Ahdistaa jo äitienpäivä kun täytyy mennä anoppilaan, missä kaikki miehen sukulaiset haukkuu minun leipomiset.
Leivon kahvileipiä ja täytekakun töiden jälkeen viikolla. Lauantaina ajetaan 340 km miehen kotipaikkakunnalle. Viedään leivonnaiset, äitienpäivälahjat ja viikoksi valmiita ruokia anopille. Siellä siivotaan koko talo, saunotetaan ja kylvetetään anoppi. Sunnuntaina koko miehen suku tulee mummilaan kahville ja minä tarjoilen leipomisiani. Joku suolainen piirakka pellillinen, jossa sieniä tai kylmäsavulohta, täytekakkuja pari kappaletta, kinuskipaloja, korvspuusteja, pikkuleipiä ja tuulihattuja, joihin teen täytteet ja vispaan kermat sunnuntaina aamulla. Juomiksi kahvia ja limuja, kuoharia ja liköörejä. Minä ja mies ei juoda alkoa, mutta anopille ja miehen sukulaisille maistuu.
Kun vieraat tulee mummilaan alkaa valitus: miten täällä on p*sk*ista ette sitten viittineet siivota; ai jaa ei ol viälä kahvia pöydässä, ootta tulleetkin nukkumaan. Ja sitten kahvipöydässä alkaa kommentointi: hyi miten imelätä, meiän perttu ei tykkää elä syö perttu imelätä torttua, kauhia miten on imelää kermavaahtoa en tykkää imelästä miksei oo vehnästä, muori tykkäis niin vehnäsestä miksei oo enempi vehnästä?
No olihan siinä mun korvapuustit.
Hyi kauhee miten paljon voita sokeria ja kanelia. Oot ihan pilannu nämä korvapuustit, mikset laittanu vehnästä kun muori niin tykkää vehnäsestä.
ja hyi en syö sieniä tiäkkö Lorvinsuolla kuolj kolme kun söivät sieniä ette työ hesalaiset ymmärrä sieniä, en syö eläkä anni laita muorille piirakkaa siinä on sieniä ei tiijä mitä on hesalaiset poimineet.
Ja kun vieraat on lähteneet, siivotaan taas paikat ja lähetään ajelemaan 340 km takaisin kotiin.
Kommentit (340)
Miksei joku muu voi välillä leipoa ja siivota? Aina sinä ap ja miehesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ketä nuo anoppilan vieraat on?
Miehen siskoja, veikkaan?
Neljä siskoa ja kaksi veljeä perheineen.
ap
Monta jotka leipovat tai hommaavat tarjoilut äidilleen, ei ole sun tehtäväsi.
Varmasti ihania ihmisiä, miehesi ja suku. Hyvät jutut niin kannattaa aina mennä just tuonne. Kokee virkistyvänsä ja jopa eheytyvänsä.
Muut lapset voivat kokea helpotuksena, jos et ole häärännyt niin paljoa.
Kiinnostaa kovasti onko aloittaja lapseton vai riidoissa lastenssa kanssa tai anoppiloissaan?
On surullinen kuva kun näen sinut mielessäni plaraamassa leipomusreseptejä yksin. Sitten leikkaus kauppakassien raahaamiseen ja kaikenlaisen tilpehöörin muistamiseen. Ja se tunnelma sunnuntaina paluuautossa.
AP, MIKSI SINÄ LEIVOT EIVÄTKÄ ANOPIN OMAT LAPSET?
Martta, Martta, miksi hääräät, miksi et istu ja rauhoitu kuulemaan sanaa. Jätä maallinen päteminen. Katso Mariaa.
menet nyt sitten sinne ilma leipomuksia ja kun sinua aletaan haukkua siitä, niin sanot tyynesti, että kun aikaisempina vuosina ne on aina haukuttu, niin miksi sitä paskaa toisi enää uudelleen sitten ettei teidän tarvitse kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarjoilut minimiin ja hoidatte anopin. Saunotatte, harjaatte hiukset, viette kukkia ja vietätte aikaa hänen kanssaan.
Ne tarjoilut! Eikö tuo anoppi ole myös jonkun muun äiti joka on vieraisille tulossa sinne tarjoilupöytään. Vähän työnjakoa voisi olla. Ja ellei ole niin tarjottavat kaupasta. Eivätpä hauku sinun vaivalle tekemiä leipomuksia.
Ei kynnysmatoksi kannata jäädä.
Noin juuri. Eihän se anoppi mikään syöttösika kai ole, että noin hirveästi pitää apetta kuskata! Oma anoppini syö kuin pieni lintu, hyvin vähän.
Anopin homma tuossa on ollut jo aikoja sitten laittaa kersat järjestykseen.
Haluaako anoppi että on limukkaa ja tuulihattua ja monen sortin kakkua ja viinejä ja likööreitä?
Vierailija kirjoitti:
AP, MIKSI SINÄ LEIVOT EIVÄTKÄ ANOPIN OMAT LAPSET?
ODOTAN VASTAUSTASI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ketä nuo anoppilan vieraat on?
Miehen siskoja, veikkaan?
Vähintään 100 kiloisia kaikki kun noin hirveästi syövät sokeria ja rasvaa.🤢 Myös leipuri itse.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako anoppi että on limukkaa ja tuulihattua ja monen sortin kakkua ja viinejä ja likööreitä?
Ap on yks tuulihattu itse ja anoppi sekä koko suku myös.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt ap oikein, että sulla on asiasta paha mieli? Mitä teet yleensä asioille, jotka ei suju ja ketuttaa?
En tee niitä. Yleensä.
Mutta.
ja se on iso mutta
anoppi on vanha ja lähes liikuntakyvytön kodin ulkopuolella. Miehen sisarukset hoitaa häntä ja hänen asioitaan vuoden jokaisena muuna päivänä.
Mulle ja miehelle jää oikeastaan vain tämä äitienpäivä ja syntymäpäivä, jolloin vieraillaan hänen luona. Hän tulee iloiseksi vierailuista eikä hauku minun ruokia tai leipomuksia. Toki hän on jo aika dementoitunut, eli aina ei saa hänestä selvää.
Minua ahdistaa miehen sisarusten ja muun suvun käytös. Heille ei kelpaa juurikaan mikään. Kaikki on liian imelää eli makeaa, outoa, sieniä tai äyriäisiä, vihanneksia tai hefmdelmiä mitä he ei syö. Tiedän myös että minun tapani ärsyttävät. Kuorin perunat ennen keittämistä, mikä on hienostelua, enkä liuota tiskirättiä tuntikausia tiskialtaassa likaisten astioiden kanssa. Puhun eri nuotilla ja tavalla.
Ymmärrän että mieheni on puun ja kuoren välissä. Sukunsa ainoa koulutettu, ylioppilas ja maisteri, josta äiti on ylpeä ja sisarukset kateellisia. Sitä velkaa hän maksaa koko ikänsä, ettei jäänyt sinne pitäjälle vaan kävi lukion ja yliopiston.
Olemme tosiaan jo ikäihmisiä itsekin. Molemmilla toinen liitto. Minun lapseni ovat aikuisia ja asuvat toisella puolella maapalloa mistä olen iloinen. Oma äitini kuoli vuosikymmeniä sitten. Ihan mielelläni leivon ja teen anopille pari kertaa vuodessa.
se mikä minua ahdistaa on miehen sukulaisten pikkusieluisuus. Heillä on tapana aloittaa loukkaavat kommenttinsa humoristisesti tyyliin Anteeksi maalaisuuteni mutta.
Kauheeta kun ihmiset ovat noin tyyyymättömiä itseensä ja purkavat sen noin
se tässä ahdistaa.
ap
Menisin vieraaksi jos kutsutaan. En kotiapulaiseksi. Työkiireet tai sairaus estäisi valitettavasti pääsemästä paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan äitienpäivät yleensä kauhean mahtavia ole kun mies on aina reissussa, mutta vien itseni ja lapseni sentään kartanoravintolaan syömään ja ostoksille.
Oikein hyvältä kuulostaa äitienpäivä sinulla!👍
Eivät varmasti ole vl, koska viinakset maistuu. Jotain hörhöporukkaa...