä vaan vuosikymmeniä pitkästä elintavoista.

Vierailija
6/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään ihmedieetti

Vierailija
7/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraattien rajoitus ja aterioiden skippaaminen sopii ainankin itselle paremmin kuin virallisterveellinen suositus. Muista en tiedä ;)

Vierailija
8/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes koko ikäni pätkäpaastonut, ei ole koskaan aamiainen maistunut ja ketogeeninen ruokavalio tulee kodinperintönä. Äidilläni oli suolistosairaus.

Vierailija
9/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähes koko ikäni pätkäpaastonut, ei ole koskaan aamiainen maistunut ja ketogeeninen ruokavalio tulee kodinperintönä. Äidilläni oli suolistosairaus.

no ei ihme, jos ketogeenista ruokavaliota koko ikänsä noudatti

Vierailija
10/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pätkäpaasto itsessään ei laihduttanut yhtään. Vasta kun rupesin lisäksi laskemaan ja rajoittamaan kaloreita, niin sitten alkoi laihtua. Mutta sillähän laihtuu vaikkei pätkäpaastoilisi edes, joten luovuin  pätkäpaastosta turhana.

Ketogeenistä olen joskus kokeillut, mulle ei sopinut yhtään. Joo, kyllä sillä laihtuu, mutta mulle tuli aivosumua, pienessäkin fyysisessä rasituksessa väsymistä, ummetusta, hormonit meni niin sekaisin että menkkakierto loppui. Yritin sitä puoli vuotta, kun moni sanoi että elimistö tottuu kyllä rasvakäyttöiseksi ja esim. tuo uupumisongelma loppuu. Mun kroppa ei vaan koskaan tottunut, ja sille oli valtava helpotus saada hiilarit takaisin ruokavalioon.

Vierailija
11/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen tuputus jossa pitäisi syödä 5 kertaa päivässä johtaa diabetekseen ja painonnousuun.

Luonnollisin ruokailurytmi ihmisille on vähemmän, esim. 16:8 on sopiva pätkäpaasto, se puhdistaa elimistöä ja aivoja sekä kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Vierailija
12/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen tuputus jossa pitäisi syödä 5 kertaa päivässä johtaa diabetekseen ja painonnousuun.

Luonnollisin ruokailurytmi ihmisille on vähemmän, esim. 16:8 on sopiva pätkäpaasto, se puhdistaa elimistöä ja aivoja sekä kiihdyttää aineenvaihduntaa.

no onpahan taas aika maagiset perustelut. 

Vierailija
13/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle yksikin lääkäri, joka tuota suosittelee, niin minä näytän sinulle Jeesuksen.

Lääkäri on joku jumala? Sellaista keskiverto ihmistä ei ole olemassakaan, johon ns lääketiedettä sovelletaan. Ja suomessakin viralliset ruokasuositukset laatii maa-ja metsätalousministeriön alainen eli ja lääkärit ovat valtion virkamiehiä. 

Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Minulle jumala on on oma kehoni, se kertoo minulle miten syön, liikun ja lepään, eikä kukaan muu toinen ihminen. 

Vierailija
14/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justhan tästä oli aloitus täällä. 

Vierailija
15/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla n. 8:16 pätkäpaasto on luonnollinen ruokarytmini koko elämän, jolla voin parhaiten. Syön ekan kerran lounaan klo 12, sitten yhden välipalan n klo 16 ja kunnon iltaruuan klo 19 - 20. Tämä pitää nälän pois ja auttaa painonhallinnassa. Kun yritin alkaa syödä aamupalaa, lihoin heti, eikä minulla ole edes aamuisin nälkä.

N50+, normaalipainossa aina, ja syön kerralla ison määrän terveellistä kunnonruokaa

Vierailija
16/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole välttämätöntä yhdistää siihen ketogeenista ruokavaliota, mutta tuolla yhdistelmällä maksimoi hyödyt. Eikä tule nälkä siinä paastotessa. 

Vierailija
17/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla n. 8:16 pätkäpaasto on luonnollinen ruokarytmini koko elämän, jolla voin parhaiten. Syön ekan kerran lounaan klo 12, sitten yhden välipalan n klo 16 ja kunnon iltaruuan klo 19 - 20. Tämä pitää nälän pois ja auttaa painonhallinnassa. Kun yritin alkaa syödä aamupalaa, lihoin heti, eikä minulla ole edes aamuisin nälkä.

N50+, normaalipainossa aina, ja syön kerralla ison määrän terveellistä kunnonruokaa

parantaako se myös sun auraa ja puhdistaa sun elimistöä

Vierailija
18/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään ihmedieetti. Eikä sitä ole tarkoitus lopettaa, se on terveellinen tapa syödä. Sen aloittaminen on juuri se elämänmuutos, jota peräänkuulutat.

Vierailija
19/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pätkäpaasto itsessään ei laihduttanut yhtään. Vasta kun rupesin lisäksi laskemaan ja rajoittamaan kaloreita, niin sitten alkoi laihtua. Mutta sillähän laihtuu vaikkei pätkäpaastoilisi edes, joten luovuin  pätkäpaastosta turhana.

Ketogeenistä olen joskus kokeillut, mulle ei sopinut yhtään. Joo, kyllä sillä laihtuu, mutta mulle tuli aivosumua, pienessäkin fyysisessä rasituksessa väsymistä, ummetusta, hormonit meni niin sekaisin että menkkakierto loppui. Yritin sitä puoli vuotta, kun moni sanoi että elimistö tottuu kyllä rasvakäyttöiseksi ja esim. tuo uupumisongelma loppuu. Mun kroppa ei vaan koskaan tottunut, ja sille oli valtava helpotus saada hiilarit takaisin ruokavalioon.

pätkäpaasto saattaa alkuun toimia niinkun nyt monet dietit kun on motivaatio kohdallaan. toisaalta ei se mikään taikatemppu ole, kuudessa tunnissa mättää helposti tuhansia kilokaloreita jos vaan haluaa

Vierailija
20/54 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään ihmedieetti. Eikä sitä ole tarkoitus lopettaa, se on terveellinen tapa syödä. Sen aloittaminen on juuri se elämänmuutos, jota peräänkuulutat.

tuokin vähän riippuu. jos on vaikka tehnyt jotain fyysisesti raskasta ja seuraavana aamuna herää nälkään, voi olla kidutusta kieltää itseltänsä syöminen

pätkäpaasto voi toimia niille jotka syö esim tavan vuoks vaikkei olis nälkäkään. tajuaa että vähemmälläkin syömisellä voi pärjätä