Tutkisitko toisen puhelinta?
Oletko koskaan tai tutkisitko toisen henkilön puhelinta jos se olisi mahdollista? En nyt tarkoita omia lapsia tai puolisoa. Jos vaikka ystävä unohtaisi puhelimensa sohvallesi niin voittaisiko uteliaisuus?
Kommentit (109)
Ei tarvi tutkia vaimon puhelinta.
Riittää että iPadin "paikanna laite" toiminnosta näen että hänen puhelimensa sijainti paikantuu yhteen tiettyyn hotelliin joka kerta kun hän on "ylitöissä", "tyttöjen kanssa yksillä" tai "koulutuspäivillä", se kertoo mulle riittävästi.
M42
En, ei tulisi mieleenkään. Mutta sitäkin enemmän ihmettelen miten joku voi tonkia toisten puhelinta tai kaappeja. En ymmärrä miten joku voi.
Silti, kun tajusin että ex-kaveri oli selvillä kaikesta elämässäni, kun oli kerran jäänyt kotiini nukkumaan kun lähdin töihin. Oli tutkinut kaappini, paperini, aivan kaiken. Tiesi että minulla on aikainen herätys ja se että tunki maanantain vastaisena yönä oikein reppanaa esittäen, taisi olla harkittua. Pihisti kirjojani yms eikä koskaan palauttanut. Esitti siis poikaystävää monta vuotta. Varmasti oli joku luonnehäiriö, en vaan silloin tajunnut. En tajua miten kukaan voi olla niin huono.
Vierailija kirjoitti:
En, miksi tutkisin? Ei minua kiinnosta muiden kännykät.
Puolisoni puhelinta olen tutkinut. Niin teki hänen exänsäkin, ja sitä kautta sai tietää petoksen.
En usko että joutuisin tästä vankilaan. Jos hän on minulle koodin antanut, miten hän voisi väittää että en saanut mennä puhelimelle..
Niinpä. Aivan normaalia toimintaa sinulta tuossa tilanteessa. Kohta tulee toki palstalla pyörivä sarjapettävä puhelinhullu meuhkaamaan tästä. 😉
En tutkisi. Puhelin kuuluu yksityisyyden alueeseen. Samoin sähköpostit ynnä muut henkilökohtaisesti osoitettu viestintä.
En. Oikeus yksityisyyteen on perustavanlaatuinen ihmisoikeus. Lisäksi, siellä toisen puhelimessa ei välttämättä ole ainoastaan puhelimen omistajaa koskevia yksityisiä tietoja vaan myös muiden, jotka ollaan luottamuksellisesti jaettu puhelimen omistajan kanssa (työkuviot, ystävyyssuhteet, jne.). Eli toisten puhelinta sorkkimalla et riko välttämättä ainoastaan puhelimen omistajan yksityisyyttä vaan myös muiden sivullisten yksityisyyttä.
Näin ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi tutkia vaimon puhelinta.
Riittää että iPadin "paikanna laite" toiminnosta näen että hänen puhelimensa sijainti paikantuu yhteen tiettyyn hotelliin joka kerta kun hän on "ylitöissä", "tyttöjen kanssa yksillä" tai "koulutuspäivillä", se kertoo mulle riittävästi.
M42
silti olette edelleen yhdessä vaikka tiedät vaimosi puuhista?
Cuck.
Vierailija kirjoitti:
Ei voisi vähempää kiinnostaa kavereiden puhelimet, miehen luurin tutkisin kyllä jos olisi joku selvä syy epäillä valehtelemista. Näin olen tehnytkin, ja syy eroon siitä (onneksi) selvisikin.
Juuri näin. Tilannekohtaista. Normaali ihminen tietää milloin on selvä syy tuohon. Naristinen itseään pakoileva sarjapettäjä taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Itse vertaisin puhelimen sisältöä kirjesalaisuuteen eli se on pyhä ja koskematon.
Ei tarvi itse vertailla, kun se sanotaan laissakin.
Vierailija kirjoitti:
En. Oikeus yksityisyyteen on perustavanlaatuinen ihmisoikeus. Lisäksi, siellä toisen puhelimessa ei välttämättä ole ainoastaan puhelimen omistajaa koskevia yksityisiä tietoja vaan myös muiden, jotka ollaan luottamuksellisesti jaettu puhelimen omistajan kanssa (työkuviot, ystävyyssuhteet, jne.). Eli toisten puhelinta sorkkimalla et riko välttämättä ainoastaan puhelimen omistajan yksityisyyttä vaan myös muiden sivullisten yksityisyyttä.
Näin ei saa tehdä.
Plaa. Plaa. Ei kyse ole tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuuskivia mulkkuja riittää.
IMSI-catcher (International Mobile Subscriber Identity catcher) on laite, joka teeskentelee matkapuhelinverkkoa (esimerkiksi tukiasemaa). Kun laite on päällä, lähistöllä olevat puhelimet muodostavat siihen yhteyden luullen sitä oikeaksi verkoksi.
Toimintaperiaate1. Teeskentelee matkapuhelinverkon tukiasemaa
2. Pakottaa laitteet muodostamaan yhteyden itseensä
3. Kerää tietoa, kuten:IMSI-koodi (laitekohtainen tunniste)
Puhelinnumero
Laitteen sijainti
Joissain tapauksissa puhe- ja tekstisisältö
Paitsi ne kännykät, jotka ovat lentotilassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse vertaisin puhelimen sisältöä kirjesalaisuuteen eli se on pyhä ja koskematon.
Ehdoton ja mustavalkoinen olet. Nyt on vuosi 2025!
No hyi sehän plärää sillä paskalla ollessaan en tietenkään koske bakteerikapulaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin ei saa tehdä.
Oikeus salasuhteiluun vailla kritiikkiä muilta on perustavanlaatuinen ihmisoikeus. Nih!
Mä tutkin ainoastaan isäni (93 v.) puhelinta, ja sitäkin vain saadakseni tietää, miksi se taas on jumissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei saa tehdä.
Oikeus salasuhteiluun vailla kritiikkiä muilta on perustavanlaatuinen ihmisoikeus. Nih!
Noh. Jos et luota kumppaniinsi sen vertaa ja pitää ihan hänen puhelimensa sorkkia läpi ollakseen varma niin ehkä kannattaa vaan suosiolla lopettaa suhde. Tällainen mustasukkaisuus ja epäluottamus on toksista suhteelle pidemmän päälle, löytyi sieltä puhelimesta jotain epäilyttävää tai ei.
Siinä vaiheessa kun toisen henkilökohtaista puhelinta sorkitaan, on kaikki luotto mennyt ja suhde on arvoton.
Kauppatieteenmaisteri toimitusjohtaja ei ymmärtänyt entisessä työpaikassa yhtiön ja työntekijän yksityisen puhelimen eroa. Täys mulkku se on muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei saa tehdä.
Noh. Jos et luota kumppaniinsi sen vertaa ja pitää ihan hänen puhelimensa sorkkia läpi ollakseen varma niin ehkä kannattaa vaan suosiolla lopettaa suhde. Tällainen mustasukkaisuus ja epäluottamus on toksista suhteelle pidemmän päälle, löytyi sieltä puheli
Ei, vaan se salailu on toksista. Jos ei saa vastausta, vaikka jokin on selvästi pielessä, on otettava äärimmäiset keinot käyttöön tilanteen ja oman elämänsä haltuunottamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei saa tehdä.
Noh. Jos et luota kumppaniinsi sen vertaa ja pitää ihan hänen puhelimensa sorkkia läpi ollakseen varma niin ehkä kannattaa vaan suosiolla lopettaa suhde. Tällainen mustasukkaisuus ja epäluottamus on toksista
Jos jokin on "selvästi pielessä", silloin lopetat suhteen sorkkimatta toisten puhelinta ja rikkomatta heidän ihmisoikeuksiaan (yksityisyyttä).
Se on niin yksinkertaista. Sinun epäilysi (mahdollisesti myös vainoharhaiset sellaiset) eivät ole oikeutus rikkoa toisten ihmisoikeuksia.
Tarkennus: en lasten puhelimia enää teini-iän jälkeen.