Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalinen media on luonnehäiriöisten temmellyskenttä: Narsismia, rajattomuutta, huomionhakua keinolla millä hyvänsä ja epävakaita ihmisiä

Vierailija
07.05.2025 |

Jos muutama vuosikymmen sitten olisit kertonut mielenterveysammattilaiselle, että tulevaisuudessa tulee olemaan normaalia kuvata itseään lähes 24/7, jakaa kaikki intiimeimmät asiat ja jopa lasten asiat sadoille, jos ei tuhansille tai miljoonille ihmisille, hakea jatkuvasti huomiota joko dramatisoiduilla, liiotelluilla, tai kokonaan keksityillä oman elämän käänteillä, tämä olisi varmasti pyöritellyt päätään kauhuissaan.

Sosiaalisessa mediassa kuitenkin narsismi, draama, materialismi ja status sekä jatkuva huomionhaku ovat niitä keinoja, joilla siellä menestytään ja pysytään pinnalla. Koko sosiaalinen media on yksi luonnehäiriöisten temmellyskenttä. Se joka huutaa kovimpaan ääneen törkeimpiä juttuja, saa valokeilan algoritmeilta. Sosiaalinen media vetoaa kaikkeen siihen, mikä on alhaisinta meissä: pinnallisuuteen, materialismiin, egoismiin, narsismiin, raivoon, kateuteen ja tirkistelyyn.

Kommentit (241)

Vierailija
121/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa mainitaan myös rajattomuus ja tirkistelykulttuuri, sekä epävakaa huomionhakuisuus, ei tämä koske pelkkää narsismia.

Ylipäätään voimakkaiden tunnetilojen herättäminen ja ihmisten uteliaisuus myös saa niitä klikkejä. Mutta onko sekään pidemmän päälle hyvä juttu? Esim nuorilla voi hämärtyä yksityisen ja julkisen välinen raja, tai heistä kasvaa kokonaan rajattomia.

Vierailija
122/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sitäkö varten tietyillä ammattiryhmillä on some ja siellä keikistellään?

Minulla ei ole mitään tarvetta esitellä ammattiani somessa, mutta eräillä on eli ovat narsisteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, viestintä on niin kuvakeskeistä, ei asia- tai kirjoituskeskeistä. Ihan kuin oltaisiin taannuttu kuvien ja emojien myötä takaisin johonkin luolamaalaus- tai hieroglyfitasolle. Maailman johtava valtiokin viestii keskenään jollain emojeilla tulevista sotataktisista liikkeistä, en kestä!! 👊💪💥

Surullisinta on se, että naisena näkyvyyttä saa jälleen vaan näyttämällä ensin paljasta pintaa. Asia voi olla tärkeä, mutta näkyvyys sille tärkeällekin, ehkä syvällisellikin asialle tulee jollain filteroudulla tissivakokuvalla. Ja mukana on aina jokin puolipiilotettu kaupallinen agenda/mainos.

Edellinen naissukupolvi taisteli sen eteen, että aivot ensin, eikä kroppa edellä, että mennään tieto ja osaaminen edellä, nyt se menee taas ihan päinvastoin. Ihan hirveä taantuminen, eikä mikään naissukupolven yleinen "voimaantuminen".

Olen ihan täysin tämän ilmiön uuvuttama. Somea ei pääse pakoon, kun somepostaukset nousee ihan lehtien sivuillekin! Kaipaan kunnon journalismia, lehtiä, tutkittua tietoa, kirjoja... en jatkuvaa yksittäisten henkilöiden mielipiteitä ja kuvafeediä - sitähän iso osa näkyvyyttä saavista kirjoissakin on. Jonkun nuoren sometähden omaelämäkerta. 

N40

Vierailija
124/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään tarvetta esitellä ammattiani somessa, mutta eräillä on eli ovat narsisteja.

Vedä nyt vielä leukaa ilman paitaa työhousut jalassa ja vähän muita voimailu esityksiä.

Narsisti

Vierailija
125/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menipä hyvä keskustelunaihe taas pilalle, kun joku jumiutui narsismin määritelmään, eikä millään suostu uskomaan, että ihan sanakirjamääritelmänkin mukaan narsismi tarkoittaa muutakin kuin narsistista persoonallisuushäiriötä.

Jankkaa ja spämmii. Hän otti tämän keskustelunaiheen henkilökohtaisesti ja päätti, että koska minä en pidä tästä, niin pilaan sen kaikilta muilta. Narsistista käytöstä!

Oletan, että kyseessä on joku Narsistien Uhri(tm), joka a) tuohtuu suunnattomasti siitä, että Narsismia(tm) "vähätellään" käyttämällä sanaa narsismi sen toisessa (ihan oikeassa) merkityksessä, ja b) tykkää itse postata selfieitä someen, ja raivostuu siitä, että häntä hänen mielestään sen takia verrataan Pahaan Narsistiin(tm).

Vierailija
126/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisen lisän tähän asiaan tuo vielä tekoäly, joka myös ruokkii narsismia ja suorastaan harhaisuuttakin:

https://futurism.com/chatgpt-users-delusions

Tekoälyn kanssa "keskustelu" peilaa sinua itseäsi. Voisi kuvitella, että somenarsismin "final boss" on omasta ihanneminästään ja omista ajatuksistaan lumoutunut ihminen, joka saa kaipaamansa ihailun AI-kavereilta, joiden mielipiteet ovat heijastus tyypin omista mielipiteistä.

Narsisti nimenomaan koukuttaa uhrinsa alussa peilaamalla. Narsisti on kuin kameleontti, joka on mitä ikinä hän aistii hänestä kaivattavan. Alussa. Ennen kuin todellinen luonne käy ilmi.

Vierailija
127/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedä nyt vielä leukaa ilman paitaa työhousut jalassa ja vähän muita voimailu esityksiä.

Narsisti

Pitää saada esitellä kroppaa ja vartaloa, kun urheilee.

Katsokaa ja ihailkaa.

Vierailija
128/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kaikki on tiedetty jo ikuisuus sitten ja pelottavinta on ilmiön vaan voimistuminen. Olemalla ilkeä ja hankkimalla huomiota millä keinolla hyvänsä, niin pärjää ja saa suosiota/rahaa/menestystä. 

Mua oksettaa kyllä tämä nykymeno ja vastakkainasettelu ihan pienen pienissäkin asioissa. Ei voida enää nähdä faktoja ja logiikkaa ilman, että joku heittää sinne väliin jo agendaa oli se sitten feminismiä, antifeminismiä, maahanmuuton tai rasistin vastaisuutta, oikeisto vs. vasemmisto settiä, ilmasto agendaa tai anti-ilmasto agendaa sekä ties mitä millonkin.

Sit nämä kaikki turhat julkkikset ympäri maailmaa laukoo jotain provosoivaa läppää, joita miljardit ihmiset sitten pui keskenään foorumeilla ja väittelee vastakkain; osa puolustellen ja osa syyllistäen alkupäräistä trollia. Siinä sitten eri agendat ja keskustelijat taistelee keskenään sillä välin kun trolli pääsee valokeilaan kohujen avulla.

Tuntuu ettei sillä edes ole väliä mitä missäkin tapahtui tai kuka sanoi kunhan sen jonkun oman näkökulman saa valjastettua lyömäaseeksi toista kommentoijaa vastaan nerokkaasti. Ei sillä edes tunnu olevan lopulta väliä oliko joku oikeassa vai ei, tarkoittiko se pahaa vai hyvää kuka laukoi jotain kyseenalaista, kunhan pääsee siinä sivussa rummuttamaan ja argumentoimaan, jotain roskaa itsekin. Naurattaa lukea keskusteluja missä kymmeniä sivuja puolustellaan ja uudelleen asemoidaan eri provojen väitteitä.

Vierailija
129/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menipä hyvä keskustelunaihe taas pilalle, kun joku jumiutui narsismin määritelmään, eikä millään suostu uskomaan, että ihan sanakirjamääritelmänkin mukaan narsismi tarkoittaa muutakin kuin narsistista persoonallisuushäiriötä.

Jankkaa ja spämmii. Hän otti tämän keskustelunaiheen henkilökohtaisesti ja päätti, että koska minä en pidä tästä, niin pilaan sen kaikilta muilta. Narsistista käytöstä!

Oletan, että kyseessä on joku Narsistien Uhri(tm), joka a) tuohtuu suunnattomasti siitä, että Narsismia(tm) "vähätellään" käyttämällä sanaa narsismi sen toisessa (ihan oikeassa) merkityksessä, ja b) tykkää itse postata selfieitä someen, ja raivostuu siitä, että häntä hänen mielestään sen takia verrataan Pahaan Narsistiin(tm).

Niin, ehkä voisit jättää postaamatta fithness kuvat ja bikinikuvat.

Vierailija
130/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kaikki on tiedetty jo ikuisuus sitten ja pelottavinta on ilmiön vaan voimistuminen. Olemalla ilkeä ja hankkimalla huomiota millä keinolla hyvänsä, niin pärjää ja saa suosiota/rahaa/menestystä. 

Mua oksettaa kyllä tämä nykymeno ja vastakkainasettelu ihan pienen pienissäkin asioissa. Ei voida enää nähdä faktoja ja logiikkaa ilman, että joku heittää sinne väliin jo agendaa oli se sitten feminismiä, antifeminismiä, maahanmuuton tai rasistin vastaisuutta, oikeisto vs. vasemmisto settiä, ilmasto agendaa tai anti-ilmasto agendaa sekä ties mitä millonkin.

Sit nämä kaikki turhat julkkikset ympäri maailmaa laukoo jotain provosoivaa läppää, joita miljardit ihmiset sitten pui keskenään foorumeilla ja väittelee vastakkain; osa puolustellen ja osa syyllistäen alkupäräistä trollia. Siinä sitten eri agendat ja keskustelijat taistelee keskenään sillä välin kun trolli pääsee valokeilaan kohujen avulla.

Tuntuu ette

Kyllä. Facebook voitaisiin poistaa. Narsistien temmellyskenttä.

Vierailija
131/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen nettiä, niin kuka olisi laittanut kuvan ökyautostaan, perseeeestään, mutruhuulistaan, ruoka-annoksestaan, lapsistaan, kodistaan esim. lehteen tai kaupan ilmoitustaululle? Hulluksi olisi leimattu :D

Kattokaa, miten kaunis mä oon ja miten hieno auto, lomamatka ja sisustus mulla on! Haloo, kattokaa nyt kaikki! Minä, minä, minä ja mun!

Tämäpä juuri, kuinka moni tekee vastaavaa läheisilleen mutta somessa tuo on sitten joidenkin mielestä ihan ok. Some on aika lammastouhua, siellä on jotkut ne jotka siitä haluaa helposti hyötyä ja tehdä rahaa toisilla lampailla ja sitten nämä lampaat. No joo, voi siellä jotkut ihan tolkun ihmisetkin työnsä vuoksi olla mutta ei ne ole samaa kuin jotkut influensserit jotka kerjäämällä kerjää huomiota, ne on niitä megajulkkuja joilla on jo huomiota liikaakin. Normi-ihmisillä ei ole tarve myydä itseään ja yksityisyyttään halvalla, mikä nykyään on arvo kun halutaan mieluummin vaikka maksaa jotta voisi olla julkkis.

Vierailija
132/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipäs. t: sanna somepissis ja ent. pm.

Vierailija
133/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti

Pitää saada esitellä kroppaa ja vartaloa, kun urheilee.

Katsokaa ja ihailkaa.

Katsokaa kaikki mun treenattuja vatsalihaksia.

Miksi et voi laittaa kuvaan paitaa päälle?

Vierailija
134/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, viestintä on niin kuvakeskeistä, ei asia- tai kirjoituskeskeistä. Ihan kuin oltaisiin taannuttu kuvien ja emojien myötä takaisin johonkin luolamaalaus- tai hieroglyfitasolle. Maailman johtava valtiokin viestii keskenään jollain emojeilla tulevista sotataktisista liikkeistä, en kestä!! 👊💪💥

Surullisinta on se, että naisena näkyvyyttä saa jälleen vaan näyttämällä ensin paljasta pintaa. Asia voi olla tärkeä, mutta näkyvyys sille tärkeällekin, ehkä syvällisellikin asialle tulee jollain filteroudulla tissivakokuvalla. Ja mukana on aina jokin puolipiilotettu kaupallinen agenda/mainos.

Edellinen naissukupolvi taisteli sen eteen, että aivot ensin, eikä kroppa edellä, että mennään tieto ja osaaminen edellä, nyt se menee taas ihan päinvastoin. Ihan hirveä taantuminen, eikä mikään naissukupolven yleinen "voimaantuminen".

Olen ihan täysin tämän ilmiön uuvuttama. Somea ei pääse pakoon, kun somepostaukset nou

Naissomettajilla ne kaikista tykätyimmät ja suosituimmat julkaisut someprofiileillaan tuppaavat olemaan niitä, joissa on vähiten vaatetta päällä, bikinikuvia, alusvaatekuvia, tai muita vihjailevia seksuaalissävytteisiä kuvia, joissa esitellään rintavakoa, tai takapuolta.

Vierailija
135/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facessa näkyi olevan joidenkin poliisien sivuja omalla nimellään missä näytti olevan vain lähinnä sitä poliisikamaa ja missä itse heiluvat siinä poliisivormussaan, sanosiinpa että narsismin merkit täyttyy.

Vierailija
136/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisen lisän tähän asiaan tuo vielä tekoäly, joka myös ruokkii narsismia ja suorastaan harhaisuuttakin:

https://futurism.com/chatgpt-users-delusions

Tekoälyn kanssa "keskustelu" peilaa sinua itseäsi. Voisi kuvitella, että somenarsismin "final boss" on omasta ihanneminästään ja omista ajatuksistaan lumoutunut ihminen, joka saa kaipaamansa ihailun AI-kavereilta, joiden mielipiteet ovat heijastus tyypin omista mielipiteistä.

Narsisti nimenomaan koukuttaa uhrinsa alussa peilaamalla. Narsisti on kuin kameleontti, joka on mitä ikinä hän aistii hänestä kaivattavan. Alussa. Ennen kuin todellinen luonne käy ilmi.

Niin, puhut nyt taas narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.

Hemmetti, pitäisiköhän sille alkuperäiselle narsismille keksiä jokin toinen sana, kun narsismia ei näköjään saa enää ikinä käyttää ilman että keskustelu menee täysin sivuraiteille. Egoismi ja itsekeskeisyys korostaa liikaa sitä itsekkyyttä. Subjektivismikin tarkoittaa ihan muuta.

Ehdotan, että vanhanaikaisesta narsismista käytetään vastedes vaikka sanaa MINÄMINÄILY.

Vierailija
137/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käytät filttereitä tosielämässä kuten hiustenpidennykset, tekoripset, kestoväri ripsissä ja kulmissa, topatut rintaliivit, tekokynnet?

Vierailija
138/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytät filttereitä tosielämässä kuten hiustenpidennykset, tekoripset, kestoväri ripsissä ja kulmissa, topatut rintaliivit, tekokynnet?

Heilut baarissa minihameessa ja tekoripsissä.

Olet narsisti.

Vierailija
139/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ette

Totta. Kannattaa toki muistaa, että tämä vauvapalsta on myös somea ja täällä vallitsee aina vastakkainasettelu (usein nais-mies-vastakkaisuus tai politiikka (persu-vasemmisto). Joten emme ole kukaan täälläkään mitenkään sen parempia ihmisiä, kun tänne kirjoittelemme.

Vierailija
140/241 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nyt hääkuvaan hiusten pidennykset eli tekotukka, tekoripset, topattua rintaliiviä.

Peppu imblantit puuttuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme