Onko koulussa toimittu oikein? Likaista paitaa ei saanut mennä vaihtamaan kotiin?
Pojalla oli alkanut vuotamaan verta nenästä kesken tunnin. Sitä ehti valumaan muutama tippa rintamukselle ennen kuin poika oli tajunnut ja ehti laittaa käden nenän eteen. Hiha oli ehtinyt mennä ihan vereen ennen kuin poika oli vessassa. Luokkaan tullessa poika oli kysynyt opelta, että saako käydä kotona vaihtamassa paidan. Ope oli sanonut, että ei koska hän on koulun vastuulla. Hän oli sitten koko loppu päivän likaisella paidalla. Takkiakaan ei saanut laittaa päälle. Onko toimittu oikein. Minun mielestä kuulostaa erikoiselta. Nielen kiukkuni, jos olette sitä mieltä että koulu oli oikeassa.
Kommentit (78)
Pari tippaa nenäverta ei liene iso juttu? Iso kuukautisveritahra pyllyssä isompi, siltikään ei saisi lähteä...
Vierailija kirjoitti:
En tajua lapsettomana paria asiaa. Miksi se vihastuttaa? Mitä väliä jos on verta hihassa? Eikö lapsi tosiaan enää saa häipyä syystä x tarvittaessa? Mitä jos se vaan lähtisi ovesta ulos, poliisitko siinä soitettaisiin? Kasarilla käppäilin kotiin kipeänä keskellä päivää, äiti ei tiennyt että olin kotona eli sille ei oltu soitettu. Jälleen olen iloinen ettei mun tarvitse hoidella tollasia asioita, häly aivan turhasta asiasta millä ei ole mitään väliä!
Täällä toinen lapseton ihmettelee. Ja ihmettelen sitä, milloin nämä vastuuhommat ovat kouluille tulleet? Olinko minäkin ala-asteella (80-luvulla) koulun vastuulla kun kuljin yksin kouluaikana hammaslääkärille ja takaisin? Entä kun yhden ainoan kerran tulin lintsanneeksi viimeiseltä oppitunnilta kuudennella luokalla? En koskaan kuullut kenenkään aikuisen suusta näistä vastuuasioita mitään, vaikka ihan hyvästä perheestä tulen. Mukulathan voivat saada päähänsä mitä tahansa kesken koulupäivän. Minulle on useimmiten auttanut se, että asioita perustellaan, olen ollut sitten vaikka pienikin koululainen,
Vierailija kirjoitti:
Jep, koulu oli oikeassa. Opettaja ei voi päästää oppilasta kotiin kesken päivän ilman huoltajan lupaa. Toki olisi voitu soittaa huoltajalle ja huoltaja olisi voinut tulla hakemaan oppilaan kotiin kesken päivän tai antaa vähän isommalle oppilaalle (yläkoululaiselle) luvan lähteä kotiin kesken päivän. Koulun aikuinen on kuitenkin ilmeisesti tehnyt sen ratkaisun, ettei tällaisen asian takia ole lähdetty teitä vanhempia kesken koulupäivää vaivaamaan. Jos on iso ryhmä yhden aikuisen vastuulla, puheluun ei ehkä ole ollut helposti aikaakaan tällaisen asian takia.
Miksi ap ensimmäinen ajatuksesi on olla vihainen koululle/opettajalle? Koulussa aikuiset joutuvat aina ensisijaisesti ajattelemaan lapsen turvallisuutta. Koulu on massalaitos, ja kaikkia pitää koskea samat säännöt. Ope ei voi joka tilanteessa arvioida, että Penan voi päästää kotona käymään, kun se vastuullisesti varmasti on tarkkana liikenteessä, mutta Maraa ei, koska se ei muista katsoa autoja ennen tienylitystä. Koulun vastatessa kukaan ei lähde koulualueelta. Jos lapsi paidanvaihtoreissulla olisi jäänyt auton alle, olisit luultavasti sitä mieltä, että koulu toimi vastuuttomasti lähettäessään hänet tällaisen melko pienen asian takia kotiin.
Tota... miten nää lapset pääsee kotiin koulupäivän jälkeen, jos ne ei osaa kulkea liikenteessä? Jos lapsi pystyy käymään koulua, niin kai se nyt on päivänselvä, että hän pystyy kulkemaan koulun ja kodin väliä. (Ellei ole kysymys jostain erityistukea tarvitsevien luokasta, jossa lapset eivät ehkä osaa kulkea itse.)
Vierailija kirjoitti:
Muutama tippa verta paidalla ja sen tähden olisi pitänyt lähteä vaihtamaan paitaa? Ne tahrathan nyt olisi hyvältä osin lähtenyt ihan vain märällä paperilla tuoreeltaan pyyhkäistessäkin.
Ilmeisesti verta oli ihan kunnolla ainakin toisessa hihassa.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Olkoon sitten näin. Itse olen eri paikkakunnalla töissä enkä olisi päässyt hätiin. Jännä kyllä, kun oksentava lapsi on lähetetty kyllä yksin kotiin ja vain viestillä tästä kerrottu? ap
Oksentava lapsi on siirretty terkan tiloihin huilimaan ja eristyksiin. Siellä on ollut vahtimassa koulunkäyntiavustaja tms. opettaja on soittanut kotiin, että pääsettekö hakemaan ja milloin. Ei ole koskaan lähettäneet lasta yksin kotiin kipeenäkään. Ei edes yläasteikäistä.
Kerran kävi niin, että lapsella oli murtunut jalka välkällä ja avustaja oli lähtenyt jo sairaalan päivystykseen lapsen kanssa. Menin sitten perässä, kunhan kerkesin.
"Tota... miten nää lapset pääsee kotiin koulupäivän jälkeen, jos ne ei osaa kulkea liikenteessä? Jos lapsi pystyy käymään koulua, niin kai se nyt on päivänselvä, että hän pystyy kulkemaan koulun ja kodin väliä."
On linjattu niin, että koulupäivän aikana oppilas on koulun vastuulla ja kotimatka ei ole enää koulupäivää eli ei ole enää koulun vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos kyseessä olisi tyttö jolla menkat ja tuleekin ohivuoto? Housut kuukautisveressä sitten vaan loppupäivän koulussa? 😳
Sitten pyydetään luokkakaverilta "virka-apua". Onko lainata housuja/hametta, tai vaikka pidempää paitaa? Edes paitaa, jonka voisi hihoistaan solmia vyötärölle roikkumaan, että loppu paita peittää jäljet.
Näin meillä toimittiin kasarilla. Oltiin vielä Särkänniemessä luokkaretkellä, kun eräällä alkoi menkat. Mulla oli ylimääräistä vaatetta (siteitäkin), niin sain lainattua. Sitten yksi tapaus oltiin Porvoossa luokkaretkellä, niin kaverilla repes housut takapuolesta. Annoin takkini roikotettavaksi vyötäisille, koska mulla oli t-paita ja paksu neulepaita itsellä, muilla ei. Olin vilukiss
Kolmas olikin sitten yläasteella, kun luokkakaverilla valkoiset housut ja nousi fillarin päältä.. Auts, sitä veren määrää. Siinä jouduttiinkin sitten jo miettimään vaihtoehtoja, että miten toimitaan. Mutta housunvaihtoja tehtiin ja vähän paitojenkin. Asiat saatiin piiloon suurelta yleisöltä.
Eikä näistä kukaan ollut mun bestikseni tms. me vaan luokan likkojen kanssa toimittiin yhteen hiileen, koska noi olisi voinut sattua kelle vaan, eikä kukaan halunnut olla pulassa.
Olisi laittanut takin vaan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua lapsettomana paria asiaa. Miksi se vihastuttaa? Mitä väliä jos on verta hihassa? Eikö lapsi tosiaan enää saa häipyä syystä x tarvittaessa? Mitä jos se vaan lähtisi ovesta ulos, poliisitko siinä soitettaisiin? Kasarilla käppäilin kotiin kipeänä keskellä päivää, äiti ei tiennyt että olin kotona eli sille ei oltu soitettu. Jälleen olen iloinen ettei mun tarvitse hoidella tollasia asioita, häly aivan turhasta asiasta millä ei ole mitään väliä!
Täällä toinen lapseton ihmettelee. Ja ihmettelen sitä, milloin nämä vastuuhommat ovat kouluille tulleet? Olinko minäkin ala-asteella (80-luvulla) koulun vastuulla kun kuljin yksin kouluaikana hammaslääkärille ja takaisin? Entä kun yhden ainoan kerran tulin lintsanneeksi viimeiseltä oppitunnilta kuudennella luokalla? En koskaan kuullut kenenkään aikuisen suusta näistä vastuuasioita mitään, vaikka ihan hyvästä
Järjettömiin menneet vastuuasiat. Tekee kaikkien elämästä hankalaa ylitarkkuus ja joustamattomuus. Varsinkin, jos jo isot lapset kyseessä.
Katsokaas, elämä nyt vaan on sellaista että siihen kuuluu vastoinkäymisiä. Likainen paita on olemattoman pieni sellainen.
Pitäkää lumihiutaleet päänne kiinni pikkuasioista, tuo nillitys on naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi laittanut takin vaan päälle.
Luokkahuone ei ole mikään rekkakuskien taukotila
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama tippa verta paidalla ja sen tähden olisi pitänyt lähteä vaihtamaan paitaa? Ne tahrathan nyt olisi hyvältä osin lähtenyt ihan vain märällä paperilla tuoreeltaan pyyhkäistessäkin.
Ilmeisesti verta oli ihan kunnolla ainakin toisessa hihassa.
Hihan voi kääriä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos kyseessä olisi tyttö jolla menkat ja tuleekin ohivuoto? Housut kuukautisveressä sitten vaan loppupäivän koulussa? 😳
Kuukautiset on kyllä sitten monipuolinen lintsauskeino. Liikunnassa uintia? ei voi, menkat. Ruotsin koe seuraavalla tunnilla? Hupsis, kun lorahti, pakko päästä kotiin.
Jos koulussa on tyttöoppilaita terveyssiteitä pitäisi löytyä opettajien tiloista tai terveydenhoitajalta jos hän päivystää koululla.
Kyllä mutta ei se side enää auta jos on jo punainen läikkä perseessä.
Jotkut varahousut täytyisi kyllä koulusta saada, onhan se nyt lapsiraukalle noloa jos koko päivän pitää kuljeksia menkkaveret haarovälissä. Aikuisillekin naisille saattaa tulla ohivuoto joskus, saatika sitten lapselle.
Menkkapäivien vahinkojen varalle opetatte tytölle, että pitää repussaan vaikka pienessä muovipussissa varapikkarit ja muutaman terveyssiteen, niin meistä moni aikuinenkin nainen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset on kyllä sitten monipuolinen lintsauskeino. Liikunnassa uintia? ei voi, menkat. Ruotsin koe seuraavalla tunnilla? Hupsis, kun lorahti, pakko päästä kotiin.
Jos koulussa on tyttöoppilaita terveyssiteitä pitäisi löytyä opettajien tiloista tai terveydenhoitajalta jos hän päivystää koululla.
Kyllä mutta ei se side enää auta jos on jo punainen läikkä perseessä.
Jotkut varahousut täytyisi kyllä koulusta saada, onhan se nyt lapsiraukalle noloa jos koko päivän pitää kuljeksia menkkaveret haarovälissä. Aikuisillekin naisille saattaa
Maalaisjärjellä mietittynä olisi vain helpompaa lähteä sieltä koulusta kotiin suihkuun ja vaatteet vaihtamaan!
Jos minulle olisi sattunut jotain noloa (menkkaveret) tai muuta, niin olin sen verran ujo, että olisin vain pokkana lähtenyt ihan omin lupineni koulusta kotiin. Vaikka olisin vastuistakin tiennyt (mutta en tiennyt). En todellakaan olisi jäänyt kärvistelemään koululle koko loppupäiväksi.
Ja olenpa polkenut seikalla kotiin kun vatsatauti alkoi. Välillä poljin ja välillä oksensin pusikkoon. Ei mun vanhemmat mitään kuskailleet kouluun. Itse sinne mentiin ja sieltä tultiin. Eihän kaikkia vanhempia edes voi tavoittaa puhelimitse, jos on sen luonteinen työ. Toisinaan sitä vain on helkutin huono olo ja silti täytyy raahautua kotiin ihan omin keinoin. Eihän kaikilla köyhimmillä perheilläkään mitään autoja ja kuljetuskeinoja ole, millä se 13- vuotias sieltä koulusta kotiin saataisiin.
Olen pakannut oman alakoululaisen tytön reppuun mustat urheilulegginsit ja terveyssiteitä siltä varalta, että tulee menkkavahinkoja. Ovat hyvä olla myös varalta, jos liikuntavaatteet unohtuvat. Eivät vie tilaa, eivätkä paina paljoa. Yläkoululaisilla on usein koulussa myös omat kaapit, jonne kannattaa viedä yksi vaihtovaatekerta. Aina voi sukat kastua tai tulla muuta yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen lapseton ihmettelee. Ja ihmettelen sitä, milloin nämä vastuuhommat ovat kouluille tulleet? Olinko minäkin ala-asteella (80-luvulla) koulun vastuulla kun kuljin yksin kouluaikana hammaslääkärille ja takaisin? Entä kun yhden ainoan kerran tulin lintsanneeksi viimeiseltä oppitunnilta kuudennella luokalla? En koskaan kuullut kenenkään aikuisen suusta nä
Onko tämä vastuuasia ihan joku laki nykyään? Ja siis miten se käytännössä toimii? Jos lapsi vaikka lintsaa ja sille tapahtuu jotain versus lapsi karkaa kotoa ja sille tapahtuu jotain niin oikeastikko koulu / koti saa siitä jonkunlaiset syytteet? Kuka on vastuussa jos huonosti kasvatettu tai hullu lapsi puukottaa koulussa toisen lapsen? Koulu ilmeisesti? Ja vanhemmat taas jos se tapahtuikin vasta kotimatkalla niinkuin koulukiusaamiset yleensä on, tosin olen saanut käsityksen ettei kiusaajalle/ sen vanhemmille mitään tapahdu koskaan kuitenkaan. Miksi musta tuntuu että tämä on nyt tehty vain sen takia ettei vanhempia voi ikinä syyttää mistään vaikka lapsensa ovatkin kasvattaneet. T se eka lapseton